بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

نام علمی.Ocimum basilicum L :
نام عمومی Sweet basil :
تیره گیاهی Lamiaceae :
نام تجاری Basilici herba :
نام فارسی: ریحان

اسلاید 2 :


گیاهی است علفی ، یکساله، معطر، دارای ساقه منشعب از قاعده و به ارتفاع 15 تا 45 سانتی متر ریشه ریحان مستقیم و مخروطی شکل است. طول ریشه بین 10 تا 16 سانتی متر می باشد. ریشه انشعابات فراوانی دارد. برگهائی متقابل، بیضوی نوک تیز با کناره های دندانه دار و گلهائی معطر به رنگ های سفید، گلی و گاهی بنفش و مجتمع به صورت دسته های 4 تا 6 تائی در طول قسمت انتهایی ساقه دارد. اولین گلها در اواخر بهار (خرداد) ظاهر می شوند و گل دهی تا اواخر شهریور ادامه می یابد.

اسلاید 3 :

ریحان در طول رویش به هوای گرم تابش نور کافی نیاز دارد. این گیاه به سرما بسیار حساس است. در طول رویش به آب کافی نیاز دارد.

اسلاید 4 :

خاک مناسب برای کاشت ریحان خاکهای با بافت متوسط یا خاکهای شنی با مقادیر فراوان ترکیبات هوموسی است. نیاز ریحان به پتاس بسیار زیاد است پتاس نقش عمده ای در افزایش عملکرد پیکر رویشی و همچنین افزایش عملکرد اسانس دارد.

اسلاید 5 :

در بین دماي 30-10 درجه سانتيگراد مي توانند رشد کنند ولي دماي مطلوب 24-20 درجه سانتيگراد مي باشد.
در اثرافزايش دما به بالاتر از 40 درجه سانتيگراد علاوه بر توقف رشد بوته،کنار برگها با سوختگي مواجه مي شود.

اسلاید 6 :

به رطوبت مستمر احتياج دارد.کلا" با بارندگي 6/0-2/4 متر درسال رشد مي کند.از بدو سبز شدن بذر تابرداشت به 500-550ميليمتر آب احتياج دارد.آبياري منظم در اين محصول لازم مي باشد.

اسلاید 7 :

رطوبت زیاد از حد باعث رشد بیماری ها،کاهش تبخیر برگ و کاهش جذب مواد غذایی محلول توسط ریشه می شود.همچنین در رطوبتهای پائین میزان تولید کاهش می یابد و طغیان آفات و کنه را خواهیم داشت.بهترین رطوبت 70-55% می با شد.

اسلاید 8 :

آفتاب پسند،زیر نور آفتاب کامل و در طول روز رشد بیشتری دارد. جزء گیاهان طول روز بلند است. شدّت نور باعث قطور شدن ساقه ها وکوتاه شدن میان گره ها و توسعه ریشه شده و کاهش نور از حد مورد نیاز به طویل شدن و نازک شدن ساقه،عدم توسعه ریشه و کاهش مقاومت گیاه می شود.

اسلاید 9 :

کوددهی متوسط است.کود زیاد باعث تغییر مزه می شود. کود دهی بیش از حد کیفیت ریحان را در زمان برداشت می کاهد و باعث افزایش مقدار نمک محلول در خاک و رسیدن آن به سطوح نا مطلوب می شود.

اسلاید 10 :

ریحان را باید با گیاهانی به تناوب کشت کرد که نه تنها زمین را از مواد و عناصر غذایی تهی نکنند بلکه مانع از گسترش علفهای هرز ریشه ای (چند ساله) نیز بشوند گیاهان وجینی برای تناوب کشت، با ریحان مناسب هستند.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید