بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :


روش روباز يكي از روشهاي استخراج معادن سطحي است كه ترجيحاً‌ براي معادن فلزي و عمدتاً‌ مس و آهن بكار برده مي‌شود. در اين روش استخراج به صورت پله‌پله و تا عمقي از ذخيره معدني كه عمليات اقتصادي باشد، ادامه پيدا مي‌كند. در اين روش از سطح معدن آنقدر باطله‌برداري مي‌شود تا به ماده معدني دسترسي حاصل شود. باطله‌هاي روي ماده معدني پس از برداشت بايد عمدتاً‌ به خارج از محدوده معدن منتقل شده و در آنجا انبار شوند

اسلاید 2 :

تنها آن بخش از اين باطله‌ها كه ممكن است در امر جاده‌سازي، ترميم جاده‌ها، پي‌سازي كارگاهها و پرنمودن گودال مورداستفاده قرار گيرند در داخل محدوده معيني قرار مي‌گيرند و براي مابقي حتماً بايد در خارج از محدوده معدن محل خاص در نظر گرفت و به شيوه معيني دمپ نمود.

اسلاید 3 :

.1روش روباز در مقايسه با ساير روشهاي استخراج از هزينه اوليه زيادي برخوردار است اما توليد بالا، و هزينه استخراج پائين به ازاء هر تن از مزاياي عمده اين روش است

.2روش روباز بدليل استفاده از ماشين‌آلات بارگيري و حمل عظيم‌الجثه كه از قدرت و ظرفيت زياد برخوردارند وداراي توليد بالايي مي‌باشد و براي معادن بزرگ كه داراي شرايط ژئومكانيكي سخت و بسيار سخت است كاملاً‌مناسب مي‌باشد و مورداستفاده قرار مي‌گيرد.

اسلاید 4 :

.3امروزه90-70درصد آهن،مس،فسفات،ازبست،بوكسيت منگنز و زغال سنگ قابل بهره برداري در معادن روباز استخراج مي شوند .

.4تقريبا تمام مواد ساختماني از معادن روباز بازيافت مي شوند و در مورد زغال سخت و اورانيوم نيز سهم قابل ملاحظه اي به ميزان 30-25 درصد از طريق فنون معدن كاري روباز قابل استخراج مي باشند .

اسلاید 5 :

فنون معدن كاري روباز

الف-پيوسته

ب-غير پيوسته

اسلاید 6 :

فنون معدن كاري روباز بيش از همه به استحكام صخره بستر و امكانات معدن كاري ناشي از آن بستگي دارد .

از اين رو فناوري معدن كاري روباز را مي توان به دو گروه فناوري صخره سست و صخره سفت طبقه بندي كرد.

ويژگي خاص فناوري معدن كاري روباز صخره سفت استفاده از تجهيزات كاري نا پيوسته براي عمليات عمده است يعني سست كردن بار زدن و حمل و نقل .

اسلاید 7 :

در معادن روباز صخره سست،سست كردن و بار زدن در يك عمليات واحد يكي مي شوند .

ماشينهاي استخراج از طريق رگه زني صخره بستر را سست ميكنند و انگاه مواد را براي حمل بيشتر بار مي زنند و يا ان را به طور مستقيم در منطقه اي كه قبلا استخراج ان به پايان رسيده انبار مي كنند .

 

اسلاید 8 :

ماشین الات

روش غیر پیوسته:

بارگیری:بیل،لاروبهای هیدرولیکی

حمل ونقل:کامیونهای سنگین

روش غیر پیوسته:حفارهای چرخ دار سطلی،لاروبهای زنجیری سطلی

در بیش از80درصد معادن روباز دنیا از شاول وتراک به عنوان ماشین الات بارگیری وحمل استفاده میشود.

اسلاید 9 :

   حد نهايي معدن محدوده‌اي است كه از نظر اقتصادي تا رسيدن به آن اجازه عمليات استخراجي وجود دارد يا عمليات مقرون به صرفه است. همانطور كه ملاحظه مي‌شود استخراج مادة‌ معدني و باطله با ايجاد برش‌هايي از بالا و پائين صورت مي‌گيرد و در نهايت فضاي خالي شده‌اي در دل زمين ايجاد مي‌گردد كه ديواره آن شكل پله‌اي دارد.

 به اين فضاي خالي ايجاد شده پيت گفته مي‌شود.

اسلاید 10 :

الف- ارتفاع پله

    متوسط ارتفاع پله‌ها بين 4 تا 20 متر متغير است. اين حد عمدتاً‌ به جنس سنگ بستگي دارد و در سنگهاي نرم بين 4 تا 6 متر، در سنگهاي نيمه سخت بين 6 تا 8 متر و در سنگهاي سخت بين 8 تا 20 متر تعيين مي‌شود. همچنين اندازه انتخاب شده براي ارتفاع پله بايد با ارتفاعي كه سيستم بارگيري قادر به استخراج است هماهنگي داشته باشد

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید