بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تعاريف

îAnti-Lock Braking Syatem(ABS)

îELECTRONIC BRAKE DISTRIBUTION SYSTEM (EBD)

îELECTRONIC STABILITY PROGRAM SYSTEM (ESP)

îAcceleration Skid Control (ASR)

سيستم ترمز ضدقفل يا ABS  

سيستم توزيع الكترونيكي نيروي ترمز يا EBD

سيستم پايداري الكترونيكي ياESP

سیستم کنترل لغزشدراثرشتاب      ASR

اسلاید 2 :

مقدمه

 امروزه با پيشرفت زيادی که در الکترونيک و کاربرد تراشه های نيمه هادی بوجود آمده است تحول    بزرگی درهدايت خودرو و ترمزهای آن رخ داده است که استفاده از ترمزهای ABS يکی از انهاست .

 استفاده از سيستم‌هاي کمکي و تقويت کننده الکترونيکي و مکانيکي نيز براي هر چه بهتر کردن فعاليت ترمزها بر روي انواع خودروهاي جديد به کار گرفته مي‌شود اين سيستم‌ها با وارد آوردن اندک فشاري به پدال ترمز فعال شده و بهترين نتيجه را در اختيار راننده قرار مي‌دهد.

همه کسانی که تجربه ممتد رانندگی با اتومبيل به خصوص در جاده های خيس و لغزنده را دارند به خوبی می دانند که در اين شرايط چقدر کنترل خودرو مشکل است و تا چه اندازه خطر سر خوردن و به خصوص هنگام ترمزهای ناگهانی وجود دارد که کمترين نتيجه آن پرتاب خودرو به بيرون جاده است .

اسلاید 3 :

 
هدف از ترمزABS

هدف از طراحی ترمز ABS اين بوده است که هنگام ترمزگيری کنترل خودرو حفظ شود با اين نوع ترمز ديگر نيازی نداريد که پدال ترمز را پر کنيد چندين بار فشار دهيدو يا به جهت جلوگيری از قفل شدن ترمز مرتباً ترمز گرفته و آن را رها کنيد چون سيستم به طور خودکار اين کار را انجام می دهد .

تنها کافيست که پدال را به طور پيوسته و محکم فشار دهيد و در اين حالت ضرباتی در زير پايتان احساس  می کنيد.

اسلاید 4 :

 ABSطرز کار ترمز   

ترمزهاي  ABS در بيان ساده دستگاهيالکترونيکي هستند که در هنگام ترمزگيري باکنترل فشار (قطع و وصل کردن فشار) هيدروليک در کسري از ثانيه ارتباط لنت را با ديسک يا کاسه برقرار و قطع مي‌کنند و تکرار سريع و مداوم اين عمل باعث از ميان رفتن حالت بلوکه کردن يا قفل کردن ترمزها مي‌شود.
اهميت اين گونه ترمزها نيز بيشتر در سطوح خيس و لغزنده يا ترمزگيري در سرعت‌هاي بالا بيشتر نمايان مي‌شود.

در اين گونه موارد راننده از کنترل کامل بر روي وسائل نقليه خود برخوردار است .

اسلاید 5 :

 ABSترمزگيري صحيح با

در شرايط بحراني (مواجه شدن با موانع) فورا پدال کلاچ را گرفته و با تمام نيرو به طور مداوم روي پدال ترمز فشار دهيد.

      در اين زمان ABS شروع به کار کرده و شما قادر خواهيد بود خودروي خود را در مسير دلخواه هدايت کرده و از برخورد با موانع جلوگيري کنيد.

دو قانون مهم هنگام ترمزگيري با سيستم ABS
فو
راً کلاچ را بگيريد و با تمام نيرو روي پدال ترمز به طور مداوم فشار دهيد.  خودرو را در مسير دلخواه هدايت کنيد.

اسلاید 6 :

ويژگي ترمزABS

از ويژگي‌هاي اصلي سيستم ABS اين است که دائماً خود را به صورت الکترونيکي کنترل مي‌کند. روي صفحه نمايش دهنده‌ها مقابل راننده يک لامپ هشدار دهنده وجود دارد که روي آن کلمه ANTI-LOCK و يا  ABSنوشته شده است. هر گاه اشکالي در عملکرد سيستم ABS ايجاد شود اين لامپ روشن خواهد شد. هنگام روشن شدن خودرو اين لامپ حدود سه ثانيه روشن خواهد شد که در اين زمان سيستم مشغول کنترل کردن خود است. در صورت خاموش شدن لامپ سيستم عملکرد صحيح خود را داشته و در غير اين صورت روشن ماندن لامپ هشدار دهنده چه قبل از حرکت و چه هنگام حرکت خودرو راننده را از بروز اشکال آگاه خواهد کرد.

اسلاید 7 :

 ABS مزاياي سيستم

سيستم ترمز مجهز به ABS قادر است وضعيت ايمن‌تري را براي خودرو ايجاد کند.
کاهش خط
ترمز افزايش پايداري خودرو در جاده‌هاي لغزنده افزايش کنترل فرمان ،کاهش اثر شرايط متفاوت جاده بر روي لاستيک‌ها، کاهش‌ مقدار لرزش لاستيک و سيستم تعليق در ترمز و پايداري خودرو در جاده‌هاي ناهمگن به هنگام ترمز شديد از فوايد اين سيستم است.

نکات ايمني

  با اين که سيستم ABS داراي ايمني بالايي است، ولي وجود آن در خودرو نبايد باعث سرپيچي راننده از رعايت مقررات رانندگي به خصوص سرعت‌هاي غيرمجاز، رعايت نکردن فاصله ايمني و سرعت مناسب در پيچ‌ها شود.به عبارت ديگر بهره‌مندي از سيستم‌هاي ايمني به معناي ناديده گرفتن ايمني نيست. انجام تغييرات شخصي در خودرو (مثلا ترمز، بدنه‌ها و يا چرخ‌ها) مي‌تواند بر عملکرد سيستم ABS تاثير منفي بگذارد

اسلاید 8 :

معايب سيستم  ABS

تنها نکته منفي در مورد ترمز هاي ABS صداي نسبتا شديد آنها در هنگام ترمزگيري بر روي سطوح بسيار لغزنده است.اين صداي لرزان که به درون کابين نفوذ مي‌کند و زير پدال ترمز حس و شنيده مي‌شود راننده‌اي را که تجربه ترمزگيري در اين شرايط ندارد به اشتباه مي‌اندازد که احتمالا قسمتي از سيستم ترمز خودرواش در حال خرد شدن است و به همين دليل راننده ممکن است به اشتباه از فشار پاي خود بر روي پدال ترمز بکاهد.

 

افزايش طول ترمز  گيري

اسلاید 9 :

قطعات اصلي ABS

قطعات اصلی سيستم ABS به شرح ذيل می باشد :

واحد کنترل هيدروليک

واحد کنترل الکترونيک

سنسور سرعت چرخ

اسلاید 10 :

کنترل هیدرولیک

واحد کنترل هیدرولیک:

این مجموعه شامل 8 شیربرقی می باشد که برای هر چرخ یک شیر برقی ورودی و یک شیر برقی خروجی وجود دارد . هر گاه در خودرویی تعداد شیر برقی ها بیشتر از 8 عدد بود سایر شیر برقی ها مربوط به سیستمهای دیگر ترمز، نظیرسیستم ESP می باشد در ضمن به هنگام کارکرد سیستم ABS روغن با فشار توسط پمپ هیدرولیک به سمت مستر سیلندر بر می گردد لذا به منظور جلوگیری از نوسانات و لرزش لوله های ترمز هنگام باز و بست شیر برقی و همچنین ایجاد افت ناگهانی فشار از آکومولاتور استفاده    می گردد  .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید