بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

پارکینگ:

پارک وسائط نقلیه در سطح عمومی و قابل دسترسی برای عام را پارکینگ گویند.

اسلاید 2 :

اهميت پارکينگ

( يک محاسبة ساده ) :

هر سال  8760 ساعت است و اگر فرض کنيم که هر اتومبيل در طول سال بطور متوسط بيست هزار کيلومتر مسافت بپيمايد و سرعت متوسط حرکت آن چهل کيلومتر در ساعت باشد ، مدت زمانی که هر اتومبيل بطور متوسط در حرکت است 400 ساعت است (يعنی حدود 5% از طول کل سال) و مابقی زمان (يعنی 95% طول سال) را در حال توقف بوده و نيازمند پارکينگ است .

اسلاید 3 :

محل های پارکی که در اطراف خیابان قرار دارد، معمولا به عنوان محل پارک استفاده می شود.

به قطعه زمینی اطلاق میشود که صرف نظر از شکل آن بتوان از آن به عنوان پارکینگ استفاده کرد. قواعد اساسی طراحی پارکینگ ها در این گونه رعایت نمیشود. به همین خاطر از ظرفیت زمین موجود نمی شود بهترین استفاده کرد.

اسلاید 4 :

در مراکز شهر ها که زمین کم یاب و گران است، نمی شود سطح زیادی را به پارکینگ سطحی اختصاص داد. به همین علت با ساختن پارکینگ های چند طبقه از ظرفیت موجود چند برابر استفاده می شود. تعداد طبقات این نوع پارکینگ ها حداکثر  پنج طبقه است و حدود 500 تا 700 اتومبیل را در خود جا می دهد. البته پارکینگ های طبقاتی با بیش از ظرفیت فوق نیز ممکن است. ولی این فقط در موارد خاص ممکن است که چاره ای جز ساختن پارکینگ با ظرفیت خیلی زیاد نباشد.

اسلاید 5 :

در طراحی این پارکینگ ها چهار عامل را باید مورد توجه قرار داد:

  1. ظرفیت پارکینگ
  2. آسانی ورود و خروج ماشین ها
  3. میزان مخارج ساختمان و تاسیسات و نگه داری
  4.   هماهنگی بین پارکینگ و ساختمان های مجاور از نظر طراحی
  5. 1.پارکینگ های چند طبقه بدون رمپ مجزا  
  6.    پارکینگ های چند طبقه با راه خروجی جداگانه
  7. پارکینگ های چند طبقه با رمپ های مستقیم
  8. پارکینگ های چند طبقه تراز با رمپ های حلزونی
  9. پارکینگ های چند طبقه با طبقات سه ترازه

اسلاید 6 :

-    بدون رمپ مجزا: ساده ترین نوع پارکینگ ها هستند، هم از نطر اقتصادی و هم از نظر اجرا. به علت اینکه راه ورود و خروج اتومبیل ها یکی است.

-    با راه خروج جداگانه: برای کاهش تراکم در پارکینگ های بدون رمپ مجزا، یک راه خروج جداگانه در نظر گرفته می شود. در این صورت اتومبیل ها از یک راه وارد و از راه دیگر خارج میشوند. این رمپ جداگانه ممکن است به صورت حلزونی باشد که در این صورت نباید شیب آن از 10% بیشتر شود. همچنین شیب رمپ های مستقیم 4% است.

اسلاید 7 :

-    با رمپ های مستقیم: این گونه پارکینگ ها بسیار عالی هستند شیب رمپ ها نباید از 10% بیشتر شود و باید برای جلوگیری از یخ زدن در زمستان، از سیستم گرمایی استفاده کرد.

البته این پارکینگ ها به دو مورد تقسیم می شوند: 1) با راه های اتصال خارجی یک طرفه 2) با راه های اتصال داخلی دو طرفه.

اسلاید 8 :

- پارکینگ های چند طبقه تراز با رمپ های حلزونی:

 ساختن و طرح اینگونه پارکینگ ها نسبتا ساده بوده. از مزایای این نوع پارکینگ ها آن است که رمپ ها به اندازه نصف مجموع ارتفاع هر طبقه متوالی بالا میروند و به همین علت رمپ ها معمولا کوتاه بوده و با یک گردش 180 درجه ای به رمپ دیگر متصل میشوند.  نکته ای که در مورد این پارکینگ ها باید رعایت کرد نصب علایم مخصوص و مشخص در مورد تعداد جاهای خالی هر طبقه برای رانندگان است تا آنها را در پیدا کردن جای خالی راهنمایی کند.

اسلاید 9 :

- پارکینگ های چند طبقه با طبقات سه ترازه:

 این نوع پارکینگ ها را طوری طرح میکنند که در حقیقت یک سقف به سه قسمت و به هر یک با ترازی مجزا تقسیم گردد. دو قسمت ابتدا و انتهای طبقات در یک تراز و قسمت مرکز سقف به اندازه نصف ارتفاع هر طبقه بالا و یا پایین تر از دو انتهای هر سقف است. مزیت این پارکینگ ها همان طور که در عمل مشاهده میشود پیشگیری از گردش های اضافی است. البته این عیب را هم داراست که انتهای هر قسمت فقط یک راه به طرف پایین یا بالا خواهد داشت و اتومبیل باید به اندازه ی نصف هر طبقه جهت ورود و خروج بپیماید. این گونه پارکینگ ها باید حداقل در چهار ردیف توقف طرح شود که البته هر چند ردیف که مورد نظر باشد میتوان بر این تعداد اضافه کرد.

اسلاید 10 :

در نقاط خاصی از شهر که تقاضای پارکینگ زیاد است اما زمین کافی وجود ندارد و یا بسیار گران است، از پارکینگ های مکانیکی استفاده می شود. پارکینگ های مکانیکی به علت این که رمپ ندارند، فضای کمتری اشغال   می کنند. در این حالت هرچه طبقات بیشتر باشد، از نطر اقتصادی با صرفه تر است. از معایب بزرگ این پارکینگ ها می توان به بالا بودن هزینه نگهداری و تعمیر قطعات مکانیکی نام برد.

معمولا در مجاورت پارکینگ مکانیکی یک فضای اضافی در نظر می گیرند تا اتومبیل هایی که منتظر بالابر هستند، در آن منتظر بمانند و با عث ایجاد ترافیک نشوند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید