بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

بررسی هندسه ارگانیک در معماری             

مقدمه

اصل و مبدا معماری طبیعی

کلبه های نخستین با الهام از طبیعت

سازمند گرائی

سازمند گرائی رایت و سالیوان و ...

رایت و الهام از طبیعت

اصول نه گانه معماری ارگانیک

دو گونه معماری ارگانیک

ساز و کار معماری ارگانیک ( الگوئی از موجود زنده )

معرفی آثار فرانک لوید رایت

اسلاید 2 :

مقدمه                                              

بینش معماری ارگانیک ریشه در فلسفه رمانتیک دارد . رمانتیسم یک جنبش فلسفی ، هنری و ادبی در اواخر  قرن هجده و نوزده میلادی در شمال غربی اروپا بود که به سایر نقاط اروپا و آمریکا سرایت کرد .                                              

در آثار رمانتیک بر انگیختن احساس و هیجان ، ایجاد ابهام و توهم و مناظر تماشائی طبیعی مورد نظر است. کلا سیک به دنبال سلطه بر طبیعت است در حالی که رمانتیک در پی تحسین طبیعت است .  

فردریش ویلهم شیلینگ که یکی از بنیانگذاران مهم فلسفه رمانتیک محسوب می شود ، معتقد بود که طبیعت جزئی از خود انسان است و بین انسان و طبیعت جدائی نیست .                 

اسلاید 3 :

1-1- اصل و مبدا معماری ارگانیک

با خلق شیوه های نوین معماری بسیاری از معماران بر ان شدند که با تلفیق تکنیک های ساختمان سازی و الهام از طبیعت  معماری طبیعی را بنیان گذاری کنند. لوئیس سالیوان در مورد طبیعت تحقیقات بسیاری انجام داد که نتیجه ی آن اصول نقشه کشی این شیوه ی معماری بود.
فرانک لوید رایت به وضع دستور العمل هایی در خصوص چگونگی
فضا های داخلی و خارجی بنا و استفاده از مصالح ساختمانی سازگار با طبیعت پیرامون پرداخت.                                                    

آنتونی گادی اولین فردی بود که طرح این شیوه را با ارائه صورت ساخته شده در بنا بیان کرد و به چگونگی ساختمان سازی بدین شیوه تاکید داشت .وی در اواخر عمرش معماری هندسی طبیعی را با ساخت دو فضای قوس دار در کلیسای سگرادافامیلی متحول ساخت .               

اسلاید 4 :

1-2- کلبه های نخستین با الهام از طبیعت

بشر اولیه همانند حیوانات وحشی در جنگل ها ، غارها وبیشه زارها به دنیا می آمد و به صورت بدوی می زیست . کشف آتش باعث گردید تا آنها برای امان یافتن از سرما به دور یکدیگر جمع گردند و بدینسان اولین اجتماعات بشری پدید آمد در پی این اجتماعات ، آنها اقدام به احداث سر پناه هائی نمودند . برخی سرپناههای خود را با شاخه های سبز درختان ساختند ،  و برخی دیگر به حفر غار در کوه ها پرداختند و دسته ای دیگر نیز با الهام از لانه پرستوها لانه خویش را بنا نمودند .

دوراند  با  داشتن  اعتقاد  به  نظریه  محاکاتی افلاطون ، هنر را

اسلاید 5 :

همچون تقلید از طبیعت می دید ، وی می گوید :

” اگر کار معماری تقلید باشد ، باید همچون سایر هنرهای دیگر از طبیعت تقلید کند لذا بگذارید بنگریم که آیا اولین کلبه  ساخته  شده  توسط  آدمی   موضوعی طبیعی بوده است و آیا ممکن است بدن آدمی به عنوان الگوئی برای نظم به خدمت گرفته شده باشد و در نهایت اینکه آیا آن نظم ها تقلیدی از آن کلبه نخستین و بدن آدمی اند ؟ ”

اسلاید 6 :

1-3- سازمند گرائی

سازمندگرایی به معنی سازمندهی فضا و عناصر یک نظام است.بر اساس این نظریه جامعه به موجود زنده شباهت داردکه بین این دو قائل به این شباهت هاهستیم:نخست اینکه جامعه از اعضا و نهادهای مختلف تشکیل شده که همانند اعضای موجود زنده یک کل واحد را تشکیل میدهد.دوم اینکه نهادهای اجتماعی در جامعه همانند سلسله اعصاب اندام موجود زنده با هم ارتباط دارند و به طور کلی در دوام ساخت اصلی خود موثر و دخیل اند.                                                                

اسلاید 7 :

راسکین استعاره سازمند گرائی را از میان برداشتن مرز خلقت خداوند و انسان ، هنر و طبیعت می داند . و ی در کتاب خود می گوید : همه زیبائی ها بر مبنای قوانین اشکال است و انسان قادر نیست بدون کمک طبیعت شکل های زیبا را درک کند .

اسلاید 8 :

1-4- سازمند گرائی  رایت و سالیوان

سالیوان فرم تابع عملکرد را در فرایند رشد و حرکت طبیعی میدید.او معتقد بود یک محله ی شهری باید همانند موجود زنده حیات داشته باشدیعنی همه ی اجزای ان عملکرد داشته باشند تا نیازهای ما را برآورده سازند و جهان را لذت بخش سازد.

سالیوان اعتقاد زیاد به فرم های طبیعی و سبک ارگانیک داشت ، او به روشی معتقد بود که مشابه فرآیند به وجود آوردن در طبیعت است .

اسلاید 9 :

هیچ خانه ای نباید روی تپه ای باشد ، بلکه باید جزئی و برآ مده از طبیعت باشد تا تپه و خانه بتوانند با هم زندگی کنند و خوشحالی  هر یک به لحاظ دیگری باشد .                                   

اسلاید 10 :

فضای داخلی خانه ابشار با فضای بزرگ تری که طبیعت است تلفیق شده فرد در داخل این  ساختمان ، خود را در فضای بزرگ تری که همان بتن طبیعت است احساس می کند .     

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید