بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

بسترتاریخی

žمعماری رومانسک بازتاب دوره ای از تاریخ تمدن غرب است که قرون وسطی نامیده می شود ؛ قرون وسطی – دوران تاریکی - به فاصله 1000 ساله بین فروپاشی روم و احیای دوباره آن اطلاق می شود.

žتقسیم امپراتوری روم به 2 بخش شرقی و غربی و ایجاد امپراتوری بیزانس با تحولات مهمی در اروپای غربی همراه بود.

žاز جمله این تحولات هجوم پی در پی اقوام گوت که گروهی از اقوام بربر ساکن در اروپای شمالی بودند به رم غربی سرانجام منجر به سقوط روم غربی شد .(در واقع اقوام گوت به دنبال غلبه بر حکومت روم نبودند بلکه به دنبال یافتن مکانی برای اسکان بودند.

žتاثیرات این ناآرامی ها که از حدود سال 400 در اروپا آغاز تا سال 750 میلادی طول کشید.

ž

ž

ž

اسلاید 2 :

بستر تاریخی

žنتیجه این ناآرامی ها تقسیم قلمرو روم بین اقوام حمله کننده بود که این تقسیم شدن بعدها ریشه شکل گیری کشورهای مختلف در اروپا گردید.

žاین اقوام شیوه تولید را از برده داری به فئودالیسم تغییر دادند .در این دوره به رعیت ها serf می گفتند.

žنظام اقتصادی غالب ، نظام اقتصادی خرد و بسته است یعنی هر قلمرویی متشکل از یک ارباب و تعدادی رعیت است که نیازهای آن قلمرو را تامین می نمایند و تجارت آن چنان رواج ندارد .(در همین دوره در سرزمین های اسلامی ما تجارت آزاد و بازرگانی گسترده داریم )

žدر اثر شکل اداره سرزمین ها رفت و آمد محدود است چرا که علاوه بر عدم نیاز به رفت و آمد از لحاظ امنیتی نیز سرف ها در خارج قلمرویی که به آن تعلق دارند ایمن نیستند .

žدر این دوره شهرها زوال پیدا می کنند برای مثال جمعیت رم از یک میلیون نفر به 200 هزار نفر می رسد .

žدر اثر محدودیت ها در رفت و آمد و عدم امنیت اجتماعی معماری جنبه بومی و محلی به خود می گیرد و بناها حالت دژگونه می یابند .

žدر کنار همه این تحولات دین مسیحیت به اوج می رسد و مردم به آشوب های جهان خارج به دنبال آرامش هستند به جنبه های مذهبی پناه می آورند.بنابراین در این دوره رونق دیرها را شاهد هستیم (دیرها مکان های آرامی هستند که مردم به آن ها پناه می آورند.

žاز دیگر عواملی که سبب قدرت گرفتن کلیساها می شود این است که بسیاری از فئودال ها که از تازه ایمان آورندگان بودند زمین های خود را وقف کلیسا می نمایند . بنابراین خود پاپ فکاردینال ها و اسقف ها در این دوران جزء بزرگترین فئودال ها بود.

اسلاید 3 :

هنر کارولنژی

žدر اواخر سده هشتم میلادی شاهد ظهور فردی به نام شارلمانی هستیم که درصدد است تا مانند کنستانتین رفتار کند و امپراتوری مقدس روم را احیا نماید .

žدوره شارلمانی را دوره کارولنپی می نامند ؛ اساس هنر کارولنژی احیای هنر رومی است هر چند دوره آن کوتاه بوده و تنها تا حدود سال 900 میلادی دوام می آورد .

žبعد از شارلمانی  اقوام بربر  حکومت او را از بین می برند اما بقایای حکومت وی تا قرن 19 به صورت دوک نشین ها و بارون نشین ها در بخش های مختلف اروپا باقی می ماند.

žاز بناهای دوران شارلمانی می توان به ”نمازخانه کاخ شارلمانی در آخن“ و همچنین ”دیر سن گال ” در سوییس اشاره نمود .

ž

اسلاید 4 :

دیر سن میکاییل

žپس از شکست جانشینان شارلمانی ،حکومت این ناحیه به دست اوتونی ها افتاد که مسیر کارولنژی ها را ادامه دادند .

žاز بناهای شاخص این دوره ”دیر سن میکائیل در هیلدسهایم“ است که در فاصله 1001 تا 1031 میلادی ساخته شده و بدنه حجیم آن به خوبی منعکس کننده ویژگی های معماری این دوران است .

žاین بنا را می توان مقدمه ای بر بناهای دوران رومانسک دانست .

اسلاید 5 :

معماریرومانسک

žپس از آرامش نسبی که در سال های پس از شارلمانی(750 م به بعد ) به وجود آمد اروپا بار دیگر در اوایل سده دهم میلادی گرفتار جنگ شد این جنگ ها که اولین دوره از جنگ های صلیبی بودند منجر به :

-بر هم خوردن تعادل اجتماعی میان فئودال ها و کلیسا به نفع کلیسا

-رونق مجدد بازرگانی با کشورهای شرقی

-مواجهه با گنجینه های هنر یونان باستان

-مواجهه با هنر اسلامی

گردید.

žهمه این تحولات راه را برای ظهور معماری رومانسک که از لحاظ تاریخی یک دوره 200 ساله (قرون 11 و 12 میلادی )را در بر می گیرد شد.

žمعماری رومانسک بر معماری مذهبی کلیساها مترکز است ،کلیساهایی که نسبت به کلیساهای صدر مسیحیت بزرگتر و پر تجمل تر گشته اند.

žعمده ترین ویژگی های معماری رومانسک را می توان به کارگیری قوس های نیم دایره ای در سقف ها ،جرزهای سنگین در پیرامون بنا و تعریف بنا به کمک احجام ساده و بزرگ هندسی دانست .

ž

اسلاید 6 :

žهمان گونه که اشاره گردید به علت نظام اجتماعی حاکم در قرون وسطی معماری رومانسک در هر محدوده ویژگی ها و خصوصیات خاصی می پذیرد .

žدر معماری رومانسک 5 سبک محلی شاخص داریم :

—سبک کلونی- بورگونی :این سبک سبک حاکم بر بخشی از قلمروفرانسه امروزی است و کلیسای شاخص آن کلیسای سن سرنن می باشد.

—سبک آلمان - لومباردی : این سبک در بخش های  شمالی آلمان و بخش هایی از ایتالیا رواج داشت و کلیساهای معروف این سبک کلیساهای سنت آمبروجو و اشپایر هستند.

—سبک نورماندی : ریشه این سبک به نرمان واقع در جنوب آلمان باز می گردد اما دوران تکامل این سبک در فرانسه طی شد و نمونه های موفق آن در انگلستان به منصه ظهور رسید از کلیساهای این سبک می توان به ”کلیسای سنت اتین ” و ”کلیسای دورام ”اشاره نمود.

—سبک توسکان :این سبک در ناحیه توسکان ایتالیا رواج داشت و به رومانسک محافظه کار شهرت دارد ”کلیسای پیزا ”و ” کلیسای سن مینیاتو“ ، دو کلیسای مشهور این سبک هستند.

—سبک آکتین : این سبک در جنوب فرانسه رواج داشت و از ویژگی های آن ایجاد گنبد بر روی کیسا و به کار بردن سقف چوبی در کلیساها بوده است.“کلیسای سن پیر انگلوم“ از کلیساهای مشهور این سبک است.

ž

اسلاید 7 :

کلیسای اشپایر

žاین کلیسا به شیوه لومباردی ساخته شده است .

žاز ویژگی های سبک لومباردی می توان به عناصر تزیینی نظیر ردیف قوسهای زیرقرنیز ، بالکانه پله پله قوسدار زیر شیروانی ،تاق های متقاطع در سراسر راهروهای جانبی و پنجره های قوسی اشاره نمود.

žگفته می شود این کلیسا از معماری کلیسای سن آمبروجو تاثیر زیادی گرفته است . 

اسلاید 8 :

ž

žنمایی از ناو اصلی کلیسای اشپایر (ارتفاع زیاد سقف و ساختار سنگی سازه)

اسلاید 9 :

کلیسای سن آمبروجو

žاین کلیسا هم به شیوه لومباردی ساخته شده است .

žاز ویژگی های این بنا می توان به وجوددهلیز سرگشاده در در بخش ورودی بنا اشاره نمود که یادآور ویژگی های معماری روم باستان است.

žدر این کلیسا مربع های تقاطع که از وزگی های معماری رومانسک هستند به وضوح قابل تشخیص می باشند.

žاین کلیسا دارای دو برج با ارتفاع های متفاوت است که دردو دوره متفاوت ساخته شده اند.

 

اسلاید 10 :

کلیسای سن آمبروجو

منظره هوایی سنت آمبروجو که در آن به خوبی ترکیب اجزای مختلف قابل تشخیص است .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید