بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

استان اصفهان با مساحتي حدود 197400 كيلومتر مربع، بين 26 و 31 درجه
تا 30 و 34 درجه عرض شمالي و 30 و 49 درجه تا 50 درجه طول شرقي از نصف‌النهار گرينويچ قرار گرفته است. اين استان در مركز ايران واقع شده است و ارتفاع آن 1584 متر است و از جنوب به استان فارس ،از مشرق به استان های یزد و خراسان و از مغرب به استان های لرستان ،چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بیراحمد محدود است.
رودخانه زيباي زاينده رود كه از كوهرنگ بختياري سرچشمه گرفته از ميان شهر
اصفهان با جهت باختري – خاوري عبور كرده و در 140 كيلومتري جنوب خاوري
اصفهان به مرداب گاوخوني ميريزد
هواي اصفهان معتدل و خشك ميباشد.بيشترين درجه حرارت در تابستانها
40 درجه بالاي صفر و كمترينآن در زمستانها 9 درجه زير صفر ميباشد.
ميزان باران اصفهان بطور معمول به حدود 150 ميليمتر در سال ميرسد.

اسلاید 2 :

استان اصفهان از نظر اشکال ناهمواری به دو بخش کوهستانی و دشت تقسیم میشود:
1-ناحیه کوهستانی : این ناحیه در بخش غربی و جنوب غربی استان واقع است .این کوه ها پیش کوه های زاگرس است واز حدود کوه های گلپایگان تا ارتفاعات دنا در سمیرم گسترش یافته است.در بخش مرکزی استان ،ارتفاعات کرکس در اطراف نطنز و کاشان به چشم می خورد.

2-ناحیه ی دشتی :این ناحیه از آبرفت های زاینده رود به وجود آمده است و با شیب ملایمی به تالاب گاوخونی در جنوب شرقی اصفهان منتهی می شود . این ناحیه بین دو رشته کوه غربی و مرکزی قرار گرفته است .

اسلاید 3 :

شیب عمومی زمین در اصفهان به سوی زاینده رود است و شهر اصفهان بر روی دشت رسوبی و حاصلخیز این رود قرار دارد.

اهمیت کشاورزی-صنعتی وخدماتی شهر اصفهان مدیون موقعیت جغرافیایی مناسب آن است. در ارتفاعات غربی استان برف و باران بیشتری می بارد.

همچنین در حوضه های غربی منابع آب بیشتر است و امکانات برای کشاورزی بهتر و در نتیجه،تراکم جمعیت به مراتب بیش از نواحی شرقی است.

بنابراین در امتداد دره ی سرسبز و حاصلخیز زاینده رود کانون های جمعیتی متعددی تشکیل شده است.

اسلاید 4 :

تاریخچه مسجد :

مرحوم آقا میرسیّدحسن مدرس میرمحمدصادقی در اواخر زمان حیات خود در ضلع شرقی کوچه‌ای که در خیابان خوش (خیابان خشک، خیابان شاه، خیابان طالقانی) به سمت محله در کوشک می‌رود، به فاصله تقریباً دویست متری خیابان، در نزدیکی خانه‌های خود طرح مسجدی افکند و شروع به ساختمان آن کرد ولی پیش از اتمام مسجد وفات یافت.

پس از وفات ایشان، سه برادر از ارادتمندان و مقلدین ایشان به ترتیب محمدرحیم‌خان بیگلربیگی امین‌الرعایا، محمدکریم‌خان وکیل‌الرعایا و محمدحسین خان امیر‌الرعایا هر یک پس از دیگری اقدام به تکمیل و اتمام آن نموده و تاریخ‌های آن تا سال 1304هجری قمری ادامه یافته و در سال‌های اخیر نیز از طرف مردم مؤمن و متمکن به تکمیل تزئینات و کاشیکاری مسجد اقداماتی اساسی انجام گردیده است.

اسلاید 5 :

در زاویه شمال غربی مسجد صحن و بقعه مرحوم آقا میرسیّدحسن قرار دارد که به وسیله پنجره‌ای به کوچه‌ای که از خیابان خوش به سمت بازارچه رحیم‌خان می‌رود و از آن جا به کوچه کهنه چین‌ها و مدرسه ترک‌ها و بالاخر در کوشک منتهی می‌شود و مقبره نامبرده از مزارات متبرک و زیارتگاه مؤمنین و مقدسین می‌باشد

مسجد از جمله آثار باستانی اصفهان به شمار می‌رود و از مساجد معمور و آباد و در اوقات سه گانه نماز جماعت در آن منعقد می‌باشد
این مسجد اکنون به نام رحیم‌خان مشهور ولی تابلو آن «مسجد آیت‌الله میرسیّدحسن مدرس» می‌باشد.

اسلاید 6 :

مسجد مزبور دارای صحن و گنبد زیبا و شبستان بزرگ بوده .همچنین دارای سه ایوان جنوبی ، شرقی و غربی است . و در سمت شمالی شبستان
زمستانه قرار دارد ..

اسلاید 7 :

كتيبه سردر شرقي مسجد رحيم خان به خط ثلث سفيد بر زمينه كاشي خشت لاجوردي است كه در سال 1301 كتابت شده و در آن به نام ناصرالدين شاه و ظل السلطان و محمد رحيم خان و برادران او محمد كريم خان و محمد حسين خان اشاره شده است

اسلاید 8 :

در ايوان جنوبي مسجد قسمت نماي خارجي كتيبه اي است كه با خط ثلث سفيد بر زمينه كاشي خشت لاجوردي آيات قرآن كريم نوشته شده است. که شامل آیه 35 و 36 و نصف آیه 37 از سوره نور است . خطاط اين كتيبه محمد باقر شيرازي و تاريخ آن 1304 هجري قمري است.
بر طرفين همين ايوان اشعاري با خط نستعليق سفيد بر زمينه كاشي خشت لاجوردي نوشته شده كه در طي آن معمار مسجد به نام استاد آقا جوئي و نويسنده آن به نام حسن خان معرفي شده است تاريخ اين كتيبه نيز 1304 هجري قمري است
از علو همت ستوده دوران خان حسین آسمان عالم احسان
لشکر اقبال را امیر جهانگیر کشور اقبال را خدیو جهانبان
کوثر دیگر ظهور یافت به جنت کعبه دیگر پدید شد بصفاهان
از پی تاریخ این بنای معظم زد رقم این شعر نغز کلک سخندان
قبله دیم عیان نموده

اسلاید 9 :

محراب زيباي مسجد رحيم خان با كاشي تزئين شده و كتيبه هائي نيز دارد.
اطراف محراب با خط ثلث سفيد بر زمينه كاشي خشت لاجوردي آيات قرآن كريم نوشته شده است.
تاريخ اين كتيبه 1304 هجري قمري است

اسلاید 10 :

مسیر دسترسی

1- خیابان طالقانی – کوچه نارون        

2- خیابان میرداماد – کوچه رحیم خان

3- دروازه دولت - پشت ساختمان جهان نما – کنار مادی فدن – کوچه سرلت

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید