بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

تاريخچه

مكاتب مديريت

   مكتب كلاسيك

   مكتب نئوكلاسيك

   مكتب اقتضائي

   مكتب امپريك

   مكتب نوين

اسلاید 2 :

تعريف مديريت: فرايند انجام كارها بصورت اثر بخش و كارامد توسط ديگران 
مدير كيست؟ هر فردي كه بتواند تعريف مديريت را تحقق بخشد. 
وظايف يك مدير: توانايي برنامه ريزي- سازماندهي- رهبري و كنترل شما با تعاريف مدير و مديريت و وظايف مدير اشنا شديد حال بيايد به عنوان مثال در يك شركت موارد فوق را بررسي كنيم:
   در يك شركت مدير كسي است كه در مرحله ي اول اطلاعات كافي در مورد همه زمينه هاي كاري داشته باشد تا بتواند كاركنان را بر اساس توانايي هايشان در جاي مناسب قرار بدهد.
  
 

اسلاید 3 :

بايد از تمامي امور مربوط به شركت اعم از حسابداري تا خط توليد اطلاعات داشته باشد تا بتواند اطلاعات رسيده از هر بخش را تجزيه و تحليل كند و براساس ان بهترين تصميم را اتخاذ كند.
همچنين از توانايي رهبري برخودار باشد تا با استفاده از مهارت هاي سخن وري و روانشناسي به كاركنان خود انگيزه ببخشد و دستوراتش را به نحوي بيان كند تا كاركنان علاوه بر انجام دادن ان با دل و جان و بهره گيري از حداكثر توانايي هايشان از انجام ان لذت نيز ببرند.
گذشته از همه ي اين موارد بايد قدرت كنترل كردن كاركنانش را داشته باشد تا برصحت و درستي انجام فرامينش نظارت داشته باشد و يك هماهنگي به روز و مناسب بين همه ي قسمت ها انجام دهد.

اسلاید 4 :

امروزه اكثريت مردم بر اين باوراند كه سراغاز علم مديريت با وينسلو تيلور و مكتب كلاسيك وي مي باشد و برخي ديگر بنابر يافته هاي خود نظرشان به ساير نويسندگاني مي باشند كه سهمي در اغاز مديريت علمي دارند.
اما انچه مسلم است همه ي اين نظرات شامل صد تا دويست سال اخير مي باشد كه اگر بصورت ريشه اي بنگريم بنابر مدارك موجود به حداقل 3500 سال قبل مي رسيم.كه در اين جا خلاصه اي از اين تاريخچه را بيان ميداريم :
1491 قبل از ميلاد: تشكيل اولين نمودار سازماني كه در راس حضرت موسي (ع) قرار دارد و بعد از ايشان قائم مقامي به اسم هارون و بعد از ان 12 نماينده از 12 قوم بني اسرائيل و در نهايت مردم.
اين ساختار اتفاقي نبوده و به كمك حضرت شعيب(ع) و حضرت موسي كه از خداوند درخواست قائم مقام كرد با علم و احاطه ي كامل تشكيل شده است. كه اگر نمودار هاي سازماني را بررسي كنيم به تطابق كامل انها پي مي بريم.

اسلاید 5 :

اين شكل يك ساختار مديريتي را نشان مي دهد كه اگر بخواهيم ان را در مورد ساختار سازماني حضرت موسي مقايسه كنيم در راس حضرت موسي به عنوان مدير ارشد . در خط دوم هارون به عنوان مدير مياني و 12 نماينده ي اقوام بني اسرائيل به عنوان مديران خط مقدم ديده مي شوند و در اخر مردم جاي دارند كه در اينجا كاركنان مي باشند.

اسلاید 6 :

500 سال قبل از ميلاد: سان تزو از چين باستان در كتاب خود تحت عنوان هنر جنگ مسئله نياز به وجود سازمان سلسله مراتبي و ارتباط درون سازماني و برنامه ريزي نيروي انساني را بيان مي دارد.
   هر چند اين كتاب در مورد اصول جنگ نوشته شده است ولي با نگاهي عميق و صرف نظر از كلمات و اصطلاحات جنگي ساير مسائل در مبحث مديريت به كار مي روند.
400 سال قبل از ميلاد: سقراط از مديريت تحت عنوان يك هنر همه- گير و جهاني ياد مي كند.
370 سال قبل از ميلاد: يونان باستان- يك كارخانه توليد كفش- فردي به نام گزن قون . سخناني در مورد مزاياي تقسيم كار بيان مي دارد و ثبت مي كند كه بعد ها توسط ادام اسميت در يك كارخانه توليد سنجاق بكار مي رود و از پايه هاي نظريه تيلور مي گردد.
360 سال قبل از ميلاد: ارسطو در كتاب سياست خود
 لزوم وجود سازمان را به نحوي ديگر بيان مي دارد.
 
 

اسلاید 7 :

770 سال بعد از ميلاد: ابو سيف در كتاب الخراج درمورد نحوه ي اداره ي وظايف اساسي حكومت به بحث مي پردازد كه به نوعي راهنماي مديريت ارگان هاي اساسي حكومت مي باشد.
1058 سال بعد از ميلاد: المواردي نيز در كتاب الاحكام السلطانيه بحثي كاملا مديريتي درباره ي قانون اساسي كشورهاي اسلامي به راه مي اندازد.
1093 سال بعد از ميلاد: غزالي هم كه نخواست از كاروان مديران عقب بماند در مورد تعاليم اسلام و نقش ان در بهبود سازمان اداري و بروكراتيك در كشور هاي اسلامي مطالبي به رشته ي تحرير دراورد كه بعد ها به بروكراسي ايده ال ماكس وبر رسيد.
1300 سال بعد ميلاد : پدر مديريت اسلامي ابن تيميه كتاب السياسيه الشريعه ي خود را مي نويسد و اصولي در زمينه تناسب شغل و شاغل ارائه مي كند.
همانطور كه ديديد تا اينجا ابتدا از چين كهن شروع و بعد از ان به يونان باستان سري زديم يادي كرديم از دانشمندان بزرگ اسلام و گنجينه هاي علمي انها را بررسي كرديم اگر چه در مكاتب كنوني مديريت نامي از انها نيست ولي نمي توان نقش مطالب انها در ايجاد اين مكاتب را انكار كرد.
اكنون 1513 بعد از ميلاد اروپا: ماكياولي در كتاب خود مباحثاتي درباره ي اصل

اسلاید 8 :

وحدت فرماندهي به بحث مي پردازد.
1776 ادام اسميت كه قبلا از او ياد كرديم با به كار گيري اصولي كه در كتاب ثروت ملل خود نام برده در يك كارخانه توليد سنجاق به موفقيت چشمگيري دست يافت و توجه همگان را به اصولي همچون سيستم كارخانه و تقسيم كار و سازمان دهي بهينه جلب كرد.
1813 رابرت اون با كتاب خطاب به سرپرستان اهميت توجه به ماشين هاي زنده يعني كاركنان رابيش از ماشين هاي غير زنده گوشزد مي كند كه اين گفته ها مباني شكل گيري مكتب نئو كلاسيك مي باشد.
1832 در كتاب سيستم اقتصادي دستگاهها و توليد كنندگان چالز بابيج نظريه پرداز بسياري از نظرات نهضت مديريت علمي را پيش بيني مي كند.
1855دانيل مك الو سرپرست شركت راه اهن نيويورك 6 اصل مهم مديريتي را ارائه داد و در همان سال سروان هنري متكالف كتابي با عنوان هزينه ي ساخت و اداره كارگاههاي دولتي و خصوصي نوشت.
 اكنون زمان ظهور مكاتب مديريتي است كه بعد از مطالعه ي انها درخواهيد يافت
 

اسلاید 9 :

كه سردمداران مديريت علمي فقط اين اصول را گرد اوري كرده اند و در كنار هم قرار داده اند و هر كس توانسته تغييري در ان ايجاد كند مكتبي به ظاهر جديد خلق كرده كه در واقع اينگونه نيست.
حال به بررسي 3 مكتب اصلي مديريت ( مكتب كلاسيك و مكتب نئو كلاسيك و مكتب اقتضائي) و 2 مكتب جانبي (مكتب تجربي و مكتب مديريت علمي نوين) مي پردازيم.

اسلاید 10 :

  را كه پيشينيان او گفته بودند در يك جزوه تحت عنوان مكتب كلاسيك ارائه كرد. عواملي چون سوء مديريت و در نتيجه ي ان عدم كارايي شركت ها و سيستم هاي حكومتي تيلور را بر ان داشت تا براي حل اين مسله اصول مديريت علمي را كه بنابر گفته ي خود وي كاملا تجربي و اصولي و بر اساس مشاهدات و نه بر اساس سليقه ي شخصي بود ارائه دهد تا با استفاده از ان جامعه ي مديريت را به سمت مديريت علمي بكشاند.او همچنين معتقد بود كه مي توان از اين اصول در مورد كليه ي فعاليت هاي انساني بكار برد.
   اصول مكتب كلاسيك:
1.كشف روش علمي براي هر جزء از كار كارگري     به جاي روش هاي غير علمي و سليقه اي. در اين اصل تيلور معتقد بود كه بايد بهترين راه را براي انجام هركاري پيدا كرد و در اين راه از كار سنجي و زمان سنجي و ارزيابي حركت و فعاليت كاركنان براي يافتن
 
 
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید