بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

واژه وبلاگ
وبلاگ (Weblog) _که به آن بلاگ (Blog) نیز اطلاق می شود_ ترکیبی است از دو کلمه web (به معنای شبکه جهانی) و log (به معنای گزارش روزانه یا روزنوشت) و به یادداشتهایی گفته می شود که توسط یک یا چند نفر به صورت روزانه، هفتگی یا گاه به گاه نوشته شده و در عرصه اینترنت قرار می گیرد.

وبلاگ          «ثبت روزانه وقایع در وب / به اشتراک گذاشتن وب»

اسلاید 2 :

ماهیت وبلاگ
هر فردی که به اینترنت دسترسی و مطلبی برای نوشتن داشته باشد می تواند به طور رایگان، صاحب یک وبلاگ شود. مطالبی که در وبلاگ نوشته می شوند ممکن است خاطرات شخصی، خبر، مقالات علمی، و هر گونه مطلب قابل نگارشی باشند. علاوه بر این نظرات خوانندگان وبلاگ ها نیز جزو مطالب وبلاگ محسوب      می شود.

اسلاید 3 :

اصطلاحات بلاگینگ و بلاگر
به عمل ایجاد و به روز کردن یک وبلاگ، «وبلاگینگ» یا «بلاگینگ»، و صاحب و به روز کننده وبلاگ را «وبلاگر» یا «بلاگر» گویند.
بلاگرها افرادی هستند که مرتباً در وب به جستجو پرداخته و از سایت های مختلف اطلاعات جدید کسب کرده و در وبلاگ خود یادداشت می کنند.

اسلاید 4 :

معادلهای بلاگ، بلاگینگ و بلاگر در فارسی 
 چند معنی فارسی نیز برای این واژه ها ابداع شده است. مثلا برای وبلاگ، طبق یک نظرسنجی که در یکی از وبلاگ های فارسی به عمل آمد، واژه «تارنگاشت» بیشترین رای را در بین سایر واژه های پیشنهادی ارائه شده به خود اختصاص داد و همچنین برای وبلاگ نویسی واژه «تارنگاری» و برای بلاگر واژه «تارنگار» در نظر گرفته شد که البته کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. هنوز فرهنگستان واژه مشخصی را برای این کلمات در نظر نگرفته است .  

اسلاید 5 :

تاریخچه وبلاگ نویسی در ایران
از عمر وبلاگ نویسی در ایران حدود8 سالی است که می گذرد. وبلاگ نویسی از سال 1380 در ایران شروع به رشد نمود،اما از آن تاریخ تا کنون رشد فزاینده ای داشته و روز به روز به علاقه مندان آن افزوده می شود.
اولین وبلاگ نویس ایرانی،سلمان جریری دانشجوی دانشگاه شریف است که وبلاگ خود را در 16 شهریور 1380 به راه انداخت،او با وبلاگ ساده و بی سروصدای خود،نخستین وبلاگ نویس ایرانی است که البته وبلاگش به دلیل عدم علاقه وی به موضوعات عمومی و توجه ویژه اش به مسائل تخصصی فناوری کمتر مورد توجه قرار گرفت.دو ماه بعد یعنی در 14 آبان1380،حسین درخشان وبلاگی با نام«خود بزرگ بینی»را راه انداخت که بعدها به نام «سردبیر:خودم»تغییر نام یافت.
به تدریج تعداد بیشتری از افراد شروع به راه اندازی وبلاگ های شخصی کردند،در خرداد 1381نخستین سرور راه انداز بلاگ فارسی آغاز به کار کرد و این سرور «پرشین بــلاگ» نامیده شد.قبل از راه اندازی پرشین بلاگ، «بلاگر» بی تردید محبوب ترین سرویس دهنده وبلاگ در بین ایرانیان وبلاگ نویس بود اما با راه اندازی پرشین بلاگ،این سرویس فارسی محبوبیت خاصی پیدا کرد.

اسلاید 6 :

تفاوت وب سایت و وبلاگ
مهمترین تفاوتهای وبلاگ و وب سایت عبارتند از:
1- ایجاد یک وبلاگ به تخصص و دانش خاصی نیاز ندارد و این مهمترین تفاوت وبلاگ و وب سایت به حساب می آید،همین امر باعث شده است که افراد زیادی به وبلاگ نویسی روی آورند.
2- وبلاگ ها پویاتر از وب سایت است.اکثر وب سایت ها ماهیتی ایستا و ساکن دارند و معمولا به سرعت تغییر نمی کنند یا اگر تغییر کنند بخش کوچکی از آنها تغییر می کند (به استثنای سایت های خبری) در حالی که اگر پس از 10 روز به یک وبلاگ فعال مراجعه کنید اثری از نوشته های قبلی نمی بینید.
3- تازه ترین مطلب در وبلاگ همیشه در بالا قرار دارد و مطالب کهنه به تدریج وارد آرشیو وبلاگ می شوند،در حالی که در وب سایت،مطلب جدیدی که به سایت اضافه می شود بسته به نظر پدید آورنده سایت در همه نقاط سایت می تواند قرار گیرد.
4- واحد وبلاگ،پست و واحد وب سایت صفحه است. وبلاگ مجموعه ای از مدخل ها (پست ها)است که برعکس ترتیب تاریخی آورده می شوند. یعنی جدیدترین مدخل در بالای صفحه و مدخل های قدیمی در پایین صفحه قرار می گیرند،اما وب سایتها مجموعه ای ازصفحات می باشندکه ازطریق وب جهان گستر دردسترس قرار می گیرند.

اسلاید 7 :

سرویس دهنده های وبلاگ
سرویس دهنده های وبلاگ،وب سایت هایی هستند که به وسیله آنها می توان به ایجاد و مدیریت وبلاگ اقدام نمود.امروزه دیگر لازم نیست که یک کاربر برای داشتن یک وبلاگ ساده،زبان برنامه نویسی HTML بداند،بلکه با ثبت نام در یکی از سایت های ارائه دهنده وبلاگ می تواند برای خود یک وبلاگ ایجاد کند.
تعدادی از سایت های خارجی ارائه دهنده وبلاگ عبارتند از:
 pitas.com
blogger.com
blogspot.com
liveJournal.com
از میان این سایت ها«pitas»قدیمترین و«blogger»مشهورترین سایت های ارائه دهنده وبلاگ می باشند که بر فراهم آوری رایگان وبلاگ تکیه دارند.
ایجاد وبلاگ در سایت های غیر ایرانی برای ایرانیان با مشکلاتی از قبیل فونت فارسی و همچنین تاریخ شمسی همراه است اما سایت های ایرانی ارائه دهنده وبلاگ نیز وجود دارند که این مشکلات را مرتفع ساخته و با ایجاد الگوهای متنوع محیط دلپذیری را جهت ساختن یک وبلاگ به ساده ترین روش ممکن و عدم پرداخت هزینه مهیا نموده اند،این سایت ها عبارتند از:
  takblog.ir
blogfa.com
blogsky.com

persianblog.ir
mihanblog.com

از میان سایت های فوق،«persianblog»دارای محبوبیت بیشتری است. زیرا اولین سرویس دهنده وبلاگ برای فارسی زبانان است که توسعه قابل توجهی داشته و روز به روز به دامنه کاربران آن اضافه می گردد.

اسلاید 8 :

وبلاگ در دنیای کتابداری و اطلاع رسانی
کتابداران
به عنوان متخصصان اطلاعاتی،برای رسیدن به پیشرفت های حرفه ای باید دانش خود را به روز کنند و در جریان تازه ترین رویدادها در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی قرار گیرند؛ از این رو وبلاگ که پدیده ای جدید در این حوزه است می تواند توانایی های حرفه ای این رشته را ارتقاء بخشد. بنابراین وبلاگها سریع جای خود را در کتابخانه ها پیدا کردند و کتابداران از جمله اولین افرادی بودند که از این پدیده جدید استقبال نموده و از آن برای انتشار عقاید،افکار و اطلاعات خود به روش های مختلف استفاده نموده اند . 

اسلاید 9 :

کاربرد وبلاگ در کتابخانه
موارد استفاده از وبلاگ در کتابخانه ها عبارتند از:
1- روز آمد نگه داشتن اطلاعات کتابخانه. کتابخانه ها به کمک وبلاگ می توانند اطلاعات مورد نیاز کاربران را مرتب روز آمد نمایند.
2- تبلیغ خدمات کتابخانه. کتابخانه ها می توانند به عنوان خدمات آگاهی رسانی جاری،اطلاعات جدید مربوط به کتابخانه را از طریق وبلاگ در اختیار کاربران قرار دهند.
3- اطلاع رسانی درباره اخبار روز.
4- معرفی منابع جدید. کتابخانه ها و کتابداران می توانند از طریق وبلاگ خود،سایت ها و منابع جالب و مفید را که بعید است کاربران از آنها آگاهی داشته باشند،معرفی نمایند.
5- همکاری و مشارکت در بین کتابداران.
6- تشکیل گروههای بحث. کتابخانه ها می توانند با استفاده از وبلاگ خود گروههای بحث تشکیل دهند.برای مثال بحث کتاب، بانکهای اطلاعاتی و...؛ در اینجاست که کتابداران    می توانند مهارت خود را به عنوان متخصص نشان دهند.

اسلاید 10 :

معرفی چند وبلاگ کتابداری و اطلاع رسانی خارجی
advocate4libraries.blogspot.com
این وبلاگ در زمینه های عمومی کتابداری فعالیت می کند و پیوندهایی را به دیگر مطالب مربوط به کتابداری و اطلاع رسانی ارائه می کند.
ddc.typepad.com
یک وبلاگ تخصصی در زمینه رده بندی دیوئی و قوانین و تقسیمات آن است. آرشیو این وبلاگ از سال 2008 شروع می شود.
gypsylibrarian.blogspot.com
یک وبلاگ شخصی کتابداری است و صاحب آن خانم انجل ریورا از مدرسان کتابداری است که مطالب شخصی و عمومی در زمینه کتابداری مطالبی می نویسد. وی در سال 2005 وبلاگ خود را تاسیس کرده.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید