بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


تحولات شگرفی که در نظام پولی و بانکی جهانی بواسطه ی انقلاب فن آوری اطلاعات و ارتباطات بوجود آمده است، باعث بوجود آمدن مفهومی جدید از جرم پولشویی، به نام پولشویی الکترونیکی شده است که به دلیل ابعاد بسیار مخرب آن در سطح ملی و بین المللی توجه نظام های اقتصادی، سیاسی و حقوقی کشورها را به خود معطوف داشته است. پولشویی آثار زیانبار بر اقتصاد، جامعه و سیاست دارد.

در پولشویی الکترونیکی ، پولشویان به جای استفاده از روش های قدیمی و پردردسر پولشویی سنتی، از گروهی از تکنیک ها و امکانات فضای مجازی مثل انتقال سریع پول از یک کشور به دیگر کشورها و... برای پاک کردن منابع ناپاک عواید خود استفاده می کنند.

افزایش مخاطرات امنیتی برای بانک ها، موسسات مالی و بخش خصوصی مسائل حقوقی جدیدی را پدید آورده است. از آن جمله ریسک های حقوقی و قانونی ناشی از نقض قوانین ملی و بین المللی هستند. همین مسئله موجب شده است که پولشویی به عنوان یک جرم بین المللی شناخته شده و سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سایر سازمان های اقتصادی منطقه ای وادار به اتخاذ تدابیری برای پیش گیری، مهار و مبارزه با پولشویی گردند که در کنوانسیون های متعددی بازتاب یافته اند و دستورالعمل ها و قوانین جهانی و منطقه ای را به دنبال داشته اند که نقش حقوق بین الملل را در این مورد برجسته ساخته اند.

متاسفانه در ایران، علی رغم نقاط ضعف موجود در فضای مجازی و سیستم بانکداری الکترونیکی و امکان سوء استفاده از آن ها برای مقاصد پولشویی، هنوز اقدامی اساسی برای جلوگیری از پولشویی الکترونیکی صورت نگرفته است و مقررات ضدپولشویی موجود نیز از بازدارندگی و ضمانت اجرای کافی برخوردار نیست.بنابراین نیازمند قانونگذاری و تدابیر جدی و گسترده در این زمینه و نیز همکاری بین المللی برای جلوگیری و مهار این نوع از پولشویی می باشیم.

 

اسلاید 2 :


پدیده مجرمانه از دیرباز با جامعه انسانی همراه بوده است. تحولات اجتماعی، توسعه جوامع و حتی تدابیر گوناگون برای بازدارندگی مجرمان، توفیق کاملی نداشته اند و پدیده های مجرمانه یکسره با شرایط زمان در حال حرکت و سازگاری بوده است. در زمانه ما نیز همراه با تحولات شگرفی که در زمینه های مختلف اجتماعی پدید آمده است پدیده های مجرمانه نیز متحول شده اند. از نظر ماهیت، مجرمان به جای اینکه در صدد تامین مایحتاج روزمره خود یا ارضای احساسات خویش با ارتکاب جرایم خشن باشند، مترصد ثروت اندوزی با ارتکاب جرایم سودآور هستند. از نظر شکلی نیز در کنار جرایم فردی، جرائم سازمان یافته بروز کرده است؛ گروه های سازمان یافته ای که با استفاده از مدرنترین دستاوردهای تکنولوژی به دنبال اهداف و منافع خود هستند. رهبران این باندهای جنایتکار مدرن، تلاش دارند این گونه جرائم را مشروع جلوه داده و قانونی نمایند. آنها دیگر یک فاعل باهوش تنها نبوده بلکه اعمال آنها به طور قابل ملاحظه ای سازمان یافته و تخصصی شده است. آن ها تهدید و دغدغه ای نه تنها برای پلیس، بلکه کل جامعه هستند و اگرچه ابتدا به شکل مخفیانه زندگی
می کردند، اما با افزایش ثروت و قدرتشان، به شکل عمومی ظاهر شده و به رقابت با سرمایه داران بزرگ و سیاستمداران می پردازند.


اسلاید 3 :


امروزه به ویژه جنایاتی که منفعت سرشار مادی در بر دارند به شکل سازمان یافته و توسط گروه ها و باندهای مافیایی و غالباً در بعد فراملی ارتکاب می یابند و جرایم سازمان یافته فراملی از مهمترین مشکلاتی است که در دهه های اخیر توجه کشورها و سازمان های بین المللی را به خود جلب کرده است.

هدف نهایی این گروه ها تحصیل نفع مالی و مادی است؛ به گونه ای که ارتکاب جرم به یک صنعت و تجارت تبدیل شده است و درآمد حاصل از آن، از درآمد بسیاری از مشاغل پر درآمد هم بیشتر است. اما با کسب این درآمدها و منافع، زنجیره ی ارتکاب جرم کامل نمی شود و تکمیل آن نیاز به حفظ این درآمدها و بهره جویی از آن دارد به نحوی که ماهیت مجرمانه آن کشف نشود، تا علاوه بر جلوگیری از توقیف مال توسط مقامات قضایی و انتظامی، وقوع جرم مبنا نیز کشف نشود؛ شخص مجرم شناسایی نشده و تحت تعقیب قرار نگیرد. در این زمان است که مساله مشروعیت و قانونی بودن عواید حاصل از این جرایم مطرح شده و تلاش برای پولشویی آغاز می گردد.

اسلاید 4 :


    واژه پولشویی برای توصیف فرآیندی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن پول غیر قانونی یا ناپاکی که حاصل فعالیت های مجرمانه مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه و کالا، قاچاق انسان، رشوه، اخاذی، کلاهبرداری است، در چرخه ای از فعالیت ها و معاملات، با گذر از مراحلی شسته و به پول قانونی و تمیز تبدیل می شود. پولشویی به عنوان یک جرم در دهه 1980 بویژه در مورد عواید حاصل از قاچاق مواد مخدر و داروهای روان گردان مورد توجه کشورهای غربی قرار گرفت. این امر به دلیل آگاهی کشورهای مزبور از سودهای کلان حاصل از این فعالیت مجرمانه و نگرانی آنها درباره گسترش مصرف مواد مخدر در جوامع غربی بود که انگیزه مبارزه با فروشندگان مواد مخدر را برای دولت ها از طریق تدوین قوانینی که آن ها را از عواید غیر قانونی محروم کند بوجود آورد. اما امروزه پولشویی تنها به شست وشوی عواید حاصل از قاچاق مواد مخدر محدود نمی شود و شست و شوی درآمدهای حاصل از تمام جرایم را در بر می گیرد و همان طور که می دانیم به سرعت در حال گسترش است.

اسلاید 5 :


تجارت الكترونيكي

از ابتداي آفرينش تا كنون، بشر روش‌هاي مختلفي را براي تجارت به كار برده است. در ابتدا سيستم تبادل كالا رايج بود. مثلاً شكارچي گوشت را با سلاح عوض مي‌كرد. اين سيستم مشكلات بسياري داشت. مثلاً ممكن بود شكارچي نتواند سلاح‌سازي را پيدا كند كه به گوشت احتياج داشته باشد. بنابراين گوشت‌ها فاسد مي‌شدند.
بعدها سيستم كالاي محبوب بوجود آمد. مثلاً در سرزميني كه گندم غذاي اصلي مردم بود، شكارچي، گوشت را با گندم و سپس گندم را با سلاح تعويض مي‌كرد كه اين روش نيز مشكلات زيادي داشت زيرا كالاي محبوب در سرزمين‌هاي مختلف، متفاوت بود. همچنين معياري براي سنجش ارزش آن وجود نداشت و حمل و نقل آن هم مشكل بود.
بدون شك اختراع پول نخستين انقلاب در زمينه‌ي تجارت بود زيرا ارزش آن مشخص بود، حمل آن آسان بود، فاسد نمي‌شد و همه طالب آن بودند.

اسلاید 6 :


ساخت كشتي باعث رونق تجارت شد. در حدود 200 سال قبل از ميلاد، فينيقيان تكنيك ساخت كشتي را به كار بردند تا از دريا بگذرند و به سرزمين‌هاي دور، دست پيدا كنند. با اين پيشرفت، براي اولين بار مرزهاي جغرافيايي براي تجارت باز شد و تجارت با سرزمين‌هاي ديگر ‌آغاز شد.

تحولات و انقلاب‌ فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات، چهره‌ي تجارت را نيز دگرگون كرده است و امروزه با مفهومي جديد به نام تجارت الكترونيك روبه‌رو هستيم .

اين سبك از تجارت به دليل مزايا و منافع سرشاري كه براي انسان داشته به سرعت در حال گسترش است و به قطعيت مي‌توان ادعا نمود كه تجارت الكترونيك بسياري از محدوديت‌هاي تجارت سنتي را از پيش رو برداشته است و نه تنها فرم و شكل ظاهري تجارت سنتي را بلكه محتواي امر تجارت را نيز دستخوش تغييرات خود كرده است.

تجارت الكترونيك يك مفهوم جديد نيست و استفاده از فن‌آوري‌هاي الكترونيكي در انجام امور بازرگاني و تجاري به سال‌ها قبل باز مي‌گردد.

تاريخچه اين نوع تجارت، از حدود سال 1965 آغاز شد كه مصرف‌كنندگان توانستند پول خود را از طريق ماشين‌هاي خودپرداز (ATM) دريافت كرده و خريد‌هاي خود را با كارت‌هاي اعتباري انجام دهند. پيش از توسعه‌ي تكنولوژي‌هاي مبتني بر اينترنت در سال‌هاي آغازين دهه 90، شركت‌هاي بزرگ دست به ايجاد شبكه‌هاي كامپيوتري براي مبادله‌ي اطلاعات تجاري ميان يكديگر زدند. اين روش، مبادله‌ي الكترونيكي داده‌ها (EDI) ناميده مي‌شد.

 

اسلاید 7 :


در آن سال‌ها، لفظ تجارت الكترونيكي، مترادف با مبادله‌ي الكترونيكي داده‌ها بود. ايجاد و توسعه‌ي اينترنت و شبكه، باعث خلق فرصت‌هاي زيادي براي توسعه و پيشرفت زيرساخت‌ها و كاربردهاي تجارت الكترونيكي گرديد.

در 26 اكتبر سال 1993، بيل كلينتون رئيس‌جمهور وقت آمريكا با امضاء يك دستورالعمل دولت را موظف كرد كه در كمترين زمان ممكن تجارت الكترونيكي را براي خريد و فروش كالاها در سطح كشور به شكلي عملي درآورد.

 


اسلاید 8 :


كميسيون حقوق تجارت بين‌الملل سازمان ملل متحد در راهنمای حقوقی، انتقال الكترونيكي وجوه را چنين تعریف مي‌كند:

عبارت از انتقال وجهی است كه در آن يك يا بيش از يك اقدام در فرآيند كار كه پيشتر بر اساس روش مبتني بر كاغذ انجام مي‌شد، اكنون با روش‌هال الكترونيكي صورت مي‌گيرد.»

 

اسلاید 9 :


روش‌هاي پرداخت الكترونيكي

بند 1- كارت اعتباريCredit Card
بند 2- پول الكترونيكيE-Money
بند 3- چك الكترونيكيE-Cheque
بند 4- كيف پول الكترونيكي:E-Walet


اسلاید 10 :


سير تكامل پول به چند گروه عمده تقسيم مي‌شود:

نخست: عبارتست از استفاده از اشياء به عنوان پول

دوم: عبارتست از تجارت با اشياء گران بها و ارزشمند

سوم: مسكوكات

چهارم: اسكناس

پنجم: حساب‌هاي سپرده

ششم: پول پلاستيكي

هفتم: پرداخت‌هاي الكترونيكي و انتقال الكترونيكي وجوه

هشتم: كارت‌هاي هوشمند

و نهم: مسكوكات ديجيتالي

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید