بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

رشد: تغییر دائمی همرا با افزایش سن که به ظرفیت عملی سازماندار و خاصی منجر می‌شود.
رشد فرايندي چند بعدي است.
رشد حرکتی: فرایند متوالی و مداوم تغییر رفتار حرکتی در طول حیات که به پیشرفت‌های فردی از حرکات ساده، غیر نظامدار، و حرکات غیر ماهرانه تا پیشرفت مهارت‌های حرکتی پیچیده و سازماندار عالی و بالاخره به مهارت‌هایی که با کهنسالی همراه‌اند مربوط است.
حرکت : تغییر در وضع بدن

اسلاید 2 :

رشد واژه اي عمومي و كلي است و به تمامي تغييرات ساختاري و عملكردي -خواه پیشرونده و خواه پسرونده- در طول عمر، از لقاح تا مرگ، اشاره دارد.
رشد فرآيندي متوالي، مداوم و وابسته به سن است كه نمو (افزايش اندازه يا جرم بدن)، باليدگي (پيشرفت كيفيت عملكردي بدن) و سالمندي را در بر مي گيرد.
تغييرات رشد داراي ويژگي هاي زير مي باشد:
ساختاري(كمي) و عملكردي (كيفي) هستند.
متوالي هستند و ترتيبي تقريباً قابل پيش بيني دارند.
هر رفتار بر پايه ي رفتار هاي قبلي شكل مي گيرد. مثلاً ايستادن پیشنیاز راه رفتن
عوامل مختلفي (ژنتيك، محيط و تكليف و ...) باعث ايجاد اين تغيييرات مي شود.
فردی است.

اسلاید 3 :

لزوم آگاهي از رشد تمام جوانب رشد جهت برنامه ريزي در مسير شكوفايي استعدادها
شناسايي موارد غير طبيعي كه نياز به مداخله يا درمان دارند.
تعيين و تجویز فعاليت هاي مناسب و برنامه ريزي صحيح براي رشد مطلوب افراد در تمام سنين
طراحي و اجراي فعاليت هاي مختلف حركتي بر اساس اصول براي دوره هاي سني مختلف

اسلاید 4 :

مهارت حركتی(Motor Skill): یکی از اشكال حركت است وبه الگوي حركت بنيادي كه با دقت و كنترل بيشتري انجام مي‌شود، اشاره دارد.
مهارت ورزشي (Sport Skill): پالايش يا تركيبي از الگوي حركات بنيادي يا مهارتهاي حركتی است که براي اجراي يك فعاليت ورزشي به کار گرفته می شود.

اسلاید 5 :

مفاهيم حوزه پرورش حركتي و ورزش رفتار
حركت
بازي و ورزش

اسلاید 6 :

رفتار حرکتی پیش از تولد آغاز می شود.
بعد تولد با بازتاب های ابتدایی دوران طفولیت شروع می شود و با اجرای های ورزشی حرفه ای به اوج می رسد.
رشد حرکتی شامل مراحل زیر است
بازتاب ها (تولد-2 سالگی)
حرکات مقدماتی
حرکات بنیادی
حرکات تخصصی

اسلاید 7 :

نخستین شکل حرکات انسان حرکات بازتابی است. در طول چهار ماه آخر حیات قبل از تولد و چهار ماه نخست بعد از تولد حافظه حرکتی انسان به طور عمده از حرکات بازتابی تشکیل شده است.
رفلکس ها زیر بنایی حرکات دیگر هستند و پایه ای را برای دوره های دیگر فراهم می کنند.
اکثریت بازتاب‌ها توسط سطوح پایین قشر مغز مثل نخاع، بصل‌النخاع، ساقه مغز و برجستگی‌های حلقوی کتنرل می‌شوند.

اسلاید 8 :

حرکات پایه ای اولین حرکات ارادی کودک می باشند که برای حیات و بقاء لازم می باشد.
حرکات ابتدایی در سه گروه طبقه‌بندی می شوند:
حرکات استواری: حرکات استواری یا کنترل وضعیت بدن شامل دامنه وسیعی از حرکات ارادی، از کنترل سر تا کسب وضعیت قائم است. (مانند کنترل سر و گردن و غیره )
حرکات جابه‌جایی: - حرکاتی که در آن بدن جابجا می شود (مانند سینه خیز رفتن و چهار دست و پا رفتن و غیره)
حرکات دستکاری: حرکات دستکاری مستلزم استفاده ارادی از دست هاست که منجر به کسب توانایی دسترسی، چنگ زدن و رها کردن پیشرفته می‌شود. (مانند حرکات دسترسی و چنگ زدن و غیره)

اسلاید 9 :

پس از حرکات مقدماتی، حرکات بنیادی ظاهر می شوند. در دوره ی حرکات بنیادی، کودک به نحوه ی اجرای انواع حرکات استواری، جابجایی و دستکاری به صورت مجزا و سپس در ترکیب با یکدیگر پی می برد. برخلاف حرکات رفلکسی و مقدماتی، حرکات بنیادی خصوصا در مرحله ی آخر (مرحله ی پیشرفته) از عوامل محیطی و عوامل مربوط به تکلیف تاثیر زیادی می پذیرند.
مهارت حرکتی بنیادی یا اساسی: عبارت است از فعالیتی که دارای هدف مشخص و معین است. بنابرین مهارت های بنیادی، پایه و اساس فعالیت های حرکتی پیشرفته و پیچیده تر مراحل بعدی تکامل را؛ فراهم می کنند.
دوره ی حرکات بنیادی از سه مرحله ی مجزا که دارای همپوشانی هستند، تشکیل شده است: مرحله ی ابتدایی، در حال رشد و پیشرفته

اسلاید 10 :

مرحله ی ابتدایی (2 تا 3 سالگی) که معمولا در دوره ی نوپایی مشاهده می شود، اولین تلاش های هدفدار برای اجرای حرکات بنیادی صورت می گیرد. حرکات بنیادی در این مرحله دارای ترتیبی اشتباه بوده یا فاقد بخش های از زنجیره حرکت می باشند، هماهنگی ضعیفی دارند و فرد در اجرای حرکت یا به طور محدود و یا بیش از حد از بدن استفاده می کند.
در مرحله ی در حال رشد (4 تا 5 سالگی ) که معمولا در اوایل دوره کودکی دیده می شود، کنترل و هماهنگی حرکات بنیادی افزایش می یابد؛ ولی استفاده از بدن، هنوز محدود یا بیش از حد است. رشد حرکتی تا این مرحله، عمدتا از طریق فرایند بالیدگی صورت می گیرد. اگر شرایط مناسب محیطی فراهم نباشد، افراد به مراحل بالاتر رشد حرکتی صعود نخواهند کرد.
مرحله ی پیشرفته (6تا 7 سالگی) غالبا در اواسط یا اواخر دوره ی کودکی دیده می شود، کنترل، هماهنگی و کارایی مکانیکی افزایش می یابد. رشد آن دسته از مهارت های دستکاری که نیازهای ادراکی- حرکتی بیشتری دارد، مثل دریافت، ضربه با دست به توپ متحرک و ضربه با پنجه تا اندازه ای کندتر بوده و دیرتر به مرحله ی پیشرفته می رسند. رسیدن به این مرحله مستلزم فرصت های تمرینی، تشویق و آموزش است. نرسیدن به این مرحله، از رشد حرکتی و رسیدن به مراحل بعدی جلوگیری می کند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید