بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

قبل از اینکه وارد بحث جستجوی معنایی شویم ابتدا باید بدانیم وب معنایی چیست چرا که جستجوی معنایی زیرمجموعه ای وب معنایی است.

وب معنایی (که گسترشی از وب حاضر است) که در آن اطلاعات به خوبی معنا شده، همکاری بین مردم و کامپیوتر را بهتر میکند. وب معنایی یک جنبش مشترک است که توسط w3c رهبری می شود که فرمت های رایج داده را روی شبکه گسترده جهانی ترویج می کند. این تیم با گنجاندن محتوای معنایی در صفحات وب، به تبدیل شدن وب حاضر که مشتمل بر اسناد ساختار نیافته است به یک وبی از داده ها کمک میکند.

وب معنایی یک چارچوب مشترک برای به اشتراک گذاری داده ها در بستر www را ارائه میدهد.

اسلاید 2 :

همراه با www وب معنایی با استفاده ی برنامه هایی که از آن استفاده می کنند، رشد میکند. جستجوی معنایی یکی از برنامه های وب معنایی برای جستجو است. جستجو هم برنامه ای است که روی وب محبوب است و هم برنامه ایست کاربردی برای بهبود بخشیدن.

جستجوی معنایی به دنبال این است که با درک بهتر منظور و هدف جستجوگر و معنای متنی کلمات، به بهبود دقت جستجو بیفزاید و نتایج مرتبط تری را ارائه دهد.

نویسنده ست گریمز مقاله ای با عنوان "11 روش به هم پیوستن معناشناسی به جستجو" منتشر کرد که در آن سیستم های جستجوی معنایی و دیگر فرآیندهای معناشناسی در جستجو را بیان کرده است.

اسلاید 3 :

سیستم های جستجوی معنایی با در نظر گرفتن متن جستجو، مکان، منظور و هدف جستجوگر، تنوع کلمات، مترادف ها، پرسش های عمومی و تخصصی، تطبیق مفاهیم و پرسش های زبان طبیعی، نتایج جستجوی دقیق تر به جستجوگر ارائه می کند.

قبل از هرچیز باید دو نوع متمایز جستجو را بررسی کنیم:

  • جستجوهای جهت یاب: در این نوع جستجو کاربر با استفاده از یک کلمه یا ترکیبی از کلمات که میخواهد در اسناد و صفحات آنها را جستجو کند استفاده می کند. در چنین مواردی کاربر با استفاده از موتور جستجو به عنوان یک ابزار جهت یاب به سمت سند مورد نظر هدایت می شود. این نوع جستجو رایج نمی باشد.
  • جستجوهای تحقیقاتی: در بسیاری موارد دیگر، کاربر با استفاده از کلمه یا عبارتی که به شکل یک شی در نظر گرفته میشود، سعی میکند به آن مجموعه مطالب و یا اسناد مورد نظر برای تحقیق یا پژوهش خود دست یابد. این نوع جستجو رایج می باشد.

اسلاید 4 :

در جستجوی معنایی دو هدف را دنبال می کنیم؛ اولی تقویت جستجوهای سنتی با استفاده از داده های واکشی شده از وب معنایی است. دومی دلالت بر استفاده از درک مفهومی، از واژه مورد جستجو برای بهبود جستجوهای سنتی دارد.

برای تکمیل جستجوی معنایی از نتایج جستجوی سنتی سه مشکل وجود دارد:

  • معنی و مفهوم: نیاز به برداشت صحیح از معنای عبارت مورد جستجو.
  • چه نشان می دهد: تشخیص اینکه چه داده هایی از وب معنایی واکشی شده اند.
  • ارائه: نیاز به قالب مناسب برای گنجاندن داده ها در نتایج جستجو.

اسلاید 5 :

جستجوی معنایی فقط به معنای جستجوی متنی و یا جستجو بر اساس هدف و نظر کاربر نیست بلکه یک سیستم جستجوی معنایی هوشمند با استفاده از فاکتور های مختلف، نتایج جستجو را مفیدتر و دقیق تر کرده و بهبود می بخشد. این فاکتور ها شامل موارد زیر می باشد:

  • روند فعلی: به طور مثال اگر اکنون در کشور انتخابات ریاست جمهوری برقرار باشد و عبارت "چه کسی رئیس جمهور جدید است" را جستجو کنیم، سیستم باید بتواند براساس اتفاقات و اخبار فعلی پاسخ کاربر را بدهد.
  • مکان جستجو: به عنوان مثال اگر کاربر عبارت درجه حرارت را جستجو کند، سیستم باید بتواند براساس شهر کاربر پاسخ صحیح بدهد.
  • هدف جستجو: نتایج جستجو باید بر اساس هدف جستجو باشد و نه تنها بر اساس کلمات مورد جستجو.
  • تنوع کلمات در جستجو: سیستم جستجوی معنایی باید تمامی کلمات مرتبط با کلمه جستجو از جمله جمع، مفرد و ... را در نظر بگیرد. مثل سگ، سگها، سگش و ... .

اسلاید 6 :

  • مترادف ها: این سیستم باید بتواند نتایج مربوط به مترادف های کلمه مورد جستجو را ارائه کند. مثل عبارات "کوه بلند" و "کوه مرتفع".
  • پرسش های عمومی و تخصصی: سیستم جستجوی معنایی باید توانایی برقراری ارتباط بین یک موضوع عمومی و یک موضوع تخصصی را داشته باشد. به طور مثال یک مقاله درمورد سلامت و دیگری مختص دیابت است. اگر شخصی درباره سلامت جستجو کند باید هردو مقاله به او ارائه داده شود.
  • تطبیق مفهوم: این موضوع زیرمجموعه ای از تطبیق متن است. سیستم باید بتواند مفهوم گسترده ای از پرس و جو را درک و نتایج مربوطه را بازگرداند. مثلا اگر "مشکلات ترافیک در نیوجرسی" را جستجو کردیم، عباراتی چون "جاده های باریک"،"عدم عملکرد صحیح چراغ" و "نقص در کمک رسانی جاده ای" را نیز در نتایج جستجو مشاهده کنیم.
  • پرس و جوی زبان طبیعی: اکثر افرادی که عملیات جستجو را انجام میدهند، درک صحیحی از روشهای جستجو ندارند. به همین دلیل از زبان طبیعی برای جستجو استفاده میکنند. مثلا اگر بخواهیم بدانیم ساعت در آریزونا چند است میزنیم "What time is in Arizona". اکثر موتورهای جستجو برای این عبارت وب سایتها و مقالاتی که مربوط به آریزونا باشد را به عنوان نتیجه نمایش میدهند اما یک سیستم جستجوی هوشمند باید بتواند زمان را در آریزونا نمایش دهد.

اسلاید 7 :

  • تغییر معنی بر اساس گروهی از کلمات: با ترکیب برخی کلمات معنی عبارت جستجو تغییر میکند. مثلا :

{محصولات جدید سلامت تخم مرغ}

{مزایای جدید سلامت تخم مرغ}

  • اگر این دو عبارت را در گوگل جستجو کنیم، نتایج متفاوتی به ما نشان خواهد داد. پس یک جستجوگر معنایی باید توانایی تفکیک نتایج با توجه به گروهی از کلمات را داشته باشد.

اسلاید 8 :

جستجوی معنایی چالش بزرگ برای موتورهای جستجوگر است. بیشتر موتورهای جستجو در چندسال اخیر بهبود یافته اند. اما موتورهای جستجوگری مانند گوگل و بینگ نتایج قابل توجهی از ادغام برخی درجات جستجوی معنایی را فراهم می کنند.

بسیاری دیگر از موتورهای جستجوی تخصصی وجود دارند که می توانند نتایج جستجوی معنایی کاملی را ارائه بدهند اما فاقد خیلی از مزیتهای موتورهای جستجوی دیگر هستند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید