بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


مقدمه

žمهاجرت يكي از پديده هاي مهم جمعيتي است كه امروزه ،به خصوص در كشورهاي جهان سوم مورد توجه است. افزايش سريع جمعيت شهرها،نبود امكانات شهري متناسب ، ايجاد محله هاي حاشيه نشيني ،فقر و كمبود بهداشت گريبانگير اكثركشورهاي جهان سوم وازآن جمله ایران است. «علت يابي مهاجرتهاي بي رويه ،تاكنون به يك نظريه جامع و مانع در اين خصوص نينجاميده است و بررسيهاي انجام شده ، هر يك جزيي از اين پديده را مورد بررسي قرار داده و كمتر توانسته است اصلي كلي را به اثبات برساند .

اسلاید 2 :


žدر برخي نظريه هاي كل گرا نيز كه در سطح كلان به بررسي پرداخته اند به علت ضعف تبيين ، نتيجه مطلوب به دست نيامده است .از اينرو ، بررسي اين پديده ،تلاش و كوشش صاحب نظران را مي طلبد. بخصوص بر متفكران كشورهاي جهان سوم كه بشدت از عوارض مهاجرت رنج مي برند فرض است كه به اين مسايل بيشتر توجه كنند،براي حل مسائل ،از تفكر خويش بهره بگيرند و از به كار بردن تفكرات غربي كه با توجه به مسائل اجتماعي خود آنان و يا حداكثر از ديدگاه جامعه خويش به مسائل جهان سوم حاصل شده است ،پرهيز كنند .

ž

اسلاید 3 :


تعريف

žمهاجرت از ديدگاه جامعه شناسي يك امر اجتماعي و به بيان رياضي تابعي از برآيند دو نيروي هم رانش و كنش است .

žواژه ی مهاجرت در فرهنگ فارسی معین به معنی از موطن خود به جایی دیگر انتقال کردن آمده است.

žهمچنین در لغت نامه ی دهخدا به معنی ترک دیار گفتن و در مکان دیگر اقامت کردن می باشد.

žمهاجرت به معنی اعم کلمه عبارت است از ترک سرزمین اصلی و ساکن شدن در سرزمین دیگر به طور دایم یا مؤقت.ولی به معنی اخص کلمه که مهمترین نوع تحرک جمعیت میباشد عبارت است از جابه جایی دسته جمعی یا انفرادی انسانها به طور دائم بدون قصد بازگشت به مبدأ .(جوان،1380،ص316 )

اسلاید 4 :


žمتأسفانه اتفاق کلی در مفهوم مهاجرت بین  صاحب نظران وجود ندارد ولی به طور کلی شاید بتوان مهاجرت را از دیدگاه جغرافیای جمعیت چنین تعریف کرد که مهاجرت عبارتست از جابه جایی بین دو واحد جغرافیایی و به عبارت دیگر ترک یک سرزمین و اسکان در سرزمین دیگر.

اسلاید 5 :


نظریه های مهاجرت

žبه طور کلی در خصوص عوامل مؤثر در شکل گیری مهاجرت،دیدگاه هایی متفاوت وجود دارد.در مورد مهاجرت کارکردهای.اقتصادی،اجتماعی،سیاسی،جمعیتی،ارتباطی،اداری و...مؤثر هستند.

žدر خصوص مهاجرت نظراتی گوناگون و متنوع ارائه داده شده است که در اینجا به بررسی چهار مورد از این نظریات میپردازیم.

ž

اسلاید 6 :


žنطریه ی کارکرد گرایان :این نظریه بر تبیین دلایل و پیامدهای مهاجرت استوار است و در خصوص دلایل مهاجرت بر این فرض تأکید می کند که تمام نیازهای اجتماعی در چارچوبی از نظام اجتماعی آموخته میشوند. 

اسلاید 7 :


žکنش گران در یک نظام به نیازهایی باور دارند که در آن نظام نمی توانند آن ها را براورده سازند؛زیرا خصایص ساختن نظام های اجتماعی و کنش گران هرگز در طول زمان ایستا نیستند.این دیدگاه در توجیه مهاجرت روستاییان عقیده دارد:از ان جا که نیازهای اجتماعی افراد در محیط های روستایی بر آورده نمی شوند و در تعدادي از شهرها پاسخي صحيح براي آن ها وجود دارد، از اين رو گونه اي عدم تعادل ميان

اسلاید 8 :


žجوامع روستايي و شهري ايجاد ميشود و روستاييان براي برآورد نيازهاي خود دست به مهاجرت مي زنند؛ بنابراين از ديد گاه اين نظريه، مهاجرت روستا شهري، ناشي از عدم تعادل هاي اقتصادي و اجتماعي موجود بين مناطق مختلف است.(تقوی،1381،ص65)

اسلاید 9 :


2.نظریه ی وابستگی مهاجرت

žوابستگي، علل و پيامدهاي مهاجرت را در ارتباط با هم مي دانند؛ زيرا از نظر آن ها مهاجرت و توسعه نابرابر با يكديگر ارتباط متقابل دارند و يكديگر را تقويت مي كنند. نظريه پردازان مكتب وابستگي در بحث مهاجرت، عدم توسعه را در نظر داشته و تحليل هاي خود را در ارتباط با آن ارائه كرده اند. در اين ديدگاه مهاجرت روستا به شهر، قانونمند و در عين حال پيچيده تصور شده است كه در بردارنده . اين خصوصيات مي باشد:

اسلاید 10 :


فراگير نبودن مهاجرت
اجباري بودن مهاجرت
وجود الگوي معين
4. اقتصادي بودن مهاجرت
محدوديت مهاجران به نيروي

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید