بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

خونریزی و زخم ها
اثرات خونریزی بر بدن
خونریزی و اهمیت آن
کنترل خون ریزی
خونریزی داخلی
خونریزی خارجی

اسلاید 2 :

خصوصیات و کنترل خون (انعقاد خون)
عوامل موثر و جلوگیری کننده در انعقاد خون
کنترل خون ریزی
روشهای ثانوی کنترل خونریزی

اسلاید 3 :

خونریزی داخلی و شدت آسیب
علل و علائم و نشانه های خونریزی داخلی
اقدامات و کمکهای اولیه

اسلاید 4 :

خونریزی خارجی
اقدامات و کمک های اولیه
1- فشار مستقیم موضعی و بالا نگه داشتن عضو
2- فشار بر نقاط فشار
3- استفاده از آتل
4- استفاده از آتل بادی
5- لباس ضد شوک بادی (PASG)
6- تورنیکه (آخرین چاره )

اسلاید 5 :

تعریف كليه اقداماتي كه توسط يك امدادگر يا يك فرد آشنا به كمكهاي اوليه درمورد يك بيمار يا مصدوم تا زمان دسترسي پزشكي پيشرفته انجام مي‌شود را كمك‌های اوليه گويند. به مراقبت‌هاي هر فردي كه در جامعه‌ زندگي مي‌كند لازم است تا با مهارت‌هاي كمك‌هاي اوليه آشنائي داشته باشد، زيرا اتفاق و حادثه در هر زمان و مكاني احتمال وقوع دارد. آگاهي داشتن از نحوه انجام عمليات كمك‌هاي اوليه در زمان وقوع مي‌تواند افراد زيادي را از مرگ نجات دهد. اما ندانستن آن يا انجام نادرست آنها مي‌تواند به قيمت از دست دادن جان عزيزترين افراد خانواده تمام شود

اسلاید 6 :

کمکهای اولیه می تواند بصورت کمکهای اولیه پایه باشد که فرد بدون استفاده از امکانات خاصی آنها را پیاده می کند.
 
مرحله بعدی کمکهای اولیه پیشرفته است که در مراکز درمانی با استفاده از داروها و امکانات لازم دیگر که در اختیار کادر پزشکی قرار دارد، انجام می شود.
 
اولین مسئله در برخورد با فردی که دچار مصدومیت شده، دقت در تنفس اوست. یعنی اگر با فردی برخورد کردیم که از ارتفاع سقوط کرده و دچار شکستگی شده، ابتدا به سراغ شکستگی و بررسی شکستگی او نمی رویم بلکه توجه می کنیم که ببینیم آیا فرد دارای تنفس است و آیا تنفس به عنوان یک ارگان حیاتی برقرار است ا خر؟
 
دومین قدم توجه به وضعیت قلب و عروق و سیستم گردش خون مصدوم است. اینکه آیا مصدوم دارای ضربان قلب هست یا خیر؟
 
بعد از اینکه از سلامت دستگاه تنفس و گردش خون اطمینان حاصل شد باید به سراغ کنترل خونریزی مصدوم برویم و از خونریزی جلوگیری کنیم و نهایتاً اینکه بعد از کنترل این سه مرحله باید به سراغ بررسی شوک رفت. 

اسلاید 7 :

اکثر شکستگی ها بر اثر وارد آمدن یک ضربه شدید به استخوان بوجود می آید. در افراد مسن یک ضربه خفیف هم به خاطر شکنندگی استخوان می تواند باعث شکستگی شود.   نکته مهم در مورد فردی که اقدام به امداد رسانی می کند این است که برخورد غلط با یک شکستگی می تواند آسیب وارده را بیشتر کند. چه بسا اگر بی حرکتی مناسب و انتقال فرد به صورت صحیح صورت نگیرد عضو شکسته می تواند به بافتهای مجاور هم آسیب برساند. 

اسلاید 8 :

  اصولاً شکستگی می تواند به چند صورت ایجاد شود:   ممکن است شکستگی بر اثر یک ضربه مستقیم باشد. در خیلی از موارد افرادی که تصادف می کنند ممکن است اصابت مستقیم سپر ماشین به پای فرد مصدوم منجر به ایجاد شکستگی در ناحیه پا شود که این اصولاً شکستگی ناشی از ضربه مستقیم است.   در مواردی ممکن است استخوان به صورت غیر مستقیم دچار شکستگی شود. این زمانی است که فرد با دستهای باز بیفتد یا روی شانه سقوط کند. در چنین حالتی استخوان ترقوه که در بالای قفسه سینه قرار دارد دچار شکستگی می شود.   خود شکستگی ها به انواع مختلف تقسیم بندی می شوند که تقسیم بندی از این جهت دارا اهمت است که اقداماتی که برای شکستگی لازم است انجام دهیم، متفاوت است.   شکستگی می تواند از نوع بسته باشد، یعنی شکستگی در یک عضو ایجاد شده ولی این شکستگی با پوست در تماس نیست و جراحتی در سطح پوست ایجاد نکرده است.

اسلاید 9 :

زمانی می گوییم شکستگی، شکستگی باز است که استخوان شکسته شده به سطح پوست راه پیدا کند یا در سطح پوست جراحتی ایجاد شود. بنابراین مشکلی که ما در شکستگیهای باز داریم این است که علاوه بر اینکه ممکن است خونریزی اتفاق بیفتد، به دلیل مجاورت عضو شکسته شده با هوا، بسیار مستعد عوامل عفونی است و احتمال آلودگی عضو شکسته شده زیاد است. بنابراین اقداماتی که ما باید انجام دهیم در جهت این است که علاوه بر اینکه جلوی خونریزی را می گیریم، از آلودگی بیشتر عضو هم جلوگیری می کنیم.   آخرین نکته اینکه ممکن است شکستگی بصورت مرکب باشد یعنی علاوه بر شکستگی، اعصاب هم قطع شده باشد و یا عروقی که در مجاورت عضو شکسته قرار دارند آسیب دیده باشند. 

اسلاید 10 :

خونریزی و زخم ها   توصیه می گردد که از دست زدن به خون و مایعات بدن مصدوم بدون پوشیدن دستکش شدیداً پرهیز شود   مروری بردستگاه گردش خون زندگی انسان بستگی به خونرسانی کامل و همیشگی دارد، لذا درک اینکه چگونه خون در اختیار سلولها قرار می گیرد و اینکه چگونه میتوان خونریزی را سریع و مناسب متوقف نمود، ضروری است.   سلولهای بدن همواره بوسیله دستگاه گردش خون, اکسیژن و مواد غذایی را دریافت می دارند و اگر این دستگاه دچار وقفه شود، سلولها از فقدان این مواد می میرند.    

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید