بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

نام کتاب :سیری در سیره ائمه اطهار (علیهم السلام)
نویسنده :متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
ناشر :انتشارات صدرا
چاپ بیست وچهارم:خرداد 1383 مطابق ربیع الثانی 1425

اسلاید 2 :

 
مقایسه روش امام حسین (ع)با سایر ائمه(ع) 
 
 
در نظر بسیاری از مردم روش امام حسین(ع) با 
سایر ائمه(ع) متفاوت است.

اسلاید 3 :

برخی تصور میکنند که از علامات شیعه ، تقیه است؛در حالی که امام حسین(ع) تقیه نکرد. اگر تقیه حق است ، چرا امام حسین(ع) تقیه نکردو اگر حق نیست،چرا سایر ائمه(ع) تقیه کرده،به آن دستور داده اند؟ در بسیاری از امور دیگر هم بین سیره ی معصومین(ع) تضاد و تناقض ظاهری دیده میشود.از طرفی چون همه ائمه(ع) به عقیده ما معصومند و فعلشان مانند قولشان حجت است،پس ما در عمل چه کنیم وتابع کدام سیره باشیم؟گفته میشود:چون شیعه یک پیشوا ندارد بلکه چهارده پیشوا دارد و از آنها راه و رسمهای مختلفی نقل شده،در نتیجه،نوعی حیرت برای شیعه پیدا میشود و نیز وسیله خوبی است برای آن کسی که دین را وسیله مقاصد خود قرار می دهد؛زیرا هر کاری بخواهد بکند؛ از یک حدیث یا عمل یکی از معصومین(ع) در یک مورد به خصوص شاهد میاورد.

اسلاید 4 :

اتفاقا نقطه قوت شیعه در همین است.یک پیشوا اگر فقط 23سال در میان ما باشد، چندان تحولات و تغییرات و موقعیت های مختلف برایش پیش نمیاید که ما وی را در همه حالات الگوی خود قرار دهیم،ولی اگر به مدت 273سال،یک پیشوای معصوم داشته باشیم که با انواع قضایا مواجه شود طریق حل آن قضایا را به ما بنمایاند،ما بهتر با روح تعالیم اسلام آشنا میشویم و از جمود و خشکی نجات پیدا میکنیم.
 

اسلاید 5 :

از طرف دیگر،دین مردم را نسبت به مقتضیات زمان آزاد گذاشته است.حال وقتی که پیشوایان معصوم(ع) متعدد شدند و در مجموع زمان برخورداری از پیشوای معصوم(ع) بیشتر شدانسان بهتر میتواند روح تعلیمات دین را از آنچه که مربوط به مقتضیات زمان است جدا کند.البته یک سلسله مسائل داریم که روح تعلیمات دینی است و دستورهای کلی الهی می باشد و به هیچ وجه قابل تغییر نیست؛زیرا ناظر بر مصالح کلی و عالی بشریت است.

اسلاید 6 :

مثلا پیامبر(ص) زندگی فقیرانه ای داشتند ولی امام صادق(ع) چنین نبودند.امام در جواب کسی که به نحوه زندگی ایشان اشکال میگرفت،میفرمایند: که هر دو عمل ما مقتضی زمانه ماست.آنچه دستور اسلام است همدردی و مساوات است.
پس یکی از طرق حل تعارضات در سیره ها و حتی در اقوال معصومین حل عرفی است که از راه مقتضیات زمان میباشد.
 

اسلاید 7 :

مشکلات علی (ع)
میدانیم علی(ع) پیوسته در زمان خلافت خلفا از بیان اینکه خلافت،حق مطلق اوست،خودداری نمیکرد و در عین حال میبینیم بعد از کشته شدن عثمان از پذیرش خلافت کراهت داشت.
 

اسلاید 8 :

اولین مشکلی که وجود داشت کشته شدن عثمان بود؛که به دو جنگ خونین صفین و جمل منجر شد.در کشته شدن وی برخی از طرفداران عثمان مثل معاویه نیز شرکت داشتندکه می خواستند از کشته شدن وی بهره برداری کنند.تفاوت مخالفان علی(ع) با مخالفان پیامبر(ص) در این بود که مخالفان پیامبر(ص) کافر بودند و علنا شعار ضد اسلام میدادند؛اما علی(ع) با یک عده دانای بی دین مواجه بودند که شعارهایشان شعار اسلامی بود و هدفهایشان ضد اسلامی.
مشکل دیگر علی(ع) انعطاف ناپذیری او در اجرای عدالت بود.
مشکل سوم خلافت وی صراحت وصداقت او در سیاست بود.
 

اسلاید 9 :

اما مشکل اساسی وجود جاهلین متنسک بود.پیامبر(ص) مسلمانان را قدم به قدم جلو اورد و تعالیم و تربیت اسلامی را اندک اندک در روح آنها دمید و سیزده سال به آنها حتی اجازه دفاع هم نداد وفقط دستور صبر میداد تا هسته ی اصلی اسلا پدید آمد؛و سر موفقیت اسلام هم در این نوع مسلمان کردن بود.اما در دوره خلفا مخصوصا خلیفه ی سوم،آن چنان که باید و شاید تعلیم وتربیت پیامبر(ص) ادامه نیافت،اما فتوحات زیادی صورت گرفت؛در نتیجه طبقه ای در اجتماع اسلامی پیدا شد که به اسلام علاقه مند بود،مومن ومعتقد بود اما فقط ظاهر اسلام را میشناخت و با روح اسلام آشنایی نداشت.یک طبقه ی مقدس مآب و ظاهر مسلک،اما جاهل،که نه حقیقت قران را میفهمید ونه سنت پیامبر(ص) را.
 
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید