بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

دورکاری و اهمیت آن

  • اصطلاح دورکاری برای اولین بار در دهه ی 1970 میلادی به حوزه ی مفاهیم مدیریت وارد شد.
  • مفهوم دورکاری : کرلند و بیلی (Kurland & Bailey, 1999) دورکاری را بعنوان شکلی از کار انعطاف پذیر تعریف نموده اند که امروزه امکان کار و خدمت رسانی در هر مکان و در هر زمان را برای کارکنان فراهم نموده است.
  • در حال حاضر طرح دوركاري، در كشورهاي‎ ‎پيشرفته ی اقتصادی با موفقيت در بخش‌هاي مختلف صنعتي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، در ‎سازمان‌ها و شركت‌هاي دولتي و خصوصي در حال اجرا می باشد.
  • بر اساس اهداف اعلام شده در این خصوص، تا پایان سال 2011 میلادی، می باید 13 ميليون نفر در كشور ژاپن، ۱۷ميليون نفر در آمريكا، 3.5 ميليون نفر در انگليس و ۲۷ميليون نفر در كشور چين دوركار شوند.

اسلاید 2 :

مراحل گسترش نفوذ طرح های دورکاری در کشورها

  • مرحله ی شناسایی و تاکید بر ارزشمندی ی طرح دورکاری (فاز 1): در این مرحله، نه تنها مردم (علی الخصوص کارکنان و مدیران) مفاهیم و تعاریف دورکاری را درک می کنند، بلکه به اهمیت اجرا و بکارگیری آن، بعنوان یک نیاز اجتماعی تاکید می ورزند. مقالات تحقیقاتی و کتاب های بسیاری با موضوع دورکاری در جامعه چاپ و منتشر می گردد، و همایش ها و کارگروه های شناسایی ی اهمیت دورکاری و بررسی نتایج آن، برگزار می شود.
  • مرحله ی تثبیت دانش دورکاری (فاز 2): در این مرحله، با استفاده از روش های جمع آوری داده ها، و انجام طرح های آزمایشی در محیط، تجربیات لازم جهت کامل شدن مقدمات اجرای طرح دورکاری کسب می گردد.
  • مرحله ی گسترش دورکاری (فاز 3): در این مرحله، دورکاری بعنوان روشی بسیار موثر و مفید، توسط اکثریت اقشار جامعه پذیرفته شده و به سرعت در جامعه گسترش می یابد. همچنین، قوانین مناسب در خصوص دورکاری در عمل مورد استفاده قرار گرفته و از هزینه های ارتباطی کاسته می شود، و همین امر، خود بر سرعت انتشار دورکاری در سازمان می افزاید.
  • مرحله ی ایجاد آمادگی در محیط، جهت اجرای طرح دورکاری (فاز 4): در این مرحله عواملی مانند ساختار صنعت، قوانین کار، فرهنگ و ارزش های فرهنگی در جامعه برای پذیرش دورکاری به مرحله ی آمادگی رسیده اند.

اسلاید 3 :

عوامل حمایت کننده ی طرح

انتظارات از دولت ها در خصوص کاستن مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا، ترافیک شهری و ایجاد اشتغال، دولت ها را بر آن داشته تا با بهره برداری از طرح دورکاری، گامی موثر در جهت افزایش رفاه اجتماعی و اقتصادی در کشورهای خود بردارند.  

  • با توجه به اینکه طرح دورکاری معمولا با کاهش هزینه های عملیاتی، افزایش سرعت پاسخگویی به مشتریان و همچنین افزایش سرعت تصمیم گیری مدیران همراه بوده لذا، بسیاری از شرکت ها تلاش می کنند با بهره برداری از طرح دورکاری، قدرت رقابتی خود را افزایش دهند.
  • امروزه کارکنان بیش از گذشته، ترجیح می دهند وقت خود را بیشتر با خانواده سپری کنند. در عین حال، آنان تمایل دارند، وقت آزاد بیشتری را در اختیار داشته باشند، تا بتوانند علاوه بر کار، به تربیت و نگهداری از فرزندان خود نیز بپردازند. در نتیجه تمایل به استفاده از طرح دورکاری در کارکنان، نسبت به گذشته افزایش یافته است.
  • فراهم شدن بستر های تکنولوژیکی با توسعه ی بیش از پیش تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی، در عمل، امکان بهره برداری موثر از طرح دورکاری را فراهم نموده است.

اسلاید 4 :

منافع دورکاری در امریکا

در سال 2010 میلادی، لیستر (Lister, K., 2010) منافع حاصل از اجرای طرح دورکاری را با بررسی 250 مورد از کتب، مقالات و مدارک مربوط به دورکاری و همچنین انجام مصاحبه با بسیاری از کارفرمایان مطرح در موسسات خصوصی و دولتی، محاسبه نمود. او منافع دورکاری را به سه بخش منافع کارفرما، کارکنان و جامعه، تفکیک کرد و سپس با طراحی نوعی ماشین حساب خاص (Telew rk Savings Calculat r) نتایج را توسط (شبکه ی تحقیق دورکاری) منتشر نمود. بر طبق این محاسبات، آمریکا از سال 2008 هر سال بیش از 645 میلیارد دلار از اجرای طرح دورکاری منفعت کسب کرده است!!!

اسلاید 5 :

بیان مسئله

تجربه ی کشورهای پیشرفته در زمینه ی اجرای طرح های دورکاری آشکار ساخته است که اجرای موفقیت آمیز اینگونه طرح ها هم به سخت افزار مناسب (تکنولوژی های زیر ساختی ارتباطی) و هم به نرم افزار کارآ (قوانین و آئین نامه های اجرایی و آمادگی کامل و همه جانبه ی مدیران و کارکنان در سازمان ها) نیازمند است. چنانچه کارکنان              دستگاه های دولتی آمادگی و پذیرش لازم را به منظور آغاز اجرایی شدن طرح دورکاری در سازمان های مطبوع خود نداشته باشند، نتایج مثبت طرح بر اساس پیش بینی های انجام شده در حد و اندازه های قابل انتظار نخواهد بود. در واقع، سوال اصلی تحقیق حاضر این است که :

آیا کارکنان دستگاه ذیربط (کارکنان صنعت نفت تهران در مقیاس پایلوت) در صورت اجرای طرح دورکاری در آینده ی نزدیک، دیدگاه روشنی نسبت به طرح و نتایج آن دارند و از آن حمایت می کنند؟

اسلاید 6 :

اهمیت موضوع

اهمیت موضوع این تحقیق، زمانی آشکار می شود که بدانیم نظرات مثبت کارکنان در خصوص اجرای طرح دورکاری در دستگاه های ذیربط، می تواند نقش بسیار مهمی در  موفقیت طرح ایفا نموده و جامعه را از مزیت هایی همچون کاهش ترافیک شهری – کاهش آلودگی هوا – کاهش سر و صدا – کاهش نرخ بیکاری و ... بهره مند سازد.

این در حالی است که عدم همراهی ی نیروی انسانی با اجرای این طرح، می تواند آثار مثبت اجرای این طرح ها را در کشور، تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

اسلاید 7 :

سوالات تحقیق و فرضیات مربوطه

  • آیا اجرای طرح دورکاری در صنعت نفت باعث افزایش رضایت شغلی کارکنان این صنعت خواهد شد؟

فرضیه ی فرعی ی اول : کارکنان احساس می کنند که اجرای طرح دورکاری باعث افزایش

رضایت شغلی آنان می شود.

  • آیا از نظر کارکنان صنعت نفت بستر قانونی برای اجرای طرح دورکاری فراهم می باشد؟

فرضیه ی فرعی ی دوم : کارکنان از قوانین مربوط به دورکاری با اطلاع هستند.

  • آیا کارکنان صنعت نفت در خصوص مزیت های اجتماعی مرتبط با اجرای طرح دورکاری اطلاعات کافی دارند؟

فرضیه ی فرعی ی سوم : کارکنان معتقدند که اجرای طرح دورکاری باعث ایجاد مزیت های

اجتماعی در جامعه خواهد شد.

  • آیا از نظر کارکنان صنعت نفت اجرای طرح دورکاری عامل افزایش بهره وری سازمانی تلقی می گردد؟

فرضیه ی فرعی ی چهارم : کارکنان باور دارند که اجرای طرح دورکاری بهره وری سازمانی

را افزایش خواهد داد.

  • آیا کارکنان صنعت نفت با اطلاعات موجود، از اجرای طرح دورکاری در این صنعت حمایت می کنند؟

فرضیه ی اصلی : کارکنان، از نتایج اجرای طرح دورکاری به طور شفاف با اطلاع بوده

و از آن حمایت می کنند.

اسلاید 8 :

ادبیات تحقیق

نتایج تحقیقات انجام شده در خصوص طرح های دورکاری و چالش های مرتبط، این نکته را روشن  می سازد که علاوه بر محدودیت های زیر ساختی مرتبط با تکنولوژی ارتباطی، عوامل دیگری نیز می توانند مانع گسترش طرح های دورکاری، خصوصا در سطح جوامع در حال توسعه باشند. این مشکلات و موانع غیر تکنولوژیکی را می توان در سه محور، به شرح ذیل، مورد بحث و بررسی قرار داد :

1 - عدم وجود بسترهای قانونی و آئین نامه ای

2 - پیچیدگی منابع انسانی

3 - موانع فرهنگی  

اسلاید 9 :

عدم وجود بسترهای قانونی و آئین نامه ای

1 - در مطالعاتی که در سال 2007 توسط سوزان گارمز (Garms, S.) در خصوص وضعیت طرح دورکاری در آمریکا صورت گرفته، مشخص شده که قوانین وضع شده در ایالات مختلف این کشور بیش از پیش از این طرح حمایت می کند.

2 - بر اساس قانون امریکا، پس از سال 2005 چنانچه هریک از دستگاه های ایالتی در ارائه ی مشاغل شامل طرح دورکاری به تمام افراد واجد شرایط همکاری نکند، مشمول مجازات می شود.

3 - تازه ترین گزارش اتحادیه ی اروپا در زمینه ی دورکاری که در نوامبر سال 2010 میلادی منتشر شده است، نشان می دهد که تمامی کشورهای عضو اتحادیه در خصوص وضع قوانین نوین و یکپارچه ی دورکاری به توافق رسیده اند، بگونه ای که این قوانین، موضوعاتی همچون کاریابی، وضعیت محیط کار، سلامتی و امنیت، آموزش و همچنین حقوق قانونی کارکنان دورکار را تحت پوشش قرار می دهد.

4 - بر اساس بررسی های انجام شده توسط والسچی ((Valsecchi در سال 2006، برخی قوانین و مقررات ملی در کشورهای در حال توسعه، خود به صورت مانعی در مقابل توسعه ی طرح های دورکاری ایفای نقش می نماید.

اسلاید 10 :

پیچیدگی منابع انسانی

1 – استانورث(Stanw rth, 1997)   به این موضوع اشاره می کند که توسعه ی طرح های دورکاری، بیشتر حاصل تغییر در نگرش اجتماعی کارکنان می باشد، تا توسعه تکنولوژی ارتباطی.

 2 – کلیر و دیکسون (Clear, F., & Dicks n, K) در سال 2005 در مطالعاتی که در سازمان های کوچک و متوسط در لندن انجام شد، دریافتند که آنچه در خصوص توسعه ی دورکاری مهم است، میزان استقلال شغلی کارکنان، نگرش مدیران و انعطاف پذیری در فرایند کارمندیابی است، نه نوع تکنولوژی ارتباطی مورد استفاده.

3 – بر اساس یافته های والسچی ((Valsecchi  در سال 2006 مدیریت کارکنان دورکار، همچنان یکی از  دغدغه های سازمانی بوده است.

4 – در گزارش سال 2009 کمیسیون اروپا این موضوع مطرح شده است که موفقیت طرح دورکاری مستقیما به درجه ی بالای اطمینان و ارتباط سازنده، ما بین کارکنان و کارفرمایان، مربوط  می شود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید