بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

مهـارت های اجتماعـی

مهارت های اجتماعی عبارت است از توانایی برقراری روابط بین فردی با دیگران به نحوی که از نظر جامعه قابل قبول بوده و منطبق بر عرف جامعه باشد و در عین حال برای جامعه سودمند بوده و بهره ای دوجانبه داشته باشد. تحقیق و پژوهش های مختلف نشان داده اند هر چه ارتباط های اجتماعی سالم تر و بیشتری داشته باشید، از سلامت جسمی و روانی بالاتری برخوردار خواهید بود. به همین دلیل بسیار مهم است که در شروع زندگی بزرگسالی خود با این مهارت ها آشنا شده، آنها را تمرین و تکرار کرده و در صورت نیاز از دیگران و متخصصان مورت بگیرید.

اسلاید 2 :

هدف از آموزش مهارتهای اجتماعی :

فرد بتواند رفتار، افكار و احساسات خود را بشناسد و شیوه هایی را پیاده كند كه باعث راحت تر شدن برقراری ارتباط با دیگران شود.

nبرای آنکه مهارت های اجتماعی بهتری داشته باشید، بهتر است از اصول زیر استفاده کنید:

دیگران را دوست داشته باشید و این علاقه و توجه را نشان دهید.

اسلاید 3 :

همه انسان ها نیاز دارند بدانند مورد توجه و علاقه دیگران هستند. ممکن است بپرسید چگونه می توان این احساس را نشان داد؟ برای مثال موقعیتی را در نظر بگیرید که یکی از دوستان شما در کلاس حاضر نشده و کلاس بعدی هم همین طور. یک تماس تلفنی به آن دوست و بیان این موضوع که "در چند کلاس نیامدی، نگران شدم که نکند دچار مشکل شده ای، تماس گرفتم ببینم در چه حالی هستی"، نشان دهنده آن است که شما به حضور یا عدم حضور دوست خود توجه دارید و به وجود او اهمیت می دهید

اسلاید 4 :

در صورتی که هنگام ناراحتی و مشکلات به سراغ دوست خود نیاییدو فقط اوقات خوشی و تفریح بخواهید با آنها باشید و یا مواقعی که خود مشکل دارید به دنبال آنها باشید، نشان دهنده آن است که شما مفهوم ارتباط انسانی را متوجه نشده و انسان ها را نه به خاطر خود آنها بلکه برای اینکه نیاز یا مشکلی را از شما برطرف کنند، دوست دارید و به جز خود به کسی دیگر اهمیتی نمی دهید.

اسلاید 5 :

سعی کنید شنونده فعالی باشید.

یکی از عواملی که ارتباط سالم و سازنده ای ایجاد می کند، خوب گوش دادن است. شنیدن با گوش دادن فرق دارد، چرا که در گوش دادن:

- به طرف مقابل نگاه می کنید.

- کار دیگری در آن زمان انجام نمی دهید مثل خواندن روزنامه، شماره تلفن گرفتن، نوشیدن چیزی یا مواردی از این قبیل.

- توجه و تمرکز زیادی دارید.

اسلاید 6 :

- فعال هستیدونشان می دهید که گوش می دهید مثل تکان دادن سر، گفتن کلماتی مثل آها، اوهوم ،گوینده را تشویق به ادامه صحبت می کنید.

واکنش هایی مثل گوش ندادن به حرف های طرف مقابل، بی توجهی به حرف ها، پریدن میان حرف های طرف مقابل و نگاه نکردن به طرف مقابل معناهای بسیار زیادی دارد مانند بی احترامی، ارزش قائل نشدن به طرف مقابل، عدم تمایل به ادامه صحبت و مواردی از این قبیل. پس بسیاری از موارد جزئی یا ظاهرا بی اهمیت می تواند رابطه را بر هم بزند. در حالیکه توجه به همین نکات ظریف می تواند رابطه شما با دیگران را بهبود بخشد.

اسلاید 7 :

.در ارتباطات، خود را بالا نبرید.

افرادی که در ارتباطات خود سعی می کنند خود را بالاتر از دیگران می دانند، معمولا دچار مشکلات ارتباطی زیادی می شوند. مردم دوست ندارند با افرادی ارتباط داشته باشند که خود را بالاتر از دیگران می دانند. ممکن است شما از لحاظ عملکرد تحصیلی خود یا موقعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی والدینتان موقعیت بهتری نسبت به سایرین داشته باشید. ولی این دلیل نمی شود که شما به دیگران فخر بفروشید.اجازه دهید این دیگران باشند که ارزشمندی شخص شما و وجود شما را کشف می کنند.

اسلاید 8 :

.در روابط، خود را پایین نیاورید.

همیشه سعی کنید که برای خود ارزش و احترام قائل باشید. دیگران با شما به همان صورت برخورد خواهند کرد که شما در مورد خود صحبت می کنید. اگر در صحبت های خود نشان دهید که احساس حقارت یا بی ارزشی می کنید، دیگران نیز با شما به همین صورت برخورد می کنند.

اسلاید 9 :

*سعی نکنید خود را سانسور کنید.

در ارتباط و روابط خود، سعی کنید که بر اساس عقیده، نظر و سلیقه خود صحبت کنید. به یاد داشته باشید که انسان ها متفاوتند ولی این دلیل این نیست که یکی بالاتر یا پایین تر از دیگران است. بنابراین نظر و عقیده خود را بیان کنید. با این حال به یک نکته ظریف هم توجه داشته باشد و آن اینکه سانسور نکردن خود به این معنی نیست که همه مطالب زندگی و حتی همه رازهای خود را با همه کس در میان بگذارید.

اسلاید 1  :

در دوستی های خود، افراط و تفریط نکنید.

رفتارهای غیر کلامی مناسبی داشته باشید.

 تماس جسمی: اولین تماس ما با دنیای بیرون و محتوای آن از طریق حس لامسه صورت می پذیرد. کارکردهای لمس کردن بستگی به بافت تعامل و روابط تعامل کنندگان دارد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید