بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تعریف و تشریح موضوع

    پیش از این اگر نوشته ای در مورد مونوریل یا قطار هوایی در نشریات دیده می شد شاید تنها گزارشی در خصوص دستاوردها یا پیشرفت های فن آوری و یا بهره گیری چند کشور محدود از این وسیله نقلیه پیشرفته و سریع بود ،اما چندی است که به سبب تصمیم و استفاده آن در پایتخت کشور و نیز شروع عملیات اجرایی آن ،این پدیده صنعتی شهرهای مدرن امروز باعث بروز نقطه نظرات مخالف و موافق فراوانی شده است.

 

اسلاید 2 :

     گسترش بی رویه شهرهای بزرگ به همراه رشد و توسعه صنعتی آنها مشکلات بسیاری را با خود به ارمغان آورده است که از جمله شناخته شده ترین آنها معضلی به نام ترافیک شهری است. در سال های اخیر ،توسعه و بهبود امکانات و سطح سرویس حمل و نقل همگانی در جهت جذب بیشتر مسافر به سیستم های حمل و نقل همگانی و افزایش سهم آن در جابجایی سفرها یکی از جذاب ترین و قابل بحث ترین راهکارهای ارائه شده و سیاست های اعمال شده در جهت کاهش مشکلات ناشی از ترافیک سرسام آور شهری بوده است.

      تبصره 13 می تواند انقلابی در این حوزه باشد.مطالعات اساسی و استفاده از تمامی روش های علمی و پیشرفته و در کنار آن توجه کامل به وضع موجود و بافت شهرها از اقدامات و فازهای اولیه تبصره 13 بوده است تا عملیات اجرایی بیشترین موقعیت را به دست آورد. سیستم حمل و نقل را می توان شامل اجزایی دانست که از آنها می توان به تاکسی ،مینی بوس ،اتوبوس ، مترو و نهایتا منوریل اشاره کرد.وجود شبکه حمل و نقل مترو در شهر تهران به عنوان اساسی ترین سیستم حمل و نقل جوابگوی مشکلات بسیاری خواهد 

 

 

اسلاید 3 :

         بود ولیکن یکی دیگر از راه حلهای مناسب جهت پاسخگویی به  مسائل ذکر شده، دستیابی به سیستم حمل و نقل عمومی راحت تر و جذاب تر می باشد.سیستمی که در آن زمان سفرهای درون شهری کاهش یابد و جذابیت های بیشتری جهت استفاده از آنها داشته باشد تا بدین ترتیب گرایش مسافران به بهره گیری از آن بیشتر شود،با توجه به اینکه این سیستم باید بتواند آسیب های کمتری را به بافت های شهری وارد سازد. یکی از این سیستم های حمل و نقل که امروزه درکشورهای پیشرفته دنیا از آن بهره گرفته می شود منوریل یا قطار هوایی است.

اسلاید 4 :

سیستم حمل و نقل مطلوب

ویژگی های سیستم حمل و نقل مطلوب

سرعت مناسب

راحتی سفر

مطمئن بودن

بعد اقتصادی

معیارهای انتخاب سیستم حمل و نقل مطلوب

معیارهای اصلی

.1ظرفیت سفر

.2هزینه ساخت

.3اشغال سطح موثر معابر

معیارهای فرعی

اسلاید 5 :

 مزایای مونوریل

مونوریل محدودیتی برای فضای سبز ایجاد نمی کند

مشکل چندانی با آب و هوا ندارد.

امن بودن سیستم

دسترسی راحت تر به ایستگاه نسبت به مترو

اسلاید 6 :

محدودیت های مونوریل

مناسب نبودن برای معابر کم عرض

مونوریل باید از بالای فضای باز شهری عبور کند

ظرفیت پایین سفر

نداشتن توجیه اقتصادی

اسلاید 7 :

ضرورت مطالعه 

مونوریل با توجه به تجارب چندین دهه ای شهرهای بزرگ و پیشرفته جهان وسیله ای لوکس ، گران و پرهزینه است که در برنامه های مدیران شهری یا از سر اجبار مورد استفاده قرار می گیرد ویا تنها جایگاه تفریحی وتوریستی دارد و به طور کلی با حمل و نقل شهری دنیا غریبه است.
 بیش از سه سال است که مونوریل به یکی از موضوعات بحث برانگیز در حمل و نقل شهری تهران تبدیل شده و موافقان که روزی بر مسند مدیران شهری و امروز در جایگاه مدیران کشورند، همواره مونوریل را کلید حل مشکلات ترافیک در کلان شهر تهران دانسته اند و احداث این وسیله حمل و نقل شهری را تبلیغ و حمایت می نمایند.
مخالفان مونوریل نیز همواره به وضعیت این وسیله حمل و نقل عمومی درشهرهای دنیا اشاره می کنند و با استفاده از نظرات کارشناسی، آمارها و اطلاعات موجود، احداث آن را در پایتخت غیر اقتصادی، ناکارآمد و به دور از توجیهات فنی می دانند.

اسلاید 8 :

بدین ترتیب با بررسی وضعیت مونوریل در حمل و نقل شهرهای مختلف دنیا، جایگاه این وسیله در حمل و نقل شهری بیش از پیش مشخص شده و بهتر می توان در مورد توانمندی، کارایی و نقاط ضعف و قوت آن قضاوت کرد.
که با دو حالت مواجه میشویم:

توقف پروژه

ادامه آن در صورت رعایت مسائلی از قبیل طراحی شهری،طراحی فضای سبز و منظر، طراحی معماری، سازه، طراحی گرافیک و طراحی داخلی سیستم منوریل و....

 

 

اسلاید 9 :

سابقه مونوریل در جهان

در حالیکه هم اکنون در 157 شهردنیا بیش از 2000 کیلومترخطوط ریلی جهت حمل و نقل شهری در حال احداث است تنها در 4 شهر و آن هم به طول 26 کیلومتر خطوط مونوریل ساخته می شود که این مسئله می تواند جایگاه مونوریل را در برنامه های توسعه حمل و نقل شهری دنیا به خوبی نشان دهد.
قابل توجه است که بدانیم طول خطوط مونوریل در کل شهرهای دنیا در حدود 300 کیلومتر است و تنها 15 کشور دنیا از مونوریل در حمل و نقل شهری خود استفاده می کنند. طولانی ترین شبکه خطوط مونوریل با طول 106 کیلومتر با 10 خط در کشور ژاپن قرار دارد و پس از آن آمریکا با حدود 52 کیلومتر و 10 خط در مقام دوم استفاده از مونوریل است و طول خطوط مونوریل در دیگر کشور ها نیز به ترتیب 3/28کیلومتر درمالزی،5/23کیلومتر درآلمان و چین، 2/10 درسنگاپور، 9/6 کیلومتر در استرالیا و 7/4 کیلومتر در انگلیس است.

اسلاید 10 :

و جالب است که نیمی از خطوط مونوریل در مالزی تفریحی است و برنامه های توسعه این خطوط در کوالالامپور همانند بسیاری از شهر های بزرگ و پیشرفته دنیا متوقف شده است و مدیران شهری در برخی شهرهای اروپایی نیز درحال جمع آوری این خطوط از شبکه حمل و نقل شهری خود هستند.

 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید