بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

حشرات چگونه هستند؟

حشرات یعنی جانورانی که ستون فقرات ندارند. همه حشرات یک بدن سه بخشی (سر، سینه و شکم) سه جفت پای بنددار (تاشو)، چشم های مرکب (دارای چند بخش) و دو شاخک دارند.

پاها (و بال ها، اگر حشره بال داشته باشد) به سینه وصل شده. حشرات از میان سوراخ هایی به نام سوراخ تنفسی تنفسمی کنند. حشرات از تخم بیرون می آیند.

اسلاید 2 :

  • حشرات در طول دوره سیلورین از 438 تا 408 میلیون سال پیش (خیلی قبل از این که دایناسورها ظاهر شوند( تکامل پیدا کرده اند.

    بزرگ ترین حشره ای که تاکنون زندگی کرده است سنجاقکی به نام مگانورا است. این حشره ماقبل تاریخ که پرواز می کرده، در حدود 250 میلیون سال قبل زندگی می کرده و فاصله میان دو انتهای بالش حدود دو پا (حدود 61 سانتی متر)بوده است.
  • طبقه بندی حشرات
    حدود یک میلیون گونه شناسایی شده و شاید چندین برابر این مقدار گونه های ناشناخته وجود داشته باشد، حشرات به عنوان بخش اکثریت گونه های جانوری روی زمین به شمار می روند. حشرات تقریباً در تمام زیستگاه های خاکی و وابسته به آب شیرین یافت می شوند، از خشک ترین بیابان ها تا دریاچه های آب شیرین، از تاج پوشش گیاهان در یک جنگل بارانى منطقه استوایی (که در آنجا تنوع آنها به طرز باورنکردنی زیاد است) تا مناطق دور افتاده قطب شمال. حتی تعدادی از گونه‏های حشرات در دریا یافت می شوند. بدین ترتیب عادت های غذایی آنها نیز گوناگون است؛ تقریباً هر ماده ای که ارزش غذایی داشته باشدتوسط گروهی از حشرات برای تغذیه استفاده می شود.

اسلاید 3 :

تنوع حشرات در شکل نیز بسیار گسترده است. تقریباً تنها حالتی که در این گروه دیده نمی شود داشتن ابعاد خیلی بزرگ است. با این حال، حشرات در شمار زیادی از ویژگی ها با هم اشتراک دارند. علاوه بر مشخصه های کلیuniramianها، اینها یک بدنه متشکل از سه قسمت شامل سر، قفسه سینه و شکم می شوند، یک جفت چشم مرکب (compound eyes) نسبتاً بزرگ و معمولاً سه چشم ساده (ocelli) که روی سر قرار گرفته اند؛ یک جفت شاخک، که آنها هم روی سر قرار دارند؛ زائده هایی نزدیک دهان شامل یک جزء لب مانند (labrum)، یک جفت اندام آرواره مانند بالایی برای گاز زدن (mandibles)، یک جفت اندام آرواره مانند پایینی (maxillae)، یک لب زیرین (labium) و قسمت زبان مانند کف دهان (hypopharynx)؛ دو جفت بال که از روی بدنه خارجی آنها رشد کرده اند (برخلاف مهره داران)؛ و سه جفت پا برای راه رفتن.

اسلاید 4 :

حشرات دارای سیستم گوارش کامل و پیچیده ای هستند. زائده دهانی آنها، به ویژه، انواع گوناگونی دارد که به شکل پیچیده ای به عادت غذایی آنها مربوط می شود. حشرات از طریق یک سیستم نایی، با دریچه های خارجی به نام اسپیراکل (spiracles) و لوله های بسیار ریز و ظریف شاخه ای، برای رساندن دقیق گازها به بافت های ویژه ی متابولیسم، " نفس می کشند ". اشکال آبزی حشرات ممکن است از طریق پوست خود گازها را با محیط مبادله کنند یا ممکن است انواع مختلفی از آبشش داشته باشند. دفع ضایعات نیتروژن دار از طریق لوله هاى مالپیگى (Malpighian tubules) انجام می شود.

سیستم عصبی حشرات پیچیده است و تعدادی گره عصبی و دو رشته عصبی شکمی را شامل می شود. گره ها در عملکردشان از یکدیگر کاملاً مستقل می باشند؛ برای مثال، اگر قفسه سینه از بقیه قسمت‏های بدن جدا شود، می تواند به صورت مجزا راه برود. این در حالی است که گره ها از خروجی های حسی (sensory output) نیز استفاده می کنند. یک ملخ حتی با از دست دادن یک بال می تواند با استفاده از ورودی‏های حسی (sensory output) از مغزش، این عیب را تصحیح کرده و به پرواز خود ادامه دهد. اندام های حس بسیار حساس و پیچیده هستند. علاوه بر چشم های ساده و چشم های مرکب، برخی از حشرات نسبت به صدا کاملاً حساس بوده و قدرت پاسخ دهی آنها در برابر محرک های شیمیایی بسیار شگفت آور است.

اسلاید 5 :

  • حشرات برای انسان بسیار مهم هستند. معمولاً ما نسبت به حشرات احساس مثبت و خوبی نداریم. حشرات غذای ما را می خورند، از خون و پوست ما تغذیه می کنند، محل سکونت ما را آلوده کرده و بیماری های خطرناک را منتقل می کنند. اما بدون وجود آنها، ما قادر به زندگی نیستیم. آنها نقش مهم و اساسی در اکوسیستم ما دارند. فهرست خلاصه و ناقصی از فواید و نقش های مثبت حشرات عبارتند از:
    گرده افشانی و تجزیه مواد آلی، تسهیل در چرخه کربن، نیتروژن و سایر مواد غذایی ضروری؛ کنترل جمعیت گونه های مضر بی مهره گان (شامل سایر حشرات)؛ تولید مستقیم برخی از مواد غذایی (برای مثال عسل)؛ و ساختن محصولات مفیدی نظیر ابریشم و شالاک (لاک شفاف (

اسلاید 6 :

دلایل بقاء حشرات در طبیعت

اندازه کوچک

تولید مثل واشکال آن                                        

وجود اسکلت خارجی

خونسرد بودن

عادات ورفتار خاص

قدمت                                                 

قدرت سازگاری بسیار بالا 

اسلاید 7 :

ککها

اهمیت پزشکی

کک میزبان مشترك براي انسان و موش، انسان و خوك، انسان و سگبوده و باعث انتقال بیماري طاعون وتیفوس به انسان می گردد وبا نیش خود تولید جراحات پوستی کرده، موجب ناراحتی انسان میشود.

در خانه و سایر اماکن باید حداکثر نظافت را رعایت کرد. تركها و شکاف هاي در و دیوار و فرشها و غیره باید تمیز نگهداشته شود.

جاروکردن اتاقها و نظافت منزل و گردگیري اثاثیه اهمیت زیادي در مبارزه با کک دارد .

اسلاید 8 :

  • انواع سوسک:
  • -1 سوسک آمریکائی: در حالت بالغ درشت تر هستند و به فاضلابها وارد میشوند بالغین .به رنگقهوه اي مایل به قرمز تا قهوه ايتیره هستند. هر دو جنس قادر به پرواز اند.
  • -2 سوسک آلمانی: در حالت بالغ کوچکتر هستند و بیشتر در کابینتها و قفسه هاي چوبی و فلزي زندگی میکنند و به فاضلابها واردنمیشوند. نرها به رنگقهوه اي مایل به زرد روشن و ماده ها تیره ترند.
  • -3 سوسک شرقی: به رنگ سیاه براق است و قادر به پرواز نمیباشد.

اسلاید 9 :

سوسري هاي مهم خانگي ايران

  • 1-Blatellagermanica يا سوسريهاي آلماني يكي از متداول ترين سوسريهاست كه در مساكن انساني بسر مي برند .
  • 2-Blattaorientalisبدن اين سوسريها فاقد مو است و بالها در نرها كوچكتر از شكم و در ماده ها خيلي كوچك است بطوريكه به نظر مي رسد فاقد بال باشد.
  • 3- PeriplanetaAmericana تخم اين سوسريها در شرايط مساعد آب و هوايي پس از 70 روز باز شده و نوزاد از آن خارج مي شود.
  • 4-    PeriplanetaAustralasia

اسلاید 10 :

  • محل زندگی سوسکها:
  • سوسکها حشراتی حرارت دوست هستند و با بالا رفتن حرارت کره زمین بعلت سوزاندن سوختهاي فسیلی شرایط براي تکثیر سوسکها فراهم شده است، سوسکها معمولا دًر مکانهاي تاریک و نمناك بخصوص چاههاي فاضلاب حمام و آشپزخانه و پشت قفسه ها و کمدهاي چوبی و فلزي پوسیده لانه گزینی کرده و شبها براي پیدا کردن غذا (پسماندههاي غذایی)از لانه خود خارج میشوند.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید