بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

¢ (The Netherlands)

¢هلند کشوری است کوچک از قلمروهای پادشاهی در شمال غربی اروپا با شانزده و نیم میلیون جمعیت که بیشترشان مسیحی پروتستان هستند. جمعیت مسلمانان هلند نزدیک به یک میلیون نفراست.                      

¢پایتخت هلند شهر آمستردام است، اما به منظور تمرکززدایی بسیاری از وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها در شهر لاهه یا پیرامون آن مستقر شده‌اند.               هلند بخش اصلی و اروپایی پادشاهی هلند(به زبان هلندی: Koninkrijk der Nederlanden کُنینک‌رَیک دِر نِیدِرلاندِن) بشمار می‌رود که جزایری را در آمریکای مرکزی نیز شامل می‌شود. هلند از شرق با آلمان همسایه‌است و از جنوب با بلژیک و از غرب نیز از طریق دریا با بریتانیا. بندر روتردام دومین شهر بزرگ هلند است و از نظر مساحت و تعداد اسکله‌هایی که دارد، بزرگ‌ترین بندر اروپا نیز به شمار می‌رود.

¢۲۵ درصد از زمین‌های کشور هلند پایین‌تر از سطح دریای آزاد قرار    دارد و ۲۱ درصد از جمعیت آن در این مناطق زندگی می‌کنند                                  

اسلاید 2 :

¢تولید ناخالص داخلی هلند (نه تولید ملی) در سال ۲۰۰۶ بیش از پانصد میلیارد یورو بوده‌است و نرخ رشد اقتصادی در همین سال نزدیک به ۳ درصد بوده‌است. رشد تورم در هلند از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ بطور میانگین حدود دو درصد گزارش شده‌است. نرخ بیکاری در دورهٔ مشابه حدود دو درصد بوده‌است (۴۰۰ هزار نفر و کمتر).

¢

¢هلند در پرورش و تجارتِ گُل مقام اول را در جهان داراست. دامداری و کشاورزی نیز از پایه‌های اقتصاد هلند محسوب می‌شود. هلندی‌ها علی‌رغم کوچکی کشورشان سهم بزرگی در تجارت و بانکداری جهانی دارند. ایالات متحدهٔ آمریکا یکی از بازارهای اصلی هلند است و کشورهای اتحادیه اروپا مهم‌ترین شرکای تجاری آن هستند. بیش از نیمی از سهام شرکت نفتی- گازی شل را هلند در اختیار دارد و مابقی را بریتانیا. این شرکت که بخش هلندی آن به رویال داچ شل معروف است در زمینهٔ استخراج و تجارت نفت و گاز در سراسر جهان از جمله ایران فعالیت می‌کند. هلند خود نیز دارای ذخایر گاز طبیعی است و بخش از آن را صادر می‌کند. کشتی سازی و صنایع شیمیایی از دیگر صنایع مادر در هلند هستند. از شرکتهای بزرگ هلندی می‌توان به فیلیپس(صنایع الکترونیک) و هاینکن(یکی از عمده‌ترین تولید کنندگان آبجو در جهان) اشاره کرد.

واحد پول هلند پیش از تبدیل به یورو، فلورن یا گیلدر هلندی بود                    

 

اسلاید 3 :

¢حکومت هلند پادشاهی مشروطه‌است که در آن شاه یا ملکه نقش چندان تعیین کننده‌ای در سیاست ندارد و بیشتر نماد وحدت ملی است. در ۳۰ آوریل ۲۰۱۳ میلادی، ملکه بئاتریکس از سمت خود کناره گیری کرد  و پسرش ویلم الکساندر راسما پادشاه کشور شد. پیش از ویلم الکساندر به مدت                ۱۲۰ سال زنان (ملکه‌ها) بر هلند حکومت کرده‌اند.                                                                                         

¢دو مجلس نمایندگان در این کشور وجود دارد و حزب دارای بیشترین رأی در انتخابات پارلمانی نخست  وزیر را برمیگزیند و دولت را تشکیل می‌دهد. او مهم‌ترین مقام سیاسی کشور شناخته می‌شود. احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال دموکرات (کار)، سوسیالیست، حزب سبزها و لیبرال از احزاب عمده در این کشور هستند. طی چند سال اخیر و بخصوص در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۰ حزب آزادی (راست افراطی به رهبری خیرت ویلدرس) صندلی‌های بیشتری در مجلس هلند بدست آورده و ممکن است در دولتِ آتی به رهبری لیبرالها VVD حضور داشته باشد. تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس هلند را شهروندان مهاجر      ترک تبار و مراکشی تبار تشکیل می‌دهند                                                                             

¢هلند همراه با بلژیک و لوکزامبورگ، بنِلوکس را تشکیل می‌دهند. این نام یک پیمان همکاری منطقه‌ای بین این سه کشور است و از ترکیب نخستین حروف نام این کشورها ساخته شده‌است و             این پیمان مادر پیمان اروپای یکپارچه‌است.

اسلاید 4 :

¢

¢زبان رسمی هلند، هلندی است گسترهٔ جغرافیایی زبان هلندی به جز کشور هلند، استان‌های شمالی بلژیک را نیز دربر می‌گیرد. در مستعمرات هلند از جمله در سورینام لهجه‌های بومی‌شدهٔ هلندی کاربرد داشته‌است. همچنین هلندیان علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی هستند به گونه‌ای که بین ۹۱ تا ۹۳ درصد آنها می‌توانند به انگلیسی، ۷۱ درصد به آلمانی، ۲۹ درصد به فرانسوی و۵ درصد به اسپانیایی محاوره کننددر کشور هلند در حدود ۳۰ هزار فارسی زبان ایرانی سکونت دارند، ۳۵ هزار نفر از کشور افغانستان هستند که آنها به زبانهای فارسی دری، پشتو، اردو، ترکی ازبکی صحبت می‌کنند.                                                                                

¢میانگین قد مردان هلندی ۱۸۴ سانتی‌متر است که کشور هلند را در رتبه اول بلند قامت‌ترین مردمان جهان قرار داده است، پس از هلند مردان نروژ نیز با ۱۸۳ سانتی‌متر در جایگاه دوم جای دارند ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌                                                                       

¢موسسه لگاتوم هر سال رتبه بندی معتبری را درباره رفاه اجتماعی و شاخصه های مربوط به آن ارایه می دهد. این رتبه‌بندی در هشت زیرمجموعه اقتصاد، حکومت، آموزش، بهداشت، امنیت، آزادی فردی، سرمایه     اجتماعی و فرصت شغلی تدوین می شود.

  نروژ هم‌چون شش سال گذشته در صدر این فهرست قرار گرفته و بهترین سطح رفاه اجتماعی را دارا است. کشورهای سوییس، نیوزلند، دانمارک، کانادا و سوئد نیز بعد از نروژ به ترتیب در رتبه‌های دوم تا ششم جای دارند.

استرالیا، فنلاند، هلند و امریکا نیز هفتم تا دهم هستند.

این کشورها در معدل شاخص های هشت گانه بهترین رتبه را نسبت به دیگر کشورها دارند.

 

 

 

اسلاید 5 :

 

سازمان ملل از سال 1990 میلادی (مطابق با 1370 شمسی) براساس چند شاخص درآمد سرانه ، بهداشت و آموزش کشورهای جهان را رتبه ­بندی می­کند.    

  این گزارش هرساله توسط سایت گزارش توسعه انسانی  منتشر می­شود

                                                (HumanDevelopmentReport)

 

در این رده بندی کشورهای جهان به سه دسته1-  توسعه یافته،2- درحال توسعه و 3-  توسعه نیافته یا جهان سوم دسته­ بندی می شوند.  کشورهای 1- نروژ، 2- استرالیا،3- آمریکا، 4- هلند،5- نیوزلند، 6-کانادا، 7-آلمان، 8-ایرلند، 9-سوئیس، 10- سوئد در رتبه یک تا ده قرار دارند                                                  

 وضعیت کشور ایران بعد از انقلاب سال 57 در شاخص­های آموزش و بهداشت  پیشرفت خوبی داشته است و ایران در بین کشورهای درحال توسعه و روبه توسعه                ­یافتگی می ­باشد و رتبه ایران 76 جهان بوده است.

 

اسلاید 6 :

¢       هلند کشوری با خدماتی مناسب اما گران قیمت!               

¢یکی از کشورهایی که تاکنون عملکرد بسیار خوب و چشمگیری در حوزه بهداشت و درمان نسبت به دیگر کشورها به خصوص کشورهای عضو اتحادیه اروپا داشته، هلند است.هر شهروند هلندی یا فردی که در هلند موظف به پرداخت مالیات است، باید در دوره های زمانی مشخص مبلغی را به سازمان تامین اجتماعی                    

                                  این کشور پرداخت کرده و در مقابل از امکانات بهداشتی و درمانی هلند بهرمند شود

گزارش پایگاه خبری تامین 24 (tamin24.ir) به نقل از سازمان بین المللی کار، اگر در گذشته تفاوت هایی میان شرکت های بیمه خصوصی و عمومی وجود داشت اما در حال حاضر تمام شرکت های بیمه هلند تحت نظر سازمان تامین اجتماعی مشغول به کار هستند. تمام شهروندان این کشور مبلغی را به عنوان حق بیمه پایه خدمات درمانی     دریافت می کنند که برای  هر فرد به طور میانگین معادل 95 یورو محاسبه می گردد.  

یکی از بخش های نظام بهداشت و درمان هلند را پزشکان خانگی تشکیل می دهند که می توان از آنها به عنوان بزرگترین بخش نظام بهداشت و درمان این کشور یاد کرد. نظام بهداشت و درمان در هلند بسیار مناسب و دارای عملکردی فوق العاده مستحکم است اما این نظام از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. اگرچه ضعف مدیریتی در تمام کشورها به خصوص کشورهای اروپایی دیده می شود اما انجام تحقیقات گسترده و گردآوری اطلاعات دقیق از سوی مقامات حوزه بهداشت و درمان کشور هلند باعث شده تا خدمات و سیاست گذاری های بیمه ای کاملا متناسب با  نیازهای  مردم طراحی شوند و هزینه بر بودن آنها کمتر مورد توجه قرار گیرد.

هلند علاوه بر  اینکه دارای شبکه ای نظام مند و مستحکم خدمات رسانی خانگی است، در نظام بهداشت و درمان نیز جز کشورهای پیشرو محسوب می شود. این کشور از واحدهای تخصصی برخوردار است که قادرند خدمات بهداشتی و درمانی را در سطح تخصصی تری به مردم ارائه دهند.

 واحد ها را می توان به دو بخش مراکز بهداشت و بیمارستان ها تقسیم کرد. در مراکز بهداشت، متخصصان با آموزش و ارائه تجارب بهداشتی و امکانات تشخیصی مانند آزمایشگاه، رادیولوژی، دندانپزشکی و مامایی خدمات متفاوت ارائه می کنند.

اسلاید 7 :

¢بیمارستان ها نیز مرکز ارجاع بیماران برای دریافت خدمات بستری و سرپایی تخصصی هستند. شهروندان هلندی می توانند با استفاده از بیمه و پوشش هایی که دریافت کرده اند از خدمات بهداشت و درمان این کشور با قیمت های کمتری استفاده کرده و نیازهای خود را رفع کنند.

مالیات بخش دیگری از درآمد نظام بهداشت و درمان هلند را تشکیل می دهد. هر ساله مالیات هایی که از درآمدهای میان کارگران و کارفرمایان و همچنین حق بیمه های بهداشت و درمان حاصل می شود، به طور میانگین 31 درصد از درآمد این نظام را تشکیل می دهد. این در حالیست که در ماه های اخیر و به دلیل بحران های اقتصادی که منجر به افزایش شدید هزینه های خدمات بهداشت و درمان در هلند را در برداشته، نا رضایتی مردم دو چندان شده است.

 هلند، پس از کشورهایی چون آلمان و دانمارک، برترین نظام بهداشت و درمان را داراست اما قیمت های فزاینده خدمات و همچنین افزایش مالیات و حق بیمه ها در حوزه بهداشت و درمان نارضایتی شهروندان هلندی را سبب شده است.

اسلاید 8 :

               نظام مراقبت هاي بهداشتي و درماني هلند، تركيب دو بخش خصوصي و دولتي است . مراقبت

                                   بهداشتي در ماني تا حد زيادي توسط مؤسسات خصوصي، عرضه مي شود.

و تأمين مالي مراقبت ها نيز از طريق قانون تضمين شده است.                                                         

  هزينه هاي معمول پزشكي به وسيله قراردادهاي بيمه اي مختلف كه عمدتًا تحت شمول قانون

بيمه سلامتي هستند، پرداخت مي شود. افرادي كه درآمد سالانه آ نها از سقف مشخصي پايي نتر

باشد و تمامي كساني كه داوطلب مزاياي تأمين اجتماعي هستند، الزامًا تحت پوشش اين قانون قرار

م يگيرند. در حدود ۶۳ درصد از جمعيت هلند تحت پوشش قانون بيمه سلامت هستند . ساير

طرح هاي بيمه سلامت اجباري طيف هاي متفاوتي از اقشار جام عه از قبيل كارگران خدمات عمومي

و... كه در مجموع در حدود ۵ درصد جمعيت كشور مي باشند را تحت پوشش دارد . در نهايت

كساني كه تحت پوشش هي چكدام از اين بيم هها نيستند م يتوانند با يكي از چندين شركت بيمه

سلامت در بخش خصوصي مذاكره كنن د. در حدود ۳۲ درصد جمعيت كشور تح ت پوشش بيمه

سلامتي خصوصي قرار دارند.

اسلاید 9 :

                                                بیمه سلامت در حال حاضر در اين كشور به ۳ صورت ارائه مي شود:

۱.پوشش هزينه هاي پزشكي مستثني: اين پوشش عمدتًا تحت پوشش طرح بيمه ملي، براساس قانون

هزينه هاي پزشكي مستثني قرار دارند كه تقريبًا همه افراد ساكن در هلند بدون توجه به مليت و همه

افراد غيرمقيم كه در خارج از كشور كار مي كنند و مشمول ماليات بر درآمد هلند هستند را تحت

                                                                                         پوشش قرار مي دهد.

۲. پوششهزينه هاي عادي پزشكي: اين پوشش تحت پوشش قانون بيمه سلامت است . كساني كه

درآمد سالانه آن ها كم تر از سقف معيني باشد و همه كساني ك ه مشمول مزاياي تأمين اجتماعي

هستند، تا سن ۶۵ سالگي تحت اين قانون، بيمه مي شوند. افرادي كه قبل از سن ۶۵ سالگي تحت

پوشش بيمه هزينه هاي عادي پزشكي قرار مي گيرند، بيمه آن ها بعد از ۶۵ سالگي نيز ادامه مي يابد.

۳. پوششبيمه مكمل: اين طرح براي پوشش هزينه مراقبت هايي كه ضرورت ك متري دارند، به كار

مي رود. اين بيمه، يك طرح بيمه خصوصي بوده كه در آن بيمه گر، شرايط خدمات تحت شمول و

مزاياي بيمه را تعيين مي كند. بر طبق قانون پوشش هزينه هاي پزشكي مستثني، اين بيمه براي افراد

واجد شرايط قانوني اجباري بوده مگر در شرايط خاصي ك ه در اين صورت فرد به جاي حق بيمه،

ماليات بر درآمد اضافه اي مي پردازد. مراقبت هاي طولاني مدت در مراكز روانپزشكي، مراقبت از

معلولان، مراقبت بيمارستاني بيش از يك سال و مراقبت پرستاري در منزل، از جمله خدمات تحت

پوشش اين قانون هستند

اسلاید 10 :

حق بيمه شدگان و كارفرمايان، به صورت سالانه و توسط هر نهاد اجرايي و به صورت درصدي از

حقوق مشمول ماليات تا سقفي مشخص، تعيين مي شود. در ۱۹۹۸ ، مبلغ حق بيمه كارفرما و كارمند

۱ درصد بوده است . البته درصد مزبور بر حسب نهاد اجرايي بيمه فرق / ۴ درصد و ۸ / به ترتيب ۶۴

مي كند. بخشي از حق بيمه به صورت مبلغ ثابت نيز پرداخت مي شود كه براي بيمه شده اصلي و

تبعي يكسان است . درصد حق بيمه طوري تعيين مي شود كه به همراه ساير درآمدهاي بيمه گر، همه

هزينه ها را پوشش داده و اندوخته اي نيز ايجاد كند. در پايان سال، اگر اندوخته ها كفاف كسري را

ندهد، سازمان دولتي وابسته و مرتبط با طرح كارفرما بايد بيش تر از مقدار محاسبه شده براي حق

                                                                                            بيمه ، پرداخت كنند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید