بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تاریخچه تئوری اتمی  به  یونانی‌ های قرن  ششم  و  به ویژه مکتب اتم‌ گرایی دموکریت بر می گردد. دموکریت نخستین کسی بود که از اتم سخن گفت و آن را جزو تجذیه ‌ناپذیری دانست که دنیا از آن  ساخته شده ‌است.

او می پنداشت اتم كوچكترين ذره يك ماده است و هر يك از مواد جهان ، اتم های متفاوتی دارند . نظر او بسيار كلی بود  و بر شواهد تجربی متكی نبود . تصور می كرد كه اتم های آهن مارپيچی شكل هستند كه موجب استحكام و انعطاف پذيری و چكش خواری آهن می شوند. يا اتم های آتش تيز و نورانی و زرد رنگ هسنتد. يا اتم های آب كروی شكل هستند .

اسلاید 2 :

تالس معتقد بود که تمام کاینات از آب ساخته شده است.

ارسطو بر این عقیده بود که تمام جهان از چهار عنصر خاک آب و هوا و آتش ساخته شده است

مایکل فارادای دانشمند معروف انگلیسی مشاهده کرد به هنگام عبور جریان برق از درون محلول یک ترکیب شیمیایی فلز دار (برقکافت) یک واکنش شیمیایی در آن به وقوع می پیونددو متوجه وجود ذرات بنیادی بار دار شد.

استونی با بررسی کار های فارادی به این نتیجه رسید که واحد هایی از بار های الکتریکی به اتم ها وابسته اند، وپیشنهاد کرد که این واحد ها الکترون نامیده شوند.

اسلاید 3 :

با انتشار کتابی با نام شیمی دان شکاک  مفهوم تازه ای از عنصر را معرفی کرد . وی در این کتاب ضمن معرفی عنصر به ماده ای که نمی توان آن رت به مواد ساده تری تبدیل کرد . شیمی را علمی تجربی نامید و از دانشمندان خواست که افزون بر مشاهده ،  اندیشیدن ،و نتیجه گیری کردن به پژوهش های علمی نیز اقدام کنند.

اسلاید 4 :

1.همه مواد از ذره های تجزيه ناپذيری به نام اتم ساخته شده اند .

2.اتم نه بوجود می آيند و نه از بين می روند.

3.اتم های يك عنصر جرم مشابه هم دارند.

 4.اتم عنصر های مختلف خواص شيميايی و جرم و متفاوتی دارند.

5.اتم های عناصر مختلف به هم متصل شده و مولكول ها را بوجود می آورند.

  1. در هر مولكول نوع و تعداد نسبی اتم های سازنده ی آن يكسان است.

7.واکنش های شیمیایی شامل جابه جایی اتم ها یا تغییر در شیوه ی اتصال آن ها در مل کول هاست در این وامنش ها اتم ها خود تغییری نمی کنند.

اسلاید 5 :

جزف تامسون

جوزف جان تامسون طی آزمایش‌هایی بر روی پرتو کاتدی که به نظریه کیک کشمشی یا هندوانه‌ای مشهور است، منتشر شد. بر طبق مدل تامسون:

1.الکترون‌ها در محیطی ابرگونه از جنس بار مثبت پراکنده شده‌اند.

2.جرم فضای ابرگونه تقریباً صفر است.

3.سنگینی اتم ناشی از وجود تعداد زیاد الکترون در آن است (بیشتر جرم اتم مربوط به جرم الکترون است).

اسلاید 6 :

در ابتدا رادرفورد از  آمایشات ماری کوری استفاده کرد و ماده ی پرتوزایی را درون محفظه ی سربی قرار داد و روبه رویش ماده ی فلورسنت قرار داد  و موانع مختلفی را جلویشان قرار داد و متوجه شد که این پرتو فقط توسط سرب جذب شد !

سپس برای اینکه بفهمد این ذرات از چه جنسی اند آزمایشی طراحی کرد و طی آن آزمایش یک تکه ماده ی پرتو زا را درون سنگ سربی که فقط از یک طرف باز است قرار داد و بالا و پایین آن میدان الکتریکی ایجاد کدد و پشت آن صفحهی فلور سنت قرار داد و مشاهده نمود

یکه از ذرات بدون هیچ انحرافی مسیرش را  ادامه داد و دو پرتوی دیگر یکی به سمت قطب منفی و دیگری به سمت قطب مثبت رفت پس این پرتو از سه پرتو با بار های خنثی(گاما) و منفی (بتا ) و مثبت ( آلفا ) تشکیل شده است.

اسلاید 7 :

جنس اشعه ها

اشعه گاما با بار خنثی از جنس الکترو مغناطیس (نور) است مانند اشعه ایکس

پرتو آلفا از جنس هسته ی هلیم است

پرتو بتا از جنس الکترون است مانند کاتدی

اسلاید 8 :

رادرفورد نتوانست تشکیل تابش های مواد پرتوزا را  به کمک مدل اتمی تامسون توجیه کند .

از این رو در درستی مدل اتمی تامسون تردید کرد . وی در سال ١٩١٥ برای شناسایی دقیق تر ساختار اتم  آزمایش  جالبی  را طراحی و اجرا کرد . او در این آزمایش ورقه ی نازکی از طلا را با ذره های آلفا بمباران  کرد به امید ان که همه ی ذره های  پرانرژی و سنگین آلفا که دارای بار مثبت نیز هستند با کمترین میزان انحراف از این ورقه ی نازک عبور کنند اما آزمایش نتایج دیگری داشت. رادرفورد از نتایج این آزمایش شگفت زده شد و گفت : بازگشت ذره های الفا  با زاویه ای نزدیک به º١٨٠ واقعا  باور نکردنی است. مانند این است که یک گلوله ی توپ  را  به سمت  دستمال  کاغذی  پرتاب کنیم  و آن گلوله به عقب  برگردد و با ما بر خورد کند .

نتایج از این آزمایش :

اسلاید 9 :

1- از این که بیشتر ذرات بدون انحراف خارج شدند نتیجه گرفت که بیشتر حجم اتم را فضای خالی تشکیل می دهد

2- از اینگکه برخی از پرتو ها با انحراف خارج شدند نتیجه گرفت که ذرات بار داری درون اتم هستند که دارای بار مثبت می باشند

3- و از اینکه تعداد کمی از پرتو ها با زاویه ی بیش از 90 درجه برگشتند نتیجه گرفت که اتم از هسته ی مثبت بسیار کوچکی تشکیل شده است که جرم زیادی دارد

اسلاید 10 :

مدل اتمی رادرفورد ( مدل اتم هسته دار) :

 

دادرفورد با استفاده از نتایج آزمایش خود مدل دیگری برای اتم پیشنهاد کرد  که  مدل اتم هسته دار نامیده شد .در این مدل برای اتم  یک هسته ی بسیار کوچک در نظر می گیریم  که : اولا ً جرم اتم در ان متمرکز شده است. ثانیا ً دارای بار مثبت است محل تجمع بار های مثبت  است  بیشتر  حجم  اتم را فضای خالی  پر کرده است که الکترون ها در این فضا می چرخند .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید