بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه: در بيست و پنج سال گذشته، تمرکز اصلي تفکرات استراتژيک بر روي استراتژي هاي رقابتي بوده و موضوع رقابت در مرکز توجه الگوهاي تدوين استراتژي ريشه دوانده است. با چنين نگرشي، شگفت آور نيست که سازمان ها به شکل ماهرانه اي نحوه رقابت با يکديگر را آموخته و از طريق تجزيه و تحليل اصول اساسي ساختار اقتصادي که در حال حاضر درجريان است، يک جايگاه استراتژيک همانند تمايز، کاهش هزينه يا تمرکز را براي خود اتخاذ کنند. از اين رو امروزه به اندازه يک زرادخانه ابزارها و چارچوبهاي تحليلي همانند مدل رقابتي پورتر بوجود آمده اند که چراغ رقابت را در قلب استراتژي روشن مي کنند. اما واقعاً بايد اينگونه باشد؟

اسلاید 2 :

استراتژي اقيانوس آبي:

در سال 2005 كتابي تحت عنوان استراتژي اقيانوس آبي""Blue ocean strategy
كه حاصل كار بيست ساله پروفسور چان كيم و پروفسور رنه مابورنه بود منتشر شد و در كمتر از يك سال ميليونها نسخه از آن به چهل و يك زبان دنيا ترجمه و فروخته شد.اين كتاب به عنوان بهترين كتاب استراتژي و تجاري در كشورهاي ايالات متحده امريكا، انگلستان، كانادا، ژاپن، ايتاليا، آلمان، امريكاي لاتين، چين، كره، مالزي، لهستان، اسكانديناوي، سنگاپور و تايوان انتخاب گرديد.

براي اولين بار در تاريخ چان كيم و رنه مابورنه براي
طرح ايده استراتژي اقيانوس آبي، برنده
جايزه نوبل رهبري در زمينه بازرگاني و تفكر اقتصادي در سال 2008 شدند.

اسلاید 3 :

تحقيقات پروفسور چان کيم نشان مي دهد اگرچه رقابت يک مسئله اساسي است، اما تمرکز بيش از حد بر روي استراتژي هاي رقابتي باعث مي شود تا شرکت ها و محققان يک جنبه بسيار مهم از استراتژي را ناديده گيرند. اين جنبه مهم عبارت است از: آفرينش يک بازار جديد (يا يک فضاي جديد در بازار فعلي) که در آن هيچ رقيبي وجود ندارد، و بدين ترتيب رقابت را بي معني کردن. و اين همان اقيانوس آبي است. در اين تحقيقات بازار جهاني به دو اقيانوس تشبيه شده است: اقيانوس هاي آبي و اقيانوس هاي قرمز. اقيانوس هاي قرمز نماد کليه صنايعي اند که امروزه موجود بوده و شرکت ها در آن به رقابت مي پردازند. اقيانوس هاي قرمز در واقع بازارهاي شناخته شده هستند. اقيانوس هاي آبي، کليه صنايعي هستند که درحال حاضر وجود ندارند. اينها فضاهاي شناخته نشده بازار هستند.

اسلاید 4 :

استراتژي اقيانوس آبي نتيجه دو دهه تحقيق و مطالعه بر روي بيش از 150 جنبش استراتژيك دنيا در بيش از 30 صنعت متفاوت در طي 100 سال گذشته است. استراتژي اقيانوس آبي بكارگيري و پيروي همزمان از دو نوع استراتژي تمايز و كاهش هزينه مي باشد. استراتژي اقيانوس آبي معرفي و ارايه مجموعهاي از متدولوژيها و ابزارهاي مديريتي براي ايجاد يك فضاي بازار جديد و بي رقيب است. استراتژي اقيانوس آبي تدوين و هم اجراي استراتژي به شيوهاي اثربخش و متناسب با واقعيت اقتصادي قرن بيست و يكم است. سه عنصر زيربنايي و بنيادين استراتژي اقيانوس آبي عبارتند از: نوآوري در ارزش(، رهبري نقطه عطف و روند منصفانه.

اسلاید 5 :

صنایع اقیانوس آبی در 30 سال گذشته: موبایل بیوتکنولوژی نانو ICT و ...

اسلاید 6 :

*استراتژي اقيانوس آبي به عنوان مهمترين رويكرد تدوين استراتژي ظرف 5 سال گذشته در شركتهاي بزرگ و موفق دنيا بوده است كه در ذيل تعدادي از اين شركتها در صنايع مختلف ليست شده اند:

اسلاید 7 :

يك كارآفرين در كجا بايد به دنبال آب هاي آبي باشد : مسير ها و راه هاي مختلفي براي جستجو يك ايده ناب براي خلق يك بازار ناب وجود دارد كه به صورت خلاصه مي توان به اين موارد اشاره نمود: جستجو و بررسي در صنايع جايگزين جستجو و بررسي گروه هاي استراتژيك در صنايع جستجو و بررسي در ميان زنجيره مشتريان جستجو و بررسي در ميان محصولات و خدمات مكمل جستجو و بررسي در ميان خصيصه هاي كاركردي يا احساسي خريداران جستجو و بررسي در سراسر زمان

اسلاید 8 :

ابزارهاي موجود در استراتژي اقيانوس آبي استراتژي اقيانوس آبي ابزار هاي زيادي را براي يافتن سنجيدن و بكار بردن ايده هاي مورد نياز كارآفرينان خلق و ابداع نموده كه مي توان به موارد زير اشاره نمود تحليل صحنه رقابت ترسيم نقشه رقبا (پيشرو،‌مهاجر و مقيم) چارچوب مسيرهاي متفاوت نوآوري در ارزش رويکرد چهار اقدامي تحليل صحنه رقابت *تحليل صحنه رقابت: ترسيم وضعيت هر شركت بر اساس عوامل كليدي موفقيت در صنعت و عوامل کليدي ارزش آفريني براي صنعت. تدوين نقشه وضعيت فعلي استراتژي سازمان، براي تعيين عواملي که صنعت در حال حاضر از نقطه نظر محصولات، خدمات و تحويل بر روي آن رقابت و سرمايه گذاري مي کند، و همچنين تعيين جايگاه فعلي سازمان در ميان رقبا.

 

اسلاید 9 :

*ترسيم نقشه رقبا (پيشرو،‌مهاجر و مقيم): ترسيم نقشه يا جايگاه رقبا روش ديگري است كه مي‌تواند به نوآوري ارزش كمك كند. در محور عمودي، شركتهاي رقيب از لحاظ ماهيت عملكرد و رفتار در سه دسته طبقه‎بندي مي شود: *پيشگامان : آنهايي كه نوآوري ارزشي دارند يا ارزشهاي نوآورانه خلق مي‎كنند. * پيروان: آنهايي كه در ارزشهاي فعلي اصلاحاتي انجام مي‎دهند يا به بهبود ارزشهايي كه قبلاً محقق شده مي‎پردازند. *مقيم‎ها يا ماندگارها: آنهايي كه راه تقليد را پيش مي‎گيرند و بدون نوآوري يا بهبود به شبيه‎سازي مي‎پردازند. چارچوب مسيرهاي متفاوت نوآوري در ارزش: تجزيه و تحليل استراتژيک بر اساس شش مسير خلق اقيانوس هاي آبي: بررسي صنايع جايگزين، بررسي گروه هاي استراتژيک داخل صنعت، بررسي زنجيره مشتريان، بررسي محصولات و خدمات مکمل، بررسي خصيصه هاي کارکردي يا احساسي و بررسي روند زماني.

اسلاید 10 :

نوآوری در ارزش : نوآوری در ارزش ؛تاکید یکسانی روی نوآوری دارد.ارزش بدون نوآوری ، بیشتر روی خلق ارزش تمایل دارد که البته آن خلق ارزش نیز در مقیاسی تدریجی و نمودی مطرح است؛یعنی چیزی است که ارزش را بهبود می دهد ، اما برای آن که شرکتی در بازار شاخص و متمایز شود ، کافی نیست. تعقیب همزمان تمایز و هزینه کم

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید