بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

سیستم حمل و نقل در ایران، همگام با بسیاری از کشورهای مترقی دنیا شکل گرفت و البته عمده فعالیتهای اولیه در تهران متمرکز بود. بدنبال ایجاد راه آهن حضرت عبد العظیم توسط یک شرکت بلژیکی و راه اندازی ماشین دودی بین تهران و شهر ری، سیستم حمل و نقل عمومی با دو کارکرد تفریح و خدمات ایاب و ذهاب در محدوده بین شهری، کار خود را آغاز كرد.
در سال ۱۳۰۵ لایحه تاسیس شرکت های اتوبوسرانی خصوصی تصویب شد و در این ارتباط مجوز تاسیس به یک شرکت دانمارکی داده شد. مدتی پس از راه اندازی خطوط اتوبوسرانی در تهران و شمیران به دلیل کمبود درآمد، فعالیت این اتوبوسها متوقف شد.

اسلاید 2 :

به دنبال کودتای سوم اسفند رضاخانی، اتوبوس ها و خطوط اتوبوسرانی به تدریج گسترش یافت. در همین زمان تعدادی اتوبوس مدل زایس از شوروی خریداری شد و با حرکت آنها عملا" هشت خط اتوبوس در تهران راه اندازی شد.کرایه این اتوبوسها ۱۰ شاهی بود. در سال ۱۳۲۱ سهیلی نخست وزیر وقت مصوبه ای مبنی بر اجازه ایجاد شرکت های حمل و نقل شهری ارائه کرد. در سال ۱۳۲۳ یکی از بانک ها دستور گرفت تا تعدادی اتوبوس وارد کند. از ۵۰ دستگاه اتوبوس وارداتی مدل جدید ۳۰ دستگاه به تهران اختصاص داده شد. این اتوبوسها که بعدها تعدادشان به ۲۰۰ دستگاه رسید به صورت اقساط به شرکت های خصوصی فروخته شد.

اسلاید 3 :

به تدریج اتوبوسرانی نظام یافته تر شد و بیشتر تحت کنترل درآمد. رفتار عمومی نیز برای سوار شدن به اتوبوس صحیح تر شد و مردم خود برای سوار شدن به اتوبوس صف می بستند.
در سال ۱۳۳۱ قانون تاسیس شرکت های اتوبوسرانی عمومی در شهرها به تصویب مجلس شورای ملی رسید و امتیاز آن نیز به شهرداری ها محول شد. و در همین سال شرکت اتوبوسرانی تبریز تاسیس شد. نهایتا" در فروردین ۱۳۳۵ شرکت سهامی اتوبوسرانی تهران با نام شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه با سرمایه سیصد میلیون ریال به ثبت رسید همزمان شرکت اتوبوسرانی اهواز تاسیس شد. بتدریج مسئولین در تدارک تجهیز سیستم اتوبوسرانی بر آمدند تا خدمات مناسبت تری را ارائه دهند اما چون اغلب اقدامات بدون بررسی دقیق و همه جانبه انجام شد، توفیق چندانی حاصل نشد.

اسلاید 4 :

نمونه آن در سال ۱۳۳۸ بود که هزاران دستگاه فروش بلیط در اتوبوس ها نصب شد اما نداشتن پول خرد و معطلی مسافران و فقدان سیستم کنترل موجب شد که این برنامه ۸ ماه بیشتر دوام نیاورد و برچیده شود. فعالیت تاسیس شرکت های اتوبوسرانی شهری در دهه ۴۰ با تاسیس شرکت های مزبور در مشهد (۱۳۴۲)، رشت (۱۳۴۵)، اصفهان (۱۳۴۶)، کرمان و ارومیه (۱۳۴۷) ادامه یافت. در دهه ۵۰ و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد این شهرها به ۱۴ رسید و شهرهای شیراز ، بوشهر، آبادان، کرمانشاه، گرگان و بابل نیز صاحب سازمان اتوبوسرانی شدند. در سالهای پس از انقلاب و تا سال ۱۳۶۸، ۹ سازمان دیگر تاسیس شد، تا اینکه به زمان اوج ساماندهی شرکت های اتوبوسرانی رسیدیم ( سالهای ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱).

اسلاید 5 :

جغرافيايي(شامل موقعيت. عوارض گوناگون زمين و...)
 
اقليمي(شامل جهت باد. بارندگي و دماي هوا و...)
 
اقتصادي(شامل ارتباطات منطقه. راه هاي زميني هوايي. انواع معيشت و علي الخصوص معيشت غالب و...)
 
فرهنگي-اجتماعي(شامل جمعيت و عوامل مربوطه و...)
 
امكانات موجود(از قبيل آموزشي. بهداشتي و...)

اسلاید 6 :

بررسي نوع اقليم منطقه (شناخت اقليم ها)
-تاثيراتي را كه عوامل اقليمي بر منطقه و شهر يا روستا مي گذارد كه به صورت ذيل طبقه بندي مي شود:
-وضعيت بارندگي(متوسط بارندگي و نوع بارندگي) و تعيين روزهاي يخبندان سال.
-جريان بادها وتاثير آن(شامل بادهاي شناخته شده.سيستم ها و بادهاي محلي و...)
-حرارت دريافت شده.دماي هوا(معدل و درجه حرارت هوا شامل ميانگين حداكثر.ميانگين روزانه و ماه و سال) و معدل رطوبت هوا
-وضعيت آلودگي(اعم از هوايي. صوتي. آب و ..)

اسلاید 7 :

صاحب نظران نسبت به تقسيم بندي اقليمي جهان و منطقه ديدگاه هايي متفاوت دارند.
 
بر اساس نظريه كوپن دانشمند اتريشي جهان به پنج نوع اقليم شامل باراني و 
استوايي. گرم و خشك. گرم و معتدل. سرد و برفي و قطبي تقسيم مي شود.
 
ايران با قرار گرفتن در بين 26 تا 42 درجه عرض جغرافيايي شمالي در منطقه گرم قرار گرفته است.

اسلاید 8 :

مسايل انساني مورد مطالعه عبارتند از:
 
 
سن مردم : شامل سن افراد جامعه آن شهر به صورت  كل و جدا از هم(گروه هاي مختلف سني براي مؤنث و مذكر و...)
 
وضعيت فرهنگي : شامل امكانات فرهنگي-مذهبي
 
وضعيت فعاليت(معيشت غالب): شامل بررسي در زمينه هاي جمعيت فعال و غير فعال به صورت جدا از هم و مكان اين فعاليت ها و اجزاي تشكيل دهنده فعاليت ها

اسلاید 9 :

خدمات اجتماعي : اين مطالعه شامل دو قسمت مي شود:
1.بررسي خدمات اوليه در رابطه با واحدهاي شهري. (واحد مسكوني. واحد همسايگي. واحد محله) و مباحثي از قبيل علت سكونت خانوارها در محله(عللي ازقبيل آرام يا تميز بودن محله. دسترسي به فضاهاي موردنياز. ارزاني. وابستگي اجتماعي و...) و روابط فرهنگي اجتماعي مردم محله(از قبيل رفت و آمدها و معاشرتها و استفاده ازفضاهاي عمومي و تفريحي و...)
 
 
2.ساختاري : شامل خدمات اساسي وابسته به هويت شهري در مجموعه خودش(شامل شهرك ها و مناطق شهري) كه وضعيت خدمات فرهنگي. اجتماعي. تفريحي و تجاري و... در واحد همسايگي. واحد محله.واحد ناحيه و... را دربردارد.

اسلاید 10 :

لحاظ نمودن ابعاد انسانی در طراحی فضاهای شهری یکی از موارد ضروری است که همواره می باید مد نظر قرار گیرد. رعایت این ابعاد و تناسبات باعث بالا رفتن کیفیت عملکرد فضاها و اجزاء شهری گردیده و کمک می نماید تا کاربران مختلف با سهولت بیشتری از این فضاها استفاده نموده و لذت ببرند.
به کارگیری این تناسبات به درک آسان و راحت محیط توسط کاربر انجامیده و عملکرد فضاها و تجهیزات انها را بهینه می نماید. 
 
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید