بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

می روم تا در شبستان وجود   با شکوه نام او نجــوا کنـــم
در ورای لحظه های گم شدن   خویش را در یاد او پیداکنم

اسلاید 2 :

  • هر انسان موحد برای ادامه زیست در عرصه حیات روحانی و جسمانی در دو بعد روح و جسم به تغذیه نیاز دارد. هر انسان برای ادامه حیات جسمانی به خوراک و پوشاک و ... نیاز دارد. تأمین این نیازمندی ها هم تکلیف آسمانی است و هم تمایل جسمانی. به دیگر سخن اگر انسان بنا به حکم آسمانی هم مبنی بر تامین خوراک و پوشاک اقدام نکند، نیاز و تمایل جسمانی - تشنگی، گرسنگی و ...- او را وا می‌دارد تا در تکاپوی طلب برآید و تا مرز سیر شدن دمی نیاساید. حیات روحانی و معنوی نیز به تغذیه ویژه خود نیاز دارد. «مرغ باغ ملکوت» انسان تا از سرچشمه زلال و لایزال الهی ننوشد، نمی‌تواند در عرصه بقا بخروشد. بنابراین هم جسم، خوراک می خواهد و هم جان. آن، لقمه شکم نواز می طلبد و این، نغمه نماز.

اسلاید 3 :

  • ممکن است گفته شود چه بسیارند کسانی که نه معبود را می ستایند و نه سر بر سجده می‌سایند؛ ولی همچنان با خوشی می آسایند و در عرصه حیات می پایند. آری، چنین است؛ اما چنین زندگانی و حیاتی، نه زیست وحیانی و انسانی، که زندگی حیوانی است. اگر تعریف زندگی، خوردن، خوابیدن و شهوت راندن است، در این نشانه ها با همه حیوانات مشترکیم؛ اما اگر در این پویایی و پایایی، به دنبال فضیلتی گم شده و امتیازی نهفته می گردیم ، همانا حیات معنوی با روح انسانی و تنفس در هوای وحیانی است. نماز، نه پرسشی از خلقت، که پاسخی به فطرت است.

اسلاید 4 :

  • در این بین گروه سومی نیز هستند، که در عرصه حیات جسمانی سخت می کوشند و بر سختی‌ها می خروشند؛ اینان در ادای اعمال عبادی چون نماز، روزه، حج و ... نیز شرکت در آیین‌های عزاداری، جلسات دعاهای کمیل، ندبه، توسل و ... ید طولایی دارند و همت والایی مصروف می‌دارند. اما این گروه – که اکثریت هم دارند(یا داریم!!) – در انتقال این باورها به نسل فردا مشکل دارند. این افراد سال هاست با این شیوه خو گرفته اند و اقتضائات آن را پذیرفته اند، اما اکنون که آینده سازان- نسل سوم و چهارم انقلاب – سر بر آورده اند و پژوهش و کنجکاوی را آغاز کرده اند ، این پیام را در نمی یابند و چون پدران و مادران خود به سوی آن نمی شتابند.

اسلاید 5 :

    چرا؟! چرا؟! و چرا؟!...

  • این «چراها» ذهن بسیاری از اندیشمندان، مسئولان و پژوهشگران را به خود مشغول کرده و در عرصه تحقیق های میدانی و کتابخانه ای به تکاپو وا داشته است. این تلاش های پیگیر و کوشش‌های وقفه ناپذیر چندان بی ثمر هم نبوده و چه بسیار پاسخ ها آفریده اند و راه حل ها ارائه داده اند. اما متأسفانه چیزی که همچنان استمرار یافته و هر روز بیشتر به سوی حصار انحصار شتافته، سردرگمی هویت گم شده نسل جوان ایرانی و عدم درک پیام های نسل های پیشین است.
  • ... و اما پاسخی که من در این کاوش و پژوهش یافته ام و مصرّانه به سوی آزمون آن شتافته ام، این است که «نماز» - و هرگونه ارتباط قلبی بین انسان و خدا، که نماز یکی از مصادیق بارز آن است- قطعه ای از پازل زندگی یک انسان موحد است.

اسلاید 6 :

  • در گروه سوم ، انسان هایی را یافتیم که در عرصه حیات جسمانی به سختی می کوشند و بر سختی ها می خروشند، اما نماز– و اعمال عبادی و دینی- را نه با رغبت و تمایل و تلطیف، که به حکم تکلیف به جای می آورند... و اگر حکم آسمانی و تکلیف وحیانی را از دوش آنان بردارند، ندایی درونی و تمایلی از اندرون، خلأ و نیازی را اعلام نمی‌کند. به دیگر سخن اگر موتور محرکه «عادت» را از هستی«عبادت» بردارند، این «گردونه» در «گردنه» بی انگیزه ای از حرکت در می ماند و این کشتی را به گِل می نشاند.

         کعبه خود سنگ نشانی است که ره گم نشود 

                                          حاجی احرام دگر بند ببین  یار کجاست

اسلاید 7 :

  • نماز، شوق دیدار یار است و ذوق حضور در بر دلدار. موحد نمازگزار لحظات دیرگذر عمر خود را در آرزوی رسیدن وقت نماز و بار یافتن به خلوتگه راز سپری می کند. زندگی نامه رهبران راستین و عارفان پاک آیین سراسر ناله فراق یار است و نغمه اشتیاق دیدار. اگر شربتی می نوشند و کسوتی می پوشند، نه برای رفاه تن، که برای بار یافتن به درگاه ذوالمنن است. عبادت اینان نه عبادت بازرگانان آزمند بهشت، و نه بردگان بیمناک دوزخ، که عبادت آزادگان و عاشقان وصال است. ایشان خدای را نه بخاطر تکلیف و تکلّف ، که برای تقرب عبادت می کنند. ایشان زندگی را برای بندگی می خواهند. اگر پرستش و نماز را از زندگی اینان بردارند و این موهبت را از ایشان بگیرند، دیگر نه ذوقی برای زندگی دارند و نه وسیله ای برای ابراز بندگی. قوت را برای قنوت می خواهند و ملک را برای ملکوت.

اسلاید 8 :

  • آیا ما به عنوان پیام داران نسل پیشین دارای چنین نگرشی به نماز هستیم؟ آیا نماز و اعمال عبادی قطعه ای از پازل زندگی ماست؟ اگر قطعه نماز از پازل زندگی ما بردارند، آیا شوقی درونی، ناقص بودن این پازل را اعلام می کند؟ آیا ما بی تابانه و مشتاقانه لحظات را می شماریم، تا در لحظه وصال نماز بگزاریم؟ آیا ما از لحظات نماز لذّت می بریم و در فراق نماز حسرت می خوریم؟ آیا اثر حذف یک وعده نماز برای جان و روح ما، چونان حذف یک وعده غذا برای جسم ماست؟ حیات حیوانی ما بدون غذا چندان نمی پاید، آیا حیات روحانی و انسانی ما بدون پرستش و نماز می‌شاید؟ اگر حذف یک نوبت نماز، روح و روان ما را در اخگر فراق و آتش اشتیاق نمی سوزاند، باید یقین کنیم که نماز، قطعه ای از پازل زندگی ما نیست و آنچه ما را به نماز وا می دارد ، نه رغبت به دوام عبادت، که اسارت در دام عادت است.

اسلاید 9 :

  • اگر پیام های تربیتی و ارشادی ما بر دل نسل جوان نمی نشیند، نه بدان علت است که دلی را مشتاق نمی بیند، بلکه بدین سبب است که پیام پشتوانه منطقی و اقناعی ندارد. اشکال نه در فرودگاه کلام، که در خاستگاه پیام است. ما خود چقدر در آتش اشتیاق نماز سوخته ایم و دل در فراق آن افروخته ایم، که اکنون فرزندان و شاگردان ما، نه از گفتار، که از رفتار ما بیاموزند؟

اسلاید 10 :

  • دعوت انسان به خوردن و آشامیدن نه تنها در آیات قرآن، چون:
  • کُلُوا مِن طَيِّباتِ ما رَزَقناکُم...(بقره، 55)، فَکُلُوا مِمّا اَمسَکنَ عَلَيکُم...(مائده، 6)، فَکُلُوا مِمّا ذُکِرَ اسمُ اللهِ عَلَيهِ... (انعام،118) و فَکُلُوا مِمّا غَنِمتُم حَلالاً طَيِّباً... (انفال، 70) و روایات دیده می شود، بلکه توصیه های بهداشتی و درمانی نیز انسان را به خوردن انواع خوراکی ها و آشامیدن نوشیدنی های مفید فرا می خوانند. حال سوال این است که اگر هیچ کدام از این دعوت ها، فراخوانی ها و توصیه ها وجود نمی داشت، ارگانیزم بدن انسان،خود احساس گرسنگی و تشنگی نمی کرد؟!
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید