بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

ترجمــه لفظ به لفـــظ نوروفیدبـــــک (Neurofeedback) می‌شود «بازخورد عصبی». نوروفیدبک روشی است که در آن فعالیت‌های مغزی شما را به شما نشان می‌دهند و از شما می‌خواهند که با تمرکز بر ذهن خوداین فعالیت‌ها را اصلاح کنید تا مشکلاتتان رفع شود. نوروفیدبک فرزند خلف بیوفیدبک (بازخورد زیستی) است؛ روش ساده‌ای که در آن میزان فعالیت‌های بدنی مشکل‌دار بدنتان (مثل میزان تعریق، حرارت بدن یا حرارت بدن) را عینا به شما نشان می‌دادند و شما از این طریق متوجه می‌شدید که مثلا وقتی مضطرب هستید تعریق بدنتان بالاست و وقتی آرام می‌شوید این تعریق‌ها پایین می‌آیند. بعد از چند وقت که از بیوفیدبک می‌گذرد ذهنتان حتی بدون دستگاه‌های بیوفیدبک خودش یاد می‌گیرد که چطور باید اضطراب را کنار بگذارد. نوروفیدبک به جای آن فعالیت‌های ساده بدنی EEG (اکترو ‌آنسفالوگرافی) شما را به شما نشان می‌دهد؛ EEG در واقع ثبت امواج مغزی شماست. چیزی که حتما حاصلش را در نوارمغز‌های مشهور دیده‌اید.

اسلاید 2 :

نوروفیدبک چیست؟

اسلاید 3 :

 * نوروفیدبک، يك تکنولوژی درماني جديد و بسیار موثر است. این درمان ابتدا در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و با مشخص شدن تاثیرات مثبت آن، به اروپا و سایر نقاط جهان گسترش یافت. اثرات درمانی بسیار خوب و ماندگار، نبود عوارض جانبی منفی و طول کوتاه دوره درمان نسبت به درمان¬های دیگر، باعث شد که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز این درمان را مورد تایید قرار دهد.

*نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است ، که بازخورد عصبی نیز به آن گفته می شود.

این وسیله جزو پیشرفته ترین وسائل پزشکی نوین است که بخش زیادی از این تکنولوژی مدیون تلاشهای ناسا (سازمان فضایی آمریکا)در سالهای اخیر است.

*نوروفیدبک، برای مغز انسان مانند یک آینه عمل می کند. ما هر روز با نگاه کردن به آینه متوجه نقائص و اشکالات موجود در ظاهر خودمان می شویم. نوروفیدبک دقیقا برای امواغ مغزی و عملکردهای فیزیولوژیک مغز ما به عنوان یک آینه ی پیشرفته عمل می کند. نوروفیدبک با استفاده از ابزارهای الکترونیک پیشرفته و کامپیوتر به ما کمک می کند تا از آن چه در مغز ما در حال رخ دادن است آگاه شویم.

اسلاید 4 :

نحوه درمان:

اسلاید 5 :

* در درمان نوروفیدبک از امواج مغزي و بازخورد آن به بيمار براي درمان بيماري وي استفاده مي شود. بسته به نوع و شدت بیماری، الکترودهایی به مناطق مختلف سر و گوش ها وصل می شود. این الکترودها امواج مغزی آن ناحیه از مغز را دریافت و به رایانه ارسال می کنند. رایانه نیز این امواج را پردازش می کند و به صورت شکل هایی خاص از امواج و تصاویر به درمانگر و خود بیمار نشان می دهد. درمانگر بر اساس این موج ها، شیوه ویژه درمانی خاص آن بیمار را تنظیم می کند (هر شیوه خاص، یک پروتکل درمانی خوانده می شود). بیمار در مقابل نمایشگر رایانه می نشیند و با مشاهده الگوی امواج خود، سعی می کند که با فکر خود آن ها را به حالت بهینه و مناسب بازگرداند. با تکرار این روش در جلسات متعدد، مغز بیمار به تدریج به حالت ایده آل و مناسب می رسد و در واقع یاد می گیرد که در حالت مناسب باقی بماند و حالت موجی که باعث بروز علائم بیماری می شود را نداشته باشد. بدین ترتیب علائم بیماری ازبین می¬رود و بیمار به حالت معمول و سالم خود می رسد.

اسلاید 6 :

در این روش شما در مقابل یک مانیتور می نشینید و الکترودی که روی سر شما قرار دارد امواج مغزی شما را دریافت و به کامپیوتر هدایت می کند .حالا شما با دیدن امواج مغزی خود روی صفحه مانیتور می توانید به تنظیم و کنترل آنها بپردازید و در تمام این مراحل درمانگر در کنار شما نشسته و به شما یاد می دهد که چگونه می توانید این کار را انجام دهید.

درواقع نوروفیدبک شما را قادر به دیدن دنیای درون مغزتان می کند ، به عنوان مثال در صفحه مانیتور شما یک شکل شبیه سازی شده امواج مغزی را به شکل یک بازی می بینید و با نگاه کردن به صفحه مانیتور و بدون استفاده از دست شروع به بازی می کنید. دستگاه الگوهای امواج مغزی شما را پردازش می کند و در صورتیکه این الگوها مناسب باشد شما در بازی به جلو خواهید رفت و در غیر اینصورت شکست می خورید ،به این ترتیب شما یادمیگیرید که مثلا در شرایط اضطراب چگونه می توانید مغز خود را طوری تنظیم کنید که آرامش جایگزین اضطراب شود.

اسلاید 7 :

سنسورهایی که به مغز شما وصل می‌شوند وظیفه‌شان این است که EEG شما را به دستگاه نوروفیدبک مخابره کنند. EEG کارکرد لحظه‌ای مغز را نشان می‌دهد. این کارکرد‌ها در EEG به وسیله امواج مغزی نشان داده می‌شوند. لازم نیست که شما طبقه‌بندی این امواج را بدانید، کافی است بدانید که هر کدام از این امواج، یا طبیعی هستند یا ناکارامد. دستگاه نوروفیدبک اگر بخواهد این امواج را عینا به شما نشان دهد شما حتما باید متخصص مهندسی پزشکی یا نورولوژی باشید تا از آن سر در بیاورید. برای همین دستگاه این امواج را به نمودار‌های ساده یا تصاویر فانتزی از مغز تبدیل می‌کند.

اسلاید 8 :

متخصص به شما توضیح می‌دهد که مغز شما در حالت بهینه چه رنگی است یا کدام نمودار باید افزایش یا کاهش بیابد. از این به بعد دیگر خود شما هستید که باید کار را پیش ببرید. البته اگر مشکلتان اضطراب باشد درمانگر قبلش به شما آموزش می‌دهد که چگونه بدنتان را ریلکس و نمودارها را جابه‌جا کنید. در جالب‌ترین حالت شما حتی نمودار‌ها و تصویرهای فانتزی مغز را نمی‌بینید. فقط در مقابل یک بازی ساده کامپیوتری قرار می‌گیرید که تنها زمانی پیش می‌رود که ذهن شما در حالت بهینه باشد؛ مثلا امواج مغزی نوع آلفای شما کاهش یابد. شما باید ذهنتان را کنترل کنید تا هم بازی را ببرید و هم از شر مشکلتان راحت شوید. همه این فرایندها در واقع یک جوری شرطی شدن است. وقتی که شما در ازای کنترل مغز، پاداش (برنده شدن در بازی یا تغییر نمودارها) دریافت می‌کنید ذهن شما به تدریج یاد می‌گیرد که حتی در غیاب این پاداش‌ها، بهینه عمل کند.

اسلاید 9 :

موارد کاربرد نوروفیدبک

اسلاید 10 :

بیش‌فعالی/كمبود توجه ((ADHD

اضطراب (Anxiety)

ناتوانی یادگیری ((Learning Disability

اختلالات خواب

دردهای مزمن و سردردهای میگرنی

سوءمصرف مواد

افسردگی

بعضی انواع آسیب و سکته مغزی

سندرم درد و خستگی مزمن

افزایش قدرت تمرکز و توانایی های ذهنی در افراد سالم

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید