بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

یکی از مظاهر انرژی خورشیدی و همان هوای متحرک است باد پیوسته جزء کوچکی از تابش خورشید که از خارج به اتمسفر می‌رسد، به انرژی باد تبدیل می‌شود.

گرم شدن زمین و جو آن بطور نامساوی سبب تولید جریانهای همرفت (جابجایی) می‌شود و نیز حرکت نسبی جو نسبت به زمین سبب تولید باد است.
با توجه به اینکه مواد قابل احتراق فسیلی در زمین رو به کاهش است، اخیراپیشرفتهای زیادی در مورد استفاده از انرژی باد حاصل شده است.

اسلاید 2 :

انرژی باد اغلب

در دسترس بوده و هیچ نوع آلودگی بر جای نمی‌گذارد ومی‌تواند از نظر اقتصادی نیز در دراز مدت قابلمقایسه با سایر منابع انرژی شود. در سالهای اخیرکوشش فراوانی برای استفاده از انرژی باد بکار رفته وتولید انرژی از باد با استفاده از تکنولوژی پیشرفته در ابعاد بزرگ لازم و ضروری جلوه کرده است.

 

 

اسلاید 3 :

احتمالا نخستین ماشین بادی توسط ایرانیان باستان ساخته شده است و یونانیان برایخرد کردن دانه‌ها و مصریها ، رومی‌ها و چینی‌ها برای قایقرانی و آبیاری از انرژیباد استفاده کرده‌اند. بعدها استفاده از توربینهای بادی با محور قائم سراسر کشورهایاسلامی معمول شده و سپس دستگاههای بادی با محور قائم با میله‌های چوبی توسعهیافت و امروزه نیز ممکن است در برخی از کشورهای خاورمیانه چنین دستگاههایی یافت شوند.

اسلاید 4 :

در قرن 13 این نوع توربینها توسط سربازان صلیبی به اروپا برده شد و هلندیهافعالیت زیادی در توسعه دستگاههای بادی مبذول داشتند، بطوری که در اواسط قرننوزدهم در حدوود 9 هزاز ماشین بادی به منظورهای گوناگون مورد استفاده قرارمی‌گرفته است. در زمان انقلاب صنعتی در اروپا استقاده از ماشینهای بادی رو بهکاهش گذاشت. استفاده از انرژی باد در ایالات متحده از سال 1854 شروع شد.

این ماشینها بیشتر برای بالا کشیدن آب از چاههای آب و بعدها برای تولید الکتریسیتهاستفاده شد.

 
بزرگترین ماشین بادی در زمان جنگ جهانی دوم توسط آمریکائیها ساخته شد. شوروی سابق در سال 1931 ماشینی بادی با محور افقی بکار انداختند که انتظار می‌رفت 100 کیلو وات برق به شبکه بدهد. ارتفاع برج 23 متر و قطر پره‌ها 30.5 متر بود.

 

اسلاید 5 :

گهگاه توفانها و گردبادهای سهمگینیدر گوشه و کنار جهان پدیدار می‌شودکه اگر نیروی آنها بطور صحیح بکارگرفته شود، می‌تواند به جای مخرببودن ، مفید باشد. اصول بهره برداریاز انرژی باد از نخستین کوششهایانسان تا کنون تغییر نکرده است. باوزش باد ، قایقها و کشتیها به حرکت در می‌آیند و یا پره آسیاب بادی از طریق دنده‌ها گردانده می‌شود. امروزه مولدهای الکتریسیته بادی به نحوی طراحی شده‌اند که ازحداکثر نیروی باد بهره برداری شود و انرژی باد بجای آسیاب کردن غلات ، بوسیله یک ژنراتور توربینی تبدیل به الکتریسیته می‌شود.

اسلاید 6 :

یکی از مزایای انرژی باد آن است که وزش باد در زمستانها سریعتر است و هنگامیکه نیاز بیشتری به برق داریم، الکتریسیته بیشتری تولید می‌شود.

این انرژی بدون ایجاد آلودگی ، دارای منبع انرژی پایان ناپذیر و فن آوری آزموده شده است.

پیشرفتهای اخیر در صنعت ، همواره سبب کاهش هزینه الکتریسیته تولید شده توسطمولدهای بادی می‌باشد؛زغال سنگ و شکافت هسته ای الکتریسیته تولید شده توسط این مبلغ کمتر از هزینه است و از نظر اقتصادی قابل رقابت با سایر موارد می‌باشد.


 

اسلاید 7 :

گفته می‌شود که یکی از بزرگترین موانع بهره برداری از نیروی باد در بریتانیا ،مسأله تأثیر زیست محیطی آن است.بسیاری از مردم می‌گویند مولدهای بادی از نظرظاهری ناخوشایند بوده و پر سر و صدا می‌باشند؛ بخصوص چون در نواحی زیبایخارج از مناطق شهری قرار دارند.

 اما باید گفت مولدی که سوخت آن زغال سنگاست، مسلما پر سر و صداتر و زشت تر از دکلهای آسیاب بادی خواهد بود. صدایمتوالی توربینهای دکلهای آسیاب بادی برای کسانی که در نزدیکی آنها می‌باشند، یکموضوع مهم به شمار می‌رود. اکنون صدای این مولدها به کمک فناوری چرخ دنده‌هاتوربینهای سه تیغه‌ای قابل کنترل می‌باشد. و

 
 

اسلاید 8 :

یک راه پیشگیری از شکایات مذکور ، بنا کردن مجموعه دکلهای بادی در پایگاههایساحلی است که هیچ کس نه آنها را می‌بیند و نه صدایشان را می‌شنود؛ همچنین درآنجا اغلب وزش باد دو برابر خشکی می‌باشد. با اینکه هوای دریا طبیعتی تباه کنندهدارد و سبب کاهش عمر مولدها می‌گردد، اما در عوض احتمال تخریب و خرابکاری در آنها کاسته می‌شود

اسلاید 9 :

امروزه ارتفاع برجهای مخصوص انرژی باد به 70 متر می‌رسد، می‌توانند 1.5مگاوات برق تولید کنند. اما نصب روتورهای (چرخنده‌ها) قویتر در این تأسیساتمی‌تواند بهای الکتریسته حاصل از این منبع غیر سنگواره‌ای را تا حد قابل ملاحظه‌ایکاهش دهد. در حال حاضر یک شرکت آلمانی در صدد است تا با تولید نسل جدیدی ازتأسیسات بادی هزینه این منبع انرژی جایگزین را تا حد الکتریسیته هسته‌ای کاهشدهد. برج جدید که 90 متر ارتفاع دارد، قادر است 5 مگاوات الکتریسیته تولید کند،از آنجا که مجموعه چرخ دنده‌ها و مواد در یک واحد جای دارند، بخش محرک بسیارسبکتر از نمونه‌های قبلی است. این ویژگی امکان استفاده از این تأسیسات را در دریاهای آزاد که در آنها بادهای قویتری ی‌وزد، آسانتر می‌سازد


 

اسلاید 10 :

از اطلاعات مربوط به صنعت هواپیمایی ، آیرودینامیک ، الکترونیک و ... درساخت این ماشینها بهره گیری می‌شود. به این ترتیب پروانه‌هایی ساخته می‌شود که :

برای بادهای تند بطور سریع کار می‌کند. ماشینهای دیگر غیر از پروانه نیز موردنظر بوده و در حال توسعه است. دو درصد از انرژی خورشید که به زمین می‌رسد به باد تبدیل می‌گردد، 35 درصد انرژی باد در ضخامت یک کیلومتری از سطح زمین موجود است. محاسبات نشان می‌دهد که برای تمام سیاره زمین این انرژی 20 برابر انرژی مصرفی دنیا است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید