بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

  • مقدمه

    اداره موقعيتهاي دشوار، بخشي از زندگي روزانه ماست . همه ما هر روز با افراد دشوار سر و کار داريم و اين افراد را مي شناسيم . شايد هيچ چيز به اندازه برخورد با اين افراد ، خسته کننده و ملال آور نباشد . اين افراد انرژي ما را تحليل مي برند، احساساتمان را تحريک مي کنند ، حوصله همه را سر مي­برند و ما را در حالتي نامطلوب قرار مي­دهند . اين رفتارها در محل کار براحتي مي­توانند يک محيط شاد را نابود کنند ، کارايي را کاهش دهند و روحيه افراد را پايين آورند.

اسلاید 2 :

- زورگو و متخاصم

اين شخصيت عصباني و متخاصم است و عصبانيت خود را با اعمال زور نشان مي دهد . خصومت، کينه توزي ، استفاده از کلمات نيشدار ، امتناع از کارهاي گروهي و خودپسندي و تکبر از جمله ويژگيهاي اين افراد است . آنها دلشان مي خواهد هميشه غالب و مسلط باشند و سعی    مي­کنند با توسل به هر شيوه و روشي به خواسته­هاي خود برسند .

راه حل : در مقابل آنها بايستيد ، اما سعي نکنيد با آنها بجنگيد . هرگز رفتار آنها را تحمل نکنيد بلکه در مقابل آنها قاطع ، محکم ، جسور و با اعتماد به نفس باشيد.

اسلاید 3 :

-هميشه شاکي

از نظر اين افراد تنها چيزي که زندگي به آنها عطا کرده ، بدشانسي است . آنها به جاي پيدا کردن راه حل براي مسائل و مشکلات، عادت کرده اند که شکايت کنند و بهانه بگيرند . نگرشهاي اين افراد مسموم و متاسفانه بيماري آنها واگير است . اين افراد بندرت سعي مي کنند شرايط ناخواسته را تغيير دهند ، در عوض دائم دقيقا" مثل بچه­اي که به او اجازه کاري داده نمي شود رفتار مي کنند.  اجازه ندادن باعث منفي بافي او مي شود . جمله معروف آنها اين است :
" هيچ کس مرا دوست ندارد"

راه حل : به اين افراد نشان دهيد که مسائل آنها را       مي­بينيد و مي­شنويد ، زيرا آنها به محيط حمايتي و تشويق احتياج دارند . همچنين بايد سطح فشار و استرس را براي اين افراد پايين آورد . علاوه بر اين به آنها اجازه شکايت کردن ندهيد ، مگر زماني که راه حلي براي مشکل پيش آمده داشته باشند.

اسلاید 4 :

-وسواسي و کمال گرا

اين افراد دلشان مي خواهد کارها به بهترين نحو ممکن انجام گيرد . چنين افرادي در عين حال که ممکن است خسته کننده و ملال آور به نظر برسند ، اما داراي مهارتهاي تجزيه و تحليلي هستند که مستلزم توجه زياد به جزئيات است . استاندارهاي عملکرد اين افراد در سطح بسيار بالايي قرار دارد . در برخي مواقع کار خوبي که توسط ديگران مورد تمجيد واقع مي شود از نظر اين افراد قابل قبول نيست. جمله معروف آنها اين است :

" اين کار مي توانست بهتر انجام شود"

راه حل : در صورتي که در برخورد با اين افراد ، واقعيتها و منطق را ارائه دهيد ، مي توانيد بهترين بهره را از آنها ببريد . در عين حال حرفهاي اين افراد را درباره بهتر انجام شدن کارها جدي نگيريد. آنها معمولا" نقاط ضعف خودشان را بيان مي­کنند نه نقاط ضعف شما را . سعي کنيد با اين افراد به گونه اي کار کنيد تا بتوانند انتظارات واقعي براي خود و ديگران داشته باشند و مطابق انتظارات واقعي عمل کنند.

اسلاید 5 :

-افراد يخي

اين افراد براي تغيير آمادگي ندارند و هر تغييري ، هر چند کوچک مي تواند آنها را نگران و آشفته سازد و آغازي براي رفتار منفي در آنها باشد. جمله معروف آنها اين است:

" راه قديمي بهتر است"

راه حل : در مقابل اين افراد صبور باشيد ، زيرا ممکن است در مسير انجام تغييرات مانع تراشي کنند . اين افراد را در تغيير درگير کنيد يا از تغييرات تدريجي براي ايجاد فرصت مناسب براي آنها استفاده کنيد..

اسلاید 6 :

- افراد بسته

راههاي برقراري ارتباط با اين افراد مسدود است . اين افراد بسيار تودار و ديرجوش هستند و تنهايي و خلوت را به بودن در ميان جمع ترجيح مي دهند . آنها هرگز درباره تفکرات و احساسات خود صحبت نمي کنند و به همين دليل ارتباطات محدودي دارند .

 « حوصله ندارم » يا « فعلا" وقت ندارم » از جملاتي است که آنها براي فرار از جمع از آنها استفاده مي کنند .

راه حل : براي برقراري ارتباط با اين افراد بايد حوصله کنيد . ممکن است مدتي طول بکشد تا اين گونه افراد احساس راحتي بکنند و با شما راحت­تر و بهتر برخورد کنند . هنگام صحبت با اين افراد از سوالات باز استفاده کنيد و آنها را به شرکت در بحثها تشويق کنيد .

اسلاید 7 :

کم حرف و منفعل

اين افراد زياد سخن نمي گويند . حتي اگر اصرار کنيد ، فرياد بکشيد يا از آنها خواهش کنيد، جوابي بيشتر از آري يا خير نخواهيد شنيد . اين افراد حتي زماني که بايد از حقوق خود دفاع کنند، ساکت مي مانند . در نتيجه غالبا" مورد ظلم قرار مي گيرند . فرد منفعل هميشه احساس نا امني مي­کند و اعتماد به نفس پائيني دارد . آنان غالبا" از شرکت در تصميم گيريها امتناع مي­کنند و يا نظري ارائه نمي­دهند .

راه حل : اين افراد شديدا" به اعتماد به نفس و حمايت احتياج دارند و بايد بطور مستقيم از آنها انجام اموري را که مي توانند انجام دهند خواسته شود . تشويق نيز  در ايجاد اعتماد به نفس آنها بسيار موثر است.

اسلاید 8 :

افرادي که مي گويند : « کار من نيست »

اين افراد دائم از زير بار قبول مسئوليتهاي بيشتر شانه خالي کرده و منفي بودن خود را با رد کردن انجام کارهايي که بايد برعهده بگيرند، ظاهر مي کنند.

معمولا" دوستان و همکاران اين افراد بايد کارهاي مربوط به آنها را انجام دهند و اين درحالي است که اين افراد انجام آن کارها را جزء وظايف آنها مي­دانند نه وظايف خودشان! جمله معروف آنها اين است :

« اين کار جزء وظايف و شرح شغلي که من بايد انجام دهم نيست »

راه حل : سعي کنيد شرح شغل اين افراد را واضح و روشن در اختيار آنها قرار دهيد ، تا جايي براي توجيهات آنها باقي نماند . بازرسي و کنترل غيرمحسوس نيز در برخي مواقع مي تواند کارساز باشد.

اسلاید 9 :

شايعه پراکن ها

اين افراد از شايعه بعنوان سلاح قوي جهت کنترل روي ديگران و محيط استفاده مي کنند . آنها با پخش شايعه و درگير کردن ديگران در مسائل مربوط به آن لذت مي­برند و احساس مهم بودن مي­کنند . جمله معروف آنها اين است: « اجازه بده من بگويم چه اتفاقي دارد مي­افتد».

راه حل : بهترين راه جلوگيري از شايعه سازي در سازمان، دادن اطلاعات و حقايق لازم و کافي به افراد است . وقتي افراد سازمان از کليه اطلاعات مربوط به مسائل سازمان آگاهي داشته باشند، به شايعه و افراد شايعه پراکن توجهي نمي کنند . در نتيجه انگيزه­اي براي اين افراد بمنظور ايجاد شايعه و پخش آن باقي نمي ماند .

اسلاید 10 :

-افراد منفي گرا

اين افراد نگرش بدي نسبت به دنيا دارند . آنها فکر    مي کنند که دنيا بر سرشان خراب شده است. آنها از شيوه انجام امور ناراضي هستند و مهم نيست شما چقدر تلاش کنيد تا کاري برايشان انجام دهيد. در واقع اين افراد هميشه نيمه خالي ليوان را مي بينند و براي انجام يک کار بيشتر بر عواقب منفي آن تاکيد دارند تا نتايج مثبت . اين افراد اعضاي خوبي براي کارهاي گروهي نيستند . جمله معروف آنها اين است :

« من مي دانم اين کار شدني نيست »

راه حل : تغيير نگرش افراد منفي گرا کار آساني نيست. اما شما بايد آنها را مجبور به تطبيق با عادتهاي مثبت کنيد تا از عادتهاي منفي دور شوند. ايجاد تفکرات مثبت و نشان دادن نتايج خوب کارهايي که او اميدي به انجام آنها نداشته است ، مي تواند به اين اشخاص کمک کند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید