بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

 

* تعریف مسئله:

هوشمند سازی تقاطعات سطح شهر

  * سطح بکارگیری:

سه تقاطع پرتردد شهر: چهارراه امام خمینی(ره) -چهارراه حافظ-چهارراه شهید باهنر

اسلاید 2 :

  * نوآوری:

در سالهای اخیر طرح هوشمند سازی تقاطعات در بسیاری از کلان شهرها و حتی شهرهای کوچک در دنیا اجرا گردیده است،هدف از انجام این پروژه و پروژه های مشابه کاهش تاخیر،کاهش زمان سفر و جلوگیری از ایجاد صف های طولانی در تقاطعات میباشد. اجزای سیستم کنترل ترافیک یک تقاطع بشرح ذیل میباشد:

qچراغهای راهنمایی و رانندگی

qشناسگر

qکنترلر

اسلاید 3 :

چراغ های راهنمایی:

 معمولا در تمامی سیستم ها یکسان بوده فقط از لحاظ شکل ظاهری و پایه ها(کنسولی،دروازه‌ای و...) و نوع روشنایی(لامپ های التهابی،هالوژنی،LED، و...) متفاوت میباشند.در شهر اردبیل به جهت کاهش هزینه ها از پایه های کنسولی که قبلا مورد استفاده قرار می گرفت استفاده شده و فقط فانوسهای LED جایگزین فانوسهای لامپی گردیده است

اسلاید 4 :

شناسگر:

 عمده ترین تفاوت در سیستم های هوشمند تفاوت در شناسگر ها میباشد که وظیفه آن ارسال اطلاعات و پارامتر های جریان ترافیک از قبیل حجم و درصد اشغال و ... به کنترلر میباشد. انواع شناسگر ها که در صنعت حمل و نقل مورد استفاده قرار میگیرد عبارتند‌از:‌حلقوی‌القایی،‌مادون‌قرمز،پردازش‌تصویر،مغناطیسی،لیزری، فیبر نوری و... امروزه در بیشتر شهرهای جهان از سه مورد اول استفاده میشود بنابرین در شهر اردبیل سه مورد اول مورد بررسی قرار گرفته و گزینه برتر به شرح ذیل انتخاب گردیده است:

اسلاید 5 :

qبررسی از لحاظ اجرا، نگهداری و هزینه اقتصادی:

شناسگر حلقوی القایی:

مزایا:

  • ‌ دقت قابل قبول این نوع شناسگرها
  • ‌ عملکرد در شرایط مختلف آب و هوایی
  • ‌ دقت بسیار بالا در شمارش حجم

معایب :

  • ‌ به منظور انجام عملیات نصب و یا تعمیر و نگهداری شناسگر باید خط عبوری بسته شود
  • ‌ شناسگر در معرض تنش های ناشی از عبور ترافیک قراردارد
  • ‌ نصب شناسگر نیاز به برش سطح روسازی دارد که باعث کاهش طول عمر روسازی میگردد
  • ‌ برای اندازه گیری سرعت باید 2 عدد شناسگر در خط عبوری نصب شود

اسلاید 6 :

شناسگر مادون قرمز:

مزایا:

  • ‌یک شناسگر قادر به پوشش چند خط عبوری میباشد

معایب:

  • بمنظور انجام عملیات نصب یا نگهداری(شستشوی لنز) شناسگر بایستی خط عبوری بسته شود
  • دقت عملکرد شناسگر در شرایط جوی نامناسب (بارش باران ،برف و مه شدید)کاهش می یابد

اسلاید 7 :

شناسگر پردازش تصویر:

مزایا:

  • ‌ گستردگی ناحیه تشخیص این شناسگر زیاد میباشد
  • ‌ بمنظور عملیات نصب و یا نگهداری نیازی به بستن خط عبوری نمیباشد

معایب:

  • ‌ هزینه اولیه تهیه و نصب این شناسگر بالاست

اسلاید 8 :

کنترلر:

تقاطعات شهر اردبیل قبلا مجهز به دستگاه فرماندهی زمان بندی ثابت (FIXED TIME) بود. بررسی‌های بعمل آمده نشان میداد دستگاه های فرماندهی پیش زمانبندی  PRETIMED نیز بدلیل تغییرات ترافیک بسیار متفاوت نمیتواند در شهر اردبیل جوابگو باشد. در ذیل انواع کنترلر ها با یکدیگر مقایسه گردیده است:

اسلاید 9 :

خلاصه تحقیق:

بنابرین سامانه القایی و سامانه هوشمند تطبیقی تنها راهکار بنظر میرسد که بتواند با مدیریت در مرکز کنترل ترافیک برای حل مشکلات تقاطعات شهر اردبیل چاره ساز باشد فلذا بدلیل عدم وجود مرکز کنترل ترافیک در شهر اردبیل در کوتاه مدت از سیستم القایی تحت برنامه دتجن مورد استفاده قرار گرفته است که قابلیت ارتقا به سیستم هوشمند مرکزی را دارد.بررسی سیستمهای کنترل مرکزی چراغهای راهنمائی نشان میدهد در کشورمان استفاده از سیستم SCATS در بسیاری از شهرها جوابگو بوده بنابرین تمایل به این سیستم نسبت به سایر سیستم ها بسیار بالاست.نتایج تحقیقات بعمل آمده در چهار شهر امریکا (براوودکانتی،اوکلند،نیویورک و مینه آپولیس) نشان داد با استفاده از سامانه فوق 19 تا 42 درصد زمان تاخیر و 6الی 32 درصد زمان توقف کاهش یافته است.

اسلاید 10 :

SCATS  یک سیستم مدیریت ترافیکی است که علاوه بر کنترل اتوماتیک چراغهای راهنمائی شبکه ای از تقاطعات ، تسهیلات زیادی را برای آنالیز ترافیکی ، برنامه ریزی ، ثبت گزارشات ، تشخیص خرابیها و تعمیر و نگهداری سیستم تامین می کند SCATS یک سیستم معتبر شناخته شده جهانی است و از طرف سازمان RTA  که یک ارگان دولتی استرالیا می باشد پشتیبانی می گردد.  در حال حاضر بیش از 90 کلان شهر دنیا با بیش از 22000 تقاطع به این سیستم مجهز می باشند . طرح فاز بندی و زمانبندی یک تقاطع در ساعات مختلف با توجه به حجم ترافیک متفاوت است. در ساعات شلوغ شاید طول سیکل و تعداد فازهای بیشتر مطلوب باشد در صورتیکه در ساعات خلوت ممکن است برعکس باشد و یا حتی تقاطع نیاز به زمانبندی نداشته باشد و چشمک زن بودن چراغها کفایت کند. همچنین ایجاد هماهنگی بین تقاطعهای موجود در یک سیستم مرکزی موجب بروز موج سبز و کاهش میزان کل تاخیرهای وسایل نقلیه می گردد. استفاده از این روش دارای مزایای دیگری مانند ارسال اطلاعات ترافیک و خرابیهای هر تقاطع به مرکز و مشاهده وضعیت ترافیکی سطح شهر روی صفحه نمایشگر دیواری و ... نیز می باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید