بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

  • واقعیت مجازی چیست ؟
  • تاریخچه
  • تکنیک های virtual reality
  • سخت افزار و معماری یک سیستم VR
  • کاربردهای مختلف VR
  • کاربرد در پزشکی
  • دور نما
  • منابع و لینک های مفید جهت مطالعه بیشتر

اسلاید 2 :

  • مجازي  virtual: صفتي كه به فعاليت ها، اهداف، موجودات و مكان هايي اشاره دارد كه واقعيت فيزيكي ندارند. بلكه تنها در شكل رقومي ( سايبر- فضا ) موجوديت دارند مثل صندوق الكترونيكي

اسلاید 3 :

     محيط الكترونيكي كه با استفاده از جلوه هاي بصري سه بعدي واقعيت را مشابه سازي مي كند اما فاقد ماديت فيزيكي هستند.

واقعيت مجازي با اختصار  VR   توليد نرم افزاري – رايانه اي از يك پنداره يا محيط كه براي حواس ( بيشتر بصري ) معادل واقعيت، وانمود گردد و به فضاي سه بعدي كه توسط كامپيوتر ايجاد مي شود، اطلاق مي گردد.
در حقيقت واقعيت مجازي استفاده از فناوري پيشرفته از جمله كامپيوتر و لوازم جانبي آن و ابزارهاي چند رسانه اي مختلف براي ايجاد يك محيط مجازي شبيه سازي شده است. در اين محيط كاربر اشياء، حوادث و رخداد هاي مجازي قابل مقايسه با دنياي واقعي را با استفاده از مبدلهاي طراحي شده و حسگر هاي خاص به طور تعاملي در دست مي گيرد و تصاوير نمايشي و حركتي را مشاهده مي كند طوري كه فرد گمان كند در محيط واقعي قرار گرفته است.

اسلاید 4 :

  • 1910- پنوماتيك و حركت هواپيما و آموزش خلبانان ( شبیه سازهای مکانیکی
  • 1929- مفهوم شبیه سازهای الکترونیکی
  • 1955- سیستم های video based ، سینمای سه بعدی
  • اواخر دهه 60 – طرح دنیای مجازی تحت کنترل کامپیوتر
  • تولید دستگاه واقعیت مجازی توسط میرون کروگر
  • دهه 70 – تولید گرافیک های سه بعدی شبکه سیمی و استفاده از آن در اولین شبیه سازی های کامپیوتری – ایوان ساترلند
  • 1970 – اضافه کردن هوش مصنوعی به این سیستم - میرون کروگر
  • 1983- HMD (Head Mounted Display )
  • 1989- اصطلاح واقعیت مجازی توسط یارون لانیر
  • 1989- ساخت HMD های تجاری – شرکت VPL

اسلاید 5 :

.1داده ها :

           براي دنياي مجاز ي كليه اطلاعاتي كه آن جهان را تعريف مي كند. چيزهايي مثل شكل، رنگ اشيا و نحوه حركت ، صدا و ازاين قبيل

.2كامپيوتر گرافيكي پر قدرت و با سرعت بسيار بالا.

.3نرم افزار كاربردي

          نرم افزاري براي دنياي مجازي سه بعدي كه واقعيت محازي را به راه مي اندازد و تصاوير و صداهاو فضاها را توليد مي كند و آنها را نمايش مي دهد

           VRML زبان مدل سازي واقعيت مجازي
VRML كه به صورت V-R-M-L يا Vermil تلفظ مي شود، كلمه اي اختصاري براي Virtual Reality Modeling Language  يا زبان مدل سازي واقعيت مجازي است. اين زبان كه توسعه واقعيت مجازي و فناوري هاي مدل سازي سه بعدي است در مي 1994 توسط مارك بسكي [9] تن پاريسي[10] و گاوين بل[11] نوشته شد. آنها در انجمن حرفه ايي گرافيك كامپيوتري نسبت به ايجاد يك برنامه جلوه خاص ويژه براي دنياي انيميشن سه بعدي تعاملي در روي وب اقدام نمودند كه موتور محرك اين كار زبان VRMLبود.

اسلاید 6 :

.4ابزارهاي ورودي و خروجي

          اين ابزارها واسط ميان كاربر و كامپيوترهستند از جمله :
الف  –نمايش گر مخصوص سرHMD با گوشي استريو جهان مجازي را مي بينيدو مي شنويد .متداولترين نمايشگرهاي تصويري براي نمايش تصاوير مجازي است كه از دو نمايشگر مجرا براي هر دو چشم تشكيل شده است كه بر سر كاربر نصب مي شود اين نمايشگرها داراي كيفيت زاويه ديد متفاوت هستند .

 

اسلاید 7 :

   ب - دستكش اطلاعات (Data Glove): با گرفتن ان به دنياي مجازي مي رويد و در آنجا حركت مي كنيد . با وجوديكه صفحه كليد وسيله خوبي براي برقراري ارتباط با كامپيوتر است اما خيلي زود مشخص شد كه براي ارتباط با محيط مجازي نقش محدود كننده اي دارد .پس دستكش اطلاعات توسط توماس زيمرمان (فردي كه تلاش كرد گيتار مجازي را خلق كند)توليد شد كه بوسيله آن تماس با دنياي مجازي طبيعي تر مي شد.

اسلاید 8 :

کلیه کاربرد های واقعیت مجازی را می توان در 3 مقوله زیر قرار داد :

  • شبيه سازي
    شبيه سازي به معناي وانمودن، حل كردن، تقليد چيزي است. دنياهاي مجازي برگردان هاي دنياي واقعي اند، مانند شبيه سازي وشبيه سازي پرواز يا رانندگي در محيطهاي مختلف مثل محيط فيزيكي فضايي و…
     
    ● تجسم
    تجسم به معناي مجسم كردن قابل مشاهده ساختن به خصوص در ذهن دنياهاي مجازي كه با نشان دادن اطلاعات به صورت تصاوير سه بعدي آسان تر فهميده شوند. مثل تجسم هاي مجازي از فعاليت هاي پزشكي،نظامي و آموزشي
     
    ● واقع گريزي
    واقع گريزي به معناي تمايل به خلاصي از واقعيت دنياهاي مجازي كه با تخيل خلق ميشوند ، شبيه بازي هاي ماجرايي

اسلاید 9 :

  • فروشگاه هاي مجازي براي استفاده بهتر از تجارت الكترونيكي
  • دانشگاه هاي مجازي كه كلاسها و آزمايشگا ه هاي آن همه مجازي است و شاگردان آن درنقاط مختلف دنيا قراردارد.
  • شبيه سازي حركت وسائل نقليه و آموزش رانندگي، خلباني شبيه سازي انواع ورزش و………… .
  • جراحي از راه دور ، اموزش جراحی و آناتومی ، پزشکی

  • كتابخانه و مراكز اطلاعاتي
    ● بازيهاي واقعيت مجازي چند نفره و ابزار هاي سرگرمي مجازي

اسلاید 10 :

  • در اين محيط كاربر امنيت بيشتري احساس مي كند.
  • در اغلب موارد هزينه طراحي و پياده سازي كمتري دارد.
  • انعطاف پذير است - مي توان آن را به راحتي براساس شرايط واهداف تغيير داد.
  • كاربرهاي واقعي وتوان بالقوه فوق العاده اي دارد به طوري كه كاربران مي توانند مدل شبيه زندگي را تجربه كننديا درمحيطي امن قدم زنند و مي توانند در عين حال روي آن محيط كنترل داشته باشند در واقعيت ممكن است چنين چيزي محال باشد.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید