بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

بدون تردید بسته بندی فلزی بیشترین طرفداران را در بین دیگر موارد بسته  بندی به خود اختصاص داده است وبه طور طبیعی ورق فلزی هم به عنوان ماده اولیه ساخت قوطی های فلزی در این بین نقش تعیین کننده دارد.در این مقاله سعی میشود با معرفی کافی از ورق قلع اندود و فرایند تولید آن و انواع ورق وکاربردهای آن ،علاقه مندان این صنعت را تااندازه ای در انتخاب مناسب ورق وقوطی یاری دهند.تولید ورق  قلع اندود به 1375میلادی در آلمان برمیگردد.در1665 میلادی آهن سفید در انگلستان تولید شد.در1408 نیکولاس اولین کنسرواسیون را در فرانسه انجام داد. مدتی بعد در انگلستان پیتر دورانت باساخت قوطی های فلزی غیر قابل نفوذ با استفاده از ورق قلع اندود به این روند ،تکامل بخشید .طرح تولید قوطی توسط استیونسن در1874 ارایه شد.در1850 قوطی آلومینیومی تولید شد.

اسلاید 2 :

معرفی ورقهای قلع اندود

سبکی

استحکام

مقاومت در برابر خوردگی وتنش های مکانیکی

رنگ وچاپ پذیری فوق العاده.

سمی نبودن.

مقاومت به سایش در دماهای نسبتا زیاد.

قابلیت لحیم کاری وجوشکاری.

قیمت نسبتا مناسب.

فراوانی وقابلیت بازیابی.

کاربردهای آن در صنایع بسته بندی ،خودرو سازی،اسباب بازی و ساختمانی.

اسلاید 3 :

ورقهاي قلع اندود (ETP) Electr litically Tin-Plate

ورقهاي ETP حاصل نورد سرد ورقها و يا کويلهاي فولاد نرم کم کربن هستند و عمل اندود قلع در طي يک فرآيند الکتروليتيک پيوسته بر روي آنها انجام ميشود و در لايه بعدي مجموعه اي از کروم و اکسيد کروم ( لايه روئين سازي يا Passivati n ) بر روي آن قرار ميگيرد . اين مجموعه (لايه Passivati n ) از اكسيداسيون اتمسفريك ورق و يا ايجاد لكه هاي سولفور قلع جلوگيري نموده و باعث بهبود چسبندگي پوششهاي ثانويه مي گردد. پوشش نهايي ورقهاي قلع اندود لايه بسيار نازکي از روغنهاي مجازميباشد.

 

اسلاید 4 :

لایه های تشکیل دهنده ورق قلع اندود (ازسطح داخل به سطح  بیرون)  

1-ورق فولادی یاحلب ورق(ورق آهن سیاه یا شمش)

 ازجنس فولادنرم کم کربنبافرمول ویژه وضخامتی حدود0.1-0.25mmمیباشد.فاقداندودقلع یا اندوددیگری باشد.

2-پوشش قلع

3-لایه اکسید کروم و کروم (Passivati n)

4-روغن محافظ

اسلاید 5 :

مزایا ورق فولادی

ارزانی

شکل پذیری مناسب

مقاومت به ضربه وجوش پذیری

اسلاید 6 :

   مراحل تولید ورق های قلع اندود وصنایع  مصرف کننده آن

اسلاید 7 :

— H t R lling

نورد گرم

آهن تولید و در طی قالبگیری پیوسته در حالت مذاب به شمش با کیفیت عالی تبدیل میشود . سپس این شمش به نورد گرم منتقل شده  و همراه با کاهش ضخامت بصورت کویل پیچیده میشود .غلتکها کمتر از 10%ضخامت اصلی را کاهش میدهد.  برای فلزات موجب تولید سطوح صاف و یکنواخت با ضخامت یکسان در ورق های قلع اندود میشود.در این روش مکانیکی لایه ای از زنگ و اکسید را که روی ورق را پوشانده خرد و نرم میکنند. فرایند نورد گرم در چند مرحله کاهش ضخامت داده میشوند تا ورق گرم نوردیده ای به طول صدها متر تولید شود.ضخامت این ورق 3تا2 میلی متر است.

اسلاید 8 :

  • Pickling

—اسیدی کردن

  در این مرحله ورق آهنی وارد حمام اسید هیدروکلریک میشود با اسید شویی ، بواسطه آن اکسید آهن شکل گرفته در طی مرحله فرآیند نورد گرم پاک شود . این قسمت مجهز به یک سیستم آبشاری شستشو با آب و انجام تنظیمات سطح نیز میباشد . نقاط کیفی در این مرحله عبارتند از :

—کویل ورودی از جهت شکل و ترکیب شیمیایی مورد بررسی قرار میگیرد

—حمام اسید از نظر سطح اسید آزاد مورد بررسی قرار میگیرد

—آب شستشو از نظر کلراید مورد بررسی قرار میگیرد

—کویل اسید شویی شده از نظر ابعاد ، کیفیت اسید شویی و فینیش سطح مورد بررسی قرار میگیرد

—تائید نقاط کیفی فوق مجوز ورود به مراحل بعدی خواهد بود.

—

اسلاید 9 :

  • C ld R lling
  • نورد سرد
  • برای رسانیدن ضخامت ورق به حدود29.0- 1300میلی متریک فرایند شش مرحله ای نورد سرد روی آن لازم است.ورق درانتهای نورد سرد دارای سرعتی حدود 145 کیلومتردر ساعت است.دراین فرآیند ضخامت کویل بدون تغییر در عرض آن ، کاهش می یابد.ضخامت ورق تا 90 درصد کاهش می یابد.
  • نقاط کیفی در این مرحله عبارتند از :
  • شکل نوار کویل سرد نوردیده شده
  • انطباقات مکانیکی
  • فینیش سطح

 

 

اسلاید 10 :

  • Single Reduced (SR)
  • یکبار نورد شده
  • ورق فولادی برای رسیدن به ضخامت مورد نظر فقط یکبار توسط غلطک سرد نوردیده میشود و پس از آن عملیات آنیلینگ و پوشش دهی صورت میگیرد که بسته به کیفیت آهن پایه و فرآیند آنیلینگ میتواند در ساخت بدنه و سرو کف قوطی دو و سه تکه ،  قوطیهای نوشابه ، درب جار ، تشتک و آئروسل  بکار رود
  • D uble Reduced (DR)
  • دو بارنورد شده
  • ورق فولادی 10الی 30 درصد از کاهش ضخامت خود را یکبار دیگر پس از آنیلینگ با نورد سرد کسب میکند .بنابراین آهن در دو مرحله جداگانه به ضخامت نهایی خود میرسدو این نوع ورق در ضخامت 0/14تا 0/29 می باشد.دارای استحکام بیشتری نسبت به نوع SRاست.

 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید