بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

خلاصه

مقدمه

تاريخچه پردازش تصوير

عمليات اصلي در پردازش تصوير

فشرده‌سازي تصاوير

روش JPEG

روش MPEG

روش MP3

روش MPEG2

روش MPEG 4

تصاوير رقومي(ديجيتالي)

مقادير پيکسلها

دقت تصوير

روش‌هاي پردازش تصاوير

ترميم تصوير(Image restoration)

نواري شدن(باندي شدن)

خطوط از جا افتاده

بالا بردن دقت عکس و هيستوگرام تصوير

افزايش تباين از طريق کشيدن و امتداد آن

کاربرد پردازش تصوير در زمينه‌هاي مختلف

اتوماسيون صنعتي

ماشين بينايي و پردازش تصوير در اتوماسيون صنعتي

کاليبراسيون و ابزار دقيق

حمل و نقل

صنعت

هواشناسي

شهرسازي

کشاورزي

علوم نظامي و امنيتي

نجوم و فضا نوردي

پزشکي

فناوري‌هاي علمي

باستان شناسي

تبليغات

سينما

اقتصاد

روانشناسي

زمين شناسي‌

كاربرد پردازش تصوير در رنگ سنجي مواد غذايي

نتيجه گيري

منابع

اسلاید 2 :

  در هر سيستمي و با هر عملکردي براي تصميم گيري به داده هاي ورودي احتياج داريم. اين ورودي ها ميتوانند از يک سنسور صوتي, سنسور فاصله سنج , سنسور مادون قرمز , ميکروفن و با تصاوير ارسالي از يه دوربين باشد.

  امروزه پردازش تصوير بهترين ابزار براي استخراج ويژگي ها و تحليل موقعيت و در نهايت تصميم گيري صحيح مي باشد. در مورد انسان نيز به همين صورت است, اطلاعات از طريق چشم به مغز ارسال مي شوند و مغز با پردازش اين اطلاعات تصميم نهايي را گرفته و فرمان را صادر ميکند.

  هدف از پردازش تصوير پياده سازي عملکرد ذهن انسان در قبال داده ها و انجام پردازش هاي خاصي براي استخراج ويژگي مورد نياز براي رسيدن به هدف از پيش تعيين شده مي باشد.

 

اسلاید 3 :

پردازش تصاوير (به انگليسي: Image processing) امروزه بيشتر به موضوع پردازش تصوير ديجيتال گفته مي‌شود که شاخه‌اي از دانش رايانه است که با پردازش سيگنال ديجيتال که نماينده تصاوير برداشته شده با دوربين ديجيتال يا پويش شده توسط پويشگر هستند سر و کار دارد.

پردازش تصاوير داراي دو شاخه عمدهٔ بهبود تصاوير و بينايي ماشين است. بهبود تصاوير دربرگيرندهٔ روشهايي چون استفاده از فيلتر محوکننده و افزايش تضاد براي بهتر کردن کيفيت ديداري تصاوير و اطمينان از نمايش درست آنها در محيط مقصد(مانند چاپگر يا نمايشگر رايانه)است، در حالي که بينايي ماشين به روشهايي مي‌پردازد که به کمک آنها مي‌توان معني و محتواي تصاوير را درک کرد تا از آنها در کارهايي چون رباتيک و محور تصاوير استفاده شود. در معناي خاص آن پردازش تصوير عبارتست از هر نوع پردازش سيگنال که ورودي يک تصوير است مثل عکس يا صحنه‌اي از يک فيلم.خروجي پردازشگر تصوير ميتواند يک تصوير يا يک مجموعه از نشانهاي ويژه يا متغيرهاي مربوط به تصوير باشد.اغلب تکنيک‌هاي پردازش تصوير شامل برخورد با تصوير به عنوان يک سيگنال دو بعدي و بکاربستن تکنيک‌هاي استاندارد پردازش سيگنال روي آنها ميشود. پردازش تصوير اغلب به پردازش ديجيتالي تصوير اشاره ميکند ولي پردازش نوري و آنالوگ تصوير هم وجود دارند.اين مقاله در مورد تکنيک‌هاي کلي است که براي همه آنها به کار ميرود.

اسلاید 4 :

از سال 1964 تاكنون، موضوع پردازش تصویر، رشد فراوانی كرده است. علاوه بر برنامه تحقیقات فضایی، اكنون از فنون پردازش تصویر، در موارد متعددی استفاده می شود. گر چه اغلب این مسائل با هم نامرتبط هستند، اما عموما نیازمند روش هایی هستند كه قادر به ارتقای اطلاعات تصویری برای تعبیر و تحلیل انسان باشد. برای نمونه در پزشكی شیوه های رایانه ای Contrast تصویر را ارتقا می دهند یا این كه برای تعبیر آسانتر تصاویر اشعه ایكس یا سایر تصاویر پزشكی، سطوح شدت روشنایی را با رنگ، رمز می كنند. متخصصان جغرافیایی نیز از این روش ها یا روش های مشابه برای مطالعه الگوهای آلودگی هوا كه با تصویر برداری هوایی و ماهواره ای بدست آمده است، استفاده می كنند. در باستان شناسی نیز روش های پردازش تصویر برای بازیابی عكس های مات شده ای كه تنها باقی مانده آثار هنری نادر هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. در فیزیك و زمینه های مرتبط، فنون رایانه ای بارها تصاویر آزمایش های مربوط به موضوعاتی نظیر پلاسماهای پرانرژی و تصاویر ریزبینی الكترونی را ارتقا داده اند. كاربردهای موفق دیگری از پردازش تصویر را نیز می توان در نجوم، زیست شناسی، پزشكی هسته ای، اجرای قانون، دفع و صنعت بیان كرد.

در اوایل دهه 60 سفینه فضایی رنجر 7 متعلق به ناسا شروع به ارسال تصاویر تلویزیونی مبهمی از سطح ماه به زمین کرد. استخراج جزئیات تصویر برای یافتن محلی برای فرود سفینه آپولو نیازمند اعمال تصمیماتی روی تصاویر بود. این کار مهم به عهده لابراتوار (JP ) Jet Propu sionقرار داده شد.  بدین ترتیب زمینه تخصصی پردازش تصاویر رقومی آغاز گردید و مثل تمام تکنولوژی های دیگر سریعاً استفاده های متعدد پیدا کرد.

اسلاید 5 :

عمليات اصلي در پردازش تصوير

1.تبديلات هندسي: همانند تغيير اندازه، چرخش و...

2.رنگ: همانند تغيير روشنايي، وضوح و يا تغيير فضاي رنگ

3.ترکيب تصاوير : ترکيب دو و يا چند تصوير

4.فشرده سازي تصوير : کاهش حجم تصوير

5.قطعه بندي تصوير : تجزيهٔ تصوير به قطعات با معني

6.تفاوت تصاوير : به دست آوردن تفاوت‌هاي تصوير

7.ميانگين گيري : به دست آوردن تصوير ميانگين از دو تصوير

اسلاید 6 :

فشرده‌سازي تصاوير

براي ذخيره‌سازي تصاوير بايد حجم اطلاعات را تا جايي که ممکن است کاهش داد و اساس تمام روش‌هاي فشرده‌سازي کنار گذاردن بخش‌هايي از اطلاعات و داده‌ها است.

ضريب يا نسبت فشرده‌سازي است که ميزان و در صد کنار گذاشتن اطلاعات را مشخص ميکند. اين روش ذخيره‌سازي و انتقال اطلاعات را آسان‌تر مي‌کند و پهناي‌باند و فرکانس مورد نياز کاهش مي‌يابد.

امروزه روش‌هايي متعدد و پيشرفته براي فشرده‌سازي وجود دارد. فشرده‌سازي تصوير از اين اصل مهم تبعيت مي‌کند که چشم انسان حد فاصل دو عنصر تصويري نزديک به هم را يکسان ديده و تمايز آنها را نمي‌تواند تشخيص دهد. همچنين اثر نور و تصوير براي مدت زمان معيني در چشم باقي مانده و از بين نمي‌رود که اين ويژگي در ساخت تصاوير متحرک مورد توجه بوده‌است.

اسلاید 7 :

روش JPEG

نام اين فرمت در واقع مخفف کلمات JOINT PHOTOGRAPHIC EXPERT GROUP است. از اين روش در فشرده‌سازي عکس و تصاوير گرافيکي ساکن استفاده ميشود JPEG اولين و ساده‌ترين روش در فشرده‌سازي تصوير است به همين دليل در ابتدا سعي شد براي فشرده‌سازي تصاوير متحرک مورد استفاده قرار گيرد. براي اين منظور تصاوير به صورت فريم به فريم مانند عکس فشرده مي‌شدند وبا ابداع روش MOTION JPEG براي ارتباط دادن اين عکس‌ها به هم تلاش شد که با مشکلاتي همراه بود.

اسلاید 8 :

روش MPEG 4

از اين روش براي تجهيزاتي که با انتقال سريع يا کند اطلاعات سرو کار دارند استفاده ميشود. اين روش توانايي جبران خطا و ارائه تصوير با کيفيت بالا را دارد. مسئله خطا و جبران آن در مورد تلفن‌هاي همراه و کامپيوترهاي خانگي و لپ‌تاپ‌ها و شبکه‌ها از اهميت زيادي برخوردار است. در شبکه‌هاي کامپيوتري بايد تصوير براي کاربراني که از مودم‌هاي سريع يا کند استفاده مي‌کنند به خوبي نمايش داده شود، در چنين حالتي روش MPEG 4 مناسب است. از اين روش در دوربين‌هاي تلويزيوني نيز استفاده ميشود. ايده اصلي اين روش تقسيم يک فريم ويدئويي به يک يا چند موضوع است که مطابق قاعده خاصي کنار هم قرار ميگيرند مانند درختي که از روي برگ‌هاي آن بتوان به شاخه تنه يا ريشه آن دست يافت. هر برگ ميتواند شامل يک موضوع صوتي يا تصويري باشد. هر کدام از اين اجزا به صورت مجزا و جداگانه قابل کپي و يا انتقال هستند. اين تکنيک را با آموزش زبان مي‌توان مقايسه کرد.

اسلاید 9 :

همان‌طوري‌که در آموزش زبان کلمات به صورت مجزا و جداگانه قرار داده ميشوند و ما با مرتب کردن آن جملات خاصي مي‌سازيم و مي‌توانيم در چند جمله، کلمات مشترک را فقط يک‌بار بنويسيم و هنگام مرتب کردن آن‌ها به کلمات مشترک رجوع کنيم، در اينجا هم هر يک از اين اجزا يک موضوع خاص را مشخص مي‌کند و ما مي‌توانيم اجزا مشترک را فقط يک‌بار به کار ببريم و هنگام ساختن موضوع به آنها رجوع کنيم. هر يک از موضوعات هم مي‌توانند با موضوعات ديگر ترکيب و مجموعه جديدي را بوجود آورند. اين مسئله باعث انعطاف‌پذيري و کاربرد فراوان روش MPEG4 مي‌شود. براي مثال به صحنه بازي تنيس توجه کنيد. در يک بازي تنيس ميتوان صحنه را به دو موضوع بازيکن و زمين بازي تقسيم کرد زمين بازي همواره ثابت است بنا بر اين بعنوان يک موضوع ثابت همواره تکرار مي‌شود ولي بازيکن همواره در حال حرکت است و چندين موضوع مختلف خواهد بود. اين مسئله سبب کاهش پهناي باند اشغالي توسط تصاوير ديجيتالي ميشود. توجه داشته باشيد که علاوه بر سيگنال‌هاي مربوط به اين موضوعات سيگنال‌هاي هماهنگ کننده‌اي هم وجود دارند که نحوه ترکيب و قرارگيري صحيح موضوعات را مشخص مي‌کند.

اسلاید 10 :

تصاوير رقومي(ديجيتالي)

تصاوير سنجش شده که از تعداد زيادي مربعات کوچک(پيکسل) تشکيل شده‌اند. هر پيکسل داراي يک شماره رقمي(Digita Number) ميباشد که بيانگر مقدار روشنايي آن پيکسل است. به اين نوع تصاوير، تصاوير رستري هم ميگويند.تصاوير رستري داراي سطر و ستون مياشند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید