بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

    پيس ميكر چيست ؟

l پيس ميكردستگاهي مصنوعي است كه قادراست با توليد تحريكات الكتريكي درعضله ميو كارد، آن را دپلاريزه كرده و شرايط يك انقباض موثررا فراهم سازد.

l اين دستگاه مي تواند هدايت الكتريكي غيرطبيعي را دربيماراني كه عمل جراحي قلب باز داشته اند و يا دچارانفركتوس ميوكارد گشته اند اصلاح نمايد.

اسلاید 2 :

    تاريخچه پيس ميكر

l پيس ميكر در سال 1949 توسط دكتر hopps  كه در آن زمان يك مهندس پزشك بود، اختراع شد وعنوان پدراين شاخه از پزشكي را به خود اختصاص داد.

lاين دستگاه براي نخستين بار در مركز پزشكي Bunting  تورنتو ساخته شد و درسال 1999 جزء 5 اختراع برتر قرار گرفت. اما گذشت زمان و تغيير در روند بيماري هاي قلبي باعث شد كه ديگر اين پيس ميكرها نتوانند با بيماري ها تطابق پيدا كنند و نياز به طراحي پيس ميكرهاي جديد احساس شد.

l

اسلاید 3 :

l نخستين پيس ميكرها به صورت خارجي استفاده مي شدند چرا كه تكنولوژي در آن زمان در حدي پيشرفت نكرده بود كه بتوان پيس ميكر را در بدن بيمار كار گذاشت.

l بنابراين جابجايي و حركت دادن آنها بسيار دردناك بود چون ليدها توسط چسب هاي خاصي بايد به بدن متصل مي شدند و گاهي اوقات درد آنقدر زياد بود كه بيمار ترجيح مي داد كه از پيس ميكر استفاده نكند.

lكم كم با پيشرفت تكنولوژي و طراحي پيس ميكر هاي جديد اين مشكلات تقريبا به دست فراموشي سپرده شدند.

اسلاید 4 :

    مروري مختصر بر نحوه عملكرد قلب

l وظیفه قلب تحویل اکسیژن و مواد غذائی به تمام ارگانها و بافتهای بدن میباشد.

l این کار توسط قلب با پمپ کردن خون از ریه ها به تمام نواحی بدن صورت میگیرد.

lخون سپس توسط قلب به ریه ها باز میگردد و درنتیجه جریانی بصورت مدار شکل میگیرد

اسلاید 5 :

l میلیونها سلول قلب به امواج کوچک الکتریسیته واکنش نشان میدهند. امواج الکتریسیته در قلب توسط قسمت مخصوصی در ناحیه فوقانی دهلیز راست ساخته میشوند که به آن گره سینوسی- دهلیزی گفته میشود.

l گره سینوسی  پرشدن دهلیز از خون را حس میکند و با فرستادن یک موج الکتریکی باعث انقباض دهلیزی میشود، که این انقباض خود باعث خروج خون از این حفره و ورود آن به بطن میشود.

l گره دهلیزی - بطنی  گروهی دیگر از                                                                      سلولهای تخصصی در بین دهلیز و بطن                                                           میباشند كه امواج الکتریکی ناشی از گره                                                          سینوسی را از دهلیزها به بطنها منتقل                                                       میکنند.

lبا توجه به تاخیری که در این انتقال وجود                                                        دارد بطنها بعداز اینکه توسط انقباض دهلیز                                                            پر شدند منقبض شده و خون را به ریه ها و                                           سرتاسر بدن  میفرستند.

اسلاید 6 :

  عملكرد پيس ميكر

l اساس  كار پيس ميكرها  تشخيص كندي ضربان قلب و فرستادن جريان الكتريكي  به  منظور برقراري  يك ضربان منظم و طبيعي است.

l اگر شخصي مبتلا به برادي كاردي يا كندي ضربان قلب باشد، خون كافي به ارگان هاي مختلف بدن نمي رسد.

    یک ضربان ساز (پیس میکر) میتواند ضربان قلب را در این شخص به حالت طبیعی برگرداند.

اسلاید 7 :

l پيس ميکر ميتواند ريتم قلب را تشخيص دهد و براساس آن  و همچنين براساس آنچه که توسط پزشک برنامه ريزي شده است مي تواند در زمان لازم با فرستادن موج الکتريکي به قلب ريتم طبيعي آن را حفظ کند.

l اغلب افراد نمي توانند موج الکتريکي ناشي ازپيس ميکر را احساس کنند چون اين موج بسيار کوچک مي باشد.

lبطور معمول عمر يک پيس ميکر بين پنج  تا  ده  سال مي باشد که اين ميزان وابسته به نوع باطري، چگونگي عملکرد آن، شرايط طبي بيمار و سايرعوامل مي باشد.

اسلاید 8 :

   پيس ميكر دائمي

lپيس ميكر دائمي در اشكالات غيرقابل برگشت قلبي همانند بلوك كامل دهليزي بطني مورد استفاده قرار مي گيرد.

اين نوع  پيس ميكرمعمولا تحت بيحسي موضعي در بدن تعبيه ميگردد.

مدار پيس ميكردرجعبه اي از جنستيتانيوم كه نسبت به هوا و مايعات نفوذناپذير ميباشد، قرار داده شده است.

الكترودهاي پيس ميكر دائم به طريق جراحي ويا از طريق وريد درمحل خود تعبيه ميشوند و ژنراتور پيس ميكر در بافت زير جلد قدام  قفسه سينهزير استخوان كلاويكول چپ يا راست تعبيه ميشود و سپس الكترودها به ضربان ساز متصل مي گردد.

اسلاید 9 :

l بيشتر پيس ميكر هاي دائمي قبل از كاشتن، برنامه ريزي مي شوند.

lبعداز اينکه پيس ميکر در بدن بيمار تعبيه شد پزشک ميتواند با استفاده از "پروگرامر" آن را از خارج از بدن تنظيم نمايد.

lپروگرامر يک کامپيوتر مخصوص ميباشد که ميتواند دستورات لازم را ازطريق امواج خاص وازروي پوست به پيس ميکر منتقل کند.

lاين عمل بدون درد ميباشد و پروگرامر مي تواند اطلاعات موجود در پيس ميکر راجع به قلب بيمار را در اختيار پزشک قرار دهد.

اسلاید 10 :

    پيس ميكر موقتي

پيس ميكرهاي موقتي اغلب در موارد اورژانسي بكار مي روند.

 در شرايطي كه بيمار علائم كاهش برونده قلبي، همانند افت فشار خون و يا سنكوپ را نشان مي دهد، با استفاده ازاين نوع پيس ميكر مي توان بيمار را تا زمان اصلاح وضعيت حفظ نمود.

lپيس ميكر موقت براي يك دوره زماني كوتاه مثلا چند روز يا چند هفته مورد استفاده قرار مي گيرد        وتا زمانكار گذاشتن پيس ميكر دائمي به عنوان يك پل ارتباطي به كار مي رود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید