بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

دولت اسدالله علم

با رحلت آیت الله بروجردی مرجع بزرگ تقلید شیعیان جهان در فروردین ماه 1340؛ شاه تصور کرد که زمینه برای جانشینی مرجع یا مراجع تقلید به جای آآیت الله بروجردی وجود ندارد .از این رو فرصت را برای اجرای اصلاحات مورد نظر آمریکا مناسب دید .

اسلاید 2 :

بیشتر بدانید

برای تقویت مرجعیت و تمرکز آن،عده ای از مدرسان حوزه علمیه قم تصمیم به دعوت از آیت الله بروجردی برای مهاجرت به قم گرفتند. از میان این عده، سرشناس ترین آنها آیت الله خمینی بود . به عقیده ایشان بازسازی حوزه علمیه قم تحت زعامت مرجعیت مقتدر تنها عامل نجات تشیع ایران بود . آیت الله بروجردی که از شاگردان مراجع بزرگی چون :آخوند خراسانی،سیدمحمدکاظم یزدی و جهان گیرخان قشقایی بود. در دوره زعامت و مرجعیت تأمه وی،حوزه علمیه قم از جریان بیداری اسلامی باز نماند و همچون دانشگاه بر آن تأثیر گذاشت و از آن تأثیر پذیرفت و نقش بسیار مهمی در حفظ جامعه مسلمان ایران از آفت ها و بحران های سیاسی و اجتماعی آن مقطع حساس ایفا کرد. بسیاری از افرادی که در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش داشتند از شاگردان ایشان بودند.

اسلاید 3 :

تصویب نامه انجمن های ایالتی و ولایتی

قانون انجمن های ایالتی و ولایتی در اولین دوره مجلس شورای ملی تشکیل شوراهای استان و شهرستان به تصویب رسیده بود و تا زمان نخست وزیری اسدالله علم این قانون بدون تغییر مانده بود.قانون مذکور در مهر 1341توسط هیئت دولت تغییر کرد که بر اساس آن شرط مسلمان بودن و سوگند به قرآن مجید از شرایط انتخاب شوندگان حذف شد .

اسلاید 4 :

بیشتر بدانید

شاه در پوشش تصویب این لوایح اهداف متفاوتی را دنبال میکرد .او میخواست علاوه بر سنجش میزان حساسیت علما و توان مذهبی مردم ،روحانیت و جریان مذهبی را که همواره سدی در برابر نفوذ سلطه بیگانگان در ایران به شمار می آمدند ،در یک زور آزمایی آنها را کنار بزند تا مجبور به محافظه کاری در برابر آنها نباشد . به همین منظور مطبوعات رسمی کشور با تیترهای درشت به انعکاس تصویب این لوایح و اخبار مربوط به آن پرداختند.

اسلاید 5 :

برخی علما قم این اقدام را کافی دانستند،امام خمینی با هوشیاری به تشریح اهداف پشت پرده رژیم پهلوی پرداخت و ماهیت دخالت آمریکا و صهونیسم را در امور مملکت افشا کرد.

ابعاد و عمق مبارزات امام خمینی فراتر از لغو تصویب نامه بود. ایشان در اعلامیه ها و سخنرانی بعدی خود را اعلام خطر کرد که اسلام و استقلال مملکت و اقتصاد ایران در معرض توطئه صهونیست هاست و تا رفع این خطرها نباید از پانشست. امام خمینی بادوراندیشی قصد داشت با استفاده از فرصت به وجود آمده مبارزه دامنه داری را برای سرنگونی رژیم دابسته به شاه و قطع سلطه آمریکا و اسرائیل و تشکیل حکومت مستقل و مردمی پایه ریزیکند.

اسلاید 6 :

انقلاب سفید

تصویب نامه انجمن های ایالتی و ولایتی مقدمه اجرای حرکتی در جهت خواست آمریکایی ها رای خلوگیری از نفوذ شوروی در ایران بود که بعدها از سوی شاه و دربار انقلاب سفید نام گرفت.بعد از لغو تصویب نامه انجمن های ایالتی و ولایتی ، شاه در اثر فشار آمریکا،خود به میدان آمد و اعلام کرد قصد دارد اصول شش گانه به اصطلاح انقلاب سفید را به نظرخواهی بگذارد.

—

اسلاید 7 :

در این هنگام امام خمینی با آگاهی  از اهداف شاه و نتایج زیان بار سیاست های مداخله جویانه آمریکا در ایران، مراجع و علمای غم را به شرکت در یک جلسه اضطراری فراخواند. در این نشست پس از تبادل نظر تصمیم گرفته شد برای اطلاع بیشتر درباره همه پرسی و اهداف ان از شاه توضیح بخواهند.آیت الله روح الله کمالوندبه نمایندگی از سوی مراجع و علما به دیدار شاه رفت. در این دیدار شاهبجای پاسخ به سؤالات مراجع و علما ، زبان به تهدید گشود .

اسلاید 8 :

بیشتر بدانید

محمدرضاه شاه در دیدار با آیت الله کمالوند اعلام کرد:((اگر آسمان به زمین بیایدو زمین به آسمان برود،من باید این برنامه را اجرا کنم ، زیرا اگر نکنم،ازبین می روم))او ضمن شکایت از از علمای ایران خواست تا به جای مخالفت ، مانند روحانیون دیگر کشورها دعاگوی شاه کشورشان باشند.آیت الله کمالوند گفت:((علمای شیعه در تاریخ هزارساله خود،هیچ گاه مأمور حکومتها نبوده اند و نخواهند بود .))

به دنبال پاسخ شاه ، امام خمینی و علما درافتند که شاه با حمایت آمریکا ، به هر نحو ممکن مصمم به پیشبرد و اجرای این برنامه است. امام خمینی طی سخنانی فرمودند:((اکنون طرف حسابعلما شاه است نه دولت، زیرا او در مرز مرگ و زندگی قرار گرفته و چنان که خود اظهار داشته عقب نشینی او به قیمت سقوط و نابودی اش تمام میشود . باید وده ملت را از اهداف استعماری این لولیح آگاه کنیم))

اسلاید 9 :

تحریم رفراندوم و قیام مردم

با انتشار اعلامیه امام خمینی و اعلامیه های دیگر از سوی سایر علما و مراجع نظیر آیت الله گلپایگانی،آیت الله مرعشی نجفی و آیت الله خوانساری نسبت به غیرقانونی بودن رفراندوم (همه پرسی) مردم تهران و قم و دیگر شهرستان ها به خیابان ها ریختند.دانشجوان دانشگاه تهران نیز با صدور اعلامیه ای اقدامات ضداسلامی و غیرقانونی رژیم را محکوم کردند.

بازار تهران تعطل شد و مردم در قسمت های جنوبی شهر تظاهرات اعتراض آمیز به پا کردند. رژیم برای کنترل اوضاع، تهران را به اشغال نظامی دراورد و به سرکوب مردم و هجوم به دانشگاه تهران پرداخت و تعدادی از روحانیون را دسگیر و روانه زندان کرد .

اسلاید 10 :

بیش تر بداند

در کنار مخالفت علما و روحانیون ، نهضت آزادی نیز با لایحه انجمن های ایالتی و ولاتی و برگزاری رفراندوم مخالفت کرد. این تشکل سیاسی مذهبی پس از از دیدار با مراجع قم و با صدور اعلامیه ای ، به دفاع از نهضت روحانیت برخاست و مشی سیاسی خود را از جبهه ملی متمایز کرد و به افشای ماهیت اصلاحات شاه ، کندی و انقلاب سفید برخاست. امابه زودی رهبران آن از جمله مهندس بازرگان و آیت الله طالقانی دسگیر شد. آنها تا پس از قیام 15 خرداد در زندانباقی ماندند ، اما جبهه ملی به شعار ((اصلاحات آری،دیکتاتوری نه))کفایت کردند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید