بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

خودرومجموعه ای ازقطعات است که درکنار یکدیگر به طور منظم وصحیح قرار گرفته اندودستگاهی به نام خودرو راتشکیل می دهندحدوداً13000قطه از 60جنس وماده مختلف دریک خودرو وجود دارد که تعدادی ازآنها ازچشم پوشیده هستند وبرای دیدن آنان بایدموتور وقسمتهای دیگر خودروراباز نمود.این قطعات باشرایط خاصی که ازطرف طراحان ومهندسین توصیه می شود کنار یکدیگر قرار می گیرند.

اسلاید 2 :

آشنایی با خودرو وقسمت های اصلی آن

خودرو به مجموعه دستگاهی گفته می شود که باتامین قدرت لازم سبب حرکت وسیله ای برای جابجایی وحمل ونقل مسافریا بارمی باشد.

قسمت های اصلی یک خودرو عبارتند از:

1- موتوریا عامل تولید قدرت

2- دستگاه سوخت رسانی

3- دستگاه تولید برق

4- دستگاه خنک کننده

5- سیستم روغن کاری

6- دستگاه های انتقال نیرو

7- دستگاه هدایت فرمان اتومبیل

8- دستگاه ترمز

9- دستگاه تعلیق

اسلاید 3 :

به طور کلی خودرویی احتیاج به یک مولد قدرت دارد که توسط دستگاه های ویژه ای قدرت تولید شده به نیروی حرکت خطی در خودرو تبدیل می شود.موتور که قسمت اصلی خودرو راتشکیل می دهد درواقع تولید کننده نیروی محرکه خودرواست که با استفاده از محفظه احتراق وتبدیل انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی باعث حرکت درخودرو می گردد.

اسلاید 4 :

موتور دو زمانه، که به موتور پیستونی نیز معروف است،نوعی موتورحرارتی

   است که از یک یا چند پیستون دو زمانه بهره گیری می‌کند تا فشار را به حرکت دایره ای تبدیل کند.از جمله اصلی ترین این موتورها می توان به موتورهای درون سوز که بطور گسترده ای در وسایل نقلیه موتوری مورد استفاده قرار می گیرند، موتوربخارکه منشا اصلی انقلاب صنعتی بود و موتوراسترلینگ اشاره کرد.

مخترعین هم عصر اتو اعتقاد داشتند که وجود تنها یک مرحله توان در دو دور چرخش موتور ، زیان بزرگی است. بنابراین توجه خود را به موتوری معطوف کردند که در هر دور چرخش دارای یک انفجار بود. این کار با ترکیب کردن مراحل انفجار و دم و بازدم به عنوان یک مرحله و ترکیب تخلیه و تراکم به عنوان مرحله بعدی صورت می‌گیرد.

اسلاید 5 :

یک تفاوت بزرگ بین موتورهای دوزمانه و چهارزمانه در مقدار قدرتی است که موتور می تواند تولید کند.شمع درموتور دو زمانه دوبارجرقه می زند،هر کدام در هرچرخش میل لنگ،اما در موتور چهار زمانه یکبارجرقه در هر دو چرخش میل لنگ زده می شود.این بدین معنی است که موتور دوزمانه پتانسیل تولید قدرت دوبرابرازموتورچهارزمانه ی هم اندازه ی خود را داراست.

به نظر می رسد که رویه دیزل ، که در آن هوا به تنهایی فشرده می شود و سپس سوخت را مستقیما درون هوای فشرده تزریق می کنند، خیلی بهتر با چرخه دو زمانه سازگاری داشته باشد.از این رو بسیاری از تولید کنندگان موتورهای دیزل بزرگ از این رویه برای تولید موتورهایی با قدرت بالا استفاده می کنند.

اسلاید 6 :

در بالای سیلندر،نوعأ دو یا چهار دریچه ی خروج وجود دارد که هم زمان با هم باز می شوند.همچنین تزریق کننده ی سوخت دیزل نیز وجود دارد ( در بالا با رنگ زرد مشخص شده است). پیستون کشیده (دراز) در نظر گرفته شده، مانند موتور دو زمانه ی بنزینی، بنابراین می تواند به عنوان دریچه ی مکش هوا عمل کند.در حرکت به سمت پایین پیستون،پیستون ورودی مکش هوا را باز می نماید.هوای ورودی توسط یک توربو شارژر یا یک سوپرشارژر تنظیم فشار می شود (آبی روشن). محفظه کارتل آب بندی شده و حاوی روغن می باشد همچون یک موتور چهار زمانه.

یابه عبارت ساده تر: چرخه موتور دوزمانه ی دیزل بدین صورت است:

١- وقتی پیستون در حرکت به سمت بالا می باشد،سیلندر شامل یک هوای بسیار فشرده می باشد.سوخت دیزل توسط تزریق کننده به درون سیلندر اسپری می شود و به دلیل گرما و فشار درون سیلندر به سرعت مشتعل می شود.این همان رویه ای است که در موتور های دیزل چگونه کار می کنند؟ توضیح داده شده است.
۲- فشار تولید شده توسط احتراق سوخت، پیستون را به سمت پایین می راند.

اسلاید 7 :

این مرحله ی قدرت می باشد.
٣- زمانی که پیستون به نزدیکی پایین حرکتش می رسد تمامی دریچه های خروج باز می شوند، گازهای سوخته شده (دود) از سیلندر خارج می شوند وفشار کاهش می یابد.
٤- زمانی که پیستون به پایین ترین نقطه ی حرکتش می رسد، ورودی ها ی مکش هوا را باز می نماید وهوای فشرده سیلندر را پر می کند و گازهای سوخته شده ی (دود) باقی مانده را خارج می کند.
۵- دریچه های سوخت بسته می شوند و پیستون به سمت بالا برگردد و ورودی های مکش هوای فشرده را می بندد.این مرحله ی تراکم می باشد.
۶- زمانی که پیستون به بالای سیلندر نزدیک می شود ، چرخه دوباره از مرحله ی اول تکرار می شود.

بعضی از دستگاههای که ممکن است موتور دوزمانه داشته باشند :1 -تجهیزات باغبانی و چمنزنی( اره زنجیری، دستگاه‌های برش)  2- موتور گازی ها  3- جت اسکی ها  4-هواپیماها با دستگاه کنترلی بی سیم ( هواپیماهای بدون سرنشین) 5- موتور قایق‌های کوچک

اسلاید 8 :

ریشه لغوی

این عبارت ترجمه عبارت انگلیسی Four-cycle- Engiue است و به موتورهایی اتلاق می‌شود که کار خود را در چهار کورس پیستون انجام می‌دهند. (حرکت پیستون از بالاترین مکان خود در سیلندر تا پایین‌ترین جای خود در سیلندر را یک کورس پیستون می‌گویند). در بیان فنی این موتورها را موتورهای با چرخه چهار مرحله‌ای می‌گویند که معادل عبارت Four- Stroke-cycle-Engiue است.

تاریخچه

اولین قدم مهم برای توسعه موتورهای چهارزمانه در اواسط قرن نوزدهم میلادی انجام گرفت. در این زمان یک مهندس فرانسوی به نام «بودور شا» چهار اصل اساسی را برای کار کردن موتورهای احتراقی ارائه کرد. که در واقع توسعه این اصول و بکارگیری آنها باعث ساخته شدن موتورهای چهارزمانه گردید. این اصول به قرار زیرند:
1-اتاقک احتراق باید کوچکترین نسبت سطح به حجم ممکن را داشته باشد.
2-فرآیند انبساط باید تا حد ممکن سریع انجام شود.
3-تراکم در ابتدای مرحله انبساط باید تا حد امکان زیاد باشد.
4-کورس انبساط می‌بایست تا حد امکان زیاد باشد.

اسلاید 9 :

پس از تلاشهای فراوانی که برای محقق کردن این اصول در ساخت موتورها انجام گرفت در سال 1876 یک مهندس آلمانی به نام «ان.ای.اتو» توانست موتوری را به ثبت برساند که همان چرخه چهارزمانه را به کار می‌بست.

معمولی ترین موتورهای مورد استفاده امروزی می باشند.بطور کلی حرکت رفت وبرگشت پیستون همراه باچهارعمل تنفس،تراکم،انفجاروتخلیه انجام می شود.

الف)عمل تنفس:درای زمان سوپاپ گاز یا دریچه ورودی توسط میل سوپاپ بازشده وبر اثرمکش ایجاد شده سوخت وهوا باهم مخلوط گردیده ووارد محفظه احتراق سرسیلندرمی شوددراین زمان دریچه خروجی دود بسته می باشد.

ب)عمل تراکم:پیستون از نقطه پایین به بالا حرکت کرده وچون دوسوپاپ دراین زمان بسته می باشد هوا وسوخت موجودی متراکم شده وحجم آن کم وفشرده می گرددوآماده انفجار یا جرقه می باشد.

ج)زمان انفجاریا تولید قدرت:در این زمان هر دو سوپاپ یا دریچه هم چنان بسته  می باشند وسوخت فشرده شده دراثرجرقه به موقع شمع منفجرشده وپیستون راباقدرت تمام به پایین می فرستدتاتولید قدرت وحرکت نمایید. 

اسلاید 10 :

د)زمان تخلیه:دراین زمان پیستون که با قدرت به پایین رفته بود دوباره بالا می آیدودریچه دودیاخروجی باز شده ودودهای حاصل از انفجارسوخت خارج می شود.چون تولید یک سیکل قدرت در چهار بارحرکت رفت  وبرگشت پیستون پایین وبالاانجام می شودموتور راچهار زمانه می گوییم.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید