بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

کار درمانگرها به مردم کمک می‌کنند تا توانایی‌هایشان را برای انجام کارهای روزمره و در محیط کاری افزایش دهند. آنها بر روی افرادی که از لحاظ ذهنی ، فیزیکی ، رشدی یا روانی ناتوانی دارند، کار می‌کنند و عملکرد دستگاه حرکتی و قدرت تفکر و نتیجه‌گیری آنها را بالا می‌برند. هدف کار درمانگرها کمک به بیماران برای داشتن یک زندگی مستقل ، سازنده و لذت بخش می‌باشد.

اسلاید 2 :

تعريف رشته :

کاردرمانی   (Occupational therapy )

از دو واژه Occupational به معنی حرفه ، شغل یا پیشه و therapy  به معنی درمان، معالجه تشکیل شده  است  که استفاده  درمانی  از کارها  و  فعا لیت های روزمره  زندگی  برای  افراد و گروه ها با هدف تسهیل مشارکت  آن ها در نقش های زندگی و موقعیت های  منزل، مدرسه ، محیط کار و اجتماع است .

اسلاید 3 :

نگاهی به تاریخچه کاردرمانی  در جهان

اگرچه کار درمانی رشته نسبتا جدیدی ومربوط به اوایل قرن بیستم است اما این نگرش که کار و فعالیت هدفمند تاثیر مستقیمی در سلامت افراد دارد به هزاران سال قبل برمیگردد. در واقع میتوان گفت که تاریخچه کاردرمانی روایت پیدایش درک علمی از کار و فعالیت هدفمند میباشد.

احتمالا اولین نگرش درمانی به کار وفعالیت در میان مصریان باستان شکل گرفته است. اما اسناد تاریخی نشان از این دارد که استفاده از کار به عنوان ابزاری برای بهبود در درمان جنون (که اکنون اختلالت روانی نامیده میشود)  بوده است. مثلا توماس ویلیس مبدع کلمه نورولوژی تاثیر کار را در درمان جنون ذکر کرده است . این نگرش تا اوایل قرن نوزدهم پا برجا بود وبه صورت پراکنده مورد استفاده قرار میگرفت.

اسلاید 4 :

تا قبل از قرن نوزدهم بیماران روانی را دیوانه میخواندند وآنها را در زندان یا دور ازمردم نگه میداشتند و آنها را برای سایرین خطرناک میدانستند در آمریکا به گونه ای بود که آنها را در قفس و یا حتی در کنار حیوانات نگه میداشتند.

در سال 1793فیلیپ پینل با ساخت اولین بیمارستان روانی با این اعتقادات خرافی به جدال برخواست و در کتابش که در سال 1801 چاپ شد رویکرد خود را بصورت تمرینات فیزیکی و کار های دستی توصیف کرد. او معتقد بود کاری که با زحمت وتلاش انجام گیرد بهترین فاکتور در حفظ روحیه شاد و سلامتی فرد است واز طرفی توانایی بیمار برای بازگشت به حرفه و علایق قبلی با تلاش و کوشش بهترین نشانه بهبود وی است. این رویکرد که به درمان اخلاق محور معروف شد دارای ویژگی هایی مانند احترام به این افراد و حفظ شرافت وکرامت انسانی بود.

اسلاید 5 :

پینل در سال 1809 یک برنامه درمانی بر اساس به کار گیری انواع فعالیت با توجه به علاقه بیماران ‚ تمیرنات جسمانی ‚استفاده از محیط  باز ونیز موزیک تنظیم کرد. که بر اساس کار او تیمارستان های زیادی ایجاد شد که شامل اتاق هایی برای کار های دستی‚ باغبانی و کارهای هنری و خلاقانه بود. موفقیت این مراکز باعث شد تعداد بیماران بیشتر از ظرفیت آنها باشد.

اسلاید 6 :

گرچه این روش درمان  تغییرات بنیادی زیادی را باعث شد اما در اواخر قرن نوزدهم به کمرنگی گرائید. کم کم استفاده از واژه رویکرد درمانی اخلاق محور فراموش شد گرچه به عنوان اصلی در روانپزشکی پذیرفته شده بود اما زیاد در علم پزشکی تجربی آن زمان نمی گنجید.

خوشبختانه در این زمان پرستاری به نام سوزان  ترسی  دوباره استفاده از کار را در درمان بیماران روانی مطرح ساخت وشروع به آموزش دانشجویان پرستاری در خصوص استفاده درمانی از فعالییت نمود.

او در سال 1910 کتابی را منتشر کرد که جمع آوری سخنرانی هایش بود و در آن اظهار داشت که فعالییت می تواند به بازیابی پیوند های بیمار با جامعه و ایجاد ارتباطات محسوس  بین بیمار وجامعه کمک کند.

اسلاید 7 :

در سال 1915 اولین آموزشگاه حرفه ای کاردرمانی توسط اسلاگل تاسیس شد. او کاردرمانی را برای غلبه بر برخی عادات نادرست بکار برد. خانم اسلاگل به عنوان مادر کاردرمانی جهان شناخته شده است. او در سالهای 1920 تا 1930 استانداردهای آموزشی در کاردرمانی را برای کسانی که می خواستند در این حرفه مشغول گردند تدوین کرد.

اسلاید 8 :

در 15 مارس 1917 گروه کوچکی با این نگرش که کار میتواند نقش عمده ای در سلامت ایفا کند گرد هم آمدند وانجمن ملی پیشرفت کاردرمانی (NSPOT)  را تاسیس کردند که بعدا به انجمن کاردرمانی آمریکا ((AOTA تغییر نام داد.در واقع این جلسه آغاز کار رسمی رشته کار درمانی بود نام کار درمانی (Occupational Therapy) نیز توسط اولین رئیس این انجمن جورج ادوارد بارتون پیشنهاد گردید.فعالییت هایی که در ابتدا در کاردرمانی مورد استفاده قرار میگرفت بیشتر شامل هنر های دستی بود که بعدا فعالییت های هنری وم.سیقی هم به آن اضافه شد.

اسلاید 9 :

William Rush johnson

Susan cox

Susan cox

Isabelle Newton

Dunton

Thomas BesellKidner

اسلاید 10 :

جنگ های جهانی و کاردرمانی

جنگ جهانی اول یکی از حوادثی بود که توسعه رشته کاردرمانی را تحت تأثیر قرار داد. تا قبل از جنگ جهانی اول کاردرمانی بیشتر در بیماران روانی کاربرد داشت اما با بروز جنگ و افزایش تعداد افرادی که دچار  صدمات جسمی، ناتوانی و معلولیتهای ناشی از جنگ شدند حیطه جدیدی از کاردرمانی را تشکیل داد به صورتی که ارتش از انجمن خواست که برای سربازان آسیب دیده و معلول برنامه توانبخشی و بازتوانی را اجرا کند که این نقطه عطفی در پیشرفت توانبخشی خصوصاً کاردرمانی بود.

ظاهری در پیشرفت این رشته به چشم خورد اما در واقع همزمان با پیشرفت علم روانشناسی و پزشکی پایه های علمی این رشته نیز محکمتر  می گردید.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید