بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


مقدمه – فناوری اطلاعات

vفناوری اطلاعات بسیار از علم رایانه وسیع‌تر و پیچیده تر است. این اصطلاح در دهه ۱۹۹۰ جایگزین اصطلاحات پردازش داده‌ها و سیستم‌های اطلاعات مدیریت شد که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۶۰ بسیار رایج بودند. فناوری اطلاعات معمولاً به کلیه فناوریهائی اشاره دارد که در پنج حوزه جمع آوری، ذخیره سازی، پردازش، انتقال و نمایش اطلاعات کاربرد دارند.

vدانش فناوری اطلاعات و رایانه با هم فرق می‌کنند، البته در موارد زیادی با هم اشتراک دارند. اگر علم رایانه را مشابه مهندسی مکانیک بگیریم، فناوری اطلاعات مشابه صنعت حمل و نقل است. در صنعت حمل و نقل، خودرو و راه‌آهن و هواپیما و کشتی داریم. همه این‌ها را مهندسان مکانیک طرح می‌کنند. در عین حال در صنعت حمل و نقل مسائل مربوط به مدیریت ناوگان و مدیریت ترافیک و تعیین استراتژی حمل و نقل در سطح شرکت و شهر و کشور مطرح است که ربط مستقیمی به مهندسی مکانیک ندارد اما فناوری اطلاعات و ارتباطاتICT) به فارسی فاوا) مهمترین مقوله در این زمینه‌است. سید حامد خسروانی شریعتی، تعریفی دیگر از فناوری اطلاعات بیان می‌دارد که بیان از فرابخشی بودن این رشته دارد، به گفته ایشان: مهندسی فناوری اطلاعات دانشی ترکیبی از مهندسی نرم افزار، مهندسی صنایع و مارکتینگ می‌باشد که رویکردی تحلیلی، تجاری و باریک بینانه به تکنولوژی‌های نوین اطلاعاتی دارد. ایشان با ایجاد این رویکرد شکاف میان طراحان نرم افزار و تحلیل کنندگان سیستم و بازار هدف را حل کرده‌اند.

اسلاید 2 :


vپیتر نورتون برنامه نویس و نویسنده مشهور آمریکایی مهندسی فناوری اطلاعات را به این صورت تعریف می کند: مهندسی فناوری اطلاعات بخشی از مهندسی است که به مطالعه و کاربرد داده ها و پردازش آنها، خرید خودکار، ذخیره سازی، مدیریت، کنترل، سوئیچینگ، مبادله، ارسال یا دریافت داده و توسعه و استفاده از سخت افزار، نرم افزار، میان افزار و پروسیجرهای مربوط به این فرایند اختصاص دارد.

vدکتر ریچارد لاهیر استاد دانشگاه استنفورد نیز درباره علمِ مهندسی فناوری اطلاعات می گوید: "مهندسی فناوری اطلاعات عبارت است از جمع آوری, طبقه بندی, سازمان دهی, حفظ امنیت و نشر هرگونه اطلاعات اعم از صوتی, تصویری, متن و ... به وسیله ی ابزار کامپیوتر و تکنولوژی های جدید دیگر. مهمترین و محوري ترين دستاورد اين فناوري دسترسي سريع به اطلاعات و انجام امور بدون در نظر گرفتن فواصل جغرافيايي و فارغ از محدوديتهاي زماني است.”

vبسیاری مفهوم فناوری اطلاعات را با کامپیوتر و انفورماتیک ادغام می‌کنند، این درحالیست که این‌ها ابزارهای فناوری اطلاعات می‌باشند نه تمامی آنچه که فناوری اطلاعات عرضه می‌کند. سید حامد خسروانی شریعتی در مقاله‌ای در همین زمینه آورده‌است که:" با فرض اینکه فناوری اطلاعات یک سیب باشد، کامپیوتر، شبکه، نرم افزار و دیگر ابزارهای مرتبط با این حوزه همانند دم سیب است که میوه توسط آن تغذیه می‌گردد، حال این خود سیب است که محصول اصلی است و هدف و نتیجه در آن خلاصه می‌گردد. ”

اسلاید 3 :


عناصر کاملا اصلی

vفناوری اطلاعات متشکل از چهار عنصر اساسی انسان، ساز و کار، ابزار، ساختار است، به طوری که در این فناوری، اطلاعات از طریق زنجیره ارزشی که از بهم پیوستن این عناصر ایجاد می‌شود جریان یافته و پیوسته تعالی و تکامل سازمان را فراراه خود قرار می‌دهد:

qانسان: منابع انسانی، مفاهیم و اندیشه، نوآوری

qسازوکار: قوانین، مقررات و روشها، سازوکارهای بهبود و رشد، سازوکارهای ارزش گذاری و مالی

qابزار: نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه و ارتباطات

qساختار: سازمانی، فراسازمانی مرتبط، جهانی

اسلاید 4 :


مقدمه – فناوری اطلاعات محرک سازمان

vسازمان‌ها روز به روز بيشتر بر اهميت IT ، نه تنها در پشتيباني بلكه در توانمندسازي عمليات‌هاي تجاري واقف مي‌گردند.بعنوان مثال، دنيايIT خود را مواجه با چالش جديدي مي‌بيند كه در آن تجارت الكترونيك محرك سرمايه‌گذاري‌هاي ارزشمند و مهم IT و شيفت تقاضاهاي كيفيت بوده است. بدين معني كه:

üبعنوان فعال‌كنده تحول تجاري مدنظر قرارداده شده و بنابراين يك جزء لاينفك از برنامه تحول تجاري خواهد بود.

üبا توجه به اعتبار، دسترس‌پذيري، ظرفيت و امنيت، تمركز بيشتري روي كيفيت IT  وجود دارد

üعملكردIT بسيار مشهودتر بوده (مثلاً اينترنت)- قطعي‌ها و نارضايتي‌ها موردبحث هيأت رييسه ميباشند

üسازمان‌هايIT خود را درموقعيتي مي‌بينند كه در آن نه تنها بايستي فناوري تواناسازي تجاري و سرويس‌هاي ارائه‌دهنده كيفيت موردتقاضاي سازمان را تحقق بخشيده بلكه بايد آن را نيز مديريت نمايند.

üIT بايستي شروع به اثبات ارزش براي پول نمايد

üIT در تجارت الكترونيك نه تنها فرآيندهاي تجاري ابتدايي را پشتيباني نموده بلكه بخشي از فرآيندهاي تجاري ابتدايي نيز مي‌باشد.

اسلاید 5 :


مقدمه – زمینه‌های فناوری اطلاعات

vامروزه معنای اصطلاح «فناوری اطلاعات» بسیار گسترده شده‌است و بسیاری از جنبه‌های محاسباتی و فناوری را دربر می‌گیرد و نسبت به گذشته شناخت این اصطلاح آسان‌تر شده‌است. چتر فناوری اطلاعات تقریباً بزرگ است و بسیاری از زمینه‌ها را پوشش می‌دهد. متخصص فناوری اطلاعات وظایف گوناگونی دارد، از نصب برنامه‌های کاربردی تا طراحی شبکه‌های پیچیده رایانه‌ای و پایگاه داده‌های اطلاعاتی. چند نمونه از زمینه‌های فعالیت متخصصین فناوری اطلاعات می‌تواند موارد زیر باشند .

qمدیریت اطلاعات

qپیاده‌سازی شبکه‌های رایانه‌ای

qمهندسی رایانه

qطراحی سیستم‌های پایگاه داده

qمدیریت سیستم‌های اطلاعاتی

qسیستم‌های اطلاعاتی مدیریت

qمدیریت سیستم‌ها

qامنیت

qمدیریت خدمات فناوری اطلاعات

اسلاید 6 :


مديريت خدمات فناوري اطلاعات (ITSM)

vدر سالهاي اخير اهميت راهبردی فناوري اطلاعات به شدت افزايش يافته و فناوري اطلاعات تبدیل به خط کسب و کار سازمانها شده است. بسياري از سازمانها از فناوري اطلاعات به عنوان مزيت رقابتي خود نسبت به رقبا بهره برداري مي نمايند. در اين راستا، لازم است سازمانها به نحو مناسبي در حوزه پشتيباني، ارائه و مديريت خدمات و سيستمهاي فناوری اطلاعات و ارتباطات سرمايه گذاري نمايند. مديريت خدمات فناوري اطلاعات ابزاري است كه سازمانها را در نيل به اين هدف ياري مي نمايد. اين در حالي است كه بر اساس تحقيقات انجام شده ، تنها هفده درصد از سازمانها اعتقاد دارند كه مديريت خدمات فناوري اطلاعات

    (IT Service Management)  در سازمانهاي آنها از اين نقش و جايگاه راهبردی بطور شايسته حمايت ميكند.

vبزرگترين چالش شرکت ها و سازمان هاي سرويس دهنده خدمات فن آوري اطلاعات، صرف کمترين هزينه ممکن و ارائه بهترين کيفيت مي باشد . اين امر در بخش هاي مختلف سازمان نمود پيدا مي کند که از آن جمله مي توان به مواردي چون افزايش بهره وري نيروي انساني، استفاده بهينه از ظرفيت هاي موجود و ايجاد امکانات و ظرفيت هاي جديد منطبق بر نياز واقعي کسب و کار اشاره نمود. در اختيار داشتن تکنولوژي پيشرفته و نيروي انساني متخصص به تنهايي کارگشا نبوده و مساله بسيار مهمي بنام روال هاي مديريت سرويس مطرح مي گردد که در واقع حلقه مرتبط کننده تکنولوژي و افراد مي باشد .

اسلاید 7 :


طبقه بندي خدمات فناوري اطلاعات بر پايه گارتنر

اسلاید 8 :


اهداف ITSM

vاولين هدف مديريت سرويس تضمين هم راستايي سرويس‌هايIT با نيازهاي كسب و كار مي‌باشد.ضروري است تا سرويس‌هايIT از فرآيندهاي كسب وكار پشتيباني نموده و مهم‌تر از آن اينكهIT بايستي بعنوان عاملي براي تغيير درجهت تسهيل دگرسازي سازمان عمل نمايد.

     بسياري از سازمان‌هايي كه ازIT بهره مي‌گيرند به آن وابسته خواهند بود. درصورتيكه فرآيندهايIT به شيوه مناسبي پياده‌سازي، مديريت و پشتيباني نشده باشند، احتمالاً سازمان بسته به درجه بحراني بودن سرويسIT براي سازمان، متحمل كاهش غيرقابل قبول ناشي از ساعات مولد،‌ هزينه‌هاي بالاتر، اتلاف درآمد يا حتي شايد ورشكستگي سازمان خواهد شد.

vتدارك سرويسIT در تمامي سازمان‌ها بايستي منطبق بر تقاضاهاي جاري و دائماً درحال تغيير سازمان باشد. هدف، بهبود پيوسته و مقرون به صرفه كيفيت سرويس، هم‌تراز با نيازمندي‌هاي سازمان مي‌باشد.براي نيل به اين هدف، بايستي سه زمينه را مدنظر قرار داد:

üافراد داراي مهارت‌هاي صحيح، آموزش مناسب و فرهنگ صحيح سرويس

üفرآيندهاي مؤثر و مديريت سرويس كارآمد

üزيرساخت مناسبIT برحسب ابزارات و فناوري

vتنها درصورتيكه اين سه زمينه با توجه به يك مكانيسم ساخت يافته و هوشيارانه نظم‌بخشي يا هدايت به سوي اهداف منسجم و متمركز تجاري درنظر گرفته شده باشند،تحقق اهداف را سهولت خواهند بخشيد.

اسلاید 9 :


از اصلاح و بهبود فرآيندهاي  ITSM چه سودي عايد سازمان خواهد شد؟

vIT Service Management بايستي تحولي را دركل سازمان بوجود آورده و فرآيندهاي تجاري را كارآمدتر و مؤثرتر نمايد. همچنين بايستي نگرش و ديدگاه سازمان نسبت به دستيابيIT به اين هدف را درك نمود؛ مثلآً كارايي (Efficiency) سازمان،كاهش هزينه درارئه سرويس هاي  IT، افزايش رضايت مشتري بواسطه IT Services معتبر براي پشتيباني سرويس‌هاي بحراني سازمان. در كليه شرايط تمامي يا اكثر اين موارد وجود خواهند داشت.سازمان‌هايي كه كيفيت جاري سرويس‌هايIT مدنظرشان است ، بايستي از پيشرفت‌هاي بازارIT و سازمان و مفهوم اين پيشرفت براي سازمانIT شان آگاهي داشته باشند. درك اين روندهاي كلي در محتواي سازمان مي‌تواند به تعيين روند بهره‌برداري هرچه بهتر ازITIL ، نه تنها درجهت بهبود كيفيت شيوه‌هاي جاري ITSM، بلكه در راستاي هم‌تراز نمودن آن‌ها با تغييرات تقاضاي سازمان، كمك كند. 

اسلاید 10 :


3 نکته کلیدی در اجرای ITSM

vپیاده سازی راهکارهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مستلزم ملاحظات ویژه ای است که عدم توجه به آنها ممکن است به شکست کار منجر شود. ممکن است کسی فکر کند شیوه‌ای که تمرکزش بر ارائه سرویس‌های برتر IT به شرکت است، هدفی جز این ندارد که مدیر ارشد و کل دپارتمانIT را حمایت و قرین افتخار کند، اما این طور نیست.

vیان کلیتون، مولف بلاگ "Service Management 101"، ITIL را داروی نیروزای مدیریت سرویس یا به عبارت دیگر، «راه حل سریع» می‌نامد. با اینکه ITIL در جایگاه یک راه‌‌حل قرار داده شده اما در واقع تنها یکی از ابزارهای متعددی است که در اختیار ما می‌باشد. واقعیت این است که هیچ راه حل سریع یا قرص سحرآمیزی برای اجرای ITSM وجود ندارد. مدیریت سرویس IT زمان و انضباط می‌طلبد. سه نکته در رابطه با ITSM وجود دارد که تیم‌های ITSM باید آنها را به خاطر بسپارند (البته نکات بیشتری نیز وجود دارند، اما بیائید با همین 3 نکته شروع کنیم):

vنکته اول: بیش از توانایی خود کاری به عهده نگیرید.

     اگر شعار شما "12 فرآیند در 12 ماه" است، وقت آن رسیده که در رویکرد خود تجدید نظر کنید. توجه داشته باشید که مدیریت سرویس، علم موشک نیست و نسبتاً ساده است. اما "ساده" را با "آسان" اشتباه نکنید. شما برای تعریف فرآیندهای خود باید کار زیادی انجام دهید، سپس باید آنها را در یک ابزار پیاده کرده و به عنوان محصول عرضه کنید.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید