بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

آدرس:میدان بهارستان

کتابخانه مجلس شورای اسلامی یکی از نهادهای فرهنگی و تاریخی کشور است که قدمت آن به سال۱۳۰۴ ه.ش ، می‌رسد. دوران حیات کتابخانه را می‌توان به چهار دوره تقسیم کرد. دوره اول‌، دوره‌ای است که کتابخانه در ساختمان قدیم با شرایط ساده و متناسب با امکانات آن روز تأسیس شد. این دوره از نظر زمانی از زمان پیشنهاد تأسیس کتاب‌خانه در اوایل مجلس دوم‌، در سال۱۳۲۷ ه.ق‌، تا افتتاح رسمی آن در ساختمان قدیم ، واقع در قسمت شرقی مجلس‌، در سال ۱۳۴۴ه.ق، را شامل می‌شود. دوره دوم از افتتاح و آغاز کار رسمی در سال ۱۳۰۴، تا انتقال آن به ساختمان فعلی‌، دوره سوم از افتتاح کتابخانه در ساختمان جدید و گشایش آن در ۱۷ بهمن سال۱۳۴۱ ، تا انقلاب اسلامی است و دوره چهارم از شروع انقلاب تا زمان حال است‌.

    در آغاز، پیش از افتتاح در مکان جدید، کتاب‌هایی که به صورت خریداری یا اهدا برای مجلس می‌رسید، در دو اتاق کوچک و تودرتو در قسمت شرق حوض خانه نگه‌داری و در چند قفسه چوبی چیده می‌شد. درسال ۱۳۰۲، کتابخانه از جایگاه موقت خود (حوض خانه‌) به ساختمانی در قسمت شرقی مجلس انتقال یافت و در سال ۱۳۰۴، زیر نظر یوسف اعتصام‌الملک آشتیانی گشایش یافت‌. ساختمان قبلی کتابخانه شامل قرائت خانه‌، دفتر مدیر و کارکنان و سه اتاق کوچک مخزن کتاب‌ها بود. بعدها به دستور رئیس وقت مجلس‌، سردار فاخر حکمت‌، در قسمت جنوبی باغ بهارستان‌ زمینی به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع در نظر گرفته شد.
    نخستین دفترهای ثبت نشان می‌دهد که علاوه بر تعدادی کتاب که به صورت پراکنده خریداری شد و یا به وسیله ناشران و مؤلفان از داخل و خارج کشور به کتابخانه اهدا گردید، ۲۰۲ جلد از کتاب‌های میرزا ابوالحسن جلوه و ۱۰۱۹ جلد از کتاب‌های احتشام‌السلطنه محمود علامیر، رئیس دوره‌های اول و دوم مجلس‌، نخستین کتاب‌های کتابخانه را تشکیل داده‌ است‌.
    

اسلاید 2 :

در حال حاضر، در قسمت جنوبی باغ بهارستان‌، زمینی به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع به کتابخانه اختصاص داده شده است که ساختمانی مجهز به تمام وسایل و چهار طبقه است‌. این ساختمان پنج مخزن کتاب با گنجایش بیش از ۱۰۰۰۰۰ کتاب‌، و سالن مطالعه‌، سالن نمایشگاه‌، پنج اتاق برای کارمندان و سالنی برای دایره میکرو فیلم دارد. مخزن شرقی خاص کتب لاتین و مخزن غربی خاص انتشارات سازمان ملل است‌. طبقه دوم ( همکف) شامل سالن مطالعه و اتاق تحقیق و مخزن کتب خطی و مجموعه‌های اهدایی است‌. طبقه سوم نیز شامل مخزن کتب چاپی فارسی و عربی است و طبقه چهارم مخزن نشریات ادواری و سالن نمایشگاه است‌.
    کتابخانه در حال حاضر، با ۱۶۵۰۰ کتاب خطی و ۱۵۷۰۰۰ کتاب چاپی و مجموعه نسبتاً کاملی از نشریات ادواری‌، یکی از کتابخانه ‌های معتبر و مهم ایران به شمار می‌رود. قدیمی‌ترین نسخه خطی کتابخانه‌، قرآن‌مجید مربوط به قرن سوم یا چهارم هجری و به خط نسخ است‌. نسخه‌های بسیاری نیز از قرن‌های پنجم و ششم در کتابخانه موجود است‌. مجموعه انتشارات ادواری در نوع خود بی‌نظیر است و در بردارنده اولین نشریات منتشر شده از عهد ناصری‌، نشریات دوران انقلاب مشروطه و شب نامه‌ها و نشریه های دوران انقلاب اسلامی است‌. از مجموعه‌های نفیس این بخش‌، مجموعه شب نامه‌های سال ۱۳۲۸ ه.ق، و مجموعه‌های اهدایی احتشام‌السلطنه‌، پارسیان هند، سیدمحمد طباطبایی‌، نجم‌الدوله فیروز لالانی‌، اسدآبادی‌، امام‌جمعه خویی‌، دکتر متین دفتری‌، تقوی‌، رهی معیری‌، جعفر سلطان‌القرایی‌، هلاکو رامبد، نورالدین امامی‌، محتشم نوری‌، غلامحسین سرود، نورالدین مدرسی چهاردهی‌، کریم کشاورز، علی‌اکبر پروانه‌، عبدالحمید معرفت و خاندان معزی دزفولی است‌. اسناد تاریخی شامل نامه‌ها، فرمان‌ها، قراردادها، اسناد مالی‌، قباله‌ها، وقف‌نامه‌ها و بایگانی‌های مجلس از دوره دوم تا دوره بیست و چهارم مصوبات مجلس است‌. همچنین‌، ۱۶۸ تابلوی نقاشی‌، از جمله ۲۵ تابلو از آثار کمال‌الملک و ۲۲ تابلو از شاگرد او میرزا اسماعیل آشتیانی و ۴۰ تابلو از آثار محمود اولیا، وجود دارد.
    پس از تشکیل سازمان ملل در ماه مه ۱۹۴۸، تمام انتشارات این سازمان به سه زبان عربی‌، انگلیسی و فرانسه به این کتابخانه ارسال می‌شود. خدمات و تجهیزات کتابخانه شامل تهیه عکس‌، فیلم یا فتوکپی برای مراجعان از نسخ چاپی نادر و اسناد تاریخی در ۲۰۰۰۰ حلقه فیلم با موضوعات مختلف است‌. مرکز مرمت کتب خطی و چاپی‌، مرکز مرمت کتب خطی و اسناد تاریخی و صحافی نیز در کتابخانه وجود دارد.

اسلاید 3 :

كتابخانه، موزه و مراكز اسناد مجلس شورای اسلامی

 

مجتبی زارعیان جهرمی: مبتكر طرح كتابخانه مجلس، ارباب كیخسرو نماینده اقلیت زرتشتی در سال 1287 شمسی است. در حال حاضر مجلس شورای اسلامی 2 كتابخانه دارد. در كتابخانه شماره 1 مجلس، 228 هزار جلد كتاب نگهداری می شود. 55 هزار جلد از این كتاب ها لاتین و بقیه به فارسی و عربی است. مجموعه كتاب های خطی این كتابخانه 24 هزار جلد و كتاب های چاپ سنگی و عربی حدوداً5 هزار جلد است. در كتاب های شماره 2 مجلس،50 هزار جلد كتاب در موضوع های اسلام شناسی، ایران شناسی و شرق شناسی موجود است.

در بخش اسناد كتابخانه مجلس شورای اسلامی 11 میلیون سند از نمایندگان مجلس و كار كردهای آنها نگهداری می شود. كتابخانه مجلس شورای اسلامی دارای سه بانك اطلاعاتی است. در بانك شماره1، اطلاعات مربوط به كتاب های كتابخانه شماره -1 البته به غیر از كتاب های چاپ سربی و سنگی- یافت می شود موضوع اصلی كتاب های كتابخانه شماره 1، در زمینه علوم انسانی به خصوص رشته های حقوق، فقه و اسلام شناسی است.

بانك اطلاعاتی شماره 3، شامل مجموعه كتاب های چاپی فارسی، عربی و لاتین و كتاب های چاپ سنگی و سربی كتابخانه شماره 2 است. در بانك اطلاعاتی شماره 4 اطلاعات مربوط به كتاب های چاپ سربی و سنگی كتابخانه شماره 1 موجود است. كتابخانه مجلس شورای اسلامی دارای یك پایگاه اطلاع رسانی به نشانیhttp://www.majlislib.com می باشد. در این سایت بانك اطلاعاتی نمایندگان مجلس، قوانین و مقررات، متن كامل مصوبات مجلس شورای اسلامی، طرح ها، لوایح، نشریات كشور، گزارش های دولتی، مجلات تخصصی كتابداری، نشریات الكترونیك و پایان نامه های كشور به چشم می خورد. در بخش دیگر سایت موتورهای جست و جو در "وب" معرفی می شود. مهمترین این موتورها، موتورهای جست و جوی آموزش، بهداشت، علوم پزشكی، دولت و سیاست، علوم كتابداری و مرجع است. از دیگر بخش های مهم سایت: اخبار كتابخانه، معرفی مركز پژوهشی كتابخانه، مركز اسناد و معرفی انتشارات مجلس است كه مهمترین كتاب های این انتشارات را معرف می كند. در پایان چارت سازمانی كتابخانه آمده است.

اسلاید 4 :

مقدمه

تسهیل در ایجاد ارتباط میان انسان و آنچه به عنوان میراث علمی شناخته می‌شود رسالتی است كه هر كتابخانه‌ای باید دنبال كند. به عبارت دیگر كتابخانه می‌بایست در ساده‌ترین شكل و كوتاه‌ترین زمان ممكن، متون علمی را در اختیار پژوهشگران قرار داده و با این كار زمان بیشتری را برای تفكر و اندیشه در اختیار آنان بگذارد. در دنیای جدید كه امكانات و ابزارهای تازه‌ای برای تسهیل این ارتباط فراهم آمده است، رسالت كتابخانه سنگین‌تر شده و نیازمند برنامه ریزی‌های تازه‌ای می باشد. بخشی از برنامه ریزی ها، استفاده از فن آوری‌های جدید است كه این امكان را در اختیار كتابخانه و پژوهشگر می‌گذارد تا راه ارتباط انسان و متن را نزدیك كرده و به آسانی آثار مورد دلخواه محققان را در منزل یا محل كار در معرض دید آنان قرار دهد.
یكی از نخستین گامهای كتابخانه مجلس شورای اسلامی، با توجه به میراث گرانبهایی كه در اختیار دارد، استفاده از فن آوری دیجیتال و عرضه متون از طریق وب‌سایت در اختیار مشتاقان است.
این نخستین گام، كه امیدواریم ادامه یابد، با ارائه متن كامل نزدیك به ۶,۰۰۰ كتاب چاپ سنگی شامل بیش از ۲,۰۰۰,۰۰۰ صفحه برداشته شده است و نقطه شروعی بر ارائه متون و اطلاعات علمی دیگر در آینده نزدیك خواهد بود.

اسلاید 5 :

چاپ سنگی و چاپ سربی

یکی از روش های نسبتاً قدیمی چاپ، "چاپ سنگی" می باشد. در این روش ابتدا مطلب (یا تصویر) را روی کاغذی که با مرکب چرب مخصوص لعاب داده شده است می نویسند. سپس لوحی سنگی را که کاملاً صیقل خورده و با محلول رقیق اسیدی شسته شده است، خشک و گرم می کنند. پس از آن، کاغذ نوشته شده را خیس می کنند و روی سنگ بر می گردانند و با وسیله ای آن را تحت فشار قرار می دهند. از قسمتهای رطوبت گرفته کاغذ، رطوبت به سنگ منتقل می گردد ولی چون نوشته ها بخاطر داشتن چربی، رطوبتی به خود نگرفته است، جای آنها روی سنگ خالی می ماند و هنگامی که نورد مرکب روی سنگ حرکت می کند، جای نوشته ها که رطوبت نگرفته است، مرکب را به خود می گیرد و قسمتهای دیگر که مرطوب است بر اثر خاصیت تنافر آب و چربی، مرکب را به خود جذب نمی کند. سپس چنانچه کاغذ را روی سنگ قرار داده و تحت فشار قرار دهند، نوشته های مرکب خورده بر روی کاغذ منتقل می شود. هم اکنون چاپ سنگی رایج نمی باشد. اغلب کتابهایی که تا اواخر دوره قاجاریه در ایران چاپ شده است، چاپ سنگی می باشد. چاپ سربی نیز به دلیل جنس حروف آن به چاپ سربی یا حروفی معروف است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید