بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تقديم به ثقة الاسلام، كلينيكه نخستين جامع حديثي شيعه را با كتاب عقل و جهل آغاز كرد.

اسلاید 2 :

كتابشناسي احاديث اعتقادي
استاد كافي
مهدي ابراهيم‌زاده اصفهاني
ترم اول سال تحصيلي 1387- 1386

اسلاید 3 :

ولادت: ثقه الإسلام، شيخ المشايخ، محمد بن يعقوب بن اسحاق كليني رازي، از بزرگان شيعه در زمان غيبت صغراست كه در نيمه دوم قرن سوم و نيمه اول قرن چهارم هجري از بزرگترين محدثان شيعه به شمار مي‏رفت. او در عهد امامت امام يازدهم، در دهي به نام كُلين در 38 كيلومتري شهر ري چشم به جهان گشود.
خاندان: پدرش يعقوب بن اسحاق از همان دوران كودكي تربيت فرزندش را بر عهده گرفت. آرامگاه اين مرد متقي در روستاي كلين - نزديك حسن آباد شهر ري - قرن‏هاست كه زيارتگاه شيعيان است. دايي كليني كه خود محدثي بزرگ بود در تعليم و تربيت وي نقش بسزايي داشت. اين مرد دانشمند كه «علاّن» ناميده مي‏شد، در سفر حج و در راه زيارت خانه خدا به شهادت رسيد.

اسلاید 4 :

كليني توانست در دوران كودكي از محضر دائی و پدر بزرگوارش كسب فيض نموده و با منابع علم حديث و رجال آشنا گردد. بعد از طي تحصيلات ابتدايي براي پيمودن مدارج كمال انساني به شهر ري كه در آن عصر مرتبه علمي خاصي داشت سفر كرد.

شهر ري كه در آن روزگار قلب ايران محسوب مي‏شد، به نقطه برخورد آراء فرقه‏هايي چون اسماعيليه و مذاهبي چون شافعي، حنفي و شيعي مبدل شده بود. كليني در اين زمان در ضمن تحصيلات خود نه تنها با عقايد و نظرات مذاهب و گرايش‏هاي مختلف آشنا شد, بلكه به ماهيت برخي از حركتهايي كه مي‏رفت تشيع را از مسير خود منحرف كند پي برد. كليني در اين برهه تصميم گرفت به ضبط و فراگيري احاديث بپردازد.

اسلاید 5 :

عصر كليني را بايد «عصر حديث» ناميد. در اين زمان نهضتي كه براي يافتن، شنيدن و نوشتن احاديث و روايات آغاز شده بود، سراسر ممالك اسلامي را فراگرفته بود. كليني شهر ري را كه تازه دوست داران مكتب علوي در آن به قدرت رسيده بودند رها كرده و به سوي قم، شهر محدثان و راويان، هجرت نمود.
كليني در قم از محضر محدثان نامداری همچون احمد بن محمد بن عيسي اشعري و احمد بن ادريس قمي _ از ياران امام حسن عسگري عليه‏السلام كه به «معلم» شهرت داشت _ و عبد الله بن جعفر حميري، صاحب «قرب الإسناد» بهره برد.

اسلاید 6 :

كليني روستاها و شهرهاي بسياري را در گردآوری احاديث اهل بيت عليهم ‏السلام پشت سر نهاد. كوفه يكي از شهرهايي بود كه كليني به آن قدم نهاد. در آن زمان كوفه يكي از مراكز بزرگ علمي به شمار مي‏رفت. كليني پس از كسب فيض از دهها استاد و محدث در شهرها و مناطق مختلف سرانجام به بغداد رسيد. مدت مسافرت كليني به درستي معلوم نيست.

اسلاید 7 :

ثقة الإسلام كليني از محضر بزرگ مرداني بهره برده كه هر يك در عصر خود از نوابغ روزگار به شمار مي‏رفتند. از جمله مشايخ وی که اکثر قريب به اتفاق روايات کافی از طريق آنها نقل شده است به ترتيب عبارتند از:
علی بن ابراهيم قمی،
محمد بن يحيی عطار قمی،
ابو علی اشعری (احمد بن ادريس قمی)،
حسين بن محمد،
محمد بن اسماعيل نيشابوري،
حميد بن زياد کوفی،
علی بن محمد.

اسلاید 8 :

1 - ابن ابى رافع‏
2 - احمد بن احمد كاتب كوفى‏
3 - احمد بن على بن سعيد كوفى‏
4 - ابو غالب احمد بن محمد زرارى‏
5 - جعفر بن محمد بن قولويه قمى‏
6 - على بن محمد بن موسى دقاق‏
7 - محمد بن ابراهيم نعمانى معروف به ابن زينب (ابن ابى زينب) كه از شاگردان مخصوص و نزديكان او بوده و كتاب كافى را او نسخه بردارى كرده است.
8 - محمد بن احمد سنانى زاهرى مقيم رى.
9 - محمد بن على ماجيلويه‏
10 - محمد بن محمد بن عصام كلينى‏
11 - هارون بن موسى‏

اسلاید 9 :

كليني در حالي كه بيش از 70 سال از عمرش مي‏گذشت و پس از 20 سال تلاش در تدوين كتاب كافي در سال 329 هجري قمري چشم از جهان فروبست و در «باب كوفه» بغداد به خاك سپرده شد.
سال 329 سال «تناثر نجوم» نام گرفته است، سال فرو ريختن ستاره‏ها.
در همين سال همچنين با رحلت آخرين نايب امام زمان، «علي بن محمد سمري» غيبت كبرا نيز آغاز گرديد.

اسلاید 10 :

تعبير الرؤيا
الردّ علي القرامطة
الرسائل
(رسائل الائمة)
كتاب الرجال
ما قيل في الائمة من الشعر
الكافی

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید