بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

به‌ عربی: الجمهورية العراقية

به‌ کردی: کۆماری عێراق

شعارروی پرچم: اللهأكبر

زبان‌های رسمی: عربی و کردی

رئيس جمهور: جلال طالبانی

نخست‌وزیر:جواد مالکی 

پایتخت:بغداد

اسلاید 2 :

پهناوریرتبه 57 در جهان

در مجموع:

437,072 كیلو متر مربع²

% آب‌ها :1.1%

جمعیت: رتبه 44 در جهان

در مجموع (2005):27,102,912

تراکم جمعیت:62/كیلومتر مربع ² 

اسلاید 3 :

استقلال 1 :1 اکتبر 1919 از امپراتوری عثمانی

استقلال 2: 3 اکتبر, 1932 از بریتانیا

واحد پول:دينار

منطقه زمانی: UTC +3

سرود ملی: موطنی (2)

دامنه اینترنتی :iq

پیش‌شماره تلفنی:964

دین ها: اسلام، یزیدی، مسیحی، یهودی

1-پایتختمنطقه خودگردان کردستاناربیل است

2- کردها از سرود ای رقیب استفاده می‌کنند.

اسلاید 4 :

تاریخ

تاریخ باستان

نخستین قوم‌های باستانی ساکن سرزمین کنونی عراق سومریان، اکدی‌ها و آشوری‌ها بودند.

تاریخ میانه

کشور عراق دوره‌های تاریخی بسیاری را بخود دیده. از آن میان دوره طولانی سالاری شاهنشاهان ایران بر آن سرزمین

در روزگار ساسانیان پایتختشاهنشاهی ایران یعنی کلانشهر تیسفون در میانرودان قرار داشت. عراق کنونی در تقسیمات کشوری ساسانیان،

 دل ایرانشهر یا سورستان نامیده می‌شد

اسلاید 5 :

تاریخ معاصر

شکلگیری عراق امروزی

پس از متلاشی شدن امپراتوری عثمانی کشور کنونی عراق که جزئی از آن بود در سال ۱۹۲۰ به تصرف بریتانیا درآمد. کشور عراق از ۳ ولایت موصل در شمال، بغداد در مرکز و بصره‌ در جنوب تشکیل شد. در سال ۱۹۳۲ عراق استقلال خود را از بریتانیا کسب کرد و تا سال ۱۹۵۸ حکومت خاندان ‌هاشمی که‌ دست‌نشانده‌ بریتانیا بود بر آن حاکم بود تا اینکه‌ در ۱۴ ژوئیه‌ ۱۹۵۸ با کودتای تیمسار عبدالکریم قاسم برانداخته‌ شد.

اسلاید 6 :

تاریخ

عبدالکریم که‌ دارای عقاید چپگرایانه بود، با برانداختن حکومت سلطنتی، حکومت جمهوری تشکیل داد. دوران حکومت عبدالکریم پنج سال طول کشید تا اینکه‌ در سال ۱۹۶۳، عبدالسلام عارف، وی را از حکومت خلع نمود. عبدالسلام عارف در سال ۱۹۶۶ درگذشت و برادرش عبدالرحمان عارف، زمام امور را در دست گرفت. در سال ۱۹۶۸، عبدالرحمان عارف توسط جناح راست حزب سوسیالیستی عربی بعث برکنار شد و حزب بعث توانست قدرت را در دست گیرد. و این آغازی شد برای قدرتگیری صدام حسین و حاکمیت وی در دهه‌های آتی ادامه یافت.

اسلاید 7 :

در سال ۱۹۸۰ جنگ ایران و عراق با حمله غافلگیرانه صدام به مرزهای ایران آغاز شد که‌ تا سال ۱۹۸۸ ادامه‌ یافت. در همان دهه عملیات انفال که‌ در مناطق شمالی عراق به‌ اجرا درمی‌آمد به‌ قتل و کشتار بیش از ۱۸۲ هزار از کردها گردید و از جمله‌ آن می‌توان به‌ بمباران شیمیایی شهر حلبچه‌ اشاره‌ نمود.

اسلاید 8 :

به‌ دنبال تهاجم ارتش عراق به‌ کویت و جنگ خلیج فارس کشور عراق با تحریم‌های اقتصادی روبرو شد و قسمت شمالی آن منطقه‌ پرواز ممنوع اعلام شد. نهایتا درپی تهاجم نظامی ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش در سال ۲۰۰۳ میلادی، حکومت صدام حسین سرنگون شد. همکنون دولت موقت عراق که برآمده از آرای مردم عراق است، مسئولیت اداره امور عراق را برعهده دارد.

اسلاید 9 :

عراق کشوری است با قومیت‌های گوناگون و ساکنان آن را عرب و کرد، ترکمن،گورانی،لک،آسوری،مندایی و صابئین و غیره تشکیل می‌‌دهند. کردها در نواحی شمال و شمال شرقی عراق که به کردستان عراق مشهور است زندگی می‌کنند و از لحاظ فرهنگی. زبانی و طرز پوشش با عرب‌ها متفاوتند.

پس از جنگ کویت و عراق و وضع ممنوعیت پرواز عراق به بالای خط ۲۳ درجه در سال ۱۹۹۱ کردهای عراق عملا توانستند حکومت خود را تأسیس نمایند و با حل اختلافات گروهی و قیام علیه حکومت بعث حکومت منطقه را به عهده گرفتند که کردها این خیزش را «راپه‌رین» می‌نامند

اسلاید 10 :

پس از ده سال و با حمله مجدد آمریکا به عراق در شمال و شمال شرقی عراق که به کردستان عراق معروف است کردها حکومت خود مختاردرجمهوری فدرال عراق به طور رسمی تشکیل دادند. در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ نیز ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه عراق توسط کردها اداره می‌گردد. جلال طالبانی رئيس جمهور عراق استقلال کردستان از اين کشور را "ناممکن" میداند و میگوید:

"فرض کنيم که ما اعلام استقلال کرديم. عراق، ايران، سوريه و ترکيه نيازی ندارند که با ما جنگ کنند. اگر اين کشورها مرزهايشان را ببندند و جلوی عبور و مرور ما را بگيرند، ما چگونه به زندگی ادامه دهيم؟"

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید