بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

  • 1- اهميت موضوع

         با توجه به پيچيدگی روزافزون جوامع و بازار های کار توجه بيشتر به ماهيت حساسيت های نيروهای انسانی از اهميت ويژه ای برخوردار است. به عقيده تعدادی از صاحبنظران بخشی از رکود بهره وری و کاهش کيفيت محصول در برخی از کشورها ، ناشی از کاستی های کيفيت زندگی کاری و تغييراتی است که در علايق و اولويت های کارکنان پديد آمده است.

اسلاید 2 :

  • اهميت موضوع

    دست یابی به کیفیت زندگی کاری

    مطلوب همیشه رویای هر فرد در

    محیط کار بوده است.

     

اسلاید 3 :

  • 2- تاريخچه کيفيت زندگی کاری

      مطالعات مربوط به کيفيت زندگی کاری QWL از دهه 1950 آغاز شد و مراحل متفاوتی را نشان داد .اريک تريست و همکارانش از انستيتو تاويستوک لندن از پيشروان تحقيق در زمينه  کيفيت زندگی کاری بودند. در آن دهه آنان يک سلسله از مطالعاتی را آغاز کردند اصل آن به رويکرد تکنيک های اجتماعی مربوط به کار سازمان بر می گردد. يک نوع آگاهی در زمينه اهميت آزمودن راههای بهتر برای سازماندهی کار به منظور کم کردن تاثيرات منفی روی کارکنان  وجود داشت.

اسلاید 4 :

  • تاريخچه

    Ðمرحله اول اين نهضت در ايالات متحده آمريكا گسترش پيدا کرد تا سال 1974 وقتی که تمايل به کيفيت زندگی کاری در مورد سئوالات اقتصادی به عنوان مثال بحران انرژی و افزايش تورم بوجود آمد.

    Ðبعد از 1979 کيفيت زندگی کاری به طور موثری بدليل کاهش رقابت پذيری صنايع امريکائی در مقابل رقبای ژاپنی شان مورد توجه قرار گرفت.

اسلاید 5 :

vانجمن بهره وری آسيا APO نتايج تحقيقی را منتشر کرد که در ژاپن در سال 1991 انجام شد و در آن "کيفيت زندگی کاری در پنج شرکت بزرگ ژاپنی بريجستون ، فوجي زيراکس، هوندا شرکت هونن و فروشگاه شعبه توبو بررسی شد.

اسلاید 6 :

 

در تحقيق ديگری که در سال 1996 در برزيل انجام شد وضعيت کيفيت زندگی کاری در بين بهترين شرکت های برزيلی بررسی شد.

همچنين دانشگاه جورج ماسون امريكا در سال 2000 تحقيقی را در مورد "کيفيت زندگی کاری " در دانشگاه انجام داد و سه سال بعد در سال 2003 در تحقيق ديگری به ارزيابی شاخص ها و مقايسه آن با شاخص های سال 2000 پرداخت .

اسلاید 7 :

  • 3- تعريف کيفيت زندگی کاریQUALITY OF WORK LIFE

     

    اول: اينکه QWL اشاره به مجموعه ای از نتايج برای کارکنان نظير رضايتمندی شغلی، فرصتهای رشد ، مسائل روانشناختی ، امنيت شغلی ، روابط انسانی کارفرما ، کارکنان و ميزان پايين بودن حوادث دارد.

    دوم: QWL همچنين به مجموعه ای از کارها يا عملكردهاي سازمانی نظير مديريت مشارکتی ، غنی سازی شغلی و شرايط کاری مطمئن اشاره دارد.

اسلاید 8 :

  • تعاريف و نظريات کيفيت زندگی کاری از ديد تئوريسينهای مديريت

     

    تعاريفی که تعدادی از تئوريسينهای صاحب نظر مديريت در زمينه کيفيت زندگی کاری ارائه کرده اند عبارتست از:

اسلاید 9 :

  • نظريه کاست

     

      برای افزايش QWLمديران بايد در جستجوی پاسخ برای سوالات زير باشند:

    چگونه می توان به افراد کمک کرد تا مسير شغلی خود را توسعه داده و به آنها توان تشخيص استعدادهای بالقوه افراد داده شود و همزمان با اين کار بتوان نيازهای کوتاه مدت و بلند مدت افراد را در سازمان ارضاء نمود؟.

    تحت چه شرايطی می توان انواع مختلف سيستم های تشويقی مانند پرداخت حقوق و دستمزد بر اساس ميزان عملکرد ، ارتقاء ، پرداختهای ساعتی و برنامه های تشويق کننده فردی را به کار گرفت تا سازمان کاراتر باشد؟

    پويايی های گروهی و روابط بين گروهی چيست و چگونه می توان از آن در جهت بهبود کيفيت زندگی کاری استفاده کرد؟

اسلاید 10 :

  • نظريه هارولد کنتز

      هارولد کنتز اعتقاد دارد يکی از جالبترين روشهای برانگيختن کارکنان برنامه کيفيت زندگی کاری است. کيفيت زندگی کاری نه تنها يک نگرش و روش گسترده در مورد توسعه شغلی است بلکه زمينه ای ميان رشته ای از پژوهش و عمل است که روانشناسی و توسعه سازمانی ، نظريه انگيزش، رهبری و روابط صنعتی را به هم پيوند می دهد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید