بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

گزارش‌هاي مالي، از مهم‌ترين فرآورده‌هاي سيستم حسابداري است كه از اهداف عمده آن، فراهم آوردن اطلاعات لازم براي ارزيابي عملكرد و توانايي سودآوري بنگاه اقتصادي است. يكي از اقلام حسابداري كه در گزارشهاي مالي (صورت سود و زيان) تهيه و ارائه مي‌شود سود خالص است كه كاربردهاي متفاوتي دارد.

 

 معمولا سود به عنوان مبنايي براي محاسبه ماليات، عاملي براي تدوين سياستهاي تقسيم سود و راهنمايي براي سرمايه‌گذاري و تصميم گيري و بلاخره عاملي براي پيش‌بيني به شمار مي‌آيد.

محاسبه سود خالص بنگاه اقتصادي متاثر از روش‌ها و برآوردهاي حسابداري است، بدين لحاظ امكان دستكاري سود توسط مديريت وجود دارد.

اسلاید 2 :

وجود زمينه مناسب براي تخريب سود ناشي از تضاد منافع و همچنين به علت پاره‌اي از محدوديت‌هاي ذاتي حسابداري از جمله : نارسايي‌هاي موجود در فرآيند برآوردها و پيش‌بيني‌هاي آتي و امكان استفاده از روشهاي متعدد حسابداري توسط بنگاهها موجب شده است كه سود واقعي بنگاه از سود گزارش شده در صورت هاي مالي متفاوت باشد و از آنجايي كه سود از مهم‌ترين معيارهاي ارزيابي عملكرد و تعيين كننده ارزش بنگاه‌هاي اقتصادي تلقي مي‌گردد، موضوع كيفيت سود مورد توجه محققان و دست‌اندركاران حرفه حسابداري و مديريت سرمايه‌گذاري قرار گرفته است.

در مورد كيفيت سود اجماعي بر روي تعريف آن وجود ندارد. بلكه كيفيت سود مفهومي نسبي است كه به ارتباط آن با ديدگاه‌ها و نگرش‌ها بستگي دارد و اگر هيچ معيار قاطعي براي ارزيابي آن وجود ندارد، اما عوامل متعددي وجود دارند كه بايد در ارزيابي كيفيت سود مورد توجه قرار گيرند.

اسلاید 3 :

پيدايش نظريه كيفيت سود

نظریه کیفیت سود برای اولین بار توسط تحلیل گران مالی و کارگزاران بورس مطرح شد، زیرا آنها احساس می کردند سود گزارش شده میزان قدرت سود یک شرکت را آنچنان که در ذهن مجسم می کند، نشان نمی دهد. آنها دریافتند که پیش بینی سودهای آتی بر مبنای نتایج گزارش شده،کار مشکلی است ضمناً تحلیل گران دریافتند که تجزیه و تحلیل صورتهای مالی شرکتها به دلیل نقاط ضعف متعدد در اندازه گیری اطلاعات حسابداری کار مشکلی می باشد.

در تعیین ارزش شرکت فقط به کمیت سود نگاه نمی شود، بلکه باید به کیفیت آن نیز توجه شود. منظور از کیفیت سود زمینه بالقوه رشد سود و میزان احتمال تحقق سودهای آتی است. به عبارت دیگر ارزش یک سهم تنها به سود هر سهم سال جاری شرکت بستگی ندارد بلکه به انتظارات ما از آینده شرکت و قدرت سود آوری سالهای آتی و ضریب اطمینان نسبت به سودهای آتی بستگی دارد.

اسلاید 4 :

تحلیل گران مالی تلاش می کنند تا چشم انداز سود شرکتها را ارزیابی کنند. چشم انداز سود به ترکیب ویژگیهای مطلوب و نامطلوب سود خالص اشاره دارد. برای مثال، شرکتی که عناصر و اقلام با ثباتی در صورت سود و زیانش وجود دارد نسبت به شرکتی که این اقلام و عناصر در صورت سود و زیان آن با ثبات نیست،کیفیت سود بالاتری دارد. همین امر به تحلیل گران اجازه می دهد، سود آتی شرکت را با قابلیت اطمینان بیشتری پیش بینی نمایند.

اسلاید 5 :

مفهوم كيفيت سود

در مقالات مختلف در تعریف مفهوم کیفیت سود به دو ویژگی برای تعیین کیفیت سود اشاره شده است: یکی ازآنها سودمندی در تصمیم گیری و دیگری ارتباط بین این مفهوم و سود اقتصادی (مدنظر آقای هیکس) است. کیفیت سود از ديدگاه هيكس عبارت است از بیان صادقانه سود گزارش شده،. منظور از بیان صادقانه تطابق بین توصیف انجام شده و آن چیزی که ادعای آن را دارد، می‌باشد. یعنی کیفیت سود بالا نشان دهنده مفید بودن اطلاعات سود برای تصمیم گیری استفاده کنندگان و همچنین مطابقت بیشتر آن با سود اقتصادی هیکس می‌باشد. اما بدلیل آنکه افراد از اطلاعات در تصمیمات متفاوتی استفاده می کنند، امکان ارائه یک تعریف جامع از سود وجود ندارد.

.

اسلاید 6 :

تاکنون متخصصان مالی نتوانسته اند به یک محاسبه مستقل از سود که از نظر آنها کیفیت لازم را دارا باشد دست یابند. در این حالت، متخصصان مالی با انجام تعدیلات مناسب، می توانند به یک دامنه که به شکل صحیح تر نشانگر کیفیت سود نسبت به سود خالص گزارش شده باشد، دست یابند. بنابراین مفهوم کیفیت سود، یک امر تعریف شده ثابت نیست که بتوان به آن دست یافت. بلکه مفهومی است نسبی که به ارتباط آن با دیدگاهها و نگرشها بستگی دارد.

دیدگاههای مختلفی در مورد ارزیابی کیفیت سود وجود دارد که در اسلايد بعدي تعدادی از آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

اسلاید 7 :

«هانت» مدیر مالی شرکت جنرال میلز معتقد است که در ارزیابی کیفیت سود دو مورد ارزیابی می شود: یکی از تناسب داشتن سود فعلی شرکت با سودهای گذشته و دیگری برداشت بازار از کیفیت سود شرکت که در نسبت P/E متجلی می شود.

«هگن» مدیر مالی شرکت رینولدز معتقد است که کیفیت سود را می توان با شناسایی یا حذف اثرات تغییر روشهای حسابداری، اقلام غیر عادی و شرایط بازار یا هزینه های موقتی، اندازه گیری نمود.

«کونولی» دیگر تحلیل گر مالی معتقد است که کیفیت سود را می توان از طریق اندازه گیری ارزش قابل بازیافتنی داراییها ارزیابی کرد.

اسلاید 8 :

«والن» مدیرمالی شرکت Americanbroadcasting معتقد است که کیفیت سود را می توان از طریق تفاضل بین سود تورمی و سود گزارش شده اندازه گیری کرد.

)بودی) نیز کیفیت سود را بر حسب حد و اندازه ای تعریف میکند که انتظار داریم سطح سود گزارش شده با ثبات باشد.

«هاکینز» استاد حسابداری دانشگاه هاروارد،کیفیت سود را به شرح زیر توصیف می کند:

در ارزیابی کیفیت سود هرسهم شش عامل ارائه شده در شکل روبرو و رابطه بین آنها و تغییر سود هر سهم نقش دارد.

اسلاید 9 :

در متون حسابداری و مالی برخی از ویژگیهای واحد تجاری شناسایی شده‌اند که وجود آنها باعث افزایش کیفیت سود می‌گردد. اگر شرکتی ویژگیهای زیر را دارا باشد، کیفیت سود آن بالا خواهد بود:

 1) روشهای با ثبات محافظه کارانه حسابداری.

2) جریان درآمد قبل از مالیات ناشی از فعالیتهای عملیاتی و تکرارپذیر.

3) کسب سطحی از سود خالص و نرخ رشد، مستقل از ملاحظات مالیاتی (مثل کاهش نرخ مالیات که منجر به معافیت مالیاتی می شود).

4) داشتن سطح مناسبی از بدهی.

5) داشتن ساختار سرمايه مناسب

6) سود شرکت ناشی از تورم نباشد.

اسلاید 10 :

همانطور که ملاحظه گردید، تعریف یکسانی از واژه کیفیت سود وجود ندارد.

بسیاری از تحقیقات انجام شده در کشورهای توسعه یافته مؤید این مطلب است که سود خالص گزارش شده توسط واحدهای اقتصادی دارای محتوای اطلاعاتی است. ولیکن در رابطه با تعریف یکسانی از کیفیت سود توفیق چندانی حاصل نگردیده است. لذا، سوال اساسی این است که چگونه می‌توان ایرادهای وارده بر سود را مرتفع ساخت و به عبارت دیگر سودی را گزارش نمود که امکان ارزیابی را فراهم نموده و توان سودآوری بنگاه اقتصادی را نشان دهد. چنین سودی که اصطلاحا سود کیفی نامیده می شود در تصمیمات اقتصادی نقش بسیار مهمی دارد و استفاده از آن در شرایط کنونی ایران حائز اهمیت فراوان است .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید