بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

   گازها در هر ظرفی که وارد شوند، آن را پر می کند.گازها بر دیواره ظرف     خود فشار وارد می کنند. نیروی جاذبه بین مولکولهای یک گاز ضعیف می    باشد بنابراین گازها حجم وشکل ثابتی ندارند.       

   به طور کلی حجم موادمختلف(جامد، مایع وگاز)به دوعامل فشار        ودمابستگی دارد. این نکته را می توانیم درمعادله حالت زیر خلاصه کنیم .

اسلاید 2 :

فشار

  • مولکولهای گاز دائم درحال حرکت می باشند و یا خود و با جداره ظرف برخورد کرده و جداره را به قسمت خارج می رانند یا به عبارت دیگر به جداره ظرف فشار می آورند. فشار عبارت است از نیروی وارد برسطح ودر دستگاهSIواحد فشار نیوتن برمتر مربع یا پاسکال می باشد. هوای موجود دراتمسفر نیز به سطح زمین فشار وارد می آورد.

اسلاید 3 :

   دستگاهی که برای اندازه گیری فشار هوا بکار می رود، هوا سنج نام دارد که درشکل مقابل مشاهده می گردد. برای ساخت این دستگاه کافی است که یک لوله شیشه ای پراز جیوه را بطور معکوس روی یک تشک پر از جیوه قرار دهیم . افزایش فشار جو باعث بالا رفتن جیوه درون لوله می شود. و بسته به فشار هوا، جیوه درون لوله درارتفاع مشخصی خواهد ایستاد. این ارتفاع درسطح دریاهای آزاد

اسلاید 4 :

قوانین گازها

الف) قانون بویل:دردمای ثابت حجم گاز با فشار گاز نسبت عکس دارد پس می توان نوشت :

Kمقدار ثابتی است که به مقدار گاز ودمای آن بستگی دارد.

منحنی همدمای فشار-حجم درشکل  روبرو مشاهده می گردد.

اسلاید 5 :

منحنی تغییرات فشار گاز ایده آل درمقابل 1/V  ، خط مستقیم می باشد (شکل زیر) . اگر این منحنی درمورد یک گاز مستقیم نباشد، آن گاز ازقانون بویل پیروی نمی کند.

انحراف ازقانون بویل از نیروهای بین مولکولی ناشی می گردد. این نوع انحراف بویژه دردماهای پائین وفشارهای زیاد دیده می شود.

اسلاید 6 :

مثال: درصفر درجه سانتیگراد وفشار 5 اتمسفر ، نمونه ای ازیک گاز،100 لیتر حجم دارد. اگر این گاز مترکم شده درحجم آن درصفر درجه به  30لیتر برسد، فشار نهایی آن چقدر می شود؟

اسلاید 7 :

ب) قانون شارل :اگر درفشار ثابت دمای گاز یک درجه سانتیگراد افزایش یابد، حجم آن به اندازه  1/273حجم آن در صفر درجه سانتیگراد افزایش می یابد.

درفشار ثابت بین حجم ودمای مطلق ( T )  رابطه مستقیم وجود خواهد داشت درحالیکه بین حجم ودمای گاز برحسب درجه سانتیگراد ارتباط مستقیم وجود ندارد.

اسلاید 8 :

مقیاس کلوین یک مقیاس مطلق می باشد زیرا درجه صفر کلوین پائین ترین دمای ممکن می باشد . اگر در فشار ثابت تغییرات حجم یک نمونه گاز برحسب دما رسم کنیم، خط راستی بدست می آید (شکل زیر) دمائی که درآن دما حجم گاز به صفر می رسد، صفر کلوین (-273.15 °C ) می باشد.                           

اسلاید 9 :

ارتباط دما وفشار(قانون آمونتون):

 اگرحجم گاز ثابت باشد، تغییرات فشار آن با دمای مطلق نسبت مستقیم دارد:   

  km,vثابتی است که به مقدار گاز و حجم آن بستگی دارد  

منحنی فشار برحسب دما شبیه منحنی حجم – دما می باشد.

اسلاید 10 :

  • مثال: یک ظرف ده لیتری ازگازی با فشار2 atm درصفر درجه سانتیگراد پر شده است . درچه دمائی فشار درون ظرف به 2.5 atmمی رسد؟
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید