بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

(Leguminosae)تیره نخود

تیره نخود ازلحاظ تنوع و کثرت گونه ها وفراوانی انواع دارویی در ردیف تیره های مهم گیاهان گلدار جای دارد زیرا مجموعأ شامل 430 جنس و متجاوز از 4000 گونه است که در بین آنها نمونه های مهم فراوان دارویی می توان یافت
گیاهانی به صورت علفی و بوته های چوبی و درختچه و یا درختان بزرگ اند.برگهایی غالبآ مرکب از برگچه ها و گلهای منظم یا نامنظم نر _ماده یا بندرت شامل یکی از اجزای اصلی گل دارند.کاسه گل آنها شامل قطعات پیوسته به هم و جام گل آنها بتفاوت ممکن است مرکب از گلبرگهای شبیه به هم یا نامساوی باشد

.در داخل پوشش گل آنها پرچمهایی به تعداد2 برابر گلبرگها وگاهی به تعداد کمتر یا بیشتر دیده می شود .تنها صفتی که در همه ی آنها عمومیت دارد وجود تخمدان آزادیک برچه ای در آنهاست که پس از رسیدن به میوه به صورت نیام تبدیل شده وبا دوشکاف باز می شود.
دانه ی آنها بدون آلبومن ویا دارای آلبومن کم است.تیره ی نخود را به سه تیره ی فرعی یا مستقل  تقسیم می نماییم
papilionaceae ,caesalpinaceae,Mimosaceae


   اسلاید 2 :

ماشک گل خوشه ای
نام علمی 
Vicavillosaroth
نام تیره   
Leguminosae
گیاهی یکساله یا دو ساله، با ساقه های ظریف و نازک و چند ضلعی، ارتفاع یک متر و محتاج به قیم اند، ریشه های راست و عمیق با برگ های مرکب و پیچک های چند شاخه ای، گل آذین خوشه ای و گل بنفش رنگ، میوه از نوع نیام و تکثیر با بذر می باشد. به شکل هرز در ایران در تمام مزارع و کشت های شتوی و صیفی، باغ ها، پارک ها و مزارع علوفه می رویند.
باقلا
به فارسي »باقلا«و»باقلي «ودر طب سنتي با نام هاي »باقلا«وبه
                  عربي »فول« و»جرجر«ناميده مي  شود به فرانسوي  Feve , grosse feve , gourgane و انواع آن را  feve des champs , feve des   marais , feve de seville , feve naine hativ , feve naine verte de beck گويند و به انگليسي Faba , fava  bean , broadbean , double bean    گفته مي شود.گياهي است از خانواده  leguminosae    تيره فرعي Papilionaceae  نام علمي آن  Vicia faba L. و مترادف آن Faba vulgaris moench مي باشد.
مشخصات
گياهي است علفي يكساله مقطع  ساقه آن مربع و ايستا و شياردار برگهاي آن متناوب ومركب با برگچه هاي  تخم مرغي .گلهاي آن سفيد داراي لكه هاي سياه  گاهي لكه هاي بنفش .ميوه آن نيام  وداراي  غلافي پو شيده ازكرك به طول 15-12سا نتي متر و عرض  3-2  سانتي متر دو طرف آن نازك و كمي  خميده كه درهرغلاف تعدادي دانه قرار دارد  اعضاي هوايي گياه اعم از گل  و سرشاخه گلدار و ميوه  و تخم آن درطب سنتي  موارد استعمال  دارد.
باقلا از نظر طبيعت تازه آن طبق نظرحكماي طب سنتي سرد و تر و خشك آن سرد و خشك  است. گل باقلا گرم است و باقلا را اگر با سركه  و آب بپزند و با پوست بخورند اسهالهاي حاصل از زخم  روده ها و اسهالهاي مزمن را قطع مي كند و آرد آن با روغن بادام  و قند براي سرفه و خشونت  سينه  و حلق مفيد است آب پخته باقلا براي رفع خشونت حلق و جلوگيري از توليد سنگ  مثانه  و بازكردن گرفتگي ها مفيد است و ضماد آرد باقلا مخلوط با آرد جو كه با سركه و نعنا پخته باشند براي كوفتگي و رفع ورم پستان كه در اثر انجماد مي باشد نافع است .
ضماد آردآن  با شنليله وعسل براي تحليل ونرم كردن دمل و ورم بناگوش وورم زيرچشم وباگل خطمي براي ورم بيضه و ورمهاي گرم مفيد درآن عضو نمي رويد و موي  را از روييدن بازمي دارد

اسلاید 3 :

اسپرس
اسپرس گیاهی است از تیره Leguminosae  زیر تیره  Papilionaceae و قبیله Hedysareae و جنس Onobrychis که دارای مقاومت چندین صد ساله در کشور می باشد . در گزارش های مختلف تعداد 50 الی 70 گونه از این جنس را در ایران گزارش نموده اند که در بین این گونه ها گونه D.viciifoliae از نظر خصوصیات زراعی مطلوب ترین بوده و عموما منظور از اسپرس این گونه می باشد
اسپرس گیاهی است چند ساله بدون تیغ که دارای ریشه عمیق به قطر یک متر تا پنج سانتی متر و عمق چند متر با انشعابات جانبی بسیار (تقریبا دو برابر یونجه)می باشد. ساقه های این گیاه قائم , تو خالی با ارتفاع حدود یک متر که از قسمت طوقه برخاسته است. برگ های اسپرس شانه ای متقابل که معمولا دارای 7 تا10جفت برگچه به شکل بیضی می باشند .
اسپرس دارای گل آذین خوشه ای منفرد و قائم به طول 10 تا 15 سانتی متر که واجد دست کم ده گل صورتی یا سرخابی( Pink) با رگه های قدری تیره است . هر گل آذین دارای پنج گلبرگ شامل 2 بال, ناو و یک درفش می باشد که اندام نر و ماده گیاه در داخل دو گلبرگ ناو بوده و با اندک فشار به این گلبرگ ها آزاد می شوند. میوه این گیاه به صورت غلافی تا شکوفا به شکل عدس سطح خارجی آن مشبک و بر جسته می باشد . درون هر غلاف یک دانه منفرد قلوه ای شکل, با سطح صاف به رنگ قهوای, زیتونی روشنیا تیره به طول 3 میلی متر که ناف آن در میانه مقعر می باشد.   
امتیازات این گیاه را می توان در موارد مختلفی جستجو نمود که از آن جمله می توانیم به موارد زیر اشاره نمائیم :
عدم ایجاد نفخ در دام
که به همین دلیل به عنوان یک گیاه علوفه ای برای ایجاد چراگاه ایده آل می باشد.

اسلاید 4 :

شیرین بیان
    
Leguminosae
    
Glycyrrhizaglabra L.
پایا ، با رویش بهاره ، بوته ای با بن چوبی ، قد تا 80 س م . برگ ها شانه ای ، با 4-5 جفت برگچه ، دمبرگ اصلی در انتها منتهی به یک برگچه منفرد .
برگچه ها نسبتاً چسبناک ، تقریباً بدون کرک یا در سطح روئی پوشیده از غده های ریز سفید و لزج ، در دو انتها باریک ، تقریباً نوکدار . گل آبی تا آبی متمایل به ارغوانی .
میوه نیام و در کناره باریک ، دراز پهن یا خطی کشیده شامل 3-6 دانه .
شیرین بیان دارای ریشه های عمیق و گسترده است و تکثیر این علف هرز بیشتر از طریق همین ریشه ها صورت می گیرد و با تکثیر آن از طریق بذر در طبیعت کمتر برخورد می شود .
شیرین بیان شامل دو زیر گونه کاملاً متمایز است که اغلب در کنار یکدیگر دیده می شوند . G. g var. glabra و  G. g. varglandulifera که در اولی سطح نیام صاف (شیرین بیان معمولی) و در دومی سطح آن خاردار (شیرین بیان کرک غده ای) می باشد . ضمناً در مازندران بیشتر با گونه G. echinata برخورد می شود .
یکساله زمستانه ، معمولاً بدون کرک ، بالا رونده یا گسترده روی زمین ، قد تا 50 س م .
ساقه بسیار ضعیف و نازک ، بالا رونده ، زاویه دار و پره دار ، ساده یا از قاعده منشعب .
برگ به صورت یک پیچگ منشعب ، تحلیل یافته و جای آن را دو گوشوارک بزرگ برگ مانند تخم مرغی ـ پیکانی به صورت دو برگ متقابل گرفته است (L. aphace L.) .
گل زرد نسبتاً بزرگ (L. aphaca) یا بنفش یاسی تا متمایل به آبی رنگ پریده (L. inconspicuous L.) .
میوه نیام پهن و دراز کمی شمشیری و خمیده ، بدون کرک ، با 4-5 ردیف دانه (L. aphaca) یا خطی ـ استوانه ای ، در انتها قدری خمیده ، با 610 عدد دانه (L. inconspicuous) .

اسلاید 5 :

بادام زمینی
خصوصیات گیاهی: بادام زميني با نام علمي Arachis Hypogaea گياهي است از تيره نخود (leguminosae) ، كوتاه و يكساله كه چنانچه ناحيه فاقد يخبندان باشد ظرفيت چند ساله شدن را دارد .
گلها كامل و خودگشن مي باشد . دگرگشني به فعاليت حشرات بستگي داشته و حداكثر به 2 درصد مي رسد .
ميوه بصورت نيامي ناشكوفا و تقريباً استوانه اي شكل رشد مي كند .
ديوارة نيام بصورت مشبك است و در فاصله دانه ها فرو رفته مي باشد .
سازگاری: بادام زميني گياهي اس گرما دوست كه به هواي گرم و آفتاب فراوان و يك فصل رشد بدون يخبندان 200 روزه محتاج است .
بادام زميني نياز فراوان به آب دارد و بخصوص از هنگام گرده افشاني تا دو هفته قبل از رسيدگي به كمبود رطوبت خاك حساس مي گردد .
بادام زميني از نظر حاصلخيزي خاك بسيار كم توقع است و در خاكهاي شني فقير با مادة آلي كم عملكردي كاملاً اقتصادي توليد مي كند .
موارد استفاده: دانه از نظر فسفر و ويتامينهاي گروه B نيز غني است . مقدار انرژي ، قابليت هضم و كيفيت پروتئين دانه بسيار زياد مي باشد . يكي از مصارف مهم ارقام كم روغن بصورت آجيل است . كنجاله بادام زميني را كه 40 تا 50 درصد پروتئين پر كيفيت دارد بعنوان مكمل پروتئين در جيره دام بكار مي برند . علوفه بادام زميني حدود 7 درصد پروتئين دارد و براي تغذيه دام بسيار مطلوبست ولي كيفيت علوفه به روش خشك كردن و جمع آوري آن و بخصوص ميزان برگ بستگي دارد

اسلاید 6 :

عدس
نخود Leguminosae :تیره Lens culinaris medik – Lens esculenta moench:نام لاتین Lentil – Cultivated lentil - gram:نام انگلیسی عدس:نام فارسی عدس :نام عربی
عدس گیاهی است که مصرف آن به قبل از میلاد بر می گردد. همچنانکه دانشمندان معروف یونانی مانند تئوفراست و دیسکورید در مورد آن نوشته اند و آنرا به یونانی phakos نام نهاده اند. مصریان در حدود سال 1085 قبل از میلاد نیز به عدس اشاره کرده اند و نوشته شده است که با چوب درخت سدر مبادله شده است و به عنوان هدایایی برای خدایان توسط مردم پیش کش می گردیده است. عدس گیاهی است علفی، یکساله با ساقه های کوتاه، تا حدی منشعب و به رنگ سبز روشن، ارتفاع آن بین 15 تا 75 سانتی متر متغیر است. اکثر تیپ های گیاه ارتفاعی بین 25 تا 40 سانتی متر دارند، بسته به ژنوتیپ گیاه و تا حدی محیط رویش آن، گیاه بصورت بوته ای کوتاه، نیمه ایستاده یا ایستاده رشد می کند در شرایط محیطی مطلوب، عدس سریع رشد کرده و چرخه زندگی خود را طی 3 الی 4 ماه کامل می کند.ولی در شرایط نامطلوب این مدت یکی الی دو ماه بیشتر خواهد شد گیاه دارای یک ریشه اصلی و تعدادی ریشه های فیبری جانبی می باشد. ساقه گیاه نازک، چهارگوش و در زوایا دارای نوارهای برجسته است بطور کلی ساقه آن علفی و ضعیف است با پپیشرفت رشد گیاه بخش پائینی ساقه چوبی می شود. ارتفاع گیاه نیز بشدت تحت تأثیر محیط است.
برگهای عدس مرکب، متقابل و دارای یک تا هشت جفت برگچه هستند، دمبرگها کوتاه بوده و طول اتصال برگچه ها بین یک تا چهار و نیم سانتی متر متغیر است. برگچه ها متقابل یا متناوب هستید وطولشان بین 7 تا 25 میلی متر و عرضشان 2 تا 7 میلیمتر می باشند.
تعداد برگچه ها بسته به ژنوتیپ فرق کرده و در داخل هر ژنوتیپ نیز محل گره ها تفاوت می کند. گلها بر روی محور فرعی گل آذین، با دمگلی باریک به طول 2 تا 5/5 سانتی متر ظاهر می شوند. معمولاً هر دمگل از یک تا 4 گل را در بر می گیرد و در بعضی مواقع تا 7 گل نیز مشاهده شده است گلها کوچک و گلبرگ درفش آنها سفید است.
بالها و ناو نیز عموماً سفید یا مخلوطی از آبی و بنفش می باشند کاسه گل به 5 بخش باریک تقسیم می شود. پرچم ها دیادلفوس هستند. تخمدان حاوی یک یا دو تخمک است که به یک خامه کوتاه و خمیده منتهی می شود. کلاله روی آن نسبتاً متورم و غده است. غلافهای عدس بیضوی از جوانب فشرده شده و در محل دربرگرفتن بذرها متورم است. غلاف حاوی یک تا دو بذر است. بر روی هر محور گل آذین تعداد یک تا چهار غلاف و گاهی شش مشاهده می شود. بذرهای عدس به شکل عدسیهای چشمی هستند رنگ آنها متغیر و اغلب قهوه ای تیره است. سطح بذر معمولاً صاف است ولی در ارقام پر محصول ممکنست بذرها چروکیده باشد، تعداد بذرهای هر گیاه وابستگی بسیار نزدیکی با تعداد غلاف درگیاه دارد لیکن تعداد بذر در داخل غلاف وورمن100 دانه آن کمتر تحت تأثیر محیط قرار می گیرد.

اسلاید 7 :


نخود Leguminosae :تیره Vigna radiate – Phaseolus aureus:نام لاتین Green gram – golden gram – Mung bean:نام انگلیسی ماش سبز:نام فارسی ماش :نام عربی گیاه ماش بومی هندوستان است ولی در نقاط دیگر از جمله ایران می روید دانه ماش غنی از پروتئین بوده و بعنوان ماده غذائی مورد مصرف دارد وهمچنین بعنوان غذای دام تیز مصرف می گردد. ماش گیاهی است یکساله به شکل بوته ای یا بالا رونده ریشه های آن مستقیم و قدری منشعب هستند. ساقه ها راست، ظرفیت، منشعب کرک دار، به رنگ سبز روشن و به ارتفاع 45 تا 90 سانتی متر می باشند.
گل آذین آن بصورت خوشه و گلهای آن که به رنگ لیمویی زرد می باشند بر روی دمگل بلندی قرار گرفته اند. غلافهای آن باریک، استوانه ای و کمی کرک دار بوده که قبل از رسیدن سبز روشن یا سبزتیره و به هنگام رسیدن سبز مایل به قهوه ای یا سیاه رنگ می شود. در هر بوته 2 تا 8 غلاف و در هر غلاف 10 تا 20 بذر به رنگ سبز، طلایی، قهوه ای و سیاه دیده می شوند.
وزن هزار دانه آن 20 تا 40 گرم است

اسلاید 8 :

جغجغک
یکساله زمستانه ، گل ها صورتی مایل به بنفش یا ارغوانی ، قد 50-90 س م . ساقه ایستاده ، صاف و در قسمت بالا ، منشعب . برگ ها قلبی شکل متمایل به سرنیزه ای ، غالباً بدون دمبرگ ، صاف و بدون کرک ، فرو رفته در محل رگبرگ ها .
برگ های بذری (کوتیلدونی) حدود 10 م م ، تخم مرغی ، بدون نوک ، رگبرگ ها مشخص .
این علف هرز در مزارع گندم اکثر استان ها پراکنده است و بیشترین اهمیت آن مربوط به استان های ایلام ، کرمانشاه و اصفهان می باشد .
گفته می شود بذور آن به دلیل ماده Seponin ممکن است در دام و طیور باعث مسمومیت شود .

اسلاید 9 :

       Lathyrus spp.
یکساله زمستانه ، معمولاً بدون کرک ، بالا رونده یا گسترده روی زمین ، قد تا 50 س م .
ساقه بسیار ضعیف و نازک ، بالا رونده ، زاویه دار و پره دار ، ساده یا از قاعده منشعب .
برگ به صورت یک پیچگ منشعب ، تحلیل یافته و جای آن را دو گوشوارک بزرگ برگ مانند تخم مرغی ـ پیکانی به صورت دو برگ متقابل گرفته است (L. aphace L.) .
گل زرد نسبتاً بزرگ (L. aphaca) یا بنفش یاسی تا متمایل به آبی رنگ پریده (L. inconspicuous L.) .
میوه نیام پهن و دراز کمی شمشیری و خمیده ، بدون کرک ، با 4-5 ردیف دانه (L. aphaca) یا خطی ـ استوانه ای ، در انتها قدری خمیده ، با 610 عدد دانه (L. inconspicuous) .
انواع خلرووحشی در اکثر مزارع گندم آبی کشور پراکنده اند . این علف های هرز در استان های کردستان ، ایلام ، کرمانشاه ، اصفهان و تهران از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند .

اسلاید 10 :

شاه افسر (یونجه زرد)          Melilotusindicus (L.)
یکساله با رویش پائیزه ، علفی ، بدون کرک ، قد تا 50 س م .
ساقه باریک و بلند ، منشعب ، با شاخه های باریک ، پراکنده و برگدار .
برگ ها 3 برگچه ای ، با گوشوارکی کامل ، سرنیزه ای و گاهی باریک و گاه در قاعده دندانه دار .
گل ها زرد ، کوچک ، مجتمع در خوشه های محوری .
میوه کوچک ، گویچه ای تا تخم مرغی ، 2-3 م م .
شاه افسر مناطق نسبتاً گرم و خاک های نسبتاً شور را ترجیح می دهد . این علف هرز معمولاً با تراکم زیاد در مزارع گندم خودنمائی می کند . استان های با آلودگی بیشتر به این علف هرز عبارتند از : خوزستان ، سیستان و بوچستان ، بوشهر ، اصفهان و سمنان.
علاوه بر شاه افسر ، با انواعی از شبدر Trifolium spp.  و یونجه های یکساله Medicago spp. نیز کم و بیش در مزارع گندم کشور برخورد می شود .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید