بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تاريخچه

اولين تجربه مايع سازي گاز به قرن 19 ميلادي برمي‌گردد كه دانشمند انگليسي مايكل فارادي انواع مختلف گاز و گاز طبيعي را به صورت مايع درآورد.  اولين واحدLNG در سال 1912 در ويرجينياي غربي ساخته شد و اولين واحد تجاري در 1941 در كليولند واقع در ايالت اوهايو به بهره‌برداري رسيد.  اولين محموله LNG به حجم 5000 متر مكعب در سال 1959 از لوييزيانا به جزيره Canvey در انگليس حمل گرديد.  در سال 1964 اولين تأسيسات دور LNG در الجزاير به بهره‌برداري رسيد و اولين پايانه دريافت LNG در انگليس آغاز بكار كرد.  در سالهاي 1972 تا 1990 تجارت LNG توسعه يافته و توليد اين فرآورده در برونئي ، اندونزي، ابوظبي، مالزي، استراليا آغاز شد.

 

اسلاید 2 :

مشخصات فني LNG   

گاز طبيعي‌ مايع‌شده‌(LNG)  مايعي‌ روشن‌، بدون‌ هيچ‌ رنگ‌ ، بو و غير سمي است و نسبت به فلزات يا ساير مواد حالت خورندگي ندارد. ‌  بخش‌ اعظم‌ آن‌ از گاز متان‌ تشكيل‌ شده‌ ‌ و درصد ناچيزي‌ هم‌ هيدوركربن‌هاي‌ آلي‌ و نيتروژن‌ در آن‌ يافت‌ مي‌شود با توجه‌ به‌ تركيبات‌ آلي‌ اين‌ ماده‌، خواص‌ آن‌ از جهت‌ ارزش‌ حرارتي‌ و چگالي‌، مي‌تواند متفاوت‌ باشد. ولي‌ بطور كلي‌ مشخصات‌ فيزيكي LNG به‌ شرح‌ زير است‌:

1 -2-  وزن‌ مخصوص  : 0.425  گرم

2-2- چگالي‌:  26.5  پوند بر فوت‌ مكعب‌

3-2-  نقطه‌ جوش : 161 درجه‌ سانتيگراد

3-3- دماي احتراق خودبخودي : 534 درجه سانتيگراد

3-4-  وزن مولكولي : 04/16

 

اسلاید 3 :

 پروسه هاي توليد LNG

اساس روش­هاي مختلف توليد LNG، سردسازي گاز طبيعي تا دماي حدود  - 161.5 ºC درجة سانتي­گراد در فشار اتمسفريك است. در همه اين روش­ها گاز طبيعي پس از خروج از مخزن و جداسازي مايعات گازي و طي مراحل نم­گيري و سولفورزدايي، ابتدا تا دماي ºC ‌35-  درجة سانتي­گراد سرد شده و سپس وارد بخش مايع­سازي مي­گردددر اين فرآيند، گاز طبيعي طي تبادل حرارتي با يك سيال مبرد تا دماي - 161.5 ºC   درجة سانتي­گراد سرد شده و به حالت مایع تبدیل میشود

اسلاید 4 :

مزاياي LNGبه عنوان سوخت خودروها:

1- چگالي بالا

2- سرعت سوختگيري(براي ماشينهاي بزرگ

3- قابل حمل بودن و دسترسي آسان

4- مخازن ذخيره‌سازي سبك‌تر

5- عدم كاهش كارايي موتور‌ها با سوخت LNG

6- شباهت به سوخت‌هاي فعلي

 

اسلاید 5 :

معایب استفاده از LNG:

بسیاری از مردم به استفاده از مواد در دماهای پایین عادت نداشته لذا نیاز به آموزش خاصی در زمینه استفاده از سوخت در دمای خیلی پایین هست.

در ایستگاههای سوخت گیری خطوط انتقال گاز از مخزن به خودرو ( شامل لوله  ها شیرآلات و وسایل اندازه گیری) جهت انتقال LNG در حالت مایع باید پیش از شروع، سوخت تا دمای  ºF 260- سرد شوند در غیر اینصورت منجر به تبخیر بخشی از سوخت می شود.

اسلاید 6 :

عمده ترين وسايلي كه در فرآيند تهيه LNG مورد استفاده قرار مي گيرند، عبارتند از:

1. كمپرسورهاي سيكل تبريد.

2. گراننده هاي كمپرسورها

3. مبدل هاي حرارتي اصلي

4. مخازن ذخيره LNG

اسلاید 7 :

حلقه ي LNG

براي تهيه، حمل و نقل و مصرف LNG بايد در زمينه ها و مراحل مختلفي سرمايه گذاري و فعاليت كرد. اين مراحل كه زنجيره LNG ناميده مي شوند (صرف نظر از خطوط لوله ي ارتباطي) عبارتند از :

1. اكتشاف و توليد

2. كارخانه هاي توليد و ميعان گاز طبيعي و پايانه صادراتي

3. حمل و نقل دريايي

4. پايانه هاي دريافت و تبخير مجدد LNG

اسلاید 8 :

ذخيره سازي LNG

اولين تانك ته صاف LNG در حدود سال 1958 ساخته شد. اين تانك از دو ديواره تشكيل مي‌يافت كه تانك داخلي سربازه بوده و متشكل از فولاد 9% نيكل مي باشد كه به وسيله ظرف از جنس فولاد كربندار، ته صاف، ديواره (شل) استوانه اي با سقف گنبدي كه به عنوان به جاكت (jacket) عايق به كار گرفته مي شود عوامل ممكن در شكسته شدن تانكهاي ذخيره از همه عوامل گوناگون شكست تانكهاي ذخيره. بحراني ترين عامل وجود يك شكاف تعمير نشده در صفحه مادر[1] يا وجود عيب و نقص در جوش است كه در طول زمان گسترش مي‌يابد.

اگر آن نقص در ضخامت باشد ممكن است به سانحه شكست تانك منجر شود. اكنون مشخص شده كه فلزات معين نظير فولاد 9% نيكل از شكست (Crack) در دماي سرويس LNG(Service) جلوگيري مي كند.

اسلاید 9 :

تانكرهاي حمل LNG

اولين محموله ارسال LNG در سال 1964 از الجزيره به انگلستان صورت گرفت. با توجه به رشد تقاضاي بازاLNG، سالانه حدود 10 درصد، در سال هاي آينده نياز فراواني به تانكرهاي جديد حمل LNG هست. تانكرهاي حمل LNG به دو نوع MOSS TYPE و MEMBRANE تقسيم مي شوند. تا به حال اكثر تانكرهاي حمل LNG از نوع MOSS TYPEبوده اند، ولي در سال هاي اخيرروند توليد ، به دليل اقتصادي بودن نوع MEMBRANE ، دسترسي راحت تر به بنادر صادراتي و وارداتي به دليل ارتفاع كم تر اين نوع تانكرها و ظرفيت بالاتر نسبت به حجم كل، به نفع اين نوع بوده است

اسلاید 10 :

پايانه هاي دريافت LNG

كلاً 356 ترمينال و تعداد كل تانك ها 223 عدد و حجم توليد حدود 368 بيليون متر مكعب در سال است.وضعيت ايران و پتانسيل توليد LNG در پروژه هاي آتيمتأسفانه با اين كه ايران از لحاظ مخازن گاز رتبه دوم را در جهان داراست، تاكنون هيچ پروژه ي LNG در كشور، به انجام نرسيده است. البته براي انجام سه پروژه توليد LNG در سه فاز 11، 12 و 13 پارس جنوبي گفت گوهايي انجام يافته و در حدMOU پيشرفت هايي به دست آمده است.در فاز 11 شركت هاي BP براي صدور به هندوستاندر فاز 12 شركت هاي توتال و پتروناس براي صدور به خاور دور (چين و احتمالاً كره)در فاز 13 شركت هاي شل و RAPSOL اسپانيا براي صدور به اروپادر فاز جداگانه شركت نفت و شركت IOC هندوستان قراردادي به ارزش 3 ميليارد دلار امضا كرده اند، ولي افزايش قيمت فروشLNG در4/2 به ازاي هر ميليون بي تويو به 4 دلار در مراحل مذاكره است. همچنين در مورد افزايش ظرفيت توليد از پنج ميليون تن در روز به هشت ميليون تن مذاكراتي صورت يافته است.

 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید