بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

مصدومیت شیمیایی

مراقبت اورژانسی برای قربانیان انفجار شناخته شده « بمب آلوده » شامل برطرف کردن آلودگی و درمان آسیب هایی است که به دلیل انفجار بمب مرسوم مورد انتظار هستند .

 

اسلاید 2 :


عـوامـل شیمیـایـی

سلاح کشتار جمعی دیگری که توسط تروریست ها بکار برده می شود ، انتشار عوامل شیمیایی است . این سلاح های پرقدرت از مواد سا ده و خطرناک رایج در آمریکا مانند گازکلر ، تا مواد شیمیایی پیچیده مانند گازهای محرک اعصاب که به ویژه برای آسیب رساندن به مردم تولید شده اند تغییر می کنند . از آنجایی که این سلاح های شیمیایی اغلب به صورت گازها یا آئروسل هایی هستند که به وسیله باد پراکنده می شوند شایع ترین اهداف کاربرد آنها فضاهای محصور مانند متروها یا ساختمان های بزرگ است که دارای دستگاه حرارت مرکزی و تهویه مطبوع هستند یا نواحی که مردم در آنها جمع می شوند مانند میدان ها ، مراکز خرید و انجمن ها می باشند .

 

اسلاید 3 :

مفاهیم فرار بودن ( فشار بخار ) و وزن مخصوص برای دانستن نحوه پخش عوامل شیمیایی حائز اهمیت هستند . فرار بودن به مفهوم سهولت تبدیل موادش شیمیایی از حالت مایع به گاز است . بیشتر سلاح های شیمیایی به صورت مایعاتی هستند که به میزان متوسط فرار می باشند . آنها اغلب به وسیله انفجار پخش می شوند یا به داخل اتمسفر اسپری شده و آتروسل تولید می کنند ماده شیمیایی که مایه  باقی می ماند پایدار نامیده می شود و با تماس یا جذب خطراتی را ایجاد می کند ، در حالی که بخارات ، گازها یا آئرویل ها با تنفس باعث ایجاد خطر می شوند . نمونه ای از سلاح های شیمیایی پایدار گاز خردل است

اسلاید 4 :

وزن مخصوص به چگالی یا وزن بخار یا گاز در مقایسه با هوا اشاره می کند . بخار یا گازی که وزن مخصوص کمتراز هوا دارد . بالا می رود و به سرعت در اتمسفر پخش می شود این حالت تاثیر ماده را به عنوان یک سلاح محدود می کند گازی که دارای وزن مخصوص بالاتر از هوا است به زیر هوا نشست می کند . نزدیک به زمین باقی می ماند و در مکان هایی در سطح پایین  تجمع می یابد فضاهای بسته مانند زیرزمینی یا نواحی در سطوح پایین مانند دره در برابر پراکنده شدن بخار مقاومت می کنند و خطر را در خود حفظ می کنند . مواد شیمیایی رایج با وزن مخصوص بالا شامل کلروفسژن هستند .

 

اسلاید 5 :

شرایط محیطی پراکنده شدن سلاح های شیمیایی را تحت تاثیر قرار می دهند . بادهای قوی باعث مخلوط شدن گاز یا بخار با مقادیر زیادی از هوا و رقیق شدن و پخش سریع آنها می شوند که غلظت و تاثیر آنها را کاهش می دهد . بادهای سبک ابر را به عنوان یک واحد در مسیر باد جابجا می کنند که تاثیر آن و ناحیه درگیر را افزایش می دهند . در شرایطی که باد نمی وزد ( که به ندرت اتفاق می افتد ) ابر ساکن می ماند ومحدوده ناحیه تحت نفوذ را  کاهش  می دهد . نشست گاز به ویژه ریزش باران ممکن است برخی از عوامل ( مانند کلر ) را غیر فعال یا جذب کند . اوایل صبح و درست قبل از غروب آفتاب برای انتشار عوامل شیمیایی زمانی ایده آل است زیرا بادها معمولاً دارای کمترین سرعت هستند

اسلاید 6 :

فضای داخلی ساختمانی که دارای تعداد محدوده ی پنجره باز است به ویژه زمانی که گرم شده یا دستگاه تهویه مطبوع روشن است . نوعی محیط ویژه و کنترل شده است آزاد شدن عوامل شیمیایی در این سلاح های شیمیایی بر طبق روش ایجاد اختلال در بدن انسان طبقه بندی می شوند . عوامل شیمیایی شامل عوامل موثر بر اعصاب عوامل تاول زا ، عوامل موثر بر ریه سم های بیولوژیک و سایر عوامل شیمیایی خطرناک هستند .

 

اسلاید 7 :

تـوجـه :

طبقه بندی سلاح های شیمیایی به صورت زیر است :

عوامل محرک اعصای

عوامل تاول زاپ

عوامل موثر به ریه

سم های بیولوژیک

سایر عوامل شیمیایی خطرناک

 

اسلاید 8 :

عـوامـل موثر بر اعصـاب

عوامل موثر بر اعصابی ( و برخی از حشره کش ها ) هدایت تکانه های عصبی را مختل می کند این عوامل معمولاً تجزیه نور و ترانسمیترها ( استیل کولین ) را مهار می کنند و به سرعت باعث اشباع سیستم عصبی می شوند . این وضعیت منجر به اسپاسم ماهیچه ها ، تشنج ، بیهوشی و نارسایی تنفس می شود .  نمونه های شایع عوامل موثر بر اعصاب عبارتتد از GB( سادین ) VX ، GF ، GD ( سومان ) و GA   ( تابون )  اگرچه حشره کش های ارگانو فسفره و کاربامات برای کاربرد بعنوان سلاح طراحی نشده اند مکانیسم فعالیت آنها با عوامل موثر بر اعصاب مشابه است اما قدرت آنها کمتر است .

اسلاید 9 :

عوامل موثر بر اعصاب به صورت گاز و مایع وجود داشته و می توانند از طریق پوست جذب شوند یا از طریق سیستم تنفسی استنشاق شده و جذب شوند تماس با آنها به سرعت منجر به ایجاد یک سری علایم و نشانه ها می شود که با کلمه اختصاری SLUDGE به خاطر سپرده می شوند و عبارتند از ترشح بزاق ، اشک ریزش ، دفع ادرار ، دفع مدفوع و تخلیه معده علاوه بر این نشانه ها ، بیمار ممکن است دچار تنگی نفس فاسیکولاسیون ( که قابل توجه هستند ) آب ریزش از بینی تاری میوز تهوع و تعریق شود در نهایت بیمار ممکن است بیهوش شده تشنج کند و دچار ایست تنفسی و مرگ شود .

 

اسلاید 10 :

اگر بلافصله پس از تماس داروی آنتی دوت تجویز شود عملکرد عوامل موثر بر اعصاب می تواند کاملاً معکوس شود . البته بسیاری از این عوامل به طور دائمی به مواد شیمیایی که نوروترانسمیترها را باز جذب می کنند متصل می شوند و بازگرداندن آثار آنها دشوارتر می شود اگر داروی آنتی دوت به سرعت تجویز شود و تهویه مصنوعی آغاز شود بیماری که در معرض داروهای محرک اعصاب بوده است پیش آگهی خوبی خواهد داشت .

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید