بخشی از مقاله

آشنائی با روتر

استفاده از روترها در شبکه به امری متداول تبديل شده است . يکی از دلايل مهم گسترش استفاده از روتر ، ضرورت اتصال يک شبکه به چندين شبکه ديگر ( اينترنت و يا ساير سايت ها ی از راه دور ) در عصر حاضر است . نام در نظر گرفته شده برای روترها ، متناسب با کاری است که آنان انجام می دهند : " ارسال داده از يک شبکه به شبکه ای ديگر " . مثلا" در صورتی که يک شرکت دارای شعبه ای در تهران و يک دفتر ديگر در اهواز باشد ، به منظور اتصال آنان به يکديگر می توان از يک خط leased ( اختصاصی ) که به هر يک از روترهای موجود در دفاتر متصل می گردد ، استفاده نمود . بدين ترتيب ، هر گونه ترافيکی که لازم است از يک سايت به سايت ديگر انجام شود از طريق روتر محقق شده و تمامی ترافيک های غيرضروری ديگر فيلتر و در پهنای باند و هزينه های مربوطه ، صرفه جوئی می گردد .

انواع روترها
روترها را می توان به دو گروه عمده سخت افزاری و نرم افزاری تقسيم نمود:
• روترهای سخت افزاری : روترهای فوق ، سخت افزارهائی می باشند که نرم افزارهای خاص توليد شده توسط توليد کنندگان را اجراء می نمايند (در حال حاضر صرفا" به صورت black box به آنان نگاه می کنيم ).نرم افزار فوق ، قابليت روتينگ را برای روترها فراهم نموده تا آنان مهمترين و شايد ساده ترين وظيفه خود که ارسال داده از يک شبکه به شبکه ديگر است را بخوبی انجام دهند . اکثر شرکت ها ترجيح می دهند که از روترهای سخت افزاری استفاده نمايند چراکه آنان در مقايسه با روترهای نرم افزاری، دارای سرعت و اعتماد پذيری بيشتری می باشند . شکل زير يک نمونه روتر را نشان می دهد . ( Cisco 2600 Series Multiservice Platform )

منبع : سايت سيسکو
• روترهای نرم افزاری : روترهای نرم افزاری دارای عملکردی مشابه با روترهای سخت افزاری بوده و مسئوليت اصلی آنان نيز ارسال داده از يک شبکه به شبکه ديگر است. يک روتر نرم افزاری می تواند يک سرويس دهنده NT ، يک سرويس دهنده نت ور و يا يک سرويس دهنده لينوکس باشد . تمامی سيستم های عامل شبکه ای مطرح ،دارای قابليت های روتينگ از قبل تعبيه شده می باشند .

در اکثر موارد از روترها به عنوان فايروال و يا gateway اينترنت ، استفاده می گردد . در اين رابطه لازم است به يکی از مهمترين تفاوت های موجود بين روترهای نرم افزاری و سخت افزاری ، اشاره گردد : در اکثر موارد نمی توان يک روتر نرم افزاری را جايگزين يک روتر سخت افزاری نمود ، چراکه روترهای سخت افزاری دارای سخت افزار لازم و از قبل تعبيه شده ای می باشند که به آنان امکان اتصال به يک لينک خاص WAN ( از نوع Frame Relay ، ISDN و يا ATM ) را خواهد داد .يک روتر نرم افزاری ( نظير سرويس دهنده ويندوز ) دارای تعدادی کارت شبکه است که هر يک از آنان به يک شبکه LAN متصل شده و ساير اتصالات به شبکه های WAN از طريق روترهای سخت افزاری ، انجام خواهد شد .

مثال 1 : استفاده از روتر به منظور اتصال دو شبکه به يکديگر و ارتباط به اينترنت
فرض کنيد از يک روتر مطابق شکل زير به منظور اتصال دو شبکه LAN به يکديگر و اينترنت ، استفاده شده است . زمانی که روتر داده ای را از طريق يک شبکه LAN و يا اينترنت دريافت می نمايد ، پس از بررسی آدرس مبداء و مقصد ، داده دريافتی را برای هر يک از شبکه ها و يا اينترنت ارسال می نمايد . روتر استفاده شده در شکل زير ، شبکه را به دو بخش متفاوت تقسيم نموده است .( دو شبکه مجزاء ) . هر شبکه دارای يک هاب است که تمامی کامپيوترهای موجود در شبکه به آن متصل شده اند . علاوه بر موارد فوق ، روتر استفاده شده دارای اينترفيس های لازم به منظور اتصال هر شبکه به آن بوده و از يک اينترفيس ديگر به منظور اتصال به اينترنت ، استفاده می نمايد . بدين ترتيب ، روتر قادر است داده مورد نظر را به مقصد درست ، ارسال نمايد .

مثال 2: استفاده از روتر در يک شبکه LAN
فرض کنيد از يک روتر مطابق شکل زير در يک شبکه LAN ، استفاده شده است . در مدل فوق ، هر يک از دستگاههای موجود در شبکه با روتر موجود نظير يک gateway برخورد می نمايند . بدين ترتيب ، هر يک از ماشين های موجود بر روی شبکه LAN که قصد ارسال يک بسته اطلاعاتی ( اينترنت و يا هر محل خارج از شبکه LAN ) را داشته باشند ، بسته اطلاعاتی مورد نظر را برای gateway ارسال می نمايند . روتر ( gateway ) نسبت به محل ارسال داده دارای آگاهی لازم می باشد . ( در زمان تنظيم خصلت های پروتکل TCP/IP برای هر يک از ماشين های موجود در شبکه يک آدرس IP برای gateway در نظر گرفته می شود ) . شکل زير نحوه استفاده از يک روتر به منظور دستيابی کاربران به اينترنت در شبکه LAN را نشان می دهد :

مثال 3: استفاده از روتر به منظور اتصال دو دفتر کار
فرض کنيد ، بخواهيم از روتر به منظور اتصال دو دفتر کار يک سازمان به يکديگر ، استفاده نمائيم . بدين منظور هر يک از روترهای موجود در شبکه با استفاده از يک پروتکل WAN نظير ISDN به يکديگر متصل می گردند . عملا" ، با استفاده از يک کابل که توسط ISP مربوطه ارائه می گردد ، امکان اتصال به اينترفيس WAN روتر فراهم شده و از آنجا سيگنال مستقيما" به شبکه ISP مربوطه رفته و سر ديگر آن به اينترفيس WAN روتر ديگر متصل می گردد . روترها ، قادر به حمايت از پروتکل های WAN متعددی نظير Frame Relay , ATM , HDLC و يا PPP ، می باشند .

مهمترين ويژگی های يک روتر :
• روترها دستگاههای لايه سوم ( مدل مرجع OSI ) می باشند .
• روترها ماداميکه برنامه ريزی نگردند ، امکان توزيع داده را نخواهند داشت .
• اکثر روترهای مهم دارای سيستم عامل اختصاصی خاص خود می باشند .
• روترها از پروتکل های خاصی به منظور مبادله اطلاعات ضروری خود ( منظور داده نيست ) ، استفاده می نمايند .
• نحوه عملکرد يک روتر در اينترنت : مسير ايجاد شده برای انجام مبادله اطلاعاتی بين سرويس گيرنده و سرويس دهنده در تمامی مدت زمان انجام تراکش ثابت و يکسان نبوده و متناسب با وضعيت ترافيک موجود و در دسترس بودن مسير ، تغيير می نمايد .

روتر و نقش آن در شبكه های WAN
بخش اول : مفاهيم اوليه
• روتر يكی از دستگاه های شبكه ای مهم و حياتی است كه از آن در شبكه های LAN و WAN استفاده می گردد .
• روتر يك نوع كامپيوتر خاص است كه دارای عناصر مشابه يك كامپيوتر استاندارد شخصی نظير پردازنده ، حافظه ، خطوط داده و اينترفيس های مختلف ورودی و خروجی است. روترها به منظور انجام عمليات بسيار خاص كه عموما" نمی توان آنان را توسط كامپيوترهای شخصی انجام داد ‌، طراحی شده اند . مثلا" با استفاده از روتر می توان دو شبكه را به يكديگر متصل تا در ادامه امكان مبادله اطلاعات بين آنان فراهم گردد . روتر ، همچنين بهترين مسير ارسال داده از يك شبكه به شبكه ای ديگر را تعيين می نمايد.

• با اين كه می توان از روتر برای تقسيم ( Segmentation ) يك شبكه محلی استفاده نمود ولی‌ مهمترين كاربرد آن به عنوان يك دستگاه شبكه ای در شبكه های WAN می باشد .
• WAN ( برگرفته از wide-area network ) ،‌ يك شبكه ارتباطی است كه يك حوزه جغرافيائی گسترده نظير يك شهرستان ، استان و يا كشور را تحت پوشش قرار می دهد. اين نوع شبكه ها دارای مشخصات منحصربفرد مختص به خود می باشند كه آنان را از يك شبكه محلی متمايز می نمايد .

• شبكه های WAN دارای تفاوت های عمده ای نسبت به شبكه های LAN می‌باشند . مثلا" برخلاف يك شبكه LAN كه ايستگاه ها ، دستگاه های جانبی ، ترمينال ها و ساير دستگاه های موجود در يك ساختمان و يا منطقه جغرافيائی محدود و كوچك را به يكديگر متصل می نمايد ، شبكه های WAN امكان مبادله اطلاعات بين دستگاه های موجود در يك حوزه جغرافيائی گسترده را فراهم می نمايند .

• شبكه های WAN در لايه فيزيكی و لايه data link مدل مرجع OSI كار می كنند . با استفاده از اين نوع شبكه ها ، می توان شبكه های محلی موجود در مكان های متعدد و مسافت های طولانی را به يكديگر متصل نمود .
• از تكنولوژی های WAN در اكثر موارد به منظور اتصال روترها به يكديگر استفاده می گردد و روترها با اتصالات مبتی بر WAN با يكديگر ارتباط برقرار می نمايند . روترها مسئوليت ايجاد ستون فقرات در شبكه های داخلی بزرگ ( اينترانت ) و يا اينترنت را برعهده داشته و در لايه سوم مدل مرجع OSI فعاليت می نمايند ( اتخاذ تصميم بر اساس آدرس های شبكه ) .
• شبكه های WAN در لايه فيزيكی و data link مدل مرجع OSI فعاليت می نمايند . مطلب فوق بدين معنی نمی باشد كه پنج لايه ديگر مدل مرجع OSI در شبكه های WAN جايگاهی ندارند . عبارت فوق بر اين نكته مهم تاكيد می نمايد كه خصايصی كه يك شبكه WAN را از LAN متمايز می نمايد در لايه های فيزيكی و data link حضور موثر و كاملا" مشهودی را دارند . به عبارت ديگر ، استانداردها و پروتكل های استفاده شده در شبكه های WAN و در لايه های اول و دوم متفاوت با استانداردها و پروتكل های‌ استفاده شده در شبكه های محلی و در لايه های‌ مشابه می باشد .

• برای آشنائی با روتر و نقش آن در شبكه های WAN مطالعه مطالب زير پيشنهاد می‌گردد :
آشنائی با شبكه های WAN
روتر و جايگاه آن در شبكه های WAN
آشنائی با عناصر داخلی روتر
آشنائی با اينترفيس های روتر

بخش دوم : پرسش و پاسخ
سوال يک : كداميك از گزينه های زير وظايف عناصر داخلی يك روتر را به درستی تشريح می نمايد ؟
a. حافظه فلش : ذخيره برنامه راه انداز
b. حافظه ROM : ذخيره فايل پيكربندی راه انداز
c. حافظه NVRAM : ذخيره IOS
d. حافظه RAM : ذخيره جداول روتينگ و ARP Cache
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينه d
توضيحات :
از حافظه RAM به منظور ذخيره اطلاعات جدول روتينگ ، صف های بسته های اطلاعاتی ، اجراء پيكربندی و cache سوئيچينگ سريع استفاده می‌گردد .
از حافظه فلش برای ذخيره نسخه كامل نرم افزار IOS ، از حافظه ROM برای ذخيره دائم كد اشكال زدائی راه انداز ( ROM Monitor ) و از حافظه های NVRAM به منظور ذخيره پيكربندی راه اندازی روتر استفاده می گردد .

سوال دوم : كداميك از گزينه های زير عملكرد حافظه NVRAM را به درستی تشريح می نمايد ؟

a. نگهداری IOS
b. مكان لازم جهت نگهداری و اجراء فايل پيكربندی در زمان روشن شدن روتر را ارائه می نمايد .
c. يك مكان ذخيره سازی دائم با قابليت نوشتن مجدد اطلاعات به منظور ذخيره فايل پيكربندی مورد نياز روتر در زمان راه اندازی را ارائه می نمايد .
d. شامل روتين های عيب يابی در زمان روشن شدن روتر ، يك برنامه راه انداز و يك نسخه از نرم افزار IOS است .
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينه C
توضيحات :
از حافظه های NVRAM غير فرار به منظور ذخيره پيكربندی راه اندازی روتر استفاده می گردد . در برخی دستگاه ها ، NVRAM بر اساس تكنولوژی EEPROMs و در ساير دستگاه ها به صورت حافظه های فلش پياده سازی می گردد. اطلاعات موجود در NVRAM پس از خاموش شدن و يا راه اندازی مجدد روتر از بين نخواهند رفت .

سوال سوم: كداميك از امكانات ‌زير اطلاعات مورد نياز روتر جهت اتخاذ تصميم برای انتخاب بهترين مسير را ارائه می نمايد ؟
a. جداول ARP
b. جداول DNS
c. جداول host
d. جداول روتينگ
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينه d
توضيحات :
انتخاب بهترين مسير و سوئيچينگ فريم ها به اينترفيس مناسب از مهمترين وظايف يك روتر محسوب می گردد. روترها به منظور انجام وظايف فوق جداول روتينگی را ايجاد ( ايستا و يا پويا ) تا به كمك آن اقدام به مبادله اطلاعات شبكه با ساير روترها نمايند . يك مدير شبكه می تواند با پيكربندی مسيرهای ايستا ، اطلاعات جداول روتينگ را سازماندهی و مديريت نمايد ولی عموما" اطلاعات موجود در جداول روتينگ به صورت پويا و با استفاده از يك پروتكل روتينگ ذخيره و بهنگام می گردند . مسئوليت پروتكل روتينگ ، مبادله اطلاعات توپولوژی شبكه ( مسير ) با سایر روترها می باشد .

سوال چهارم : کداميک از گزينه های‌ زير به عنوان يك پروتكل data link در شبكه های WAN ايفای وظيفه می نمايد؟
a. LLC
b. PPP
c. CSMA/CD
d. V.35
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينه b
توضيحات :
اولين وظيفه روتر در يك شبكه WAN روتينگ نمی باشد و اگر قرار است برای آن وظيفه ای اختصاصی را تعريف نمائيم بهتر است گفته شود كه مسئوليت روتر در شبكه های WAN ، ارائه اتصالات لازم بين استانداردهای مختلف data link و فيريكی WAN است . PPP ،‌ يكی از پروتكل های لايه data link در شبكه های WAN محسوب می گردد.

سوال پنجم : کداميک از گزينه های زير عملكرد يك دستگاه DCE را به درستی تشريح می نمايد ؟
a. دستگاه های DCE مسئوليت اتصال دستگاه های DTE به يك شبكه LAN را برعهده دارند .
b. دستگاه های DCE توسط ارائه دهندگان سرويس، عرضه می گردند .
c. دستگاه های DCE مسئوليت ارائه سرويس ها به دستگاه های DTE را برعهده دارند .
d. دستگاه های DCE به منظور عملكرد خود نيازمند استفاده از پروتكل های همزمان می باشند .
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينه c
توضيحات :
برای هر يك از انواع سرويس های WAN ، دستگاه مشتری ( اغلب يك روتر است ) به منزله يك DTE ( برگرفته از data terminal equipment ) رفتار می نمايد . پايانه فوق با استفاده از يك دستگاه DCE ( برگرفته از data circuit-terminating equipment) كه معمولا" يك مودم و يا CSU/DSU ( برگرفته از channel service unit/data service unit ) می باشد به ارائه دهنده سرويس متصل می گردد . از دستگاه فوق برای تبديل داده از DTE به يك شكل قابل قبول برای ارائه دهنده سرويس WAN ، استفاده می گردد .

سوال ششم : از پورت كنسول در چه مواردی استفاده می گردد؟ ( سه گزينه را انتخاب نمائيد )
a. اشكال زدائی
b. بازيافت رمز عبور
c. روتينگ داده بين شبكه
d. عيب يابی
e. اتصال يك روتر به روتر ديگر
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينه های a , b ,d
توضيحات :
به منظور عيب يابی و اشكال زدائی روتر، استفاده از پورت كنسول نسبت به پورت كمكی ترجيح داده می شود . در زمان استفاده از پورت كنسول به صورت پيش فرض پيام های خطاء ، اشكال زدائی و راه اندازی نمايش داده می‌ شوند. از پورت كنسول در مواردی كه سرويس های شبكه فعال نشده و يا با مشكل مواجه شده اند نيز می توان استفاده نمود . بنابراين پورت كنسول گزينه ای مناسب برای بازيافت رمز عبور و ساير مشكلات غيرقابل پيش بينی می باشد .


سوال هفتم :کداميک از گزينه های زير را می توان به عنوان يك اتصال مديريتی در نظر گرفت ؟ ( سه گزينه را انتخاب نمائيد )
a. پورت كنسول
b. پورت كمكی
c. پورت سريال همزمان
d. پورت سريال غيرهمزمان
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينه a , b , d
توضيحات :
پورت های كمكی ( auxilliary ) و كنسول (console ) دو نمونه متداول از پورت های مديريت روتر می باشند . اين نوع پورت ها ، از نوع پورت های سريال غيرهمزمان EIA-232 می باشند كه به يك پورت ارتباطی كامپيوتر متصل می گردند

سوال هشتم : کداميک از گزينه های زير را می توان به عنوان يك اتصال شبكه در نظر گرفت ؟ ( سه گزينه را انتخاب نمائيد )
a. پورت Fast Ethernet
b. پورت Ethernet
c. پورت سريال همزمان
d. پورت سريال غيرهمزمان
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينه های a , b , c
توضيحات :
در اكثر محيط های LAN ، روتر با استفاده از يك اينترفيس Ethernet و يا Fast Ethernet به شبكه متصل می گردد . در چنين مواردی روتر همانند يك ميزبان است كه با شبكه LAN از طريق يك هاب و يا سوئيچ ارتباط برقرار می نمايد .

سوال نهم: در كداميك از موارد زير از كابل straight-through استفاده می گردد ؟
a. روتر به هاب
b. روتر به سوئيچ
c. روتر به كامپيوتر
d. روتر به روتر
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينه های a , b
در اكثر محيط های LAN ، روتر با استفاده از يك اينترفيس Ethernet و يا Fast Ethernet به شبكه متصل می گردد . در چنين مواردی روتر همانند يك ميزبان است كه با شبكه LAN از طريق يك هاب و يا سوئيچ ارتباط برقرار می نمايد . برای برقراری ارتباط از يك كابل straight-through استفاده می گردد .

سوال دهم:در كداميك از موارد زير از كابل Crossover استفاده می گردد ؟
a. روتر به هاب
b. روتر به سوئيچ
c. روتر به كامپيوتر
d. روتر به روتر
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينه های c , d
در اكثر محيط های LAN ، روتر با استفاده از يك اينترفيس Ethernet و يا Fast Ethernet به شبكه متصل می گردد . در چنين مواردی روتر همانند يك ميزبان است كه با شبكه LAN از طريق يك هاب و يا سوئيچ ارتباط برقرار می نمايد . برای برقراری ارتباط از يك كابل straight-through استفاده می گردد . دربرخی موارد، اتصال اترنت روتر مستقيما"به كامپيوتر و يا روتر ديگری متصل می گردد . در چنين مواردی از يك كابل Crossover استفاده می گردد .

راه اندازی روتر
بخش اول : مفاهيم اوليه
• روتر يك نوع كامپيوتر خاص است كه دارای عناصر مشابه يك كامپيوتر استاندارد شخصی نظير پردازنده ، حافظه ، خطوط داده و اينترفيس های مختلف ورودی و خروجی است. روترها نيز همانند كامپيوترها كه برای اجرای برنامه ها به يك سيستم عامل نياز دارند ، از خدمات يك سيستم عامل در ابعاد گسترده استفاده می نمايند .
• فرآيند راه اندازی روتر با استقرار برنامه Bootstrap ، سيستم عامل و يك فايل پيكربندی در حافظه آغاز می گردد . در صورتی كه روتر نتواند يك فايل پيكربندی را پيدا نمايد ، Setup mode فعال و پس از اتمام عمليات در اين mode ،‌ می توان يك نسخه backup از فايل پيكربندی را در حافظه NVRAM ذخيره نمود.هدف از اجرای روتين های راه انداز نرم افزار IOS ، راه اندازی و آغاز فعاليت های يك روتر می باشد .

• پس از روشن كردن روتر ، در اولين اقدام برنامه ای موسوم به POST ( برگرفته از power-on self-test ) اجراء می گردد. برنامه فوق در حافظه ROM ذخيره و مشتمل بر روتين هائی است كه تمامی عناصر سخت افزاری روتر نظير پردازنده ، حافظه و پورت های اينترفيس شبكه را بررسی و تست می نمايد .
• IOS ( برگرفته از Internetwork Operating System ) ، نرم افزاری است كه از آن به منظور كنترل روتينگ و سوئيچينگ دستگاه های بين شبكه ای استفاده می گردد .
• يك روتر و يا سوئيچ بدون وجود يك سيستم عامل قادر به انجام وظايف خود نمی باشند(همانند يك كامپيوتر ) . شركت سيسكو ،‌ سيستم عامل Cisco IOS را برای طيف گسترده ای از محصولات شبكه ای خود طراحی و پياده سازی نموده است . نرم افزار فوق، جزء لاينفك در معماری نرم افزار روترهای سيسكو می باشد و همچنين به عنوان سيستم عامل در سوئيچ های Catalyst ايفای وظيفه می نمايد . بدون وجود يك سيستم عامل ، سخت افزار قادر به انجام هيچگونه عملياتی نخو اهد بود . ( عدم تامين شرايط لازم برای بالفعل شدن پتانسيل های سخت افزاری ) .

• نرم افزار IOS از يك اينترفيس خط دستوری و يا CLI ( برگرفته از command-line interface ) استفاده می نمايد. IOS يك تكنولوژی كليدی است كه از آن در اكثر خطوط توليد محصولات شركت سيسكو استفاده می گردد . عملكرد IOS با توجه به نوع دستگاه های بين شبكه ای متفاوت می باشد .
برای دستيابی به محيط IOS از روش های متعددی استفاده می گردد.

• برای پيكربندی روترهای سيسكو ، می بايست در ابتدا به بخش رابط كاربر آنان دستيابی داشت . بدين منظور ، می توان از يك ترمينال و يا دستيابی از راه دور استفاده نمود . پس از دستيابی به روتر ، در اولين اقدام می بايست عمليات logging را انجام تا زمينه استفاده از ساير دستورات به منظور مشاهده آخرين وضعيت پيكربندی و يا تغيير پيكربندی روتر فراهم گردد .
• به منظور ارائه يك لايه امنيتی مناسب ، امكان بالفعل كردن پتانسيل های ارائه شده ( دستورات ) روتر در دو mode متفاوت فراهم شده است .
• برای آشنائی اوليه با فرآيند راه اندازی روتر و IOS ، مطالعه مطالب زير پيشنهاد می‌گردد :

آشنائی با سيستم عامل روتر
راه اندازی اوليه روتر
راه اندازی روتر : ايجاد يك HyperTerminal Session
راه اندازی روتر : Logging

بخش دوم : پرسش و پاسخ
سوال يک : پس از راه اندازی روتر ، با استفاده از دستورات كدام mode می توانيم آخرين وضعيت روتر را مشاهده نمائيم ؟
a. global configuration mode
b. setup mode
c. Privileged mode
d. user mode
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينه d
توضيحات :
به منظور ارائه يك لايه امنيتی مناسب ، امكان بالفعل كردن پتانسيل های ارائه شده ( دستورات ) روتر در دو mode متفاوت فراهم شده است :
User EXEC mode : در اين mode ، عموما" دستوراتی را می توان اجراء نمود كه ماحصل اجرای آنان ، نمايش وضعيت پيكربندی روتر است و نمی توان با استفاده از مجموعه امكانات ارائه شده در اين mode ، پيكربندی روتر را تغيير داد .
Privileged EXEC mode : با استفاده از امكانات موجود در اين mode ، می توان پيكربندی روتر را انجام و تغييرات لازم را اعمال نمود

سوال دوم : كداميك از گزينه های زير عملكرد كليدهای تركيبی در اينترفيس خط دستور را به درستی تشريح می نمايد ؟
a. ESC + B : انتقال cursor به كلمه قبلی
b. Ctrl + E : انتقال cursor به انتهای خط دستور
c. Ctrl + B : انتقال cursor به كاراكتر قبلی
d. Ctrl + A : انتقال cursor به ابتدای خط دستور
e. تمام موارد
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينه e
توضيحات :
اينترفيس خط دستور در روترهای سيسكو شامل يك mode اضافی ويرايش است كه با تعريف مجموعه ای از كليدها ، امكان ويرايش يك دستور را در اختيار كاربر قرار می دهد . mode فوق ، به صورت پيش فرض فعال می گردد و در صورت تمايل می توان آن را با استفاده از دستور terminal no editing در privileged EXEC mode غيرفعال نمود .


سوال سوم: عملكرد تركيب كليدهای Ctrl و P در بخش اينترفيس خط دستور روتر چيست ؟
a. توقف پردازش جاری
b. فراخوانی مجدد آخرين دستور
c. نمايش ليست كاربرانی كه به روتر logging نموده اند
d. ارسال اطلاعات نمايشگر بر روی چاپگر
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينهb
توضيحات :
بخش رابط كاربر روتر به منظور استفاده مجدد از دستورات تايپ شده ، آنان را در يك بافر و با ظرفيت محدود نگهداری می نمايد ( سوابق و يا تاريخچه دستورات ) . برای‌ دستيابی به دستورات تايپ شده ، از كليدهای Ctrl-P و يا كليد Up arrow ( حركت به سمت ابتدای ليست ) و كليدهای Ctrl-N و يا down arrow ( حركت به سمت پائين ليست ) استفاده می گردد .

سوال چهارم : با استفاده از دستور show version به چه نوع اطلاعاتی می توان دست يافت ؟
a. نام فايل IOS
b. نام روتر
c. وضعيت هر اينترفيس
d. آدرس IP نسبت داده شده به هر اينترفيس
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينه a
توضيحات :
استفاده از دستور Show version ، اطلاعات متنوعی را در رابطه با نسخه نرم افزار IOS نصب شده بر روی روتر، نمايش می دهد . از جمله اين اطلاعات ، نمايش نام فايل حاوی نرم افزار IOS است .

سوال پنجم : در كدام mode روتر ، می توان پيكربندی آن را تغيير داد ؟
a. global configuration mode
b. setup mode
c. Privileged mode
d. user mode
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينه c و a
توضيحات :
به منظور ارائه يك لايه امنيتی مناسب ، امكان بالفعل كردن پتانسيل های ارائه شده ( دستورات ) روتر در دو mode متفاوت فراهم شده است :
User EXEC mode : در اين mode ، عموما" دستوراتی را می توان اجراء نمود كه ماحصل اجرای آنان ، نمايش وضعيت پيكربندی روتر است و نمی توان با استفاده از مجموعه امكانات ارائه شده در اين mode ، پيكربندی روتر را تغيير داد .
Privileged EXEC mode : با استفاده از امكانات موجود در اين mode ، می توان پيكربندی روتر را انجام و تغييرات لازم را اعمال نمود .
جهت ورود به برخی حالات خاص پيكربندی می توان از طريق Global Configuration Mode اقدام نمود و در برخی موارد ديگر اين كار از طريق Privileged mode انجام می گردد .

سوال ششم : كدام گزينه زير عبارتی صحيح در رابطه با ويژگی "سوابق دستورات " بخش اينترفيس خط دستور روتر، نمی باشد؟
a. می توان آن را غيرفعال نمود
b. امكان دستيابی به سوابق دستورات صرفا" از طريق كليدهای پيكانی وجود دارد .
c. قابليتی مفيد جهت استفاده از دستوراتی است كه دارای يك گرامر طولانی می باشند .
d. قادر به ذخيره حداكثر 256 دستور است .
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينه b
توضيحات :
بخش اينترفيس خط دستور روتر به منظور استفاده مجدد از دستورات تايپ شده ، آنان را در يك بافر و با ظرفيت محدود نگهداری می نمايد ( سوابق و يا تاريخچه دستورات ) .
سوابق دستورات به صورت پيش فرض فعال می گردد و قادر به ذخيره حداكثر ده خط دستور در بافر مربوطه می باشد . برای تغيير تعداد دستوراتی كه می توان آنان را در ليست سوابق نگهداری نمود ، از دستور terminal history size و يا history size استفاده می گردد . حداكثر 256 دستور را می توان در ليست سوابق نگهداری نمود .
برای‌ دستيابی به دستورات تايپ شده ، از كليدهای Ctrl-P و يا كليد Up arrow ( حركت به سمت ابتدای ليست ) و كليدهای Ctrl-N و يا down arrow ( حركت به سمت پائين ليست ) استفاده می گردد .

سوال هفتم :كدام دستور زير ميزان حافظه موجود روتر به منظور ذخيره IOS image را نشان می دهد؟ ( دو گزينه را انتخاب نمائيد ) .
a. router# Show flash
b. router# show nvram
c. router# show version
d. router# show memory
e. show# startup-configuration
f. show# runing-configuration
مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزينه های a و c
توضيحات :
يكی از مهمترين مواردی كه در زمان انتخاب يك IOS image جديد می بايست به آن توجه گردد ، سازگاری آن با حافظه فلش و RAM است . نسخه های جديدتر عموما" دارای امكانات بيشتری بوده و به حافظه بيشتری نيز نياز خواهند داشت . با استفاده از دستور Show version می توان وضعيت image موجود و حافظه فلش را مشاهده نمود . قبل از نصب يك نسخه جديد از نرم افزار IOS ، می بايست وضعيت حافظه آن به منظور اطمينان از وجود ظرفيت كافی ، بررسی گردد .
برای مشاهده ميزان حافظه RAM ،‌ از دستور Show version و برای مشاهده ميزان حافظه فلش می توان از دستور Show flash استفاده نمود .

سوال هشتم : برای پيكربندی اوليه روتر از كداميك از روش های ارتباطی زير استفاده می گردد؟ ( دو گزينه را انتخاب نمائيد ).
a. استفاده از يك اتصال سريال از كامپيوتر به پورت كنسول روتر
b. telnet به روتر از طريق يك پورت سريال
c. استفاده از يك پورت vty كه از اينترفيس اترنت استفاده می نمايد.
d. استفاده از كابل null modem كه به پورت Aux روتر متصل است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید