بخشی از مقاله

اثرات UV بر روي حيوانات اهلي
تابش هاي UV سبب افزايش سرطان در حيوانات اهلي نيز مي باشند . تومورهاي پوستي در برخي از حيوانات اهلي و غذايي از قبيل گربه، سگ، گاو و بز مشاهده شده است و احتمال مي رود كه نور خورشيد سبب رشد تومور باشد. احتمال مي رود سرطان هاي مربوط به لايه هاي خارجي چشم در حيوانات با ميزان تابش UV مرتبط باشد. تابش UV بر ر وي عفونت ها، افزايش قابليت ابتلا به بيماري عفوني، سركوب واكنش هاي ايمني تاثير دارد. تابش UV از تكامل يا رشد سيستم ايمني موش ها در مقابل عفونت هاي گوناگون ممانعت به عمل مي آورد.


افزايش زمان در معرض قرارگيري UV- B به توليد مثل ماهيان و دوزيستان صدماتي وارد مي كند . تخم ها و لاروها اغلب نسبت به تابش هاي UV حساسند و ميزان از تخم درآمدن نوزادان قورباغه و وزغ زماني كه به مقدار زيادي در معرض UV- B قرار گيرند كاهش مي يابد . اين اثرات به نوبه خود توليد مواد غذايي در اكوسيستم هاي آبي را تحت تأثير قرار داده و منجر به از بين رفتن جمعيت شكارچيان حشرات ناقل مي شود كه عامل انتشار برخي بيماري هاي مسري خواهند شد .

حيوانات اهلي شبيه‌سازي مي شوند

شركت‌هاي آمريكايي اعلام كردند كه در سال جاري شبيه‌سازي شده به بازار وارد مي‌كنند.

به گزارش بخش خبر سايت اخبار فن‌آوري اطلاعات ايران ، به نقل از ايسنا، قرار است در ابتدا اين شركت‌ها گربه‌هاي شبيه‌سازي شده را به بازار وارد كنند كه گفته مي‌شود قيمت هر يك از آنها ‌٥٩١/٤٠ يورو است.

در فوريه‌ي ‌٢٠٠٢، يك گربه براي اولين بار شبيه سازي شد كه نام آن ”سي‌.سي“ بود و در حال حاضر نيز كاركنان شركت سازنده‌ي اين گربه در حال شبيه‌سازي سگ هستند.

بن كارلسون، يكي از مسوولان يك شركت آمريكايي گفت: شبيه‌سازي حيوانات اهلي دوست داشتني با تقاضاي زيادي روبرو شده و بسياري از صاحبان حيواناتي كه حيوان خود را از دست داده‌اند، خواستار ساختن شبيه آن هستند و يا بعضي از متقاضيان خواستار وجود تغييراتي مانند گذاشتن دندان در پاهاي حيوانات خود هستند.


سازمان‌هاي حمايتي، با شبيه‌سازي حيوانات مخالفت كرده‌اند و هشدار داده‌اند كه در صورت اقدام به چنين كاري سالانه ‌١٧ ميليون حيوان بي‌صاحب در آمريكا وجود خواهد داشت.


گسترش استفاده از حيوانات اهلي براي التيام روحي معلولان در ژاپن
در ژاپن استفاده از حيوانات اهلي همچون سگ و گربه براي دادن التيام روحي به معلولان، سالمندان و بيماران سخت، در حال گسترش است.
اين‌گونه روش تسكين و التيام روحي را در ژاپن "انيمال تراپي" و يا حيوان درماني مي‌گويند كه بازيگر اصلي آن سگ‌ها هستند.
اين‌گونه حركت‌ها در ژاپن بيشتر از سوي سازمان‌هايي كه اهداف مالي نداشته و به آنها (ان.جي.او) مي‌گويند، با هدف انجام نقشي مفيد براي جامعه انجام مي‌شود.


دكتر"ايشين شيگه‌نو" رييس انجمن رفاهي بيمارستان حيوانات ژاپن كه يكي از سازمانهاي فعال در زمينه "انيمال تراپي" در ژاپن است، روز سه‌شنبه به خبرنگار "ايرنا" گفت كه اين سازمان از حدود ‪ ۲۰‬سال پيش فعاليت در اين زمينه آغاز كرده است.
شيگه‌نو افزود: دستاوردهاي بدست آمده نشان داده كه نقش التيام آور سگها در روحيه افراد معلول و يا سالمنداني كه در خانه سالمندان زندگي دايمي دارند، بسيار بزرگ است.


وي اظهار داشت، افراد معلول و يا سالمنداني كه در تاسيسات ويژه نگهداري مي‌شوند، به‌علت كم بودن فرصت براي حضور در جامعه، دچار فشارهاي روحي "استرس" و يا دلتنگي مي‌شوند.
اين دكتر ژاپني گفت: تجربه‌هاي انيمال تراپي نشان داده كه پس از آنكه معلولي و يا سالمندان با حيوانات اهلي از نزديك برخورد كردند، روحيه آنها دگرگون شده و از گوشه‌گيري گريخته و لبخند بر روي لبانشان آشكار شده است.
شيگه‌نو افزود: بگونه اساسي حيواناتي كه از آنها براي انيمال تراپي استفاده مي‌شود، بايد داراي شروط ويژه‌اي همچون داشتن سلامتي كامل و ديدن آموزش‌هاي لازم باشند.


وي افزود: براي همين پيش ازآنكه حيوان اهلي مورد نظر به مراكز معلولان و سالمندان برده شود، آنها مورد آزمايش‌هاي ضروري قرار گرفته و پس از قبولي از اين آزمايش‌ها، براي استفاده در انيمال تراپي تاييد مي‌شود.
شيگه‌نو گفت: حيوانات مورد استفاده در انيمال تراپي كه بيشتر آنها را سگ‌ها تشكيل مي‌دهند به سازمان ويژه‌اي وابسته نيستند، بلكه سگ‌هايي هستند كه آدمهاي عادي آنها را آموزش داده و در خانه نگهداري مي‌كنند.


به گفته وي، اين افراد براي ايفاي نقشي مفيد در جامعه بگونه داوطلبانه سگهاي خود را دراختيار اين انجمن براي استفاده در انيمال تراپي مي‌گذارند.
اين دكتر ژاپني گفت: هم اكنون سازمانش در ‪ ۱۷۰‬تاسيسات نگهداري معلولان و سالمندان در سراسر ژاپن كار انيمال تراپي را انجام مي‌دهد.
شيگه‌نو افزود: در اين مراكز معلولان و سالمندان بگونه ميانگين بين ‪۸۰۰‬ تا ‪ ۹۰۰‬بار در سال كار انيمال تراپي انجام مي‌گيرد.


شيگه‌نو پيش بيني مي‌كند كه در آينده استفاده از انيمال تراپي براي التيام روحي معلولان، سالمندان و يا بيماران سخت در ژاپن رو به گسترش رفته و تبديل به يكي از محورهاي روان درماني شود.
در ژاپن استفاده از سگ‌هاي ويژه براي راهنمايي نابينايان هم رو به گسترش رفته است.
اين سگ‌ها در آموزشگاه‌هاي حرفه‌اي آموزشهاي ويژه‌اي را ديده و سپس در اختيار نابينايان قرار مي‌گيرند.


فرد نابينان با در دست گرفتن دستگيره ويژه‌اي كه به گردن سگ انداخته شده، مي‌تواند همانند افراد عادي در خيابانها قدم زده و يا سوار قطار شود.
در كشور ژاپن كه جمعيت آن رو به پيري مي‌رود، بسياري از مردم حيوانات اهلي همچون سگ و گربه در محوطه خانه نگهداري مي‌كنند. اين موضوع براي ژاپني‌هايي كه در خانواده‌هاي كوچك و كم رفت و آمد زندگي مي‌كنند، تنها جنبه سرگرمي نداشته و بلكه جنبه التيام روحي هم دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید