بخشی از مقاله

استانداردها و ملزومات ایمنی نظارتی و تنظیمی


مقدمه
روند مدرن در ایمنی الکتریکی به محض آن که کارگران در برابر کارهای شان مسئولیت شان سنگین تر می شود، بیشتر و بیشتر به سوی مسئولیت فردی می رود. برای افراد انجام موفقیت آمیز در مسئولیت های شان، لازم است که از قواعدی مطلع باشند که برای عملکردشان کاربرد دارند. این بدان معناست که قواعد ایمنی شرکت استانداردهای ملی و بین المللی و قوانین محلی، ایالتی و فدرال همگی باید بخشی از مبنای دانشی کارگر باشند.


در عین حال، سرپرستی سلامت و ایمنی شغلی (OSHA) در تقویت استانداردهای ایمنی اش به طور فزاینده ای جدی می شود. کافرمایان باید تلاش شان را برای تفسیر و اجرای هر چه بهتر برنامه ایمنی الکتریکی به کار بگیرند. برای همین، کارفرمایان باید با تمامی استانداردهای متنوع – تنظیمی و هم توافقی – آشنا شوند طوری که با آنها هماهنگ و مطابق شوند.
استانداردهای ایمنی الکتریکی و یا ملزومات آن بوسیله سازمانهای مختلفی به وجود آمده است. بعضی از این استانداردها داوطلبی و بعضی قوانین محلی یا فدرال هستند. چه داوطلبانه و چه اجباری، این استانداردها برای روش مناسب کار روی یا حوالی انرژی الکتریکی دستورالعملی دارند. بسیاری از موضوعات مورد بحث در قسمتهای دیگر این کتاب از استانداردهایی نشأت می گیرند که در این فصل بررسی می شوند.


چون استانداردهای الکتریکی به صورت دوره ای بررسی و روزآوری می شوند، اطلاعات این فصل لزوماً کلی اند. هنگام نیاز به اطلاعات جدید همیشه به جدیدترین وایرایش هر یک از این استانداردها مراجعه کنید. توجه داشته باشید که همه استانداردها در این فصل بررسی نمی شوند. خواننده برای صنایع خودشان می بایست به مقالات مخصوص صنعت مراجعه کند.
به علت نقش بسیار حیاتی ای که سازمانهای استاندارد ایفا می کنند، بررسی و ملاحظه آنها هم در این فصل گنجانده می شود. ساختار سازمانی، شیوه استاندارد سازی و توسعه تاریخی هر سازمان استاندارد بررسی می شود.


گروههای تنظیمی
موسسه ای استانداردهای ملی آمریکا (ANSI)
نگاه اجمالی – این موسسه در سال 1918 تاسیس شد و موسسه ای خصوصی، غیرانتفاعی و سازمان عضویتی است. ANSI سیستم های استانداردهای اجماع داوطلبانه ایالات متحده را هماهنگ می کند و استانداردهای ملی آمریکا را تثدیق می کند. عضویت ANSI شامل بیش از 1000 شرکت است؛ صدها سازمان حرفه ای، فنی، تجاری، کارگری و مصرف کننده؛ و چند دوجین آژانس های دولتی . هدف اصلی ANSI تضمین این است که مجموعه ای واحد از استانداردهای غیرمتعارض ملی آمریکا توسط توسعه دهندگان استانداردهای تحت مجوز ANSI بسط می یابد و این که تمام علاقمندان مربوطه فرصت حضور در پروسه توسعه را بدست می آورند. چون تمام احزاب و گروههای علاقمند قادر به حضور در پروسه استانداردهای هستند، استانداردهای ANSI استانداردهای اجمالی و اکثریتی واقعی هستند.


عملکردها : ANSI پنج عمل بسیار مهم را برای صنعت انجام می دهد:
• هماهنگ کردن فعالیت های استانداردهای داوطلب : ANSI به توسعه دهندگان و کاربران استانداردها و بخش خصوصی و دولت یاری می کند که به توافقی در مورد نیاز به استانداردها و وضع کردن اولویت ها دست پیدا کنند. سازمان های واجد صلاحیت را منصوب می کند تا استانداردها را بسط دهند، له آنها در جلوگیری از دوباره کاری کمک می کند، و برای حل و واشکافت تفاوت ها هم اندیشی طبیعی عرضه می کند. شورای استانداردهای اجرایی ANSI و گروههای استاندارد در این عملکرد پیشگام هستند.


• استانداردهای ملی آمریکا را تایید می کند – ANSI فقط سیستم معتبر امریکا برای وضع استانداردهای ملی آمریکا را اجرا می کند. راهکارهای تاییدی ANSI تضمین می کنند که هر گروه علاقمند می تواند در توسعه استانداردها با اظهار نظر در مورد تبصره های آن حضور پیدا کند. این ملزومات برای هر پروسه متضمن آن است که استانداردهای ملی آمریکا سطوح بالایی از اعتماد و اطمینان پذیری را بدست می آورند و به پذیرش شوراء دست پیدا می کنند.


• توجهات ایالات متحده به استاندارد سازی بین المللی را به تصویر می کنند. ANSI تنها نماینده ایالات متحده در دو سازمان استاندارد عمده و غیرمعاهده ای است: سازمان بین المللی استاندارد سازی (ISO) و کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) . ISO ، تاسیس در 1946 ، استانداردهای بین المللی را با سازمان های استانداردهای ملی بیش از 70 کشور در سراسر جهان بسط می دهد، هماهنگ می کنند و ارتقاء می دهد. IEC ، تاسیس در 1906 ، استانداردهای الکتروتکنیک را با کمیته های ملی بیش از 40 کشور بسط و ارتقاء می دهد. ANSI تقریباً در کل برنامه تکنیکی هر دو سازمان شرکت می کند و بسیاری از زیرگروهها و کمیته های کلیدی را مدیریت می کند.
• در مورد استانداردهای جهانی و دستیابی به آنها اطلاعاتی ارائه می دهد. ANSI کپی هایی از استانداردهای ملی تصویب شده و

پیش نویس امریکا، استانداردهای IEC , ISO ، پیشنهادات گروههای منطقه ای وابسته به جامعه اروپا، و مشخصات 90 سازمان استاندارد ملی متعلق به ISO را حفظ و نگهداری می کند. این استانداردها برای گروههای علاقمند در دسترس و موجود هستند.
شرکت های عضو، ANSI سازمان عضویتی است و درآمد اصلی اش از اعضای شرکت

حاصل می شود. اعضای شرکت به اداره ANSI با تعیین سیاست ها، راهکارها و برنامه های بلندمدت در توسعه استانداردها، کمک می کنند. آنها نیازهای صنعتی و تجارتی استانداردها را دو سطح ملی و بین المللی شناسایی می کنند. بر مبنای این نیازها، ANSI را ترغیب به شروع فعالیت های جدید در توسعه استانداردها و شتاب بخشی به اصلاح استانداردهای موجود می کنند.


توسعه دهندگان استانداردها – توسعه دهندگان استانداردها عمدتاً سازمان های تجارت ملی، فنی، حرفه ای، مصرف کننده و کارگری هستند. اینان داوطلبانه استانداردها را برای تشخیص به عنوان استانداردهای ملی به ANSI ارائه و تقدیم می کنند. بسیاری از این سازمان ها اعضای ANSI هم هستند و در شوراها، انجمن و کمیسیون ها نشان داده می شود که به اداره ANSI و هماهنگ کردن فعالیت های ملی و بین المللی استانداردسازی کمک می کنند.
آژانس های دولتی – ANSI با آژانس های دولتی به همان طریقی کار می کند که با سازمان های دیگر، به عبارت دیگر، آژانس های دولتی اعضای ANSI اند و نمایندگان دولتی به شوراها و انجمن های ANSI خدمت می کنند.


کمیسیون های هماهنگ کننده که با OSHA و کمیسیون ایمنی محصول مصرف کننده شکل گرفت، برای بحث پیرامون فعالیت های تاثیرگذار بر جوامع استانداردهای دولتی و داوطلبی هم اندیشی و محل تبادل نظر فراهم می کند.
موسسه مهندسان الکترونیک و الکتریک (IEEE)


نگاه اجمالی – IEEE بزرگترین جامعه تکنیکی جهان با بیش از 35000 عضو از حدود 150 کشور در سرتاسر دنیاست. موسسه امریکایی مهندسان الکتریک IEEE در سال 1884 تاسیس شده، و موسسه مهندسان رادیو (IRE) در سال 1912 تاسیس شد. این دو سازمان برای تشکیل IEEE در سال 1963 تلفیق شدند.
IEEE جامعه ای متشکل از مهندسان برق و تکنسین های برق است. محدوده های مورد علاقه اعضای IEEE حیطه رشته های تکنیکی نظیر مهندسی کامپیوتر، تکنولوژی بیوطب، ارتباطات دوربرد، نیروی الکتریسیته یا برق، فضانوردی و محصولا مصرفی را پوشش می دهند.


عملکردها – میان فعالیت های عمده IEEE انتشارات فنی، کنفرانس های تکنیکی و توسعه استانداردهای فنی قرار دارد. IEEE مسئول حدود 30 درصد از مقالات انتشاری جهان در تکنولوژی برق است. این مقالات که از مقاله های منتشر شده تا کتاب های درسی و تا مجلات فنی طبقه بندی می شوند مطابق آخرین پیشرفتهای علمی هستند.
IEEE به انواعی از جوامع تکنیکی با طیف وسیعی از موضوعات فنی تقسیم می شود. عمدتاً از میان این جوامع IEEE بیش از 300 جلسه در سال را تشکیل می دهند که به مهندسان و تکنسین ها امکان تبادل اطلاعات را می دهند. همین طور IEEE استانداردهای تکنیکی داوطلبانه را بسط و منتشر می کند که این استانداردها تعداد متنوعی از فعالیت های فنی الکتریکی را تنظیم می کنند.


انجمن ملی حفاظت از آتش سوزی (NFPA)
نگاه اجمالی – NFPA در سال 1896 برای هدف آشکار حفاظت از افراد، اموال و محیط زیست از تاثیرات آتش تاسیس شد. جهت تحقق هدف، NFPA تلاششی را روی فعالیت های شدید فنی و برنامه های وسیع آموزشی متمرکز کرد. NFPA سازمانی غیرانتفاعی است و اعضایش حدود 67000 از 85 ملت است.
NFPA محموعه شناخته شده و گرانقدری از استانداردها و کدهای اجمالی دارد. این کدها و استانداردها، صدها تعداد از آنها، مورد استفاده گسترده شبکه NFPA از سرویس آتش نشانی، اعضای صنعتی، مراقب سلامت، که ساختمانی و دیگر اعضای حرفه ای هستند. کمیته های فنی NFPA بوسیله هزاران دواطلب از نمونه جامعی از افراد ذی نفوذ کارمند می گیرند.


ر مسئول کد ملی الکتریکی است، سندی که یکی از شناخته شده ترین استانداردهای ایمنی در جهان است.
عملکردها – NFPA در تعداد زیادی از فعالیت ها درگیر است.
• آموختن عدم سوزاندن برنامه درسی برای کودکان از مهدکودک تا 8 ساله، که NFPA در سال 1979 عرضه کرد، سابقه مستندی از حفظ صدها جان ناشی از درس های به یادآورده شده کودکان، دارد.


• هفته پیشگیری از آتش سوزی هر سال در 9 اکتبر – سالگرد آتش سوزی بزرگ 1871 شیکاگو- مشاهده می شود. اولین هفته پیشگیری از آتش سوزی توسط رئیس جمهور وارن جی هاردینگ در سال 1922 اعلام شد. NFPA از آن به بعد از این هفته حمایت مالی می کند.
• NFPA یکی از مجموعه های عمده مقالات ایمنی از آتش سوزی را نگه داری می کند.


• NFPA بررسی های آتش سوزی های بزرگ را سرپرستی می کند. این آتش سوزی ها در نتیجه موضوع آموزشی وقتی شان بررسی می شود.
سیستم استاندارد سازی NFPA – NFPA و تلاشهای استاندارد سازی اش از جلسه ای متشکل از گروهی کوچک در بوستون در سال 1895 به عمل آمد. این گروه کوچک برای بحث در مورد استانداردهای نصب افشانگر در محدوده بوستون جلسه داشتند. از آن استانداردهای اولیه سیستم استاندارد سازی NFPA امروزی به عمل آمده است.


راهکار استاندارد سازی با تقدیم درخواستی برای استاندارد جدید از سوی گروه علاقمند و ذی نفع شروع می شود . این ردخواست توسط شورای استانداردهای NFPA بازنگری شد انجمنی که اعلامیه را در بولتن جنری عضویت، اخبار آتش سوزی، چاپ می کند. این اعلامیه درخواست استاندارد را اذعان می کند و به نیاز به پروژه، اطلاعات در مورد سازمان های فعال در مورد مطالب مورد بحث پروژه پیشنهادی، لیستی از موضوعات موجود، و نشانه ای از کسی که قصد و تمایل شرکت در پروژه را رد صورت تایید شدنش، درخواست اظهارنظر می کند.
اگر انجمن نیاز به پروژه پیشنهادی را تعیین کند، یا آن را ب

ه کمیته فنی موجود محول می کند یا به کمیته ای جدید محول می کند که اعضایش توازنی بحق از افراد ذی نفوذ مربوطه را منعکس می کنند. اعضای کمیته های فنی توسط شورای استانداردها منسوب می شود و کارشناسان داوطلبی را در بر می گیرند که نماینده ای از دولت، موسسات آموزشی، شرکت های بیمه ای، بازرگانی، صنعت و مصرف کنندگان هستند. هر عضو کمیته با توجه به موضعات مورد علاقه اش طبقه بندی می شود، و هر کمیته طوری ساختارمند می شود که بیش از یک سوم اعضاء از یک گرایش نباشند.


همین که کمیته پایه گذاری شد، NFPA اطلاعیه های عمومی صادر می کند که تاریخ جلسه بعد کمیته و فراخوانی به پیشنهادات خاص افراد علاقمند را اعلام می کند. هرکس که پیشنهادی برای متن تقدیم کند در سند جدید گنجانده می شود یا در سند فعلی موجود اضافه می شود. سپس کمیته جلسه برگزاری می کند تا تمام پیشنهادات دریافتی یا پیش نویسهای سند پیشنهادی یا اصلاحیه به سند موجود را درنظر بگیرد. ارائه کنندگان کمیته را در مورد پیشنهادات شان مخاطب قرار می دهند. برای تایید پیشنهاد برای گنجاندن در سند برگه های رأی تصدیق شده توسط حداقل دو سوم از تمام اعضایکمیته مشمول رأی لازم است.


پس از آن که راهکارهای مناسب برای مخالفت درنظر گرفته شد، سند به شورای استاندارد برای صدور نهایی ارائه می شود. اگر شورای استانداردها استاندارد را صادر کرد، بر مبنای رأی اعضاء ، در فرم جزوه منتشر می شود و در جلد مناسبی از کدهای ملی آتش سوزی NFPA گنجانده می شود. اگر استاندارد استاندارد ملی آمریکا باشد، به NFPA تقدیم می شود.
جامعه آمریکایی تست و مواد (ASTM)


نگاه اجمالی – ASTM در سال 1898 سازمان گرفت و به سازمان بی نهایت وسیعی از توسعه استانداردها تبدیل شده است. این سازمان استانداردها را در طیف متنوعی از حیطه ها نظیر مواد، محصولات سیستم ها و خدمات بسط می دهد. ASTM بیش از 129 کمیته استاندارد نویسی دارد که استانداردها را در حوزه های متنوعی شامل فلزات، رنگ ها، پلاستیک، منسوجات، نفت خام، ساختمان، انرژی، محیط زیست، محصولات مصرفی، خدمات پزشکی و وسایل پزشکی، سیستم های کامپیوتری و الکترونیک می نویسد.
مقرهای ASTM هیچ گونه تسهیلات تستی و تحقیقاتی فنی ندارد چون چنین کاری داوطلبانه توسط بیش از 32000 عضو واجد شرایط تکنیکی ASTM در سراسر جهان انجام می شود. ASTM حدود 10000 استاندارد را هر ساله در 73 جلد از کتاب سالانه استانداردهای ASTM چاپ می کند.


عملکرد – ASTM شش نوع اصل از استانداردهای کاملاً اجمالی و توافقی بسط می دهد که عبارتند از :
• متد تست استاندارد این راهکارهای قطعی برای شناسایی، اندازه گیری، و ارزیابی یک یا چند کمیت خصوصیت یا مشخصه ماده، محصول، سیستم یا خدماتی است که نتیجه تست را به وجود می آورند.


• مشخصه و ویژگی استاندارد به این اظهاریه ای دقیق در مورد مجموعه ملزوماتیاست که توسط ماده، محصول سیستم یا خدمات رفع رجوع می شوند که همچنین راهکارهایی را برای تعیین این که آیه هر پیش شرطی رفع شده یا نه معلوم می کند.


• کارکردها استاندارد – راهکارهای قطعی جهت اجرای یک یا چند کار یا عملکرد خاص که نتیجه تست را به وجود نمی آورند.
• واژه شناسی استاندارد – سندی متشکل از واژه ها، تعاریف، توصیف لغات، توضیح سمبل ها، اختصارات یا سری نام ها می باشد.
• دستورالعمل استاندارد – مجموعه ای از انتخاب با دستوراتی که دوره خاصی از عمل و فعالیت را توصیه نمی کند.


• طبقه بندی استاندارد – تنظیم سیستماتیک یا تقسیم بندی اصولی مواد، محصولات، سیستم ها یا خدمات به گروه بر مبنای خصوصیاتی مشابه منشاء، ترکیب، مشخصه ها یا کاربرد.
سیستم استانداردسازی ASTM – مثل اکثر سازمان های استانداردی توافقی ، ASTM فعالیت های استاندارد ساختن اش را زمانی شروع کرد که نیاز به آن معلوم شد. اعضای گروه مأموریت استاندارد پیش نویسی را تهیه کردند که از طریق بولتن خبری توسط کمیته فرعی والدش بازنگری می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید