بخشی از مقاله

وظایف کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار
-1 طرح مسائل و مشکلات حفاظتی و بهداشتی در جلسات کمیته و ارائه پیشنهادهای لازم به کارفرما جهت رفع نواقص و سالم سازی محیط کار.
2- انعکاس کلیه ایرادات و نواقص حفاظتی و بهداشتی و پیشنهادهای لازم جهت رفع آنها به کارفرما.
3- همکاری و تشریک مساعی با کارشناسان بهداشت حرفه ای و بازرسان کار جهت اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار.
4- توجیه و آشنا سازی کارگران نسبت به رعایت مقررات و موازین حفاظتی و بهداشت در محیط کار


5- همکاری با کارفرما در تهیه دستور العملهای لازم برای انجام کار مطمئن،سالم و بدون خطر و همچنین استفاده درست از لوازم و تجهیزات بهداشتی و حفاظتی در محیط کار.
6- پیشنهاد به کارفرما جهت تشویق کارگرانی که در امر حفاظت فنی و بهداشت کار علاقه و جدیت دارند.

7- پیگیری لازم به منظور تهیه و ارسال صورت جلسات کمیته و همچنین فرمهای مربوط به حوادث ناشی از کار و بیماریهای ناشی از کار به نهادهای ذیربط.
8- پیگیری لازم در انجام معاینات پیش از استخدام و معاینات ادواری به منظور پیشگیری از ابتلا کارگران به بیماریهای ناشی از کار و ارائه نتایج حاصله به مراکز بهداشت مربوطه.
9- اعلام موارد مشکوک به بیماریهای حرفه ای از طریق کارفرما به مراکز بهداشت مربوطه و همکاری در تعیین شغل مناسب برای کارگرانی که به تشخیص شورای پزشکی به بیماریهای حرفه ای مبتلا شده و یا در معرض ابتلا به آن قرار دارند.


10- جمع آوری آمار و اطلاعات مربوطه از نقله نظر مسائل حفاظتی و بهداشتی و تنظیم و تکمیل فرم صورت نواقص موجود در کارگاه.
11- بازدید و معاینه ابزار کار،وسائل حفاظتی و بهداشتی در محیط کار و نظارت بر حسن استفاده از آنها.
12- ثبت آمار حوادث و بیماریهای ناشی از کار کارگران و تعیین ضریب تکرار و ضریب شدت سالانه حوادث.


13- نظارت بر ترسیم نمودار میزان حوادث و بیماریهای حرفه ای و همچنین نصب پوسترهای آموزشی بهداشتی و حفاظتی در محیط کار.
14- اعلام کانونهای ایجاد خطرات بهداشتی و حفاظتی در کارگاه.


15- نظارت بر نظم و ترتیب و آرایش مواد اولیه و محصولات و استقرار ماشین آلات و ابزار کار به نحو صحیح و ایمن و همچنین تطابق صحیح کار و کارگر در محیط کار.
16- تعیین خط مشی روشن و منطبق با موازین حفاظتی و بهداشتی بر حسب شرایط اختصاصی هر کارگاه جهت حفظ و ارتقاء سطح بهداشت و ایمنی محیط کار و پیشگیری از ایجاد حوادث احتمالی و بیماریهای شغلی.


17- تهیه و تصویب و صدور دستورالعملهای اجرایی حفاظتی و بهداشتی جهت اعمال در داخل کارگاه در مورد پیشگیری از ایجاد عوارض و بیماریهای ناشی از عوامل فیزیکی،شیمیایی،ارگونومیکی،زیست شناختی و روانی محیط کار.برای هر فردی در جهان کار کردن در بهترین شرایط ایمنی و بهداشت حق مسلم محسوب می شود. پیشگیری از مخاطرات شغلی موضوعی حیاتی است. متأسفانه هر سه دقیقه در گوشه و کنار جهان، یک نفر بر اثر حادثه ناشی از کار یا بیماری شغلی (حرفه ای) جان خود را از دست می دهد و در کشورمان در 6 ماهه نخست سال، 61 کارگر بر اثر حوادث کار، فوت کرده اند.


آمار شش ماهه نخست سال جاری در مورد حوادث ناشی از کار، بیانگر آن است که 10 هزار و 677 نفر از کارگران در این مدت، دچار حادثه ناشی از کار شده اند. این رقم، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از 14 درصد افزایش داشته است. فقدان اقدام های پیشگیرانه بدون شک به ضررهای اقتصادی و زیان های انسانی منجر می شود.
از نظر جغرافیایی بیشترین آمار حادثه دیدگان در نیمه نخست سال جاری، مربوط به شهرستانهای تهران با 1103 مورد و کمترین آن نیز مربوط به خراسان جنوبی با 29 مورد حادثه بوده است.
تهویه نامطلوب با 6درصد و بی احتیاطی با 52 درصد، به ترتیب کمترین و بیشترین علت وقوع حادثه در شش ماهه نخست سال جاری بوده است. سقوط و لغزیدن از ارتفاع برای 2092 مصدوم، بیشترین آمار حادثه دیدگان را به خود اختصاص داده است و وقوع انفجار و آتش سوزی برای 49 کارگر، کمترین نوع حادثه روی داده بوده است.
از آمار 10 هزار و 677 حادثه در نیمه نخست سال جاری، 153 حادثه برای کارگران زن و 10 هزار و 524 حادثه برای کارگران مرد روی داده است.


50 درصد حادثه دیدگان، از ناحیه دست و انگشتان دست، دچار حادثه شده اند، بررسی های آماری نشان می دهد در حوادث روی داده در این مدت، بیشترین فراوانی عضو حادثه دیده با پنج هزار و 318 مورد حادثه، مربوط به ناحیه دست و انگشتان و کمترین آن با 143 مورد مربوط به مغز بوده است. همچنین 43/25 درصد از حادثه دیدگان مجرد و 57/74 درصد متأهل بوده اند.


در بررسی سهم فعالیت بخش های مختلف اقتصادی در بروز حوادث، آمارها حاکی از آن است که فعالیت در دو بخش پیمانکاری های عمرانی و غیر عمرانی با 25/24 در صد و کار در حوزه فلزات اساسی، ماشین های الکترونیکی و غیر الکترونیکی با 07/24 درصد، بیشتر از سایر فعالیت ها، حادثه ساز بوده اند.
پیشگیری به نظر بسیار پر هزینه می آید اما تمامی موارد مشاهده شده نشانگر آن است که پیشگیری بهترین روش برای کاهش هزینه ها می باشد و ایمنی شغلی مسئولیتی است که همه باید به آن توجه نمایند. شایان ذکر است اتحادیه بین المللی تأمین‌اجتماعی (ایسا)،بهبودفرهنگ‌ایمنی شغلی‌و بهداشت درمحیط کارهارا ازاهداف اصلی‌خوددرسراسر جهان‌قرار داده است.وزیر کار در اولین همایش ملی ایمنی کار، ‌سلامت و محیط زیست عنوان کرد:


پنج درصد کارگران به دلیل حوادث ناشی از کار، بیکار می‌شوند
اشاره:
اولین همایش ملی ایمنی کار، ‌سلامت و محیط زیست روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته با حضور دکتر سید محمد جهرمی وزیرکار و امور اجتماعی، خانم دکترجوادی رییس سازمان محیط زیست، دکتر جواد ماهریان فرشباف رییس کل بیمه مرکزی کشور و مهندس ابراهیم نظری جلالی معاون روابط کار وزارت کار و جمعی از کارشناسان و دست اندرکاران این حوزه در سالن تلاش مجموعه فرهنگی و ورزشی وزارت کار برگزار شد.


دراین همایش که با شعار " انسان سالم محور توسعه پایدار" برگزار شد، آخرین تحولات و اقدامات انجام شده در حوزه ایمنی محیط کار و همچنین میزان و نقش حوادث ناشی از کار در کاهش بهره‌وری و توسعه در سطح جهانی و کشوری مورد بحث و بررسی قرارگرفت و در خاتمه به واحدهای ایمن برتر کشور و مقالات برتر نشان ملی ایمنی اعطا شد.
وزیرکار و اموراجتماعی:


چهار درصد از تولید ناخالص داخلی هر کشوری صرف جبران خسارات ناشی از کار می‌شود
وزیرکار و اموراجتماعی در این همایش طی سخنانی به تشریح نقش ایمنی محیط کار در توسعه ملی پرداخت و گفت:
چهار درصد از تولید ناخالص داخلی هر کشوری صرف جبران خسارات ناشی از کار می‌شود که این رقم در کشور ما حدود دو درصد است.
جهرمی به 270 میلیون حادثه ناشی از کار سالانه در جهان اشاره کرد و گفت: این تعداد حوادث ناشی از کار باعث شده است که چهار درصد از تولید ناخالص داخلی هر کشوری صرف جبران خسارات ناشی از کار ‌شود. این در حالی است که میانگین نرخ رشد دنیا نیز سه درصد است.


وی با اشاره به نرخ رشد توسعه هفت درصدی کشورمان اضافه کرد: اگر قرار باشد چهار درصد تولید ناخالص داخلی کشوری صرف جبران خسارات حوادث ناشی از کار شود، این رقم بسیار زیادی است.
وی در ادامه 88 درصد از حوادث ناشی از کار را مربوط به منشاء انسانی دانست و افزود: این موضوع به دلیل نبود آموزش، رعایت ایمنی در کار و خستگی نیروی انسانی است و 12 درصد از حوادث ناشی از کار هم مربوط به عوامل محیطی است.


وی با بیان اینکه حوادث ناشی از کار در کشورمان بیشتر در بخش ساختمان سازی است، اظهار کرد: بیش از 30 درصد حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان رخ می‌دهد که با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم درصدد توسعه مهارت در بین این قشر از کارگران هستیم تا حوادث ناشی از کار نیز کاهش یابد.
وزیر کار گفت: طبق آمار موجود در سال 86 نسبت به سال 85 یک میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی اضافه شده است و در عین حال حوادث ناشی از کار نیز حدود 5/5 درصد کاهش یافته است.


جهرمی در ادامه عنوان کرد: حدود پنج درصد از مجموعه کارگران به دلیل مبتلا شدن به بیماری‌های ناشی از کار بیکار می‌شوند.
وی با تاکید بیشتر بر ایجاد کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت در کارگاه‌ها تصریح کرد: در این مورد طی دو سال اخیر بیش از 20 درصد افزایش داشتیم و با توجه به برنامه‌های مد نظر بیش از 30 هزار کمیته حفاظت فنی و بهداشت در کارگروه‌ها باید به وجود آید.


وزیر کار با بیان اینکه موضوع دیگر مد نظر تاسیس مراکز مشاوره‌ ایمنی و محیط‌ زیست است، گفت: از سوی دیگر در دانشکده ایمنی و بهداشت کار نیز سطح علمی خود را بالا بردیم و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته ایمنی و بهداشت کار را راه‌اندازی کردیم.
لینک اصلی


جهرمی در پایان خاطرنشان کرد: مساله ایمنی در کارگاه‌ها باید در خانواده‌ها نیز مشاهده شود و این موضوع تنها اقتصادی نیست.
بیمه کارگران ساختمانی


وزیرکار و امور اجتماعی همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران خبر از طرح بیمه کارگران ساختمانی تا پایان سال جاری داد و گفت: بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی بعد از تصویب مجلس با هماهنگی سازمان تامین اجتماعی از امسال اجرا می‌شود.


وی افزود: کارگران ساختمانی با پرداخت حداقل 15 هزار تومان در ماه از نظر حوادث کار و سوابق بازنشستگی و درمان، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.
وی افزود: کارگرانی که دارای کارت مهارت فنی و حرفه‌ای هستند از نظر بیمه به راحتی تحت پوشش قرار می‌گیرند.
وزیر کار و امور اجتماعی با بیان اینکه آموزش مهارت کارگران ساختمان از 5/2 سال پیش اجرا شده افزود: سال گذشته 150 هزار نفر و امسال 230 هزار نفر آموزش مهارت در مورد کارگران ساختمانی دیده‌اند و طبق برنامه‌ریزی تا 5 سال این آموزش‌ها ادامه خواهد یافت.


وزیر کار و امور اجتماعی افزود: از سال آینده به هیچ یک از پیمانکاران دولتی اجازه به کارگیری کارگران غیر ماهر داده نمی‌شود و در برخی از شهرها با همکاری شهرداری کارفرمایان بخش خصوصی نیز از به کارگیری کارگران بدون مهارت منع می‌شوند.


وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی از سال 88 و 89 حتی بخش خصوصی اجازه به کارگیری کاگران غیر ماهر در بخش ساختمان را نخواهند داشت.
وزیر کار و امور اجتماعی با بیان اینکه کارگران در میادین میوه و تره‌بار بخش ساختمانی و پیمانکاری و حتی واحدهای تولیدی دارای مشکل بیمه هستند گفت: اگر این کارگران شکایت کنند به شکایت آنها رسیدگی می‌شود زیرا از نظر قانون قرارداد کار هم می‌تواند به صورت کتبی و هم خصوصی منعقد شود اما هر قراردادی که بیش از یک ماه طول بکشد باید به صورت کتبی درآید.
جهرمی افزود: با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام اگر کارگران بیش از یکماه بخواهند کار کنند باید قرارداد کتبی داشته باشند که باید بر اساس فرم اعطایی وزارت کار و امور اجتماعی که در اختیار کارگران و کارفرمایان قرار داده می‌شود این قراردادها تنظیم شود.


وزیر کار و امور اجتماعی در ادامه به نرخ بیکاری اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری هدف در برنامه پنجم توسعه 7 درصد پیش بینی شده که البته این رقم در مراحل کارشناسی قرار دارد .
جهرمی افزود: آنچه در برنامه پنجم با آن روبرو خواهیم شد سهم 40 درصدی ورودی فارغ‌التحصیلان و خانم‌ها به بازار کار است که باید مانند برنامه چهارم سالانه حداقل 2/1 تا 5/1 میلیون نفر فرصت‌ شغلی جدید در کشور پدید اید تا نرخ 7 درصد تحقق پیدا کند.


وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی 23 نوع برنامه طراحی شده تا به رقم بیکاری 7 درصد نائل شویم.
وزیر کار و امور اجتماعی تاکید کرد: رسیدن به این نرخ بیکاری نیازمند همکاری تمام سه قوه کشور و نیز همفکری همه دستگاه ها است.
وی خسارات ناشی از حوادث کار در دنیا را 4 درصد تولید ناخالص داخلی کشورها دانست و گفت این رقم در ایران کمتر از 2 درصد براورد می‌شود.
جهرمی افزود: حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان 38 درصد کل حوادث را شامل می‌شود که در این زمینه کارگاه‌های ساختمانی و مجموعه ساخت و ساز زیر پوشش آموزش کار قرار می‌گیرد. بیشترین سهم تبلیغات تلویزیونی ، حوادث کار در بخش ساختمانی وجود دارد.
جهرمی افزود: حوادث ساختمانی بالای 30 تا 40 درصد منجر به قطع عضو یا از بین رفتن کارگران می‌شود.
وزیر کار و امور اجتماعی در حاشیه این همایش به خانواده غلامحسین رازگردانی کارگر اداره راه و ترابری استان تهران که در مرداد ماه سال جاری بر اثر حادثه ناشی از کار فوت شده بود لوح تقدیری اعطا کرد.


رییس سازمان محیط زیست:
آموزش مدیران بهترین راه گسترش ایمنی و سلامت در کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی است
خانم دکتر جوادی رییس سازمان محیط زیست نیز در این همایش نقش ایمنی و بهداشت کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی را در سلامت محیط زیست بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: برای توسعه بهداشت و ایمنی در کارگاه‌های و واحدهای تولیدی باید آموزش‌های لازم به مدیران آن‌ها داده شود تا این افراد بدانند استاندارد کارگاه باید درچه سطحی باشد و عدم رعایت استاندارهای لازم چه عواقبی برای کارکنان و همچنین محیط زیست در پی خواهد داشت.


جوادی یکی از آلودگی‌های محیط کار را مربوط به هوا عنوان کرد و گفت: برخی از محیط‌های کاری مانند معادن زغال سنگ هوای آلوده‌ای دارند که در صورت عدم رعایت مسایل ایمنی و بهداشتی باعث بروز بیماری‌های بسیار خطرناکی مانند «ریه سیاه» برای کارگران شده است که از آن به عنوان مرگ خاموش یاد می کنند.
رییس سازمان محیط زیست افزود: کارگاه‌های نیز هستند که در آن‌ها از وسایلی استفاده می‌شود که در صورت عدم آموزش های لازم آسیب‌های جسمی و جنسی بر روی کارکنان خواهد گذاشت.


جوادی از توسعه واحدهای تحقیقات ایمنی در محل کار استقبال کرد و گفت: سازمان محیط زیست در این زمینه و همچنین در زمینه کاهش اثرات و حوادث ناشی از کار و توسعه سلامت و بهداشت در محیط‌های کاری در حد توان خود حمایت می کند.
وزیر بهداشت:


هیچ توسعه‌ای بدون رعایت ایمنی و سلامت محیط کار امکان‌پذیر نیست
محمدباقرلنکرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در روز دوم این جشنواره در سخنانی گفت: حدود 58 سال پیش بحث سلامت کار در دنیا مورد توجه قرار گرفته و تعریفی در این مورد بیان شده بود که نگاه سلامت اداری و همه‌جانبه‌ نگاه کردن به سلامت یکی از ارکان این تعریف بود.
وی ادامه داد: وضعیت اطمینان‌بخش برای جنبه‌های روحی، جسمی و اجتماعی افراد مشغول به کار در این تعریف تاکید شده است و این فرد مشغول به کار مخاطره‌ای را نباید برای خانواده خود به وجود آورد.


لنکرانی مجموعه سلامتی، ایمنی و محیط زیست را یک مجموعه درهم‌تنیده دانست و افزود: اهمیت این مقوله‌ها در این است که این موضوعات با هم ارتباط‌های خاصی دارند و می‌توانیم رویکردمان را نسبت به این موضوعات سیستماتیک و همراه با تقویت دیدگاه پیشگیرانه داشته باشیم. وی با اشاره به همکاری بین وزارتخانه‌های بهداشت و کار اضافه کرد: محاسن این همکاری تصویب آیین‌نامه مشترک استقرار و مدیریت سلامت کار، محیط کار و کارگر در سال گذشته بوده است که با تصویب این آیین‌نامه زیرساخت خوبی به وجود آمد که حول آن می‌توان شاهد تلاش‌های متمرکزتری در این زمینه بود.


وزیر بهداشت تصریح کرد: به موازات شکل‌گیری این مقررات در وضعیت نیروی انسانی نیز فعالیت‌های مناسبی شده است و رشته‌های دانشگاهی مرتبط با این موضوع متناسب با نیاز جامعه گسترش یافته است.


وی در ادامه بیان کرد: طبق قانون توسعه و قوانین مرتبط دیگر مکلف شده بودیم که یک لایحه‌ای را به مجلس تحویل دهیم که اکنون مراحل آخر آن است.
وی در ادامه هیچ توسعه‌ای را بدون سلامت امکان‌پذیر ندانست و عنوان کرد: اگر سلامت و توسعه مدنظر قرار بگیرد آثار پربرکتی خواهد داشت.
مدیر عامل صندوق مهر امام رضا (ع) خبر داد:


به زودی ثبت‌نام مجدد از متقاضیان تسهیلات اشتغالزا آغاز می‌شود
مهندس خلیل یسایی مدیر عامل صندوق مهر امام رضا (ع) نیز در حاشیه این همایش در گفتگو باخبرنگار بازارکار به آخرین اقدامات این صندوق در زمینه اعطای تسهیلات اشتغالزا پرداخت و گفت: کاری که ما در این زمینه انجام می‌دهیم پالایش افراد واجد شرایط برای اعطای تسهیلات از بین 100 هزار نفری است که بیش از این ثبت نام کرده اند. به محض اینکه کار پالایش این افراد به اتمام برسد ثبت نام جدید شروع می شود.


یسایی ثبت نام از افراد را از طریق سایت این صندوق عنوان کرد وگفت: در شهرستان‌هایی که کار پالایش افراد واجد شرایط به اتمام ر سیده است، اعطای تسهیلات آغاز شده و همچنین ثبت نام مجدد نیز صورت می گیرد.


وی افزود: دولت در سفر استانی به استان مرکزی تصویب کرد400 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزا در اختیار افرادی که از طرف صندوق مهر امام رضا (ع) معرفی می‌شوند قرار گیرد. حدود 60 درصد از این اعتبار در اختیار صندوق قرار گرفته که در حال رایزنی با بانک مرکزی و بانک‌های عامل برای پرداخت هستیم.
مدیر عامل صندوق مهر امام رضا میزان اشتغال این اعتبار را حدود 80 هزار نفر اعلام کرد و گفت: اگر میانگین ایجاد اشتغال را برای هر نفر در قالب این تسهیلات 5 میلیون تومان پیش بینی کنیم حدود 80 هزار شغل با این اعتبار ایجاد می‌شود.


یسایی در پاسخ به سوال دیگری در مورد خط اعتباری وزارت کار و تامین اجتماعی که با عاملیت صندوق مهر رضا به متقاضیان تسهیلات اشتغال، پرداخت خواهد شد نیز گفت: این موضوع هنوز ابلاغ نشده، به محض ابلاغ آنرا اجرا خواهیم کرد.


مدیر کل بیمه مرکزی:
واحدهای ایمن کشور از تخفیفات بیمه ای برخوردار می‌شوند
دکتر جواد ماهریان فرشباف مدیر کل بیمه مرکزی ایران نیز در حاشیه این همایش در گفتگو با خبرنگار بازارکار خبر از اعطای تخفیفات بیمه ای به واحدهای ایمن کشور، داد و گفت: ما تلاش می کنیم برای اینکه حوادث ناشی از کار کاهش یابد، علاوه بر گسترش پوشش بیمه‌ای، واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی کشور را تشویق به رعایت ایمنی در محل کار کنیم.


رئیس کل بیمه مرکزی ایران با اشاره به رویکرد پیشگیری بیمه مرکزی گفت: کارفرمایانی که نکات ایمنی را در کارگاه در حد درجه یک رعایت کنند با 15 درصد، درجه 2 با 5 درصد و درجه 3 با 3 درصد تخفیف حق بیمه مواجه می‌شوند.


به گزارش شبکه خبر، در "جشنواره ملّی انتخاب کارگاه های برتر ایمن کشور" که با حضور وزیران کار و امور اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، برگزیدگان در سه سطح معرفی شدند و به پاس تلاش هایشان، از آنان با اهدای تندیس و لوح قدردانی وزارت کار و بیمه مرکزی ایران، تجلیل شد.


شرکت های پارس خودروی استان تهران، پتروشیمی شیراز، گروه ملّی صنعتی فولاد ایران خوزستان، پویا گستر خراسان رضوی، صنایع فراساحل هرمزگان، سیکو گیلان، آلومینای ایران جاجرم پگاه لرستان، آرد جرعه اصفهان، گل گهر کرمان، هپکو مرکزی و وایدم آذربایجان شرقی، حائز رتبه سطح یک شدند و به آنان تندیس طلایی تقدیم شد.


همچنین شرکت های فولاد آلیاژی ایران یزد، نیروگاه حرارتی برق قم، شرکت پتروشیمی فجر خوزستان، کمباین سازی مرکزی، ذغال سنگ البرز شرقی سمنان، مهرکام پارس تهران، سبلان پارچه اردبیل، شهید محلاتی بوشهر، بهمن موتور کرج، سیم و کابل ابهر زنجان و نستله ایران قزوین، نیز نشان تندیس نقره ای سطح دو این جشنواره را دریافت کردند.


همچنین شرکت های نیروگاه شهید مفتح همدان، آرد تابان تهران، سیمان ایلام، کویرتایر خراسان جنوبی، صنایع چوب خزر مازندران، سی گل ارومیه، طبیعت زنده کهگیلویه و بویر احمد، فاتح صنعت کیمیا فارس، سیرنگ کوهرنگ، زمزم گرگان، بافت تور ماهیگیری سیستان و بلوچستان و سیمان کردستان، رتبه سطح سه این جشنواره را کسب کردند و به آنان تندیس برنز و لوح قدردانی وزارت کار اهدا ش رئیس کل بیمه مرکزی ایران همچنین از بررسی 3 هزار پرونده مدیریت ریسک بر کارگاه‌های تولیدی کشور خبر داد و گفت: حداقل 15 واحد از 30 واحد معرفی شده از طرف وزارت کار به عنوان واحد‌های برتر در افزایش ایمنی کار انتخاب شده و در برخی از این واحد‌ها تا 100 میلیون تومان حق بیمه کاهش پیدا کرد.
هدف از انجام معاینات پزشکی افراد شاغل
یکی از مهمترین و اساسی ترین برنامه های پیشگیری از بروز بیماریها و حوادث ناشی ازکار در هرکشوری که به عضویت سازمان بین المللی کار و بهداشت جهانی درآمده انجام معاینات پزشکی جهت افراد شاغل میباشد . در کشور ایران سازمان تامین اجتماعی به عنوان مهمترین و عظیم ترین سازمان حمایت کننده از نیروی کار و تولید در برابر آسیبهای گوناگون ازجمله آسیبهای ناشی از ابتلا به بیماریها و حوادث ناشی از کار قانونا موظف شده تا تسهیلاتی را جهت .Inherently safety design ماهیت رهیافت ذاتاً‌ ایمن در طراحی کارخانه اجتناب از خطرات نسبت به کنترل آنها توسط تجهیزات مکمل است بنابراین همة ایده‌های توصیف شده ممکن است تحت عنوان مثالهای طراحی ذاتاً‌ ایمن در نظر گرفته شوند.


از زمان بروز انفجار در فلیکسبورو در سال 1974 که در آن 28 نفر کشته شدند، مقالات متعددی درخصوص روشهای پیشگیری از بروز رویدادهای مجدد به چاپ رسید. در یک حالت افراطی به دلیل اینکه فلیکس بورو یک کارخانة تولید نایلون بود طرفداران و حامیان بازگشت به طبیعت پیشنهاد توقف تولید الیاف ساخته دست بشر و کاربرد مواد طبیعی مثل پشم وکتان رابه جای آن مطرح کردند.ارائه خدمات مربوط به معاینات پزشکی شاغلین بیمه شده در مجموعه کلینیکهای طب کار ایجاد نماید .Inherently safety design


ماهیت رهیافت ذاتاً‌ ایمن در طراحی کارخانه اجتناب از خطرات نسبت به کنترل آنها توسط تجهیزات مکمل است بنابراین همة ایده‌های توصیف شده ممکن است تحت عنوان مثالهای طراحی ذاتاً‌ ایمن در نظر گرفته شوند.


از زمان بروز انفجار در فلیکسبورو در سال 1974 که در آن 28 نفر کشته شدند، مقالات متعددی درخصوص روشهای پیشگیری از بروز رویدادهای مجدد به چاپ رسید. در یک حالت افراطی به دلیل اینکه فلیکس بورو یک کارخانة تولید نایلون بود طرفداران و حامیان بازگشت به طبیعت پیشنهاد توقف تولید الیاف ساخته دست بشر و کاربرد مواد طبیعی مثل پشم وکتان رابه جای آن مطرح کردند.


آنها این حقیقت را که حجم حوادث صنایع الیاف طبیعی از الیاف دست‌ساز و مصنوعی بالاتر است، فراموش کرده بودند اگرچه در حوادث کشاورزی مرگ دسته جمعی اتفاق نمی‌افتد و به تبع توجه افکار عمومی را نسبت به کشته شدن عد‌ه‌ای در یک صنعت شیمیایی کمتر به خود جلب می‌کند. با عنایت به این امر که کشاورزی یک صنعت با میزان حادثة بالاست، حوادث مرگبار بیشتری به ازای هر محصول کتانی یا پشمی نسبت به محصولات مصنوعی در آن وجود دارد.
به صورت مشابه، بوپال جائی که بیش از 2000 نفر به خاطر نشت گاز سمی جان خود را از دست دادند (1984) کارخانة تولید حشره‌کش بود. حشره‌کشها از طریق افزایش مواد غذایی نسبت به آنچه در بوپال از دست رفت زندگیهای بیشتری را نجات می‌دهند.


به هر حال ماجراهای بوپال و فلیکس بورو هزینه های غیرقابل اجتناب نایلون و حشره‌کش‌ها نبوده‌اند و روشهای چندی وجود دارد که می‌توان این کارخانه‌ها را امن‌تر کرد و درسهای زیادی از حوادث اسفبار فوق‌الاشاره گرفته شده است. بیشتر مقالات و گزارش‌ها درخصوص حوادث، نصب تجهیزات حفاظتی بهتر و بیشتر مثل کاشفهای گاز شیرهای جداساز اضطراری، علائم هشدار دهنده، اسکرابر و وسایل تصفیه، تجهیزات حفاظت و اطفاء حریق، سازه‌های قوی‌تر و غیره را پیشنهاد داده‌اند. مشاور ایمنی به عنوان فردی که به هزینه‌ها و پیچیدگی‌ کارخانه می‌افزاید شهرت کسب کرده است. تجهیزاتی که وی به کارخانه اضافه می‌کند بدون شک ضروری هستند اما در عین حال گران و پیچیده هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید