بخشی از مقاله

مقدمه
ن والقلم و ما یسطرون قرآن کریم – سوره ی قلم

حمد و سپاس پروردگاری را که آدمی را بیافرید و ذکر خود را مایه آرامش او قرار داد. خداوندی که همراه نخستین واژه های وحی ،به خواندن فرمان دادو بر« قلم و آن چه مینویسد» سوگند یاد کرد.


حدود 50 سال پیش گوتنبرگ آلمانی ،با اختراع خود دگرگونی بسیار عظیمی در زندگی بشر به وجودآورد .او صنعت چاپ و در واقع فنآوری علم نشر علم را برای بشر به ارمغان آورد و اساسی ترین رکن ترویج و توسعه ی علم را پایه گذاری کرد.شاید بتوان اختاع او را پس از اختراع خط مهمترین گام در راه گستش دانش و

فرهنگ دانست.بدون وجود کتابها و نشریه های علمی،آموزش و کسب علم تقریبا" امری محال است،و صنعت چاپ این امکان را در اختیار بشر قرارداد که از جدید ترین اکتشافات و نوآوری در همه ی زمینه ها به سرعت آگاه شودو بدان دست یابد.امروزه ماشین چاپی گوتنبرگ جای خود را به عظیم ترین و دقیق ترین ماشینهای چاپ داده است.این ماشینها با به خدمت گرفتن فنآوری یارانه ای میتوانند کارهای چاپ را در بالاترین کیفیت و تیراژ در کوتاه ترین زمان انجام دهند. این امر در سایه تلاش بسیاری از محققان ،اندیشمندان ،مهندسان و صنعتگران ،صورت پذیرفته است.


چاپ از زمانی که به عنوان یک روش کارآمدمطرح شد همیشه به عنوان یک روش ارتباطی منحصر به فرد که نیاز به مهارت به خصوص و یادگیری سیستم های جداگانه داشته تلقی شده است.با معرفی چاپ،کارگران مجبور به یادگیری مهارتهای تازه ای در مورد صنعت چاپ شده اند .در سالهای اخیر پیشرفتهای که در تکنولوژی چاپ شده است ،امکاناتی برای صنعت چاپ به وجود آورده اند.


هدف صنعت چاپ وسیع ساختن ارتباطات میباشد که هروز نیز به پیشرفت و بالا بردن مهارتهای کارگران و صنعتداران اضافه شده است و ماشینهایی با تکنولوژی بالاتری به بازار عرضه شده میشود. هنوز تازه ترین و با تکنولوژی ترین این ماشینها به ایران وارد نشده است و در همان سطوح چاپ به بازار عرضه میشود .اما امید ان است که در سالهای آتی صنعداران چاپ بتوانند با بالابردنتکنولوژی بتوانند که کمک بزرگی به جامعه مردمی بکنند.امید است که جوانان عزیز در آینده ای

نزدیک ، خود در زمره صاحبنظران ،مبتکران و مخترعان ارزشمند صنعت چاپ درآیند و این امید دور از انتظار نخواهد بود ،زیرا جوانان ما با کسب مدالهای طلا در المپیادهای گوناگون بارها به جهانیان ثابت کرده اندکه از قدرت علمی بالا و استعدادهای درخشان و خلاق برخوردارند. بر جوانان عزیز فرض است تا با استعانت از الطاف بی کران الهی و حق تعالی بار دیگر هوش و توان خود را در صحنه جهاد علمی و عملی به کار گیرند و روح تازه ای در کالبد صنعت چاپ کشورمان بدمند.
تمام سعی و تلاش این حقیر عرضه مجموعه ای کامل و بی نقص بوده است ولی اعتقاد کامل دارم که حاصل کار خالی از اشکال نیست.

 

با تشکر


آشنایی با صنعت چاپ و تاریخچه پیدایش ماشین ها

تعریف چاپ:چاپ به معنی انتقال مطالب (متن نوشته شده،حروف،عکس،طرح،نقش و...)روی حامل چاپ و نیز تکثیر آن به شمارگان زیاداست.
نیاز جامعه:صنعت چاپ از زمره صنایعی است که وجود آنها بستگی زیادی به میزان پیشرفت فرهنگ و دانش جامعه دارد.هر چه جوامع از نظر علوم و فنون و پیشرفتهای اجتماعی به دستاوردهای تازه تری برسند،به همان نسبت نیاز آنها به صنعت چاپ بیشتر میشود.به همین دلیل است که سرعت پیشرفت و تغییرات در صنعت چاپ تقریبا" به روز رسیده است و هر روز در این صنعت پدیده ای تازه به خدمت گرفته میشود.

 

پیشرفت:از زمان اختراع چاپ با حروف متغیر و ساخت پرس چوبی توسط گوتنبرگ بیش از 560 سال نمیگذرد.در این مدت صنعت چاپ به تحولات شگرفی دست یافته است.تا جایی که حتی چاپخانه های کوچک ،در تمام دنیا از جمله ایران ،از دستگاههای بسیار پیشرفته ی الکترونیکی و کامپیوتری استفاده میکنند.بدیهی است این میزان پیشرفت و بکارگیری تجهیزات مهم به ضرورت و نیاز جامعه (قانون عرضه و تقاضا)بستگی دارد.از این رو در تمام دنیا چاپخانه ها ناگزیرند خود را با نیاز بازار مصرف تطبیق دهند و برای انجام سفارشات متنوع و با کیفیت بالا در زمان کم دستگاه های جدید را به خدمت بگیرند.


هم اکنون در برخی از لیتوگرافی های ایران از دستگاه های پیشرفته اسکنر(تخت و سیلندری) حرفه ای و ایمیج سترو پلیت سترجهت تفکیک عکس ها و تهیه فیلم و زینک استفاده می کنند. در حالی که در قدیم برای تفکیک رنگ و تهیه زینک از دوربین های عمودی و افقی و دستگاه های کنتاکتفو برای تهیه زینک از دستگاه قید کپی استفاده میشود.همچنین در برخی از چاپخانه ها از ماشین های پیشرفته با کنترل کامپیوتری ،معروف به CPC استفاده میکنند.سیستم های از کامپیوتر به چاپ معروف به CTP و در ماشین های هایدلبرگ معروف به DI یا «تصویر رسانی مستقیم »نیز مدتی است که به ایران رسیده است.


اینک به منظور آشنایی بیشتر با مفهوم چاپ ،تکنیک چاپ و روشهای چاپی مطالبی را به طور خلاصه شرح میدهیم.

1-1 دسته بنذی روشهای چاپ
با توجه به مشخصات اصلی هر یک از روشهای چاپی میتوان آن ها را به چند گروه تقسیم کلی کرد.
1-1-1 گروه اول:شناخته شده ترین دسته بندی ها به این صورت است :چاپ صاف(افست)،چاپ برجسته،چاپ گود،چاپ سیلک اسکرین و چاپ غیر تماسی.
• 2-1-1 گروه دوم:در برخی از منابع تقسیمت دیگری نیز ذکر شده است ،مانند چاپ لترپرس،چاپ افست،چاپ هیلوگراور،چاپ سیلک اسکرین یا سری گرافی.
3-1-1 گروه سوم:یک دسته بندی منطقی دیگر هم میتواند به این صورت باشد:چاپ مستقیم و چاپ غیر مستقیم و چاپ تماسی .بطور بسیار خلاصه با ارائه تصاویر شماتیکی معرفی میشوند.
2-1 چاپ مستقیم


دراین روش سطح چاپ شونده مستقیمابافرم چاپ (مجموعه حروف کلیشه و گراور)تماس پیدا میکند مانند چاپ برجسته به شیوه لترپرس چاپ برجسته به شیوه فلکسو(کلیشه های لاستیکی و ژلاتینی) چاپ گود ،چاپ سیلک،اسکرین و فتواستنسیل.
مراحل کار: برای چاپ ابتدا از روی اصل خبر فیلم تهیه میشود.این فیلم نگاتیو و خوانا می باشد .سپس از روی آن فرم چاپی به صورت پوزیتیو و ناخوانا تهیه میشود .حال از روی فرم تهیه شده کار چاپ شده به صورت خوانا به دست می


آید.در مورد چاپ سیلک اسکرین پس از تهیه فیلم میتوان بلا فاصله عمل چاپ را انجام داد،زیرا این مرحله کار برای ما به عنوان فرم چاپ محسوب میشود .
روش های چاپی که دراین طبقه بندی جزء چاپ های مستقیم محسوب می شوند عبارت اند از:
1-2-1 چاپ برجسته:روش چاپ برجسته را به نام چاپ کتاب و یا لترپرس هم می توان نام برد .
2-2-چاپ گود:در این روش چاپ ها به دو صورت امکان پذیراند:


الف- دستی
ب-مکانیکی
چاپ گود دستی :در ابتدا مقطع عرضی فرم (پلیت) بدون مرکب است.سپس فرم مرکبی شده است و مرکب اضافه توسط تیغه (راکل) پاک میشودو توسط فشار زیاد پرس ، مرکب از گودی ها به کاغذ منتقل میشوند و عمل چاپ انجام میشود.مانند چاپ با روش حکاکی های دستی فولادی و مسی
چاپ گود میکانیکی: این شیوه به نام هلیوگراورنیز معروف است .فرم چاپی روی سیلندر مسی به روش شیمیائی و حکاکی و سپس آب فلز کاری میشود.این چاپ را به سبب استفاده از تیغه پاک کننده مرکب از روی سیلندر چاپ گود راکلی یا چاپ گود ترامه نیز نامیده اند.


3-2-1 چاپ فتواستنسیل:مکانیسم فتواستنسیل مانند چاپ اسکرین می باشد و مرکب از سطح چاپ شونده مستقیما" به سطح چاپ شونده می رسد.
4-2-1 چاپ برجسته به شیوه ی فلکسو گرافی:این روش چاپ به روش چاپ آنیلین به مفهوم چاپ از روی لاستیک هم نامیده میشود . در آمریکا به این چاپ چاپ فلکسو میگویند.


5-2-1 این روش چاپ به نام چاپ توری ،به معنی چاپ از روی توری،چاپ شابلونی و یا غربالی نامیده میشود. در این شیوه تصویر مورد نظر از روی توری به کاغذ منتقل میشود.از این ر تصویرگیری از روی فرم صورت نمی گیرد.بلکه انتقال تصویری از توری به کاغذ است.به همین دلیل تصویر روی توری درست همانگونه است که به کاغذ منتقل میشود ،بنابراین اگر فرم خوانا باشد چاپ هم خوانا خواهد شد.


3-1-چاپ غیر مستقیم:در این روش چاپ شونده با فرم چاپ تماس ندارد و مراحل کار بدین ترتیب است کهنخست فرم مرکبی میشود،سپس عامل واسطه ای تصاویر مرکبی شده فرم را دریافت می کند و در مرحله پایانی سطح چاپ شونده تصاویر را از عامل واسطه در یافت میکند.مانند چاپ تخت و چاپ بالشتکی.
برای چاپ از روی خبر بایستس یک فیلم تهیه شود،این یلم نگاتیو(منفی)و ناخوانا است.از روی این فیلم یک فیلم پوزتیو که ژلاتین ناخوانا است و از روی پلیت (زینک) کپی میشود. در چاپ تصویر زینک به عامل واسطه سیلندر به لاستیک منتقل میشود.این تصویر ناخوانا است.حال سطح چاپ شونده تصویر را از سیلندر لاستیک به طور خوانا دریافت میکند.


روش های چاپی که در این طبقه بندی جزء چاپ های غیر مستقیم محسوب میشوند عبارتن از:
1-3-1 چاپ تخت: مهمترین روش چاپی در روش غیرمستقیم است.دراین فرم چاپی کاملا" صاف به نظر میرسد و به همین دلیل هم چاپ صاف را چاپ تخت نامیده اند. در چاپ افست معمولا" آب و مرکب با هم روی فرم (زینک)می آید،لذا اساس چاپ افست بر پایه عدم تداخل آب و مرکب است.مهمترین ویژگی چاپ افست وجود عامل واسطه ای به نام سیلندر لاستیک است به همین دلیل فرم چاپ به صورت خوانا کپی میشود.شیوه های چاپی که جزء چاپ تخت محسوب میشوند عبارت اند از:


الف- چاپ افست
ب- چاپ سنگی یا لیتوگرافی
پ- چاپ نوری
مبنای چاپ افست چاپ سنگی میباشد.


2-3-1 چاپ دیجیتال : در این سیستم متن وتصویر مستقیما" از کامپیوتر و از بخش طراحی به دستگاه چاپ ارسال شده و زینک مورد نیاز خود دستگاه بدون نیاز به پروسسور جداگانه به روی زینک منتقل شده و سیستم آماده چاپ میگردد.


3-3-1 چاپ بالشتکی :در این روش چاپی می توان روی هر ماده با هر شکل (سطوح تخت تا سطوح نامنظم و غیر هندسی )چاپ گردد.مواد چاپ شونده میتواند اشیا مختلف مانند خودکار،فندک و لوازم منزل و آشپزخانه،لیوان ....باشد.چاپ بالشتکی کاربرد گستردهای در چاپ اشیای قطعات مصرفی و صنعتی دارد.


فرایند چاپ:ابتدا کلیشه ای از روی طرح اصلی تهیه میشود. حروف و تصاویر روی کلیشه حکاکی و گود میشود. در ادامه مرکب توسط تیغه روی کلیشه منتقل شده و نقاط دارای تصویر یا متن مرکب دار میشود.سپس بالشتک (پد )سیلیکونی با فشار منتقل شده روی کلیشه فشرده و به این ترتیب کلیشه روی بالشتک منتقل میشود.در مرحله بعد بالشتک به روی سطح چاپ شونده حرکت کرده و تصویر را روی آن منتقل میکند.کلیشه چاپی از جنس پلی مر و یا استیل ساخته میشود.


4-1 چاپ غیر تماسی: در این روش سطح چاپ شونده نه با فرم چاپ و نه با واسطه ای در تماس است بلکه با مکانیزم های دیگری مانند الکتریسیته ساکن و یا پاشیدن جوهر به صورت هدایت شده و عمل چاپ انجام میشود.فتوکپی،پرینترو جوهر افشان نمونه های از این چاپ هستند .چاپ غیر تماسی بیشتر در ماشینهای اداری کاربرد دارند.در این روش با استفاده از خاصیت الکتریسیته ساکن و جذب مرکب از تونر در قسمتهای باردار عمل چاپ صورت میگیرد.
1-4-1سیستم الکتریسیته ساکن:مشهورترین دستگاه هایی که با این سیستم کارمیکنند دستگاه فتوکپی هستند.چاپگرهای لیزری نیز به این روش کار میکنند.


2-4-1 کاربرد کامپیوتر:دستگاه های جوهر افشان (اینک جت)از کامپیوتر فرمان میگیرد وبا پاشیدن جوهر در نکات معینی نقش حروف در طرح مورد نظر را ایجاد میکنند.با استفاده از کامپیوتر می توان به گونه ای عمل نمود که در هر حرکت چاپ علائم ونشانه های متفاوتی به چاپ برسند. این روش بیشتر در مورد کارهای ساخته شده و بسته بندی کاربرد دارد.لازم بذکر است که روش چاپ غیر تماس را نه میتوان جز دسته بندی چاپ های صنعتی محسوب کرد.در این روش اگرچه عمل چاپ و تکثیر صورت میگیردولی این چاپها در سطح چاپهای قطع کوچک و صورت لت (تک برگ)و یا جزوههای اداری و آموزشی انجام میشود.


تاریخچه پیدایش و سیر تکامل ماشین های برجسته طراحی و ساخت ماشین های چاپ یکی از مدارک ارزنده ای خلاقیت ،ابتکار و تفکر انسانی است.این راهی است که آغاز کنندگان هنر چاپ آغاز کرده اندکه هنوز هم بسیار ارزشمند است و چیبزی جز اعتبار تاریخی ابداعات جالب آنها کاسته نشده است .تا چندین قرن چاپ و تکثیر به همان ساده و دستی انجام می شد. بدین گونه که کاغذ روی فرم های مرکبی شده ی سنگی یا چوبی حکاکی شده قرار داده میشد و به وسیله ی مالش و اصطکاک دست روی انها چاپ صورت می گرفت


سیستم هدایتی ماشین فرم : در اواسط قرن پانزدهم در یک مقطع زمانی که تعداد زیادی از ماشینهای صنایع دیگر به بازار آمده بودند،اولین سیستم ماهدایت فرم برای چاپ و نمونه برداری نیز ساخته شد .با وجود اینکه از نظر فنی ساختمان


ابن سیستم ساده بود ولی حدود 300 سال بدون تغییر ساختاری چشمگیری باقی ماند .
ساخت اولین پرس چاپ: در سال 1400 میلادی اولین پرس چاپ طبق نقشه یوهانس گوتنبرگ توسط یک خراط به نام کنرادزاه اشباخ از اهالی اشتراس بورگ آلمان از چوب ساخته شد .متاسفانه نه از خود پرس و نه حتی از تصاویر پرس هایی که بعدا" از روی آن ساخته شد اطلاعاتی در دسترس نیست .ولی شواهد نشان می دهد که بایستس گوتنبرگ ترغیب شده باشد پرس دیگری را تحویل بگیرد. این پرس شبیه به پرس های کاغذ ساز بود .


حقیقتا" اولین پرس چاپ دارای ویژگی ها ونکات مهمی بودکه بعدها نیز در ماشین های چاپ برجسته به کار رفت .ویژگی هایی مانند پایه و بدنه اصلی ماشین ،سیستم بستر و یا حامل فرم و سیلندر فشار،البته سیستم مرکب دهی در آن پیش بینی نشده بود . این پرس اکنون در موزه گوتنبرگ در شهر ماینس (زاذگاه گوتنبرگ) نگهداری میشود.


مکانیزم کار: در این ماشین کلیه کارهای چاپی در دفعات متععدی صورت می گرفت. مرکب دهی در فرم چاپی توسط مشته های چربی(نامپون ) قرار دادند کاغذ روی در پوش، استقرار و گونیا نمودن کاغذ ، بستن قاب و در آخر نگهداری کاغذ توسط یک قاب ( ماسک ). این قاب درست به اندازه فرمهای چاپی ساخته میشد .قاب با ماسک ( قالب) خود هنگام بسته شدن در پوش پرس کاغذ چاپی را محکم نگه میداشت تا بتواند روی فرمهای چاپی قرار گیرد که همزمان از کثیف شدن

هم نیز محفوظ باشد.با عملکرد یک اهرم لنگ به تسمه قوی بستر فرم را زیر صفحه فشار هدایت میکرد .با گرداندن محور پیچ اصلی دستگاه توسط یک اهرم صفحه کاملا" صاف پرس پایین آمده و کاغذ را به فرم چاپی پرس میکرد .پس از تمام چاپ این صفحه به همان شیوه بالا کشیده میشد.صفحه حامل فرم به خارج هدایت شده ، در پوش و قاب کوچک به صورت لولائی باز و کاغذ چاپ شده خارج میشد.


کیفیت کار چاپ شده: چاپ های خوبی که از این پرس بدست می آمد در واقع بیشتر حاصل کار هنرمندان چاپکار بود.روی این پرس ساده چوبی دستی که پرس کاملی هم نبود هنرمندا ن چاپکار میتوانستن چاپ هایی با کیفیت بالا بدست بیاورند که نه تنها در آن زمان بسیار زیبا بود بلکه هنوز هم از ارزش زیادی برخوردار است .


روش کار: تا جایی که می دانیم در آن زمان به منظور ارائه چاپ هائی با کیفیت بالا دو نفر چاپکار روی این پرس ها کار میکردند .1 نفر به عنوان استاد چاپ ، که کاغذ را در محل خود قرار می داده و کاغذ چاپ شده را از دستگاه بر می داشت و احتمالا" دسته های اهرم را میگرداند و 1 نفر به عنوان استاد مرکب دهی که مشته های چربی (نامپون ) وظیفه سنگین مرکب دهی یکنواخت به فرم را به عهده داشت.
با وجود محکم و بزرگ بودن پرس ، درپوش آن از نظر چاپ ضعیف بود، به گونه ای که صفحات بزرگ دو برگی را میبایست در دو مرحله چاپ کرد.
ساخت اولیه پرس فلزی ک در سال 1772 یک نفر حروف ریز به نام ویلهام هاس توانست تغییرات قابل توجه ای در پرس های معمولی بوجود آورد؛ و چون بیشتر قطعات ماشین او فلزی بود از نظر چاپ بسیار قوی بود .


تغییر مکانیکی: هاس برای بجود آوردن نیروی بیشتر در لحظه های چاپ ،از سیستم چرخ طیار استفاده کرده بود ،همچنین از اهرمی با دسته بلندتر استفاده کرد و در دو سر آن نیز یک کره فلزی قرار داد . با این وجود او اجازه نداشت پرس خود را برای چاپ خانه ها بسازد .زیرا برای او به عنوان حروف ریز ، چنین حقی را قائل نبودند. از این رو پسر او توانست اختراع پدرش را قابل استفاده کند.


مکانیزم تغییرات فشارچاپ: لرد چارلز استانهوب در سال 1800 با یک پرس دستی آهنی که در آن دسته ای به اهرم عمل کننده اصلی ماشین متصل بود،توانست نیروی فشاری را به میزان زیادی کاهش دهد و یا به اندازه لازم تنظیم کند. یک وزنه تعادل که اهرم عمل کننده تیگل ( سیلندر فشار ) را تسهیل میکرد .


سیستم اهرم زانوئی : با اختراع پرس های مجهز به اهرم زانوئی در سال 1803 انجام تغییرات اصولی در ساخت پرسهای دستی میسر شد . نوع ساختمان بخشهای مهم این پرس ها را ممکن است بتوان در برخی از ماشین های نمونه گیری بخش حروف چینی چاپخانه ها ملاحظه نمود.
مخترعین پرس های مجهز به اهرم زانوئی ، ثبت اختراع خود را در مورد ساخت ماشین ها مدرن چاپ به مدت یک سال به تاخیر انداختند.ولی در در همین زمان با جدیت به کار ساخت ماشین های سریع چاپ ادامه دادند.


اگر درآن زمان به اولین ماشین سیلندری چاپ عنوان « ماشین سریع » میدادند،به ویژه تا زمان ساخت ماشینهای چاپ سریع کامل،درست بود . زیرا این ماشین واقعا" نسبت به ماشینهای دستی سریع تر چاپ می کرد.
ساخت ماشینهای سیلندر توقفی: درهمین زمان ،ماشینهای سیلندری با فرم تخت و با ویژگی ماشین سیلندری توقفی تولید و به نام پرس سریع نامیده شدند.


تعریف پرس های سریع : امروزه تعریف کلی ما از پرس های سریع بدین گونه است : کلیه ماشینهای چاپ که مکانیزم محرکه ی آنان دارای موتور جداگانه باشد و سیستم هدایت مرکب مستقل و قابل تنظیم داشته باشند و ضمنا" بتوانند تیراژچاپی را به صورت تولیدی چاپ کنند، جزء ماشین های سریع محسوب میشوند.
ماشینهای تیگل با فرم تخت و ماشینهای روتاسیون : پس از ماشینهای سیلندری این ماشینها نیز جزء ماشینهای سریع محسوب شدند .ماشینهای مدرن نمونه گیری نیز در حالی که از نظر فنی ،قطعات و اجزاء اصلی ماشینهای سیلندری در آنها به کار رفته است ،ولی از نظر اقتصادی فاقد شرایط تولید چاپ هستند.
فریدریش کونیگ:
تاریخ پرس سریع چاپ با تاریخچه زندگی مخترع فریدریش کونیگ آغاز می شود.وی در 17 آوریل 1774 درشهر ایسلبن متولد شد .در یک شرکت در شهر لایپزیک آلمان به فراگیری شغل چاپکار ماشینهای چاپ برجسته پرداخت .وی ،به سبب ممتاز بودن و تلاش و جدیت وق العاده ای که داشت،در 4 سال و 3 ماه آموزش خود را به پایان رسانید.اشتغال در شغل خویش ،تحقیق و پژوهش در امر تحصیل علوم روانشناسی و فعالیت در کار کتابداری و کتاب فروشی باعث شد تا کونیگ جوان تجارب زیادی بدست آورد. با توجه به روحیه کنجکاو و تلاشگری که داشت ،کارکردن با ماشینهای دستی با کارآئی کم هرگز او را قانع نمیکرد. از این رو با تلاش خستگی ناپذیر شروع به اعمال اصلاحاتی در آن ماشین نمود.


ماشین سولر: فرید ریش کونیگ در ابتدای سال 1803 در منطقه سول آلمان ساخت پرسی را آغاز کرد که درآن سیستم مرکب دهی سیلندری روی چاپ دیده میشد.وی این ماشین را سولر نامید.چون کونیگ ،به دلیل عدم امکانات کافی، نتوانست کار خود را ادامه دهد.به منظور به دست آوردن حمایت های مالی یه شهر وین (پایتخت اتریش) و پترزبورگ مسافرت کرد .در سال 1806 نیز اگر چه ناموفقدر امر تکمیل اختراع خود ولی با برنامه و نقشه های بسیار غنی به لندن

رفت.بالاخره توانست پروژه ای واقعی با همکاری یک چاپکارثروتمند انگلیسی به نام توماس بنسلیی با موفقیت اجرا کند .در 31 مارس 1807 بنسلیی وکونیگ یک قرارداد همکاری منعقد کردند ،مبنی بر این که یک شریک وظیفه سرمایه گذاری و یک شریک وظیفه ساخت پرس چاپ را بر عهده بگیرد تا بدین طریق پرس چاپ بتواند در هر ساعت 400 چاپ انجام دهد .او در لندن برای ادامه کار خود ، با یک مکانیک آلمانی به نام آندره اوس باورکه دارای مهارت های فنی فوق العاده ای بود همکاری نزدیکی را آغاز کرد.باور کسی است که در تمام اختراعات اولیه که در زیر به شرح آن می پردازیم سهم بسیار چشمگیری داشت .


اولین پرس سریع تیگل (سال 1811) : در این ماشین مرکبی شدن فرم به صورت مستقل و توسط نورد منتقل کننده رنگ (با روکش چرمی) انجام میشد .مرکب بوسیله یک دستگاه صلایه (سنگی که دارو یا چیزی دیگری را در روی آن بسایند) فشرده و پخش می شد، سپس از طریق نوردهای واسطه به میزان مورد نیازبه فرم هدایت می گشت.حرکت رفت و برگشتی حامل فرم به صورت خودکار انجام میشد. یک توقف دو مرحله ای نیز امکان قرار دادن کاغذ چاپی و برداشتن کاغذ چاپ شده و همپنین مراحل اجرا ی چاپ را میسر می ساخت.


اولین پرس سریع سیلندری (در سال 1812) : در ماشین یک سیلندر فشار کاملا" صاف و تخت جای خود را به یک سیلندر فشار استوانه ای داد. این سیلندر استوانه ای الهام گرفته از افکار انگلیسی به نام ویلیام نیکلسون بود.نیکلسون در سال 1790 در جهت ثبت اختراع خود اقداماتی کرده بود اما هیچ گاه نتوانسته بود در زمینه تولید اقداماتی کندفزیرا افکار او به موفقیت تبدیل نشد.در ماشین هایی که توسط کونیگ ساخته شده بود در سه مرحله مساوی (360=120*3)از سیلندر فشار قطعه ای تراشیده شده بود . در نتیجه سیلندر فشار به همراه یک برگ کاغذ یک سوم دور چرخش میکرد.برش های بین هریک از قطعه ها برگشت حامل فرم را میسر میساخت.هر قطعه تراشیده شده دارای یک قاب کوچک لولایی بود( باز هم الهام گرفته از پرس دستی ) از این قاب ها کاغذ را هنگام چاپ

محکم نگاه میداشت.بعدا" در سال 1824 توسط یک فرد انگلیسی به نام ناپر،پنجه وگیره ی نگه دارنده کاغذ اختراع و جانشین قاب کوچک شد.قدرت چاپ این پرس برابر 800 چاپ در ساعت بود.حرکت ماشین توسط مکانیسم تسمه سوراخدار به همرا سیستم گاردن تامین می شد .


اولین ماشین مضاعف (2 تائی در سال 1814 ): ساخت اولین ماشین مضاعف را صاحب روزنامه ی تایمز به نام واتر سفارش داد .این ماشین از دو سیلندر چاپ برخوردار بود و در هر جهت حرکت حامل فرم یک چاپ را با همان فرم چاپی انجام میداد.قدرت تولید این ماشین 1100 چاپ در ساعت بود .
اولین ماشین چاپ دو طرفه ( پشت و رو زن ) یا ماشین کامل (در سال 1816):


این ماشین ترکیبی از دو ماشین سیلندری با یک سیستم کاغذ دهی بود و در حالی که ورق چاپی پس از اولین چاپ توسط یک سیستم نواری پیچیده به طرف سیلندر چاپ دوم هدایت میشد چاپ پشت کاغذ صورت میگرفت . سیلندر های چاپ این ماشین بدون وقف دوران داشتند و بدور خود گردش میکردند .در این ماشین برای اولین بار از نورد هادی ریختگی (مواد لاستیکی )استفاده شد. قدرت تولید چاپ این ماشین تا 1000 برگ چاپ پشت و رو بود .


اولین ماشین دو دوری (در سال 1817): این ماشین در واقع اختراع جدیدی محسوب نمی شد بلکه از یک ماشین کامل (چاپ دو طرفه ) بوجود آمد؛ بدیم معنی که از نصف ماشین چاپ دو طرفه یک ماشین دو دوری ساخته شد. تفکر تازه ی گردش دائم سیلندر چاپ در ماشین کامل به اجرا در آمده بود .


فرید ریش کونیگ تصمیم گرفت به آلمان مراجعت کند.او همواره از عدم تفاهم و اختلافهای میان خود و همکار طرف قراردادش «توماس بنسلیی» سخن می گفت وی در 9 آگوست سال 1817 (پس از خرید صومعه ای در شهر اوبرسل در نزدیکی ورستبورگ آلمان ،اقدام به تاسیس کارخانه ماشین سازی کونیگ و باور نمود.این کارخانه اولین کارخانه ماشین چاپ سریع در جهان به شمار میرفت.


در تاسیس این کارخانه مشکلات عظیمی بر سر راه بود که می بایست بر طرف می شد.از جمله آموزش کارگران ،که بایستی به کارگان مزرعه آموزش میکانیکی و تراشکاری داده میشد حمل کلیه مواد خام با زحمت زیاد از انگلستان به آلمان تهیه و ساخت چرخ دنده و ریلهای دندانه دار به روش قلمکاری و بسیاری مشکلات دیگر : این مشکلات به اندازه ای زیا بود که طی مدت 5 سال اول تولی فقط 4 ماشین چاپ تولید شد.این موضوع خود بیانگر وضعیت کار در آن زمان می باشد.


پس از مرگ فرید ریش کونیگ در 17 ژانویه 1833 کارخانه توسط دوستش آندره اوس باور مانند قبل به کار خود ادامه داد.
اختراع اصولی و بنیادی کونیگ انگیزه بسیار خوبی برای تعداد زیادی موسسین کارخانه های سازنده ماشین چاپ سریع حتی در خارج از کشور آلمان شد و در انگلستان ،آمریکا،فرانسه و اتریش کارخانه های ساخت ماشین چاپ بوجود آمد با این حال کارخانه ماشین سازی کونیگ و باور مشهورترین آنان بود.
یکی از خواهرزاده های کونیگ به نام فریتس هل بیگ یک کارخانه ماشین سازی به نام هل بیگ ومولر در شهر وین (اتریش) تاسیس کرد.خواهرزاده دیگر وی به نام کارل رایشن باخ با برادر همسر خود در سال 1840 یک کارخانه چاپ سریع در شهر آوگسبورگ آلمان بوجود آورد.از شرکت هل بیگ و مولر نیز کارخانه ی ماشین چاپ سریع یوهاینس برگ نیز بوجود آمد.


بدین ترتیب افکار و اختراعات فریدریش کونیگ عامل تشویق و تحرک دیگر صاحبان فکر و اندیشه شد به گونه ای که حتی امروزه حاصل اختراعات به بار نشسته او ،حامل ثمرات بیشماری در صنعت چاپ می باشد .از آن جمله می توان


وجود صدها کاخانه تولید ماشین ها و سیستم های چاپی در اکثر کشورهای پیشرفته اروپائی،آمریکائی و آسیایی و اخیرا" در کشور عزیزمان ایران نام برد.فقط حاصل تلاش های شخص مخترع ماشین های سریع چاپ «فرید ریش کونیگ» وجود 5 کارخانه عظیم ساخت ماشین ها و سیستم های پیشرفته چاپی است که تولیدات آن به سراسر جهان ارسال میگردد.تصاوی کوچکی از 5 کارخانه کونیگ و باور KBA که پس از آن بوجود آمدند تحت عنوان شکل 1-1 ارائه میشود.



سوابق ثبتي مجري طرح:

چاپخانه زرتشت شيراز با مجوز رسمي از فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شيراز به شماره 12860 در تاریخ 1/1/1383 به نام فاطمه ابراهيمي به شماره شناسنامه 155 صادره از شيراز تاسيس گردید.چاپخانه خصوصي بوده و فقط در مالکيت فاطمه ابراهيمي ميباشد که با سرمايه اوليه 1000000000 ريال در سال 1383 تاسيس شد و شروع به کار کرد.
محل چاپخانه زميني است که از مالکين آنها خريداري گرديدهو شروع به ساخت آنجا شده است و در يکي از خيابانهاي شيراز ميباشد.موضوع شرکت همانطور که از اسمش پيدا است چاپ بر روي کاغذ ميباشدو توليدات مختلفي دارد که بعدا" به ذکر آنها خواهيم پرداخت.
محل قانوني شرکت: شِراز خيابان توحيد- خيابان اهلي.

مشخصات سهامداران و ميزان سرمايه:
رديف نام و نام خانوادگي آورده نقدي کل سرمايه درصد هريک به کل
1 زهرا خجسته فر 1000000000 1000000000 100%


سوابق تجربي و عملي مديران:
شرکت زرتشت مديراني به شرح زير دارد:
الف- مدير عامل زهرا خجسته فر که تحصیلات خود را تا مرحله کارشناسي ارشد حسابداري ادامه داده است ودر اين رشته حدود 15 سال سابقه کار داشته است .
ب- مدير توليد: عليرضا نصر که مهندس در رشته چاپ بوده و سابقه علمي و تجربي طي 20 سال را دارا ميباشد.تا قبل از همکاري رد اين شرکت در چاپخانه دانشگاه و چاپخانه هاي ديگر مشغول به کار بوده است.
اعضاي هطئت مديره به شرح زير میباشد:
ج – هانيه روشني رئيس هيئت مديره و داراي مدرک فوق ليسانس در رشته مديريت بازرگاني بوده و سابقه کار او 15 سال در همین رشته ميباشدکه در شرکتهاي دولتي همچنين اقتصاد ودارائي مشغول به کار بوده است.
د- فرهاد محمدي نائب رئيس هيئت مديره که ليسانس مکانيک دارد و تجربه برق و الکترونيک و در همين رشته یرق و الکترونيک در شرکت برق مشغول به کار بوده و سابقه 10 ساله دارد.
ه – زهرا فرهادي عضو هيت مدیره که ليسانس در رشته معماری دارد و سابقه 12 ساله خود را در شهرداري تهران بدست آورده است.


ردیف نام و نام خانوادگی سمت درجه تحصيلات رشته تحصيلات نوع تخصص سوابق تجربي
1
2
3
4
5 زهرا خجسته فر
علیرضا نصر
هانیه روشنی
فرهاد محمدی
زهرا فرهادی مدیر عامل
مدیر تولید
رئیس هیئس مدیره
نائب رئیس هیئت مدیره
عضو هیئت مدیره. فوق لیسانس
فوق لیسانس
فوق لیسانس
لیسانس
لیسانس حسابداری
چاپ
بازرگانی
مکانیک
معماری حسابداری
چاپ
مدیریت
برق
معماری 15
20
15
10
12

مجوزات قانونی:
برای گرفتن مجوزات قانونی چاپخانه زیر نظر اداره ارشاد اسلامی میباشد.پس کسی که میخواهد مجوز قانونی بگیرد باید طی نامه ای از آن اداره تقاضا کند.
بدلیل داشتن سابقه زیاد پدر خانم خجسته فر آقای سعید خجسته فر مجوز به اسم ایشان صارد گردیدو طی نامه ای به شرح زیر تقاضای خود را ارسال نموند:
بسمه تعالی
تاريخ :.............
شماره :.............
پيوست:............
جناب آقای محمد رضائی
رياست محترم اداره فرهنگ وارشاد اسلامي فارس
اينجانب سعيد خجسته فر فرزند محمد به شماره شناسنامه 1547 با داشتن 30 سال سابقه کار در چاپخانه متقاضي تاسيس یک کارگاه چاپ در شيراز هستم.خواهشمندم در مورد تقاضای اينجانب اوامر مقتضي را صادر نمائيد.
امضاء


اداره ارشاد اسلامی با بررسی لازم در مورد سوءپیشینه و همچنین سابقه ایشان در جلسه ای که مسئولین ذیربط حضور دارد جواب مورد نظر به نشانی صادر کرده و اجازه تاسیس چاپخانه را طی پروانه 12860 به نام سعید ابراهیمی صارد کرده اند.
این مجوز با نظر اداره بهداشت ،زمین شهری و همچنین شهردای نیز بررسی شده و دستورات لازم جهت تاسیس را صادر کرده اند که با انجام این اوامر خانم ابراهیمی اجازه تاسیس چاپخانه را دارند .


1- محل چاپ خانه باید در جایی باشد که صدای ماشین آلات مورد ازار و اذیت مردم نباشد.
2- محل چاپخانه باید از نظر مساحتی سرپوشیده و کف کاشی ودیوار تا یک متر سنگ شده و بنا از نظر مهندسی ایمن از نظر بروز حوادث (آتش سوزی ،سیل،زلزله )و دارای آب فشار قوی باشند. کپسولهای حریق آتش نشانی در کنار ماشی آلات و گاز برق سه فاز و ... باشد.
3- نسبتهای برق ابید حتما" استاندارد باشد و طبق نقشه نصب شده باشد و دارای سرویس بهداشتی (حمام و دستشوئی ) همچنین سالن غذاخوری و رختکن باشد .

هدف پروژه:
هدف از شرکت زرتشت در مرحله اول سرعت عمل بخشیدن به امورات چاپ و تبلیغات و بالا بردن سطح کیفیت در شهرستان ميباشد.همانطور که همکاران در پیشرفت در این حرفه را داند و به کارگیری نیرو های خلاق وجوان.
نیروی انسانی بخش ها مختلف پروژه:


این شرکت در 1 شیفت کاری فعالیت دارد و درزمان های خاصی ( مانند تبلیغات کاندیدا) کارها به صورت نوبت کاری ارائه میشود.این شرکت به دو قسمت تفکیک شده است:


1- قسمت کارگاه که کلیه مراحل چاپ درآن صورت میگیرد که لزوما" هر دستگاه موجود در کارگاه به یک یا دو کارگر نیاز دارد.
2- قسمت دوم قسمت اداری و طراحی میباشد.
نیروی انسانی در بخش تولید: 14 نفر
نیروی انسانی در بخش غیر تولیدی : 18 نفر
32 نفر
نیرو انسانی در بخش تولید را طی آگهی در وزنامه و مصاحبه با آنها و بررسی سوابق علمی و تجربی آنها استخدام گردیده اند. نیروی انسانی بخش غیر تولید هم نیز طی آگهی طبق خواسته های مدیران یه استخدام شرکت در می آیند.

معرفی تولیدات و پیش بینی ظرفیت تولیدی:
همان طور که چاپ خانه از اسمش پیدا است اعمال چاپ را بر روی کاغذ انجام میدهند و در این واحد چاپ بر روی کاغذ و مقوا صورت می گیرد و بعد از مراحل چاپ قسمت صحافی تولیدات را به صورت بسته ای یا تک تک (مانند کتاب ) آماده سازی می شود.
مانند کارت ویزیت ،پوستر تبلیغات ،کارت پستال و بروشور و کاتولوگ ،فاکتورهای خرید و فرو ش و دفاتر سازمانها ،موسسات دولتی یا غیر دولتی ،برگه های بانکی تجاری و .... میباشد.


با امکانات موجود در این کارگاه ظرفیت تولی 60% و با به کارگیری ماشی آلات و دستگاه های پیشرفته مسلما" ظرفیت به 90% خواهد رسید.
مواد اولیه اصلی:
قراردادی برای پس از ساخت کارگاه و انبار چاپخانه بسته شده است که آن شرکت مواد اولیه اصلی را به این شرکت منتقل نمایید که این قرارداد برای 6 ماه اولیه بسته شده است و مواد فرعی نیز همان موقع خریداری میگردد.


مراحل و روش تولید:
پس از طراحی از طریق خروجی دستگاه ایمیج مستر طرح مورد نظر روی آسترلون یا همان فیلم ظاهر می شود. فیلم روی یک عدد پلیت که به نور حساس شده تنظیم و زیر دستگاه نور به میزان کافی نور داده میشود پس از آن با مواد ظاهر پلیت آماده شده است یعنی روی آن بر اثر نورخوردگی حک می شود.پلیت روی ماشین بسته میشودو سطح آن با نوردهای آب خیس میگردد و بعد از آن با نوردها مرکب سطح زینک یا همان پلیت را مرکب دهی میکند .هرجائی که خیس باشد به علت چربی مرکب نمیگیرد و در نهایت طرح مورد نظر مرکب گرفته وآماده میشود.طرح روی سیلندر درونی منعکس شده و با هدایت کاغذ توسط قرقره ها و پنجه ها به درون سیلندر چاپ نقش روی کاغذ ظاهر میشود.


مشخصات ماشین آلات و ظرفیت آنها:
ردیف نوع تولیدات نام ومشخصات محل خرید تولید در ظرفیت اسمی تولید در ظرفیت عادی تولید در ظرفیت موردانتظار
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 چاپ دو رنگ
چاپ افست
چاپ سریال
تبلیغات .اگهی
برش کاغذ
ترتیب کاغذ
اگهی.تبلیغات
تاکردن کاغذ
منگنه
پرفراژ
طراحی.حسابداری Speed mastr
G.T.O
ملخی نیم ورقی

چاپتکرنگ 1ورقی
POLLAR115
M.B.O
COPY PIRNT
TAK&TA
دوخت
HIDLBERG

P 4

آلمان
آلمان
داخلی
داخلی
داخلی
روس
داخلی
داخلی
داخلی
داخلی
داخلی 3000
7500
3000
5000

7000
5000
25000
10000
10000


2000
5000
2500
4000

6000
4500
20000
10000
10000
2500
5500
2800
4000

6000
4500
23000
10000
10000


پرسنل بخش تولید:
ردیف محل خدمت سمت تعداد
حقوق هر یک(ماهانه) حقوق ماهانه کل حقوق سالیانه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت کارگرS.P
کارگرGTO
کارگرملخی
کارگرتکورقی
کارگربرش
کارگرترتیب
کارگرC.P
کارگرصحافی
کارگرمنگنه
کارگرپرفراز
کارگرتا 2
1
1
2
1
1
1
1
1
1
2 3050000
1500000
1850000
1500000
2000000
1600000
1060000
15000000
1000000
900000
2100000 6100000
1500000
1850000
3000000
2000000
1600000
1060000
1500000
1000000
900000
42000000 91500000
22500000
27750000
45000000
30000000
24000000
1590000
22500000
15000000
135000000
63000000
جمع کل
بیمه سهم کارفرما 18060000
1264200 24710000
1729700 356340000
24943800
جمع کل حقوق و مزایای سالیانه 16795800 22980300 331396200

کارگران معرفی شده در ذیل در بخش تولید فعالیت کرده و در صورت افزایش ماشین میشود اشتغال زایی نمود و به تعداد کارگران افزود.این افراد هر کدام روی یک ماشین بنا یه تخصص خود فعالیت دارند .

پرسنل بخش غیر تولید:
ردیف محل خدمت سمت تعداد
حقوق هر یک(ماهانه) حقوق ماهانه کل حقوق سالیانه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت
زرتشت مدیر عامل
رئیس هیت
نائب هیئت
عضو هیئت
مدیر تولید
حسابدار
منشی
آبدارچی
کارپرداز
طراح
راننده
نگهبان
انباردار
مسئول فروش
بازاریاب 1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
4
5000000
45000000
45000000
4200000
45000000
2500000
1000000
800000
1000000
2500000
1500000
2500000
2200000
2500000
700000 5000000
45000000
45000000
4200000
45000000
2500000
1000000
800000
1000000
2500000
1500000
2500000
2200000
2500000
2800000 75000000
675000000
675000000
63000000
675000000
375000000
15000000
12000000
15000000
375000000
225000000
375000000
33000000
375000000
420000000
جمع کل
بیمه سهم کارفرما 399000000
2793000 42000000
2940000 63000000
44100000
جمع کل حقوق و مزایای سالیانه 37107000 39060000 585900000

جداول مواد اصلی در ظرفیت مورد انتظار:
نوع نام مواد اصلی میزان موردنیاز نرخ هر واحد قیمت کل درصد ضایعات هزینه داخلی محل خرید جمع
تحریر
ایرانی
تحریر
المانی

کاغذ گلاسه اروپائی
مقوای گلاسه


پشت طوسی پشت چسبدار
مرکب ایران
هوستن
پرشیاش
شرکا
دیوترک 70 گرم(90*60) 500برگ
100گرم(70*100)500برگ
80گرم آلمانی(70*100)500
70گرم آلمانی(70*100)500
80گرم اندونزی (90*60)500
90گرمی 70*100 کیلو
100گرمی 70*100 کیلو
115 گرمی 70*100 کیلو
براق200گرم70*100 کیلو
مات200گرم70*100 کیلو
براق250گرم70*100کیلو
مات250گرم70*100 کیلو
230گرم هندی 70*100 کیلو
250گرم 70*100 کیلو
ژاپنی پشت زرد70*51(ورق)
اروپائی پشت سفید70*51(بسته)

4 رنگ کیلو
طلائی کیلو
نقره ای کیلو
سورمه ای کیلو
قرمز کیلو 100 بند
100 بند
100 بند
100 بند
100 بند
1000 کیلو
1000 کیلو
1000 کیلو
1000 کیلو
1000 کیلو
1000 کیلو
1000 کیلو
1000 کیلو
1000 کیلو
1000ورق
1000بسته

تن 3
تن 1
تن 1
تن 1.5
تن 3 73000
220000
165000
142000
195000
8400
8000
8300
8600
8700
8800
8900
5450
8000
1950
2100

29125
75500
39000
43000
31000 7300000
22000000
16500000
14200000
19500000
8400000
8000000
8300000
8600000
8700000
8800000
8900000
5450000
8000000
1950000
2100000

87375000
75500000
39000000
6450000
93000000 1%
1%
1%
1%
1%
1%
1%
1%
1%
1%
1%
1%
1%
1%
1%
1%

-
-
-
-
- 20000
20000
50000
50000
50000
50000
50000
50000
30000
30000
30000
30000
20000
20000
20000
20000

50000
50000
20000
20000
30000 بازار
بازار
بازار
بازار
بازار
بازار
بازار
بازار
بازار
بازار
بازار
بازار
بازار
بازار
بازار
بازار

بازار
بازار
بازار
بازار
بازار 7320000
22020000
16550000
14250000
19550000
8450000
8050000
8350000
8630000
8730000
8830000
8930000
5470000
8020000
1970000
2120000

87425000
75550000
39020000
6470000
93030000
مواد بسته بندی
1
2
3
4 زینک دو ورقی (برگ)
G T O (برگ)
چهار و نیم ورقی (برگ)
90*60 (برگ) 500 برگ
500 برگ
500 برگ
500 برگ 22000
9000
4500
5000 11000000
4500000
2250000
2500000 5/0%
5/0%
5/0%
5/0% 40000
40000
40000
40000 بازار
بازار
بازار
بازار 11040000
4540000
2290000
2540000

این جدول مواد اصلی و مواد بسته بندی را شامل میشود که این مواد اصلی را از بازار داخای خریداری نموده ایم.این مواد بعضی درجه یک و بعضا" متوسط میباشند.اما برای بهتر شدن کیفیت و مطلوبیت کالا بهتر است که بیشتر از مواد درجه یک استفاده کنیم.

مواد غیرمستقیم در ظرفیت مورد انتظار:

ردیف نام مواد فرعی
میزان موردنیاز نرخ هر واحد قیمت کل درصد ضایعات هزینه داخلی محل خرید جمع
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 بنزین
اسفنج
منگنه
نفت
چسب چوب
دستکش
شیرازه
صمغ
SPA پاک کننده
محلول آب FC11روتوش زینک 200 لیتر
60کارتن
100 حلقه
100 لیتر
100تا (5کیلو)
40جفت
1000متر
10 قوطی
10 قوطی
10گالن(4لیتری
2 قوطی 500
15000
20000
700
30000
35000
1000
30000
30000
50000
30000 100000
900000.
2000000
70000
3000000
140000
1000000
3000000
3000000
500000
60000 1%
-
1%
1%
2%
-
-
3%
5%
5%
- 10000
10000
10000
10000
10000
10000
10000
10000
10000
10000
10000 بازار
بازار
بازار
بازار
بازار
بازار
بازاربازار
بازار
بازار
بازار 110000
910000
2010000
80000
3010000
150000
1010000
310000
310000
510000
70000


این مواد فرعی می باشد که در طی تولید مورد نیاز میباشدو از آنها استفاده مفیدی می کنند.
در مورد ماشین آلات که بعضی از آنها به دلیل این که در صورت نیاز ازآنها استفاده میشود ظرفیت اسمی و عادی ندارند.مانند برش.هرگاه کاغذی نیاز به برش دارد زمان و تعداد آن در ساعت بستگی به مهارت و سرعت کارگر داردکه چه تعداد کاغذ را در ساعت برش زنند.
در مورد کارگران که قبلا نیز ذکر گردید بعضی از ماشین ها به دلیل پیچیدگی در عملکرد چاپ نیاز به دو نفر کارگر دارد و بعضی دیگر خیر.


بررسی بازاری طرح:
مشاوران اقتصادی شرکت با بررسي عوامل و تجزيه و تحليل بازار و چگونه تاثير بر تجزيه و تحليل بازار در جهت بالا بردن سود ،پرداخت بدهي ها و غيره قدم برداشته اند.آنها باجمع آوري اطلاعات در مورد بازار و موقعيت خغرافيايي بازار محلي در مورد نحوه بازار يابي و تاثير آن بر فروش اقدام کرده اند تا بتوانند بهترين روش را در استفاده بهينه از امکانات و کم کردن هزينه ارائه دهند .روش هايي مانند«PUSHING» خط توليد بر مبناي اِيجاد نيازجديد توسطتوليدکننده طراحي میشود و اطلاعات به بازار تزريق میگررد. به طوري که جز ضرورتهاي زندگي مردم قرار مي گيرد.
PULLING: خط توليد بر مبناي نیاز مردم و فرهنگ مردم طراحي میکند.

محدوده جغرافيايي طرح:
از لحاظ محدوديت درايجا چاپخانه در يک محدوده خاص جغرافيآيي چيزي بيان نشده است يعني محدوديتي در ايجاد چاپخانه در محل خاص نمي باشد.اين صنعت با وجود نياز و در ارتباط با تقاضا بوجود آمده است که ممکن است يک يا چند شرکت جوابگوي نياز مردمي و عموم نبوده .ممکن است در شهر هاي مختلف تعداد زيآدي چاپخانه وجود داشته باشد ،بنابراين بر اساس نياز مردم و تقاضاي آنها ممکن است اين صنعت توسعه يابد.
بررسی عرضه و تقاضا:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید